عجیب ترین خواص پیازچه و مضرات آن را بخوانید!

تاریخ : 1402/04/19

عجیب ترین خواص پیازچه و مضرات آن را بخوانید!

عجیب ترین خواص پیازچه و مضرات آن را بخوانید!

پیازچه یا پیاز سبز گیاهی است از خانواده پیاز و سیر و تره که به پیازچه ژاپنی نیز معروف است. پیازچه ترکیبی از پیاز و تره است و ظاهر آن شباهت زیادی به ترکیب پیاز و تره دارد. هر دو قسمت پیازچه خوراکی بوده و می توان از پیازچه در پخت و پز به عنوان چاشنی استفاده کرد. طعم پیازچه نسبت به پیاز ملایم‌تر است. ساقه‌های سبز پیازچه تندی ملایمی داشته و میزان تندی پایه سفید بیشتر است. پیازچه را بیشتر در تهیه سوپ، سالاد، سیب زمینی سرخ شده و به عنوان طعم دهنده استفاده می‌کنند. پیازچه غنی از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی بوده و خواص پیازچه بسیار فراوان است. در ادامه به بررسی برخی از خواص پیازچه می‌پردازیم.
در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با خواص پیازچه است به بررسی خواص درمانی پیازچه، خواص پیازچه برای مو، خواص پیازچه برای پوست، خواص پیازچه برای نوزادان و کودکان، خواص پیازچه برای دندان نوزاد، خواص پیازچه برای کبد چرب، خواص پیازچه برای کم‌خونی، خواص پیازچه برای چشم، خواص پیازچه برای حساسیت، خواص پیازچه برای مردان، خواص پیازچه برای پیشگیری از سرطان، خواص پیازچه در بارداری، خواص پیازچه برای دیابت، خواص پیازچه برای فشار خون، خواص پیازچه برای تنظیم کلسترول و سلامت قلب، خواص پیازچه برای لاغری و در نهایت به مضرات پیازچه می‌پردازیم.

خواص درمانی پیازچه

بر اساس طب سنتی طبع پیازچه گرم و خشک است. پیازچه خواص و فواید درمانی فراوانی دارد. این خواص درمانی بی‌نظیر پیازچه ناشی از این است که پیازچه حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها، ویتامین‌ها ازحمله ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین E، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، ریبوفلاوین، اسید فولیک، مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، سلنیوم و روی است. در ادامه به بررسی برخی از خواص پیازچه می‌پردازیم.

 

خواص پیازچه برای مو

یکی از مهم‌ترین خواص پیازچه تاثیر آن در سلامت مو‌ها است. پیارجه خواص و فواید متعددی برای مو‌ها دارد که در ادامه بررسی این خواص پیازچه می‌پردازیم.

  • تقویت و افزایش رشد مو

یکی از خواص پیازچه برای مو کمک به تقویت مو و افزایش رشد مو است. پیازچه حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات گوگردی است که این ترکیبات گوگردی موجب افزایش تولید کلاژن شده و از این طریق موجب تقویت و افزایش رشد مو می‌شود.

  • درمان شوره سر

درمان شوره سر از دیگر خواص پیازچه برای مو است. داشتن خواص ضد میکروبی قوی از دیگر خواص پیازچه است که این خاصیت ضد میکروبی به درمان شوره سر کمک می‌کند.

  • درمان شپش سر

گفتیم یکی از خواص پیازچه داشتن مقادیر بالایی از گوگرد و ترکیبات گوگردی است. گوگرد موجود در پیازچه می‌تواند به درمان شپش سر کمک کند.

 

خواص پیازچه برای پوست

یکی از خواص پیازچه تاثیر فوق‌العاده آن در حفظ سلامت پوست و جوان‌سازی پوست است.

  • جوان سازی پوست

جوان سازی پوست صورت از دیگر خواص پیازچه است. پیازچه حاوی مقادیر بالایی از آلیسین، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین A بوده که موجب جلوگیری از پیری زودرس پوست شده و با کاهش دادن چین و چروک‌های پوست موجب جوان سازی پوست صورت می‌شود.

  • روشن‌تر شدن رنگ پوست صورت

پیازچه دارای مقادیر بالایی از آلیسین و ویتامین C است و از این طریق موجب روشن‌تر شدن و سفید‌تر شدن رنگ پوست می‌شود. بنابراین یکی دیگر از خواص پیازچه برای پوست تاثیر آن در روشن‌تر  و سفیدتر شدن رنگ پوست است.

  • رفع آکنه و جوش

از خواص پیازچه می‌توان به داشتن خواص ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد التهابی اشاره کرد که پیازچه با داشتن این خواص می‌تواند در رفع و درمان آکنه و جوش صورت تاثیرگذار و مفید باشد.

  • تسریع درمان زخم

پیازچه با داشتن خواص ضد میکروبی و ترکیبات گوگردی می‌تواند موجب تسریف بهبود زخم‌ها شده و خطر و احتمال بروز عفونت را کاهش دهد.

 

ارزش غذایی پیازچه چیست؟

ارزش غذایی پیازچه چیست؟

ارزش غذایی پیازچه در 100 گرم
کالری 27
کربوهیدرات 5.74 گرم
پروتئین 0.97 گرم
چربی 0.47 گرم

خواص پیازچه برای نوزادان و کودکان

از دیگر خواص پیازچه می‌توان به فواید بی‌نظیر آن برای کودکان و نوزادان است. پیازچه دارای مقادیر بالایی از  آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C که بوده و با داشتن این آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می‌شود و با تقویت ایمنی آن‌ها  خواص پیازچه برای سرماخوردگی، آنفلونزا و بیماری‌های عفونی می‌شود. پیازچه همچنین دارای مواد معدنی مانند کلسیم و ویتامین‌ها مانند ویتامین C و ویتامین A بوده و موجب بهبود رشد نوزادان و کودکان می‌شود.

  • خواص پیازچه برای دندان نوزاد

یکی دیگر از خواص پیازچه اسن است که اگر پیازچه را هنگام اینکه نوزاد دندان درمی‌آورد به لثه نوزاد بمالید، این کار موجب تسریع در درآمدن دندان شده و درد ناشی از دندان درآوردن را کاهش می‌دهد.

 

خواص پیازچه برای کبد

از دیگر خواص پیازچه می‌توان به کمک به حفظ سلامت کبد اشاره کرد. پیازچه منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات گوگردی است و از طریق آن‌ها موجب خنثی سازی و کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن شده و علاوه بر این موجب کاهش خطر رسوب چربی در کبد و درنتیجه از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند.

 

خواص پیازچه برای کم‌خونی

پیازچه دارای مقادیر بالایی از آهن است و به همین دلیل پیازچه می‌تواند موجب افزایش تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون شده و از این طریق می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن یا آنمی شود.

 

خواص پیازچه برای چشم

کمک به تقویت بینایی از دیگر خواص پیازچه است. پیازچه با داشتن مقادیر بالایی از ویتامین A برای تقویت بینایی مفید و کمک کننده است و همچنین مصرف پیازچه می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به زخم‌های قرنیه، دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می‌شود.

 

خواص پیازچه برای حساسیت

پیازچه حاوی یک آنتی هیستامین طبیعی به نام کورستین که می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به واکنش پ‌های آلرژیک مانند آسم شود.

 

خواص پیازچه برای مردان

یکی دیگر از خواص پیازچه این است که مصرف پیازچه موجب تقویت قوای جنسی مردان شده و همچنین می‌تواند کیفیت اسپرم را تقویت کرده و و میزان تولید اسپرم را افزایش دهد.

 

خواص پیازچه برای پیشگیری از سرطان

از دیگر خواص پیازچه می‌توان به تاثیر آن در پیشگیری از سرطان اشاره کرد. پیازچه منبعی غنی از  فلاونوئید است. فلاونوئید از خود آنزیمی  ترشح می‌کند که رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و در نتیجه مانع از رسیدن آسیب  به DNA می‌شود. همچنین پیازچه دارای مقادیر بالایی از ویتامین A است. برای محافظت از سرطان ریه ترکیبی از ویتامین A و نوعی فلاونوئید مانند لوتئین و یا کاروتن مفید و موثر خواهد بود.

 

خواص پیازچه در بارداری

یکی دیگر از خواص پیازچه این است که مصرف پیازچه می‌تواند در خانم‌های باردار موجب درمان  ادم و تورم پاها شود. پیازچه منبعی غنی از  گوگرد و کورستین است و از این رو دارای خواص ضد التهابی است و به دفع آب اضافی بدن و کاهش ورم پاها کمک می‌کند. پیازچه همچنین دارای مقادیر بالایی از اسید فولیک بوده که موجب کاهش خطر ابتلا به نقص لوله عصبی در جنین می‌شود. همچنین مصرف پیازچه در دوران بارداری به علت وجود ویتامین B3 در پیازچه می‌تواند موجب بهبود رشد جنین شود. وجود مقادیر بالایی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها در پیازچه موجب سیستم ایمنی بدن زنان باردار می‌شود. پیازچه با داشتن فیبر فراوان به بهبود حرکات روده کمک کرده و موجب پیشگیری از ابتلا به یبوست در دوران بارداری می‌شود.

 

خواص پیازچه برای دیابت

وجود مقادیر بالای ترکیبات گوگرد در پیازچه می‌تواند موجب افزایش سطح انسولین و کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود. همچنین تحقیقات و مطاعات نشان داده‌اند که افزودن پیازچه به رژیم غذایی می.تواند موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت شود.

 

خواص پیازچه برای فشار خون

پیازچه حاوی آلیسین است که آلیسین می‌تواند موجب کاهش فشار خون شده و عوارض ناشی از فشار خون بالا همانند سکته مغزی را کاهش دهد.

 

خواص پیازچه برای تنظیم کلسترول و سلامت قلب

از دیگر خواص پیازچه می‌توان به تاثیر آن در کاهش کلسترول بد خون اشاره کرد. پیازچه منبعی غنی از فیبر بوده و موجب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون می‌شود و همچنین می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی شود. علاوه بر این  عصاره‌ی پیازچه می‌تواند جریان خون در بدن را بهبود بخشیده و از این طریق خطر حمله‌ی قلبی را کاهش دهد. از دیگر خواص پیازچه این است که با داشتن ویتامین K از سفت شدن سرخرگ‌ها و رسوب کلسیم روی دیواره شریان‌ها جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. پیازچه همچنین حاوی آلیسین است که آلیسین می‌تواند با آزاد کردن اکسید نیتریک سفتی عروق خونی را کاهش داده و از لخته شدن خون و در نتیجه سکته قلبی جلوگیری کند.

 

مضرات پیازچه

 

مضرات پیازچه

پیازچه در کنار خواص و فواید بی‌نظیری که دارد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته بلشد. پیازچه ممکن است در برخی از افراد منجر به بروز حساسیت و آلرژی شود که علائم حساسیت به پیازچه شامل تنگی نفس، استفراغ، خس خس سینه، خارش یا سوزش پوست هستند. میازچه دارای ویتامین K بوده و از این رو ممکن است باعث بروز تداخل دارویی با داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین شود. طب چینی معتقد است که پیازچه و عسل نباید با یکدیگر ترکیب شوند. همچنین مادران شیرده بهتر است که از مصرف پیازچه در طول این دوران خوددرای کنند زیرا ممکن است پیازچه موجب ایجاد نفخ در نوزاد شود.

 

خواص پیازچه برای لاغری

 

خواص پیازچه برای لاغری

یکی دیگر از خواص پیازچه تاثیری آن در لاغری و کاهش وزن است. پیازچه دارای کالری کمی است و در عین حال سرشار از فیبر بوده و به همین علت موجب کاهش اشتها و احساس سیری شده و از این طریق از پرخوری جلوگیری می‌کند و به لاغری و کاهش وزن و دست‌یابی به تناسب اندام کمک می‌کند. فیبر موجود در سبزی پیازچه می‌تواند موجب پاک سازی روده‌ها شده و با این کار باعث به کاهش چربی شکم شده و به کاهش وزن کمک می‌کند. بر اساس برخی مطالعات دانشمندان بر این باورند که پیازچه ممکن است بیان‌ ژن‌های خاصی که در افزایش وزن و چاقی دخیل هستند را تغییر دهند.

همچنین بر اساس یک مطالعه دیگر مشاهده کردند افرادی که برای مدت برخی مطالعات نشان داده‌اند که پیازچه همچنین ممکن شش هفته در غذای رژیمی خود از پیازچه استفاده کردند سلول‌های چربی آن‌ها کاهش یافته و با افزایش سطح پروتئین خاصی که در تجزیه چربی نقش دارد مواجه شدند.

با وجود خواصی که پیازچه برای لاغری دارد، نمی‌توان تنها با مصرف پیازچه به وزن دلخواه رسید و لازم است برای رسیدن به وزن ایده آل و مناسب، از یک رژیم غذایی متناسب پیروی نمایید. رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها بدون حذف مواد غذایی، سبب می‌شوند به وزن ایده آل برسید، بلکه در نهایت سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر، بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم لاغری خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.