عجیب ترین خواص نخود فرنگی در رژیم لاغری!

تاریخ : 1401/10/18

عجیب ترین خواص نخود فرنگی در رژیم لاغری!

عجیب ترین خواص نخود فرنگی در رژیم لاغری!

خواص نخود فرنگی یا نخود سبز در یکی از روش های رژیم لاغری باورنکردنی و بی‌نظیری است. منبعی غنی از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها و مواد معدنی است و کاربرد‌های درمانی بسیار زیادی دارد. چربی و کالری نخود فرنگی کم است و برای متابولیسم پروتئین‌ها، چربی‌ها، و کربوهیدرات‌ها هستند. طبع نخود فرنگی در طب سنتی سرد و تر است. در این مطلب از غفاری دایت به بررسی فواید نخود فرنگی، نگهداری نخود فرنگی، غذا با نخود فرنگی و در نهایت مضرات نخود فرنگی می‌پردازیم.

فواید نخود فرنگی

فواید نخود فرنگی

نخود فرنگی یا نخود سبز دارای بسیاری از مواد مغذی ضروری مثل ویتامین‌ها مانند ویتامینB، ویتامین E، نشاسته، چربی‌ها و پروتئین‌‌ها است. از خواص باورنکردنی نخود فرنگی ‌کمک به درمان بسیاری از بیماری‌ها است.

از فواید نخود فرنگی یا خواص نخود سبز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بهبود هضم: نخود فرنگی دارای فیبر است و از این طریق به هضم کمک می‌کند. خواص نخود فرنگی با کمکی که به بهبود هضم به بهبود متابولیسم بدن نیز کمک می‌کند.
  • مفید برای بینایی: نخود فرنگی حاوی مقادیر مناسب از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی  مانند لوتئین، کاروتن، زیکسانتین و ویتامین A است. ویتامین A از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت غشا مخاطی، پوست و دید چشم است.
  • سلامت روان: فولات تاثیر مثبتی بر سلامت روانی ما دارد و نخود فرنگی دارای فولات است. 
  • فواید نخود فرنگی یا خواص نخود سبز  برای بارداری: نخودفرنگی با نخود سبز غنی از آهن است و برای زنان باردار یا شیرده مفید است.
  • فواید نخود فرنگی  یا خواص نخود سبز  برای پوست صورت: نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است (کاتچین، فلاونوئید). آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری از چین و چروک کمک می‌کنند و در نتیجه به جلوگیری از پیری کمک می‌کند که این مورد نیز از خواص نخود فرنگی است.
  • سیستم قلبی عروقی: نخود فرنگی حاوی مقادیر زیاد ویتامین B1 و فولات، B2، B3 و B6 است که سطوح هموسیستئین را که عامل خطر بیماری‌های قلبی است را کاهش می‌دهند. ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در  نخود فرنگی از رگ‌های خونی سالم پشتیبانی می‌کنند. مصرف نخود فرنگی به کسانی‌که می‌خواهند عملکرد مناسب سیستم قلبی و عروقی داشته باشند، توصیه می‌شود.
  • تنظیم قند: فیبر بالا و محتوای پروتئین موجود در نخودفرنگی، هضم قند را آهسته می‌کند و کاهش می‌دهد. نخود فرنگی دارای خواص ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی است که مقاومت نسبت به انسولین را کاهش می‌دهد. (دیابت نوع دو) نخود فرنگی هیچ مورد قند اضافی مانند شکر سفید یا مواد شیمیایی ندارد، بنابراین به تنظیم قند خون در بدن کمک می‌کند.
  • کاهش وزن:یکی از درشت مغذی‌های موجود در نخود فرنگی فیبر است که به‌ویژه سرشار از آن است. فیبر غذایی به عنوان بخش غیر قابل هضم غذا نامیده می شود و از این رو برای هضم آنها به زمان بیشتری نیاز دارد. این بخشی از دلیل ضروری بودن نخود فرنگی برای کاهش وزن سریع است، زیرا به سیر نگه داشتن شما برای مدت طولانی کمک می کند و از پرخوری جلوگیری می کند. علاوه بر آن، هضم یک ماده غذایی پر از فیبر برای معده سخت تر است و نیاز به کار اضافی معده شما دارد.
  • افزایش سطح اکسیژن:به غیر از پتاسیم، ماده معدنی دیگری که در نخود فرنگی وجود دارد آهن است که نقش اساسی در انتقال اکسیژن در سراسر سیستم دارد.آهن یک ماده معدنی ضروری است که به تولید هموگلوبین (سلول حامل اکسیژن در جریان خون) کمک می کند. بنابراین، داشتن یک غذای رژیمی مملو از آهن در نهایت به تولید سالم هموگلوبین و افزایش اکسیژن رسانی به هر اندام دیگر کمک می کند و از عملکرد مناسب آنها اطمینان می دهد. علاوه بر این، مصرف نخود فرنگی که مملو از آهن است به پیشگیری از سایر اختلالات کمبود اکسیژن مانند کم خونی کمک می کند.
  • حفظ فشار خون:به لطف مقدار کافی فسفر موجود در نخود فرنگی، ثابت شده است که مصرف آن برای کنترل قند خون شما بسیار مهم است. مواد معدنی مانند فسفر روی پوشش داخلی رگ‌های خونی اثر گشادکننده دارند و می‌توانند از انقباض آن‌ها جلوگیری کنند که به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

خواص نخود سبز

خواص نخود فرنگی برای بیماری‌ ها

  • فواید نخود فرنگی برای سیستم ایمنی: نخود فرنگی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که از واکنش‌های مختلفی در بدن که ممکن است باعث بیماری های جدی شود، جلوگیری می‌کند. نخود فرنگی سرشار از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی، مس، منگنز و غیره است که سیستم ایمنی بدن  را تقویت می‌کنند. خواص نخود فرنگی برای سیستم ایمنی ما مفید است. نخودفرنگی یا نخود سبز حاوی مقدار بالای آهن و ویتامین C و بسیاری از مواد مغذی دیگر است که ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند و به بدن کمک می‌کند تا علیه بیماری‌ها مبارزه کند.
  • استخوان و پوکی استخوان: نخود فرنگی غنی از ویتامین K و D است که به جذب کلسیم و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند و استخوان‌ها را تقویت می‌کند.
  • پیشگیری از سرطان: نخودفرنگی حاوی مقادیر بالایی از پلی فنول محافظ سلامت به نام کومسترول است. با توجه به مطالعه‌ای که در مکزیکوسیتی انجام شد، مشخص شد که ما تنها به ۲ میلی‌گرم در روز از این فیتوناتریشن نیاز داریم، تا از ابتلا به سرطان معده در امان بمانیم. نخود فرنگی سرشار از ویتامین‌ها، فیبرها و آنتی اکسیدان‌ها هستند و از این طریق بدن ما را سالم نگه می‌دارد و خطر سرطان را کاهش می‌دهد. نخودفرنگی شامل یک کومسترول پلی فنول محافظ سلامت است که خطر سرطان معده را کاهش می‌دهد. از خواص نخود فرنگی این است که با داشتن ویتامین A  و ویتامین C از گسترش انواع سرطان‌های پروستات، سینه، تخمدان و پانکراس جلوگیری می‌کند.

خواص آب نخود فرنگی

مصرف آب نخود سبز موجب لاغری می‌شود. به کسانی‌که‌ قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود که از آب نخود سبز زیاد استفاده کنند. از خواص آب نخود فرنگی ضد سودا بودن آن است.

بررسی خواص چغندر، رابطه لبو و فشار خون بالا، خواص لبو برای پوست، خواص آب لبو قرمز خام و آب لبو برای کبد چرب در مقاله خواص لبو قرمز برسی شده است به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

نگهداری نخود فرنگی

نگهداری نخود فرنگی

برای نگهداری نخود فرنگی معمولا از دو روش می‌توان استفاده کرد.

  • فریز کردن نخود فرنگی

ابتدا باید پوست نخود فرنگی‌ها را جدا کنید و آن‌ها را دانه کنید. در قابلمه آب می‌ریزید تا جوش آید. بعد از اینکه آب جوش آمد نخود سبز‌های دانه شده را درون آب جوش بریزید. توجه کنید که مقدار نخود فرنگی باید طوری باشد که جوشیدن آب را متوقف نکند. پس از یک دقیقه جوشیدن نخود فرنگی ها را آبکش کنید و روی آن آب سرد بریزید یا در هوای آزاد قرار دهید تا خنک شود.

بعد از سرد شدن نخود فرنگی‌ها باید آن‌ها را بسته بندی کنید. برای بسته بندی از کیسه‌های یک‌بار مصرف فریزری یا زیپ کیپ استفاده کنید. در هر کیسه متناسب با نیاز خود نخود فرنگی برای هر وعده غذایی بریزید و پس از خارج کردن هوای درون کیسه، نخود فرنگی‌های بسته بندی شده را در فریزر قرار دهید. نخود فرنگی را به مدت ۸ تا ۱۲ ماه در دمای ۱۸- در فریزر می‌تواتید نگهداری کنید.

  • کنسرو نخود فرنگی

برای تهیه کنسرو نخود فرنگی ابتدا نخود فرنگی‌ها را دانه کنید و بشویید. نخود فرنگی‌های دانه شده را درون یک شیشه دهان گشاد بریزید و کمی نمک هم به نخود فرنگی‌ها اضافه کنید. در مرحله بعد آب را جوش بیاورید و اجازه دهید خنک شود، سپس آب را به شیشه اضافه کنید و درب شیشه را ببندید. سپس این شیشه ها را درون قابلمه‌ای پر از آب قرار دهید و روی حرارت بگذارید تا آب داخل قابلمه جوش بیاید و اجازه دهید که تا یک ساعت روی حرارت ملایم بجوشد. بعد از این یک ساعت شیشه‌ها را داخل آب سرد قرار دهید و سپس شیشه‌ها را به یخچال انتقال دهید.

برای لاغری صورت چه کنیم؟ وقتی صحبت از لاغر کردن صورت به میان می‌آید روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

غذا با نخود سبز

غذا با نخود سبز

برای استفاده از خواص نخود فرنگی می‌توان در غذا از آن استفاده نمود. از غذاهایی که از قدیم در آن از نخود فرنگی استفاده می‌شود، می‌توانیم به سالاد الویه اشاره کنیم. با نخود فرنگی غذاهای خوشمزه و متفاوتی می‌توان تهیه کرد. از جمله غذاهایی که می‌توان با نخود فرنگی تهیه کرد، می‌توان از کوکوی نخود فرنگی، سالاد نخود سبز و چدار، سالاد سیب زمینی روسی، ماکاموله نخود سبز، پستوی نخود سبز، ساندویچ نخودسبز و پیازچه، فلافل نخود سبز، برنج مخلوط چینی با مرغ و نخود سبز، خوراک گوشت و نخود سبز، براتای نخود فرنگی، نخود پلو، سوپ خامه ای نخود سبز نام برد.

مضرات نخود فرنگی

مضرات نخود فرنگی

گفتیم که نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین و فیبر است.  ویتامین D موجود در نخود فرنگی به حفظ جرم استخوان کمک می‌کند، اما جذب اضافی نخود فرنگی می‌تواند موجب از دست دادن کلسیم در بدن شما شود. زیاده روی در  مصرف نخود فرنگی می تواند اسید اوریک را در بدن ایجاد کند که ممکن است سبب بروز نقرس شود. نخود فرنگی هم مانند سایر حبوبات باعث نفخ می‌شود. 

از دیگر مضرات نخود فرنگی این است که زیاده روی در مصرف آن که ممکن است باعث اشتهای کاذب شود و به جای لاغری موجب چاقی شود. همچنین پودر پروتئین نخود فرنگی می‌تواند موجب سندرم روده تحریک پذیر، یبوست و یا اسهال شود.

رژیم لوکرب همانطور که از نامش پیداست یک نوع رژیم غذایی برای کاهش وزن است که در آن مصرف کربوهیدرات به پایین ترین میزان خود می رسد برای اطلاعات بیشتر به رژیم لوکرب مراجعه نمایید.

خواص نخود فرنگی

خواص نخود فرنگی در کنترل وزن

نخود فرنگی چربی و کالری بسیار کمی دارد. نخود فرنگی در مقایسه با لوبیا دارای کالری بسیار پایینی است. نخود فرنگی حاوی مقدار بسیار عالی فیبر و ویتامین است. بنابراین می‌تواند در کنترل وزن مفید باشد و باعث چاقی نشود؛ اما چیزی که واضح است، این است که نمی‌توان تنها با مصرف غذاهایی که حاوی مواد با کالری بسیار پایین هستند، هم به تناسب اندام رسید و هم سلامت خود را حفظ نمود. برای رسیدن به وزن ایده آل باید تنوع غذایی داشته باشیم و بتوانیم انواع مواد مغذی را به بدن خود برسانیم.

به همین دلیل چنانچه قصد دارید وزن خود را کنترل کنید، آن را کاهش دهید، افزایش دهید، تثبیت کنید یا استپ وزنی خود را بشکنید؛ به شما پیشنهاد می‌کنیم از رژیم‌های بهاره غفاری استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌های پرطرفدار بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم خود، همین حالا بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.