فرمول تثبیت وزن + راهکار رسیدن به وزن ثابت

تاریخ : 1401/10/11

فرمول تثبیت وزن + راهکار رسیدن به وزن ثابت

فرمول تثبیت وزن + راهکار رسیدن به وزن ثابت

این روزها انواع رژیم‌های کاهش وزن طرفداران بسیاری دارند‌ برخی از این رژیم‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و افراد کاهش وزن مطلوبی را تجربه کرده‌اند؛ با این‌حال هنوز افراد با یک چالش روبرو هستند و آن نگه داشتن وزن برای مدت طولانی است. تثبیت وزن یکی از سخت‌ترین مراحل در تناسب اندام است، زیرا بسیاری از افراد به راحتی وزن کم می‌کنند؛ اما نمی‌توانند آن را تثبیت کنند .به همین دلیل در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم چند راهکار ساده برای ثابت نگه داشتن وزن را به شما بگوییم؛ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگویم چگونه استپ وزن را بشکنیم و میزان کالری دریافتی برای کاهش وزن با تثبیت وزن چه تفاوتی دارد.

فرمول تثبیت وزن

 

فرمول تثبیت وزن پس از رژیم لاغری

همانطور که گفتیم سخت‌ترین مرحله در لاغری، ثابت نگه داشتن وزن پس از رژیم غذایی است؛ اما نکته اصلی این است که چرا وزنی که کم کرده‌ایم دوباره باز می‌گردد؟! با کاهش وزن، به‌خصوص زمانی که در مدت کوتاهی انجام شود، بر خلاف آنچه تصور می‌کنیم؛ بدن متابولیسم و سوخت و ساز خود را کاهش می‌دهد، زیرا این پیام ایجاد می.گردد که بدن در حالت قحطی قرار گرفته و در نتیجه و بدن ما به‌صورت خودکار تلاش می‌کند متابولیسم‌های اضافی را کاهش دهد و تا حد امکان از ذخایر خود استفاده نکند.

همچنین به دلیل ایجاد این شوک، بدن تلاش می‌کند با افزایش هورمون گرسنگی یا همان گرلین دستور مصرف غذای بیشتر را بدهد؛ بنابراین افراد ناخودآگاه پس از یک دوره رژیم لاغری، اغلب نمی‌توانند میزان مصرف غذای خود را پایین نگه دارند، در نتیجه وزن بعد از لاغری آن‌ها به سرعت باز می‌گردد. همچنین میزان هورمون سیری در بدن کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه فرد دیرتر احساس سیری کرده و دست از غذا خوردن می‌کشد.

بیشتر بخوانید: هورمون گرسنگی یا هورمون اشتها چیست ؟

 

بنابراین برای تثبیت وزن باید یک رژیم غذایی ثابت و یک سبک زندگی سالم را برای مدت طولانی، حتی بیشتر از یک تا دو سال، حفظ کنید؛ زیرا در تحقیقاتی نشان داده شده است که حتی پس از دو سال، وضعیت هورمون‌های گرسنگی و سیری که به ترتیب گرین و لپتین هستند، به حالت اول باز نمی‌گردد. در ادامه چند راهکار ساده برای تثبیت وزن پس از رژیم لاغری به شما می‌گوییم و نشان می‌دهیم که چرا میزان کالری دریافتی برای کاهش وزن، باید پس از رژیم غذایی نیز حفظ شود.

بیشتر بخوانید: هورمون چاقی و آزمایش هورمون چاقی برای رژیم لاغری!

 

  • سبک زندگی خود را تغییر دهید.

به‌صورت طبیعی افراد پس از یک دوره رژیم کاهش وزن، از آنجایی که آن را به‌صورت موقت در نظر می‌گیرند، به رویه عادی زندگی خود برگشته و به دلیل کنترل اشتها برای غذا خوردن در این مدت، تمایل دارند غذای بیشتری مصرف کنند؛ بنابراین وزن بعد از رژیم لاغری به سرعت به حالت قبل و حتی بیشتر از آن، باز می‌گردد. چنانچه می‌خواهید تاثیر طولانی مدتی در کاهش وزن خود داشته باشید و لاغر بمانید، باید این رژیم غذایی را به سبک زندگی خود تبدیل کنید و به جای هر لحظه محاسبه کالری برای کاهش وزن، یک رژیم غذایی اصولی را در نظر گرفته و آن را در همه روزهای خود اجرا کنید تا با وعده‌های غذایی روزمره، وزن خود را کم کنید.

 

  • وزن خود را پیگیری کنید.

پس از آنکه به وزن مطلوب رسیدید، می‌توانید به‌صورت منظم خود را وزن کنید و چنانچه از آن حالت خارج شدید، در کمترین زمان در شرایط مناسب قرار بگیرید و با ایجاد تغییرات لازم اضافه وزن را به سرعت از بین ببرید. البته در این موضوع نباید وسواس به خرج دهید؛ چنانچه هر روز وزن خود را اندازه بگیرید دچار وسواس شده و نمی‌توانید زمان‌بندی درستی از عملکرد تثبیت وزن خود داشته باشید، همچنین نباید موضوع را برای مدت طولانی نیز بدون پیگیری قرار دهید، زیرا ممکن است برای ایجاد تغییرات لازم دیر شود. بهترین حالت این است که وزن خود را به‌صورت هفته‌ای یکبار پیگیری نمایید و در صورت نیاز، یک محاسبه کالری برای کاهش وزن داشته باشید.

 

  • ورزش فراموش نشود.

یکی از روش‌هایی که به تسریع کاهش وزن کمک می‌کند و همچنین متابولیسم را بالا نگه می‌دارد، ورزش کردندگ است. بنابراین در کنار رژیم غذایی، نیازمند ورزش و داشتن تحرک نیز هستید تا کالری دریافتی را بیشتر بسوزانید. زمانی که از سبک زندگی صحبت می‌کنیم، تنها غذا خوردن مطرح نیست؛ بلکه در حوزه سلامت باید به تحرک کافی نیز توجه کنید. چنانچه می‌خواهید وزن خود را پس از رژیم نیز پایین نگه دارید، باید ورزش کردن را ادامه دهید و آن را به یک روتین تبدیل کنید. بهترین راهکار برای روتین کردن ورزش، این است که ورزش مورد علاقه خود را پیدا نمایید و آن را ادامه دهید. البته این به معنای سخت بودن یا سنگین بودن این ورزش نیست، بلکه حتی یک پیاده‌روی ساده در مکان مورد علاقه خود نیز می‌تواند یک ورزش بسیار عالی محسوب شود. در نتیجه می‌توانید با محاسبه کالری برای کاهش وزن در رژیم غذایی و میزان کالری مصرفی هنگام ورزش کردن، به یک فرمول تثبیت وزن خوب برسید. پیشنهاد می شود مقاله علت کاهش وزن بدون کاهش سایز را مطالعه کنید.

 

  • خواب خوب شبانه معجزه می‌ کند.

بسیاری از ما تاثیر یک خواب کافی و باکیفیت را در زندگی نادیده می‌گیریم. به دلیل زندگی شهری و استرس‌ها و فشارهایی که بر ما وارد می‌کند، گاهی از خواب خود کم کرده و تاثیر آن بر روی سلامتی را فراموش می‌کنیم؛ اما جالب است بدانید که بدن در طول خواب نیز متابولیسم خود را حفظ می‌کند و نداشتن خواب با کیفیت و به اندازه، سبب می‌گردد نه‌تنها بدن سلامت کلی خود را از دست بدهد، بلکه به دلیل ایجاد اختلالات هورمونی ویا اختلالات عصبی، فرد از انجام برخی عملکردها در طول روز بازمانده و نتواند رژیم غذایی خود را چه در هنگام کاهش وزن و چه در هنگام تثبیت وزن به خوبی ادامه دهد. از همین حالا یک برنامه منظم برای خواب خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ساده‌ترین راهکار افزایش متابولیسم در خواب !

 

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای تثبیت وزن و حتی در هنگام لاغری و کاهش وزن، هیدراته نگه داشتن بدن است. چنانچه بدن ما به میزان کافی آب در اختیار داشته باشد، نه‌تنها سلامتی آن تضمین می‌گردد؛ بلکه برای انجام بسیاری از متابولیسم‌ها از آن استفاده می‌کند. همچنین نوشیدن آب در حدود نیم ساعت پیش از وعده‌های غذایی، با پر کردن بخشی از حجم معده و همچنین کاهش اسید معده، کمک می‌کند احساس گرسنگی کمتری کرده و در نتیجه کمتر غذا بخورید.

بیشتر بخوانید: هیدراته شدن بدن با نوشیدنی های هیدراته !

 

رژیم تثبیت وزن

 

چگونه استپ وزن را بشکنیم ؟

بسیاری از افراد برای شکست وزن ویا حتی تثبیت وزن از انواع رژیم آنلاین رایگان استفاده می‌کنند. با وجود آنکه شاید دستور غذایی برخی از انواع رژیم‌ها همچون رژیم کتوژنیک را بتوانیم در اینترنت پیدا کنیم ویا با اندکی تحقیق یک رژیم غذایی برای خود بنویسیم؛ اما تثبیت وزن در رژیم کتوژنیک یا هر رژیم دیگری می‌تواند با چالش‌هایی روبرو باشد. برای مثال برای تثبیت وزن در رژیم کتوژنیک نیازمند استفاده از غذاهای خاصی هستید و در نتیجه ممکن است در زندگی روزمره نتوانید آن را به‌طور درست حفظ کنید. برای شکست استپ وزن ویا برای تثبیت وزن بهتر است از انواع رژیم‌هایی استفاده کنید که پیش‌تر امتحان خود را پس داده‌اند و همچنین رژیم‌هایی هستند که برای افراد مختلف به‌صورت اختصاصی ارائه می‌شوند که نه‌تنها عملکرد خوبی دارند، بلکه به سلامت افراد نیز کمک می‌نمایند. رژیم‌های بهاره غفاری تمام این ویژگی‌ها را دارا است و به شما کمک می‌کند اهداف تناسب اندام خود را راحت‌تر دنبال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید از انواع رژیم کاهش وزن، رژیم تثبیت وزن ویا رژیم شکست استپ وزن استفاده کنید؛ بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.