عدم تحمل کافئین و نوشیدنی های جایگزین آن!

تاریخ : 1401/12/13

عدم تحمل کافئین و نوشیدنی های جایگزین آن!

عدم تحمل کافئین و نوشیدنی های جایگزین آن!

قهوه، چای و بسیاری از انواع نوشیدنی‌ها وجود دارند که ممکن است حاوی کافئین باشند و جالب است بدانید افرادی به این کافئین حساسیت دارند که می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای آن‌ها شود. به این حساسیت در علم پزشکی، عدم تحمل به کافئین گفته می‌شود. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم به شما درباره عدم تحمل کافئین توضیحاتی بدهیم و در کنار آن شما را با خواص قهوه و همچنین چند نوشیدنی جایگزین برای افرادی که به کافئین حساسیت دارند؛ آشنا کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

عدم تحمل کافئین چیست؟!!

کافئین ماده شیمیایی تلخ مزه‌ای است که در بسیاری از نوشیدنی‌ها مثل قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا موجود است. امروزه از کافئین حتی برای جلوگیری و رفع بسیاری از مشکلات، به‌صورت دارو نیز استفاده می‌شود. کافئین در بدن مستقیماً بر روی گیرنده‌های آندوزین که یک انتقال‌دهنده عصبی هستند و سیکل خواب و بیداری را تنظیم کرده و باعث خواب آلودگی می‌شوند، اثر می‌کند. معمولاً حدود ۵ فنجان قهوه دارای ۴۰۰ میلی گرم کافئین است که این مقدار مصرف، میزان بدون خطر آن برای بزرگسالان است.

بعضی از افراد  ممکن است نسبت به کافئین حساس بوده که این حساسیت با ژنتیک آن‌ها و کاهش توانایی برای متابولیسم و دفع کافئین مرتبط است. باید توجه داشت که حساسیت به کافئین یا همان عدم تحمل کافئین با آلرژی نسبت به آن تفاوت دارد. افرادی که عدم تحمل کافئین دارند ممکن است بعد از مصرف حتی مقدار کمی از این علائم را نشان دهند: ضربان قلب سریع، اضطراب، وحشت، مشکل بی‌خوابی، عصبانیت و بی‌ثباتی حالات. این افراد باید مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، سودا، نوشیدنی‌های انرژی‌زا،  چای، شکلات و... را به حداقل برسانند یا اصلا مصرف نکنند .

 

خواص قهوه

 

خواص قهوه

دانه قهوه که بومی کشورهای آمریکای لاتین ، برزیل و ونزوئلا است، از دیرباز شناخته شده بوده و ابتدا در این کشورها و سپس در سایر کشورها مصرف می‌شده است. قهوه در زمان‌های قدیم به عنوان یک ماده دارویی شناخته می‌شده اما در حال حاضر به عنوان یک نوشیدنی فرح‌بخش و انرژی‌زا به‌صورت روزانه در اکثر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانه‌‌های قهوه علاوه بر مواد آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی موجود در خود، دارای ماده‌ای است که آن را از دیگر دانه‌ها مجزا می‌کند و آن بالا بودن درصد کافئین موجود در این دانه‌ها است.

پس از نوشیدن قهوه، مستقیماً کافئین آن وارد بدن شده و در گردش خون جذب می‌شود و بر روی مغز اثر می‌گذارد، درنتیجه حالت خواب‌آلودگی را از بین برده و ایجاد انرژی مضاعف، شادی می‌کند و همچنین به کنترل حافظه و یادگیری کمک می‌نماید. معمولاً پس از مصرف قهوه احساس سرخوشی و انرژی بیشتر، سبب ایجاد انگیزه برای فعالیت بیشتر می‌شود. این ایجاد انرژی اضافه، سوخت‌وساز بدن را بالا برده و درنتیجه در لاغری نیز موثر است.

 

نوشیدنی های جایگزین قهوه

 

جایگزین‌های قهوه و کافئین

همانطور که در بخش قبل توضیح دادیم، کافئین موجود در انواع نوشیدنی‌ها و شکلات، سبب ایجاد حالت شادی و همچنین سبب افزایش انرژی در افراد می‌شود. جالب است بدانید این شرایط به همراه افزایش چربی سوزی و افزایش متابولیسم در بدن، سبب شده است بسیاری از افراد از کافئین و قهوه برای انرژی بیشتر و حتی لاغری استفاده کنند. لازم به ذکر است که نوشیدنی‌های دیگری نیز می‌توانند جایگزین قهوه بشوند که بدون داشتن کافئین همین تاثیر را برای بدن دارند و به چربی سوزی ویا افزایش انرژی کمک می‌کنند. افرادی که به کافئین حساسیت دارند ویا دچار عدم تحمل کافئین هستند، می‌توانند از این نوشیدنی‌ها استفاده کنند تا نه‌تنها از فواید آن‌ها بهره ببرند؛ بلکه به عوارض مصرف کافئین نیز دچار نشوند.

انواع نوشیدنی‌ها و دمنوش‌هایی که می‌توانید استفاده کنید را به دو دسته انرژی‌زا و لاغرکننده تقسیم می‌کنیم. البته این نکته هم قابل ذکر است که برخی از انواع دمنوش‌ها و نوشیدنی‌ها در هر دو دسته قرار می‌گیرند.

انرژی‌زا ویا چربی سوز

دمنوش زنجبیل ویا دمنوش‌هایی که در آن‌ها زنجبیل دارند، از انواع‌ نوشیدنی‌های چربی سوز و انرژی‌زا هستند که چنانچه طبع سردی دارید، می‌توانید با خیال راحت روزی یک فنجان مصرف نمایید؛ اما چنانچه طبع شما گرم است، بهتر است با احتیاط از این دمنوش استفاده کنید.

دمنوش سیب و دارچین نیز از دمنوش‌هایی است که سبب ایجاد نشاط می‌شوند و از آن‌جاییکه از خواص دارچین، کمک به لاغری و چربی سوزی است، می‌توانند به کاهش وزن شما نیز کمک کنند.

بیشتر بخوانید: ادویه های چربی سوز و نحوه تهیه شیر و زردچوبه برای لاغری !

دمنوش گل گاوزبان و همچنین دمنوش بلوبری نیز، با آن‌که شاید به‌نظر بیاید خواص دیگری همچون آرامبخشی ویا آنتی‌اکسیدانی دارند، اما با کاهش استرس اضافی و ایجاد آرامش در احساس شادی شما نقش دارند و به شما کمک می‌کنند حس و حال بهتری داشته باشید.

چای سبز نیز یکی از انواع چای است که نه‌تنها برای افرادی که به عدم تحمل کافئین مبتلا هستند، موثر است؛ بلکه برای همه افراد می‌توانند به عنوان یک چربی سوز فوق‌العاده، طبیعی و سلامت عمل کند. به همین دلیل چنانچه می‌خواهید از خواص چربی سوزی چای سبز استفاده کنید؛ ازین به بعد این چای را هنگام صبح و ناشتا میل نمایید.

چای نعنا نیز می‌تواند به شما کمک کند احساس نشاط بیشتری داشته باشید. یکی از بهترین زمان‌های مصرف چای نعنا بعد از غذا است؛ زیرا می‌تواند به هضم راحت‌تر غذا، جلوگیری از نفخ و کاهش احساس سنگینی پس از مصرف غذا کمک کند تا کم‌تر احساس خواب‌آلودگی داشته باشید.

یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی که نه‌تنها کالری کمی دارند؛ بلکه به سلامت شما و افزایش احساس نشاط کمک می‌کنند و در روزهای گرم، به عنوان جایگزین چای و دمنوش عمل می‌کنند؛ اسموتی‌ها ویا آبمیوه‌ها هستند. آبمیوه‌های طبیعی، به‌خصوص آب پرتقال، توت‌فرنگی، کیوی و... که دارای ویتامین C هستند، نه‌‌تنها دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی هستند، بلکه خستگی سلول‌های مغزی ویا درد عضلانی و خستگی جسمانی شما را کاهش می‌دهند.

بستنی نیز می‌تواند به ایجاد احساس شادی در شما کمک کند. با اینکه بستنی‌ها کالری بالایی دارند و اغلب برای کسانی که تحت رژیم لاغری هستند توصیه نمی‌شود؛ اما اگر بتوانید از آن‌ها به میزان کم استفاده کنید؛ تاثیرشان در ایجاد احساس نشاط را حس می‌کنید.

 

رژیم لاغری و عدم تحمل کافئین

 

رژیم لاغری و کافئین

با وجود اینکه بسیاری از افراد، از کافئین و به‌خصوص قهوه برای خواص چربی سوزی آن هنگام ورزش استفاده می‌کنند که نه‌تنها انرژی بدن آن‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه کمک می‌کند با افزایش متابولیسم، چربی بیشتری بسوزانند؛ اما تنها مصرف قهوه و کافئین برای لاغر شدن و کاهش وزن کافی نیست. همچنین افرادی که به عدم تحمل کافئین مبتلا هستند؛ می‌توانند از راه‌های اصولی و علمی استفاده کنند. بهاره غفاری به شما کمک می‌کند تا با داشتن یک رژیم غذایی سالم و همچنین تحرک کافی، سبک زندگی سالمی ایجاد کنید تا نه‌تنها لاغر شوید، بلکه انرژی و سلامت خود را افزایش دهید. می‌توانید در ارتباط با عدم تحمل کافئین با بهاره غفاری مشورت کنید و رژیم غذایی اختصاصی خود را دریافت کنید. پس همین حالا بر روی رژیم اختصاصی من کلیک کنید و حتی اگر به هیچ بیماری خاصی مبتلا نیستید، از رژیمی استفاده کنید که برای شما اختصاصی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.