0 تا 100 دلایل ریزش مو در مردان + روش‌های جلوگیری از ریزش مو

تاریخ : 1402/02/09

0 تا 100 دلایل ریزش مو در مردان  + روش‌های جلوگیری از ریزش مو

0 تا 100 دلایل ریزش مو در مردان + روش‌های جلوگیری از ریزش مو

یکی از مولفه‌های زیبایی در چهره هر فردی داشتن موهای مرتب و پرپشت است. مو جذابیت چهره را بیشتر و سن فرد را معمولا کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد. به همین دلیل آقایانی که با مشکل ریزش مو مواجه می‌شوند فورا به فکر درمان و پیدا کردن علت ریزش مو در مردان هستند. ریزش مو در آقایان یک پدیده تقریبا طبیعی بوده و در بیشتر افراد با گذشتن از سن ۴۰ سالگی رخ می‌دهد. البته با تغذیه مناسب و یک غذای رژیمی کامل می‌توان این عارضه را به تاخیر انداخت و یا حتی درمان کرد. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم ابتدا با دلایل ریزش مو مردان بیشتر آشنا شویم و به سوالات علت ریزش مو در پسران جوان چیست و علت ریزش موی بدن مردان چیست؛ پاسخ دهیم؛ پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

علت ریزش مو در مردان

 

مهم ترین علت ریزش مو مردان

طبق مطالعات علمی از دست دادن ۸۰ الی ۱۰۰ تار مو در طول یک شبانه روز کاملا طبیعی است؛ زیرا از ریزش این مقدار برای پوست سر مفید بوده و برای چرخه رشد مو لازم است. اما مشکل زمانی آغاز می‌شود که از دست دادن این تارها بیشتر از حد معمول باشد و پس از مدتی کم شدن تراکم مو به چشم بیاید. جدا از عوامل ارثی و ژنتیکی که علت ریزش موی وسط سر در مردان است. ما در ادامه به بررسی ۲۰ علت ریزش مو در مردان می‌پردازیم، تا فرایند درمان آن راحت‌تر و سریع‌تر باشد.

مهمترین دلایل ریزش مو مردان:

  • استرس

مهمترین علت ریزش مو در پسران جوان چیست؟! امروزه کمتر کسی است که تنش و استرس را در زندگی شخصی و کاری خود تجربه نکند. همانطور که همه ما می‌دانیم استرس غیرمعقول اثرات و عوارض بدی بر بدن انسان دارد، که یکی از آن‌ها ریزش مو است. بدون شک می‌توان استرس را مهم‌ ترین علت ریزش مو مردان دانست. حالا خب شاید بپرسید که استرس چگونه باعث این معضل می‌شود؟ اولا باعث مختل کردن عملکرد برخی از ارگان‌های بدن می‌شود دوما برخی از افراد در شرایط استرس‌زا با موهای سر خود بازی می‌کنند یا آن‌ها را می‌کشند. البته استرس و عوارض آن مربوط به سن و سال خاصی نیست. پس حالا می‌توانیم به سوال زیر پاسخ دهیم.

 

  • آسیب جسمی

مواردی مانند تصادفات شدید، عمل‌های جراحی و یا بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا و کرونا به چرخه رشد مو شوک وارد می‌کنند. که همین امر سبب ریزش مو می‌شود.

 

  •  مصرف بیش از حد ویتامین A

برخی از افراد تصور می‌کنند که زیاده‌روی در مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای بدن آن‌ها فایده دارد. اما شاید جالب به نظر بیاید یک علت ریزش مو در مردان مصرف بیش از اندازه ویتامین A است. زیرا این ویتامین محلول در چربی بوده و مصرف زیاد آن سبب واکنش شیمیایی سمی در بدن فرد می‌شود.

 

  • کمبود پروتئین در رژیم غذایی

برای دریافت پروتئین بدن فقط خوردن گوشت و تخم کافی نیست، بلکه خوردن ماهی، حبوبات و سبزیجات حاوی پروتئین هم لازم است. پس افرادی دچار ریزش مو هستند باید تمام خوراکی‌های پروتئین‌دار را شناسایی کرده و آن‌ها را رژیم غذایی خود قرار دهند.

 

  •  کم خونی ناشی از کمبود آهن

  کمبود آهن یکی از عوامل تشدید کننده طاسی در مردان بوده، زیرا فقر آهن ساخت هموگلبین را کاهش می‌دهد. هموگلبین وظیفه اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن را دارد، زمانی که این مقدار کاهش پیدا کند. سلول‌های پوست سر و مو به دلیل نداشتن اکسیژن کافی از کار می‌افتند.

 

  • کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید موردی دیگری است که به عنوان مهمترین علت ریزش مو در مردان شناخته می‌شود. تیروئید، یک غده کوچک در گردن که با ترشح هورمون تیروکسین سوخت و ساز، رشد، دما و… در بدن تنظیم می‌کند. تیروئید کم کار این هورمون را کمتر از حد معمول تولید می‌کند که یکی از نتایج آن ریزش مو است. البته با تسخیص و درمان به موقع به راحتی این مشکل رفع می‌شود.

 

  •  کمبود ویتامین B

ویتامین B یک ویتانین محلول در آب بوده که، نقش مهمی در سلامت سلول‌های بدن و عملکرد مغز دارد. رژیم‌های غذایی غیر اصولی که برخی افراد برای چاقی یا لاغری می‌گیرند، باعث به وجود آمدن فقر این ویتامین مهم در بدن می‌شود. از دست دادن موهای سر یا صورت یکی از عوارض و نشانه‌های کمبود ویتامین B است.

 

  •  بیماری لوپوس

 جواب سوال علت ریزش موی بدن مردان چیست؟ لوپوس یا خود ایمنی مزمن بیماری است که سیستم ایمنی بدن در آن دچار اختلال می‌شود. به بیان ساده‌تر سلول‌های دفاعی به تمام سلول‌های سالم بدن حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برند. سلول‌های پوست و فولیکول‌های مو یکی از اهداف این حمله هستند. پس بیماری لوپوس دیگر علت ریزش مو در مردان است.

 

  • کاهش شدید وزن

تناسب اندام خواسته اکثر افراد جامعه است، گاهی افراد برای کاهش وزن سریع و رسیدن به اندام ایده آل خود به صورت خودسرانه رژیم‌های غیر اصولی را شروع می‌کنند. حذف یا اضافه کردن برخی از مواد خوراکی میزان مواد معدنی و ویتامین‌ها را بهم می‌ریزد. همین امر باعث مختل شدن فرایند رشد مو می‌شود و نتیجه ناخوشایند آن ریختن موهای سر یا بدن است.

 

  • شیمی درمانی

شیمی درمانی به عنوان یک راه درمانی بیماری سرطان بوده، اما اصلی ترین عوارض این دارو‌های از دست دادن موی سر و بدن است. زیرا این داروها تقسیم شدن سلول‌ها را متوقف یا محدود می‌کنند که سلول‌های پوست و مو هم با این مشکل مواجه می‌شوند.

 

  •  بیماری آلوپسی آره ئاتا

این بیماری تقریبا مشابه بیماری لوپوس بوده و تنها فرق آن این است که بدن فقط به فولیکول‌های سالم مو حمله می‌کند که شاهد ریزش ناگهانی موها در یک منطقه دایره‌ای با حاشیه کاملا مشخص هستیم.

 

  •  مصرف داروهای خاص

مصرف داروهایی که برای درمان فشارخون، افسرگی و روماتیسم تجویز می‌شود، دیگر علت ریزش مو در مردان است. البته سلامتی بدن مهمتر از زیبایی بوده و فرد پس از درمان بیماری می‌تواند برای رشد مجدد موهای خود راه حلی پیدا کند.

 

  •  اختلال تریکوتیلومانیا یا وسوسه کندن مو

اختلالی به نام تریکوتیلومانیا، اختلال است که فرد دائما با موهای سر خود بازی می‌کند یا آن‌ها می‌کَنَد. این کار رشد مو را متوقف کرده و به مرور زمان کم شدن تعداد تارهای مو به وضوح حس می‌شود.

 

  •   بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن عملکرد سلول‌ها و عضوهای بدن کمی دچار مشکل می‌شود، که سلول‌های پوست و مو هم از این قائده مستثنی نیستند. پس ریزش مو در سنین ۵۰ و ۶۰ سالگی امری کاملا طبیعی است.

 

  •  کم شدن آب بدن موجب ریزش مو می شود

همانطور که اگر به گل و گیاه آب کافی نرسد، طبیعتا رشد نمی‌کند و از بین می‌رود. مو هم در وضعیتی که بدن کمبود آب داشته باشد و رطوبت کافی به آن نرسد شکننده و ضعیف می‌شود و در نهایت می‌ریزد.

 

  • مصرف بیش از حد مجاز مکمل‌ های بدنسازی

امروزه مردان زیادی به پروش اندام و بدنسازی علاقه‌مند هستند و می‌خواهند بدون زحمت و به قولی یک شبه این مسیر را طی کنند. از همین رو شروع به مصرف مکمل‌های دارویی می‌کنند، علت ریزش مو در مردان بدنساز گاهی سو مصرف استروئیدهای آنابولیک یا همان داروهای مخصوص بدنسازی است.

 

  •  کشیدن سیگار

سیگار عملکرد سالم دی ان ای و خون رسانی به فولیکول‌های مو را دچار مشکل می‌کند. از همین رو اکثر افراد سیگاری دچار طاسی و ریزش مو می‌شوند.

 

  •   مصرف الکل

مصرف الکل سیستم گوارش و کبد فرد را دچار مشکل می‌کند، طبیعتا زمانی که فرد در سیستم گوارش خود اختلالی داشته باشد تغذیه مناسب و مواد معدنی لازم به پوست سر و سلول‌های رشد مو نمی‌رسد.

 

  • شستشوی غلط

رفتارهای زیر در حمام موجب از بین رفتن و آسیب دیدن مو می‌شود:

  1. چنگ زدن مو‌ها هنگام شستن
  2. استفاده از آب بسیار داغ
  3. استفاده از شوینده‌های غیر‌استاندارد

 

  •  آب و هوای نامناسب

آب و هوا نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد، به همین دلیل به افرادی که در معرض آفتاب شدید، سرمای زیاد و آلودگی هستند توصیه می‌شود که از کلاه‌های مخصوص فصل و چتر استفاده کنند.

 

درمان ریزش مو مردان

 

جلوگیری از ریزش مو در مردان

ریزش مو در مردان بیشتر از زنان است. با توجه به انجمن ریزش مو آمریکا، حدود 85 درصد از مردان تا زمانی که به 50 سالگی می رسند، موهای نازک دارند. ریزش مو در مردان به طور معمول ناشی از ریزش مو با الگوی ژنتیکی مردانه است. اگر نگران ریزش مو هستید، پزشک ممکن است یک یا چند درمان زیر را توصیه کند:
 
  • روگین (مینوکسیدیل)
  • پروپشیا یا پروسکار (فیناستراید)
  • پیوند واحد فولیکولی (FUT)، پیوند مو با بافت زیرین
  • استخراج واحد فولیکولی (FUE)، پیوند مو تنها با فولیکول‌ها، بدون بافت پیوندی
 

جلوگیری از ریزش مو در مردان

 

درمان ریزش مو مردان

طبیعتا با دانستن علت ریزش مو در مردان می‌توان راه حل مناسب برای درمان ریزش مو مردان در طب سنتی را پیدا کرد. اولین و بهترین کار مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های مخصوص و کامل است. زیرا در آزمایش کمبود ویتامین، فقر آهن و عوامل بیماری زا مشخص می‌شود. سپس پزشک می‌تواند برای درمان کم پشتی مو در مردان راحت‌تر اقدام کند.  اصلاح مزاج با رژیم‌ غذایی و حجامت از راه‌های درمان ریزش مو مردان در طب سنتی است.

یک علت ریزش مو در مردان تغذیه نامناسب و گرفتن رژیم‌های لاغری و چاقی بی پایه و اساس است. در این گونه رژیم‌ها فرد خود را از خوردن بسیاری از مواد خوراکی مفید محروم می‌کند که بدن دچار کمبود ویتامین و پروتئین می‌شود. یا در رژیم‌های چاقی فرد در خوردن بعضی از خوراکی‌ها افراط می‌کند که باعث بهم خوردن میزان مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌شود و نتیجه نهایی هر دو مورد ریزش موی سر و بدن است. چنانچه تصمیم دارید به وزن ایده آل خود برسید، حتما از رژیم‌های اصولی، همچون رژیم‌های بهاره غفاری پیروی کنید که توسط یک متخصص تغذیه ارائه می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی سایت غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.