طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری و ۱۰ خواص گشنیز برای لاغری

تاریخ : 1402/01/14

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری و ۱۰ خواص گشنیز برای لاغری

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری و ۱۰ خواص گشنیز برای لاغری

عرق گشنیز از جمله پرکاربردترین عرقیجات گیاهی در طب سنتی است. خواص عرق گشنیز بسیار فراوان است. طبع گشنیز سرد و خشک است. عرق گشنیز حاوی ویتامین‌ها از جمله ویتامین A ،B6 ،C، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فیبر است. از جمله خواص عرق گشنیز می‌توان به مواردی مانند کاهش قند خون و تاثیر در لاغری اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص عرق گشنیز می‌پردازیم‌.

در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با عرق گشنیز است به بررسی مواردی از جمله عرق گشنیز و سلامت پوست، عرق گشنیز و خواص ضد سرطانی، عرق گشنیز و درمان دیابت، عرق گشنیز و بهبود حافظه، عرق گشنیز برای درمان سرماخوردگی و سینوزیت، عرق گشنیز و درمان غلظت خون، عرق گشنیز و درمان میگرن، عرق گشنیز و بهبود اعصاب و روان، عرق گشنیز برای لاغری و در نهایت به بررسی عوارض عرق گشنیز می‌پردازیم.

خواص عرق گشنیز

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری

برای طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری در ابتا باید مقداری برگ گشنیز را در یک بطری آب بریزید و بگذارید یک شب در یخچال بماند. صبح روز بعد بنوشید.از برگ گشنیز نیز آب بگیرید. یک فنجان پر از برگ گشنیز را خرد کرده و به آسیاب بریزید. یک فنجان آب اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. برای بهترین نتیجه هر روز صبح آن را بنوشید.
نحوه تهیه دمنوش گشنیز به روش دیگر
 
علاوه بر موضوعی به نام خواص گشنیز برای لاغری، باید طرز تهیه دمنوش گشنیز را نیز به خوبی بلد باشید. زمانی که بدانید به چه شکلی می‌توانید دمنوش این ماده غذایی را تهیه کنید، مسلماً می‌توانید از مزیت‌های خواص عرق گشنیز نیز به خوبی بهره‌مند شوید. در این قسمت به اینکه چگونه دمنوش گیاهی و سالم مناسبی را تهیه کنید، اشاره خواهیم کرد. برای تهیه کردن یک دمنوش گشنیز مناسب باید ابتدا مقدار مناسبی از گشنیز در حد ۱۰۰ گرم را در یک و نیم لیوان آب بریزید. در مرحله بعدی شعله گاز را تا حد زیادی کم کرده و اجازه می‌دهید تا گشنیز به آرامی دم بکشد. بهترین زمان برای دم کشیدن گشنیز می‌تواند ۱۰ الی ۱۵ دقیقه باشد. در صورتی که می‌خواهید از فرنچ پرس و... نیز می‌توانید برای تهیه این نوع از دمنوش استفاده کنید. تنها نکته مهم آن است که حتماً دمنوش را در حجم کم درست کنید و به صورت تازه مصرف کنید تا از تمامی خواص آن بتوانید بهره‌مند شوید. 
 

طرز تهیه دمنوش گشنیز برای لاغری

خواص عرق گشنیز

عرق گشنیز از جمله عرقیجات گیاهی است که خواص درمانی فراوانی دارد. از جمله خواص عرق گشنیز می‌توان به مواردی مانند بهبود کارکرد کبد، افزایش سطح انرژی، رفع خستگی، درمام زخم‌های دهانی، بهبود و درمان کم خونی، حفظ مجاری ادراری از عفونت، درمان آرتریت و جلوگیری از ریزش مو اشاره کرد. در ادامه به بررسی بعضی از خواص عرق گشنیز می‌پردازیم.

  • عرق گشنیز و خواص ضد سرطانی

عرق گشنیز در خود ترکیباتی دارد که برای سلامت پوست بسیار مفید و موثر هستند. مصرف عرق گشنیز می‌تواند موجب بهبود انواع سرطان پوست شود. برای اینکه بتوان از خواص ضد سرطانی عرق گشنیز بهره مند شد باید مقداری از عرق گشنیز را با روغن گل سرخ ترکیب کرده و بر روی موضوع آسیب دیده بمالید و ماساژ دهید.

  • عرق گشنیز و سلامت پوست

گفتیم که عرق گشنیز دارای ترکیباتی است که برای پوست و سلامت پوست مفید و موثر است. عرق گشنیز بهرچوست درخشانی را هدیه می‌دهد. یک گزینه مناسب برای داشتن پوستی صاف و درخشان و بدون چین و چروک مصرف عرق گشنیز است.  برای بهره‌مندی از خواص عرق گشنیز برای پوست باید صد و پنجاه سی سی عرق گشنیز، ده گرم تخم گشنیز و ده گرم اسطوخودوس را ترکیب کرده و برای مدت زمان پانزده دقیقه روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد. این ترکیب را بعد از دم کشبدن از صافی عبور دهید و بعد از اینکه سرد شد به آن عسل و روغن زیتون اضافه کنید.

از این ترکیب روی پوست خود بمالید و نتایج آن در درخشان سازی و جوان سازی پوست خود را ببینید. از دیگر مزایای عرق گشنیز برای پوست درمان جوش‌های سرسیاه است. برای بهره‌مندی از این مزیت عرق گشنیز کافی است تا یک قاشق از عرق گشنیز را باید با دو قاشق آب لیمو ترش ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید و برای مدت زمان یک ساعت روی پوست صورت بماند.

پس از گذشت مدت زمان یک ساعت صورت خود را بشویید و این گار را تکرار کنید تا از شر جوش‌های سر سیاه خود خلاص شوید. همچنین رفع خارش پوست نیز با استفاده از ترکیب عرق گشنیز و عرق کاسنی قابل درمان است. درمان آکنه و جوش‌های صورت نیز توسط ماسک گشنیز و خیار و ماست به همراه جو دوسر ممکن است. همچنین کاهش علائم اگزمای پوستی از دیگر خواص عرق گشنیز برای پوست است.

قورمه سبزی یک غذای اصیل، مجلسی و تاریخی برای ایرانیان به حساب می‌ آید برای خرید سبزی این غذای خوشمزه به مقاله سبزی قرمه سبزی مراجعه نمایید.

  • عرق گشنیز و درمان دیابت

کمک به درمان دیابت از دیگر خواص فوق العاده عرق گشنیز برای سلاپتی است. عرق گشنیز موجب کاهش قند خون شده و همچنین در بهبود عملکرد کبد نیز بسیار تاثیرگذار است.متخصصان طب سنتی بر این باورند که عرق گشنیز موجب افزایش ترشح انسولین در بدن می‌شود و از این طریق موجب کاهش و درمان دیابت نوع دو می‌شود. عرق گشنیز برای درمان دیابت بسیار مفید و افراد مبتلا به دیابت می‌توانند با مصرف عرق گشنیز بیماری خود را درمان کرده و یا سطح قند خون خود را کاهش دهند.

  • عرق گشنیز برای درمان سرماخوردگی و سینوزیت

عرق گشنیز دارای خواص آنتی بیوتیک است. در صورت استفاده از عرق گشنیز می‌توانید از بروز سرماخوردگی پیشگیری کنید و در صورت ابتلا به سرماخوردگی با مصرف عرق گشنیز می‌توانید موجب تسریع بهبودی خود شوید.عرق گشنیز خاوی مقادیر بالایی از ویتامین C است و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. علاوه بر این برای درمان و بهبود سینوزیت می‌توان از بخور جوشانده‌ی تخم گشنیز و عرق گشنیز و خواص این عرق گیاهی بهره‌مند شد تا علائم بیماری بهبود یابد.

لواشک در واقع محصولی از یک، دو یا چند میوه است که بهتر است برای تهیه آن از میوه‌های تازه استفاده شود برای دانستن درباره خواص لواشک به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

  • عرق گشنیز و بهبود حافظه

از دیگر خواص بی‌نظیر عرق گشنیز می‌توان به تاثیر آن در بهبود حافظه نیز اشاره کرد.

  • عرق گشنیز و درمان غلظت خون

استفاده از ترکیب جوشانده‌ی تخم گشنیز و عرق گشنیز می‌تواند موجب کاهش غلظت خون در بدن افراد شده و از این طریق می‌تواند موجب پیشگیری از بروز خطرات بعدی و سکته و عوارض بسیار بد آن برای بدن شود.

  • عرق گشنیز و درمان میگرن

از قدیم الایام برای درمان سردرد از گیاه گشنیز و عرق آن استفاده می‌کردند. بر اساس مطالعات انجام شده در سال‌های اخیر توسط محققان ثابت شده است که مصرف عرق گشنیز می‌تواند تا حد زیادی موجب تسکین و درمان سردردهای میگرنی شود. گیاه کیالک که نام علمی آن Crataegus است از خانواده گل رز با گل سرخیان است برای آشنایی با خواص عرق کیالک به لینک مورد نظر مراجعه نمایید.

  • عرق گشنیز و بهبود اعصاب و روان

از دیگر کاربردهای عرق گشنیز می‌توان به تاثیر این عرق گیاهی برای درمان مشکلات اعصاب و مشکلاتی مانند اختلال حواس اشاره کرد. برای درمان این نوع از بیماری‌ها اعصاب و روان کاعی لست مقداری عرق گشنیز را با آب لیمو شیرین و عرق کاسنی ترکیب کرده و صبح‌ها به صورت ناشتا مصرف شود.

عوارض عرق گشنیز

عوارض عرق گشنیز

خواص عرق گشنیز برای لاغری در کنار و فواید بی‌‌نظیری که دارد ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. استفاده از عرق گشنیز در دوران بارداری ممنوع است زیرا استفاده از عرق گشنیز با توجه به داشتن خاصیت قاعده آوری در این دوره می‌تواند موجب سقط جنین و یا زایمان زودرس شود.همچنین گفتیم عرق گشنیز موجب کاهش قند خون می‌شود و ممکن است در دوران بارداری قند خون را کاهش دهد و موجب کاهش حافطه در نوزاد شود.

علاوه بر این زیاده روی و افراط در نصرف عرق گشنیز می‌تواند عوارضی مانند خستگی شدید، خواب عمیق، گنگی و بی‌حسی را به دنبال داشته باشد.همچنین زیاده روی در مصرف عرق گشنیز می‌تواند موجب تضعیف حافظه و همجنین افزایش اشتها شود که اگر این افزایش اشتها کنترل نشود منجر به چاقی و افزایش وزن می‌شود.

برای دانستن درباره  نخود فرنگی یا نخود سبز به مقاله  نوشته شده ما با عنوان خواص نخود فرنگی مراجعه نمایید.

خواص عرق گشنیز برای لاغری

 

عرق گشنیز برای لاغری

عرق گشنیز برای لاغری و کاهش وزن سریع  یکی از پرمصرف‌ترین عرقیجات گیاهی است. در واقع می‌توان از عرق گشنیز به عنوان معجزه لاغری یاد کرد. شما می‌توانید با قرار دادن عرق گشنیز در غذای رژیمی خود به روند کاهش وزن خود سرعت دهید. عرق گشنیز می‌تواند سلامت‌ روده‌ها و حرکات دودی روده‌ها را بهبود بخشد و از این طریق به هضم بهتر غذا و در نتیجه لاغری و کاهش وزن کمک کند. علاوه‌بر این عرق گشنیز موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده و همچنین به عنوان یک تنظیم کننده بافت‌های بدن عمل می‌کند.

با وجود آن‌که گشنیز را معجزه لاغری می‌دانند، اما نمی‌تواند به‌تنهایی سبب شود به وزن ایده آل برسید؛ به همین دلیل، باید برای رسیدن به وزن مناسب و تناسب اندام از یک رژیم لاغری اصولی پیروی نمایید. رژیم‌های بهاره غفاری، رژیم‌های اصولی هستند که به شما کمک می‌کنند نه‌تنها به تناسب اندام برسید، بلکه سلامتی خود را ارتقا دهید و این وزن را به مدت طولانی نگه دارید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت کنید، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.

 
خواص گشنیز برای لاغری شامل چندین مورد مختلف است. اطلاع پیدا کردن از این خواص به شما کمک می‌کنند تا اگر در حال کاهش وزن هستید، بهتر بدانید که طریقه مصرف گشنیز برای لاغری چگونه است. زمانی که از خواص این گیاه مطلع شدید، لازم است بدانید که چطور می‌توانید به شکل و نحوه اصولی دمنوش این گیاه را نیز تهیه کنید. تهیه کردن اصولی این دمنوش باعث می‌شود تا بتوانید به طور کامل از تمامی خواصی که دارد، استفاده کنید. 
خواص گشنیز برای لاغری

خواص گشنیز برای لاغری

خواص گشنیز به طور کلی بسیار زیاد است. با این وجود برخی از این خواص وجود دارند که نشان می‌دهند این گیاه می‌تواند برای لاغری بسیار مؤثر باشد. شاید چربی سوزی به صورت مستقیم یکی از بهترین راه‌های لاغری باشد، اما قطعاً موارد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بر روی لاغری شما اثر داشته باشند. 
 
بهبود عملکرد دستگاه گوارش
 
اولین مورد در بین خواص گشنیز برای لاغری مربوط به بهبود بخشیدن به عملکرد دستگاه گوارشی است. زمانی که دستگاه گوارشی شما بتواند به خوبی مواد غذایی را هضم کند و تمامی ویتأمین‌ها و مواد معدنی که در آن وجود دارد را وارد جریان خون کند، مسلماً نیازی نیست تا شما حجم بیشتری از مواد غذایی را مصرف کنید. از سوی دیگر انواع معده درد‌ها، انسداد روده و همچنین بیماری‌هایی همچون اسهال و بواسیر را نیز تجربه نخواهید کرد. 
 
افزایش میزان سوخت و ساز بدن
 
مورد بعدی که جزء خواص گشنیز برای لاغری محسوب می‌شود، بالا بردن میزان سوخت و ساز بدن است. با مصرف کردن دمنوش گشنیز می‌توانید میزان سوخت و ساز بدن که شامل سوزاندن کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها می‌شود را افزایش دهید. هر قدر میزان سوخت و ساز بدن شما بیشتر باشد، قطعاً لاغری شما نیز با روند ساده‌تر و سریع‌تری می‌تواند پیش برود. اما به یک نکته باید توجه کنید و آن هم در این خصوص است که نباید مواد قندی و چربی بیشتری را مصرف کنید. زیرا این کار باعث می‌شود تا چربی‌های سوزانده سده به سرعت جایگزین شوند. 
 
تقویت کردن بافت‌ های بدن
 
تقویت کردن بافت‌های بدن شامل چند مورد می‌شود. زمانی که انواع ویتأمین‌ها و به خصوص ویتأمین ث به بدن برسد، چند اتفاق رخ می‌دهد. اولین مورد آن است که این نوع ویتأمین به همراه دیگر مواد معدنی می‌توانند مویرگ‌ها و بافت‌های بدن را تقویت کرده و از تجمع کردن مایعات و آماس در آن‌ها جلوگیری کنند. عدم تجمع مایعات سبب بهتر شدن تناسب اندام شما و همچنین هدایت شدن آب اضافی بدن به سمت روده‌ها می‌شود.  تقویت کردن بافت‌های بدن یکی دیگر از خواص گشنیز برای لاغری است، کاری که دمنوش این گیاه انجام می‌دهد را پودر‌ها و مکمل‌های بدنسازی نیز انجام می‌دهند. صرفاً تنها تفاوت در بین آن‌ها مربوط به مدت زمان تأثیرگذاری است. 
 
مقدار پتاسیم زیاد
 
گشنیز دارای مقدار پتاسیم زیادی است. در بدن انسان دو ماده پتاسیم و سدیم باید در تعادل با یکدیگر باشند. این تعادل سبب می‌شود تا بدن ورم نکند و پتانسیل عمل در سلول‌های آن به درستی اجرا شود. پتانسیل عمل و پتانسیل آرامش به دو فرایندی گفته می‌شود که در هر بار تنفس سلول و در هر لحظه از زندگی سلول‌ها وجود دارد. پتاسیم و سدیم نیز دو ماده اصلی رهبری‌کننده این فرایند هستند. در صورتی که مقدار سدیم بدن زیاد شود، پدیده آماس در سلول‌ها رخ می‌دهد و در ابعاد بزرگ‌تر شاهد ورم کردگی بدن و به اصطلاح آب آوردن شکم خواهید شد. به همین دلیل است که مصرف دمنوش گشنیز می‌تواند از این موضوع جلوگیری کرده و به سادگی به شما در داشتن یک اندام مناسب کمک کند. 
 
غنی از مواد معدنی
 
مواد معدنی بالا نیز می‌تواند به لاغری شما بسیار کمک کند. زمانی که بتوانید مواد معدنی مورد نیاز بدن خودتان را تأمین کنید، متوجه می‌شوید که میزان مصرف مواد غذایی روزانه‌تان نیز کاهش پیدا کرده است. همین عامل بر روی لاغری و کاهش وزن شما بسیار تأثیر خواهد داشت. 
خواص گشنیز برای لاغری چیست
 
دارای فیبر بالا
 
سطح فیبر بالا در گشنیز بسیار اهمیت دارد. فیبر می‌تواند هم به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند و هم می‌تواند حجم معده را پر کرده و احساس سیری را در فرد به وجود بیاورد. گشنیز هم دارای سطح فیبر بالایی است. مسلماً استفاده کردن از آن می‌تواند به خوبی برای شما حس سیری را ایجاد کرده و مشکلات شما را برطرف نماید. 
 
کاهش سطح قند خون
 
کاهش دادن سطح قند خون یکی دیگر از ویژگی‌های مصرف گشنیز است. مصرف کردن گشنیز می‌تواند سطح قندی که در جریان خون وجود دارد را پایین بیاورد. به همین دلیل نیز توصیه می‌کنیم تا افرادی که دچار افت قند هستند از این گیاه به صورت دقیق و با رعایت اصول، استفاده کنند. حال فرض کنید سطح قند خون پایین می‌آید. اتفاقی که می‌افتد این است که سلول‌ها میزان قند بیشتری را که ذخیره کرده‌اند وارد جریان خون می‌کنند. به این ترتیب با روند لاغری و کاهش وزن روبرو خواهید شد. 
 
مهار مقدار کلسترول خون
 
کلسترول و یا همان چربی خون یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند افزایش وزن را برای افراد ایجاد کند. از جمله مهم‌ترین خواص گشنیز برای لاغری مربوط به کنترل کردن سطح کلسترول خون می‌شود. گشنیز و دمنوش گشنیز می‌تواند مقدار اضافی کلسترول را از خون پاک کرده و از این طریق مقدار آن را کنترل کند. به همین خاطر نیز اگر گشنیز و یا دمنوش آن را به صورت اصولی و مداوم مصرف کنید، می‌توانید به کم کردن وزن در پی آن نیز پی ببرید. 
 
تقویت دستگاه عصبی
 
تقویت کردن دستگاه عصبی یکی از مهم‌ترین مواردی است که این روز‌ها برای تمامی افراد تبدیل به نوعی دغدغه شده است. دستگاه عصبی بر روی تمامی اندام‌ها و ارگان‌های داخل بدن اثر دارد. اگر دستگاه عصبی ضعیفی داشته باشید، دستگاه گوارش، چربی سوزی و... نیز به خوبی از عهده وظایف خود بر نمی‌آیند و همین مسأله سبب می‌شود تا افزایش وزن را در بدن شاهد باشید. اما از جمله خواص گشنیز برای لاغری تقویت کردن دستگاه و سیستم عصبی است که کمک زیادی به سلامتی و از جمله لاغری شما می‌کند. 
 
ضد درد و ورم معده
 
آرام کردن درد‌های معده اهمیت بسیار زیادی دارد. زمانی که با درد‌های معده روبرو هستید، مسلماً نمی‌توانید به خوبی غذا بخورید و ناچار هستید تا در حجم‌های کم غذای خود را مصرف کنید. این مسأله سبب می‌شود تا دچار اضافه وزن شوید. گشنیز می‌تواند درد‌ها و ورم‌های معده را از بین برده و از این جهت به لاغری شما کمک زیادی کند. علاوه بر تمامی مزیت‌هایی که گشنیز دارد و به صورت غیر مستقیم بر روی لاغری اثر می‌گذارد، موارد دیگری نیز در این زمینه وجود دارند. به طور مثال درمان کردن نفخ، اسهال و سوءهاضمه، تنظیم کردن دوره پریودی، پیشگیری کردن از کم خونی، خاصیت ضد سرطانی، کمک به دفع کردن سنگ مثانه و کلیه و همچنین خاصیت ضد صرع و ضد تشنج نیز از جمله مزیت‌های این گیاه به شمار ‌می‌روند. 
 
0 تا 100خواص گشنیز برای لاغری
 
کلام پایانی
 
مواردی که در خصوص طرز تهیه دمنوش گشنیز و همچنین خواص دمنوش گشنیز برای لاغری مطرح شد، به شما کمک می‌کند تا از این ماده بهتر استفاده کنید. برای لاغری و کاهش وزن، تهیه کردن انواع دمنوش‌ها شاید بتواند مفید باشد، اما آن چیزی که اهمیت بسیار زیادی دارد آن است که باید حتماً از یک رژیم غذایی مناسب و اصولی و همچنین یک برنامه ورزشی درست نیز در کنار این موارد استفاده کنید. این موضوع سبب می‌شود تا بدن شما به صورت کاملاً هماهنگ و برنامه‌ریزی شده رشد کرده و بتوانید به خوبی به اندام دلخواه و ایده‌آل خود دست پیدا کنید.