عجیب ترین خواص مریم گلی برای بدن

تاریخ : 1401/05/22

عجیب ترین خواص مریم گلی برای بدن

عجیب ترین خواص مریم گلی برای بدن

مریم گلی یک گیاه متعلق به خانواده نعناعیان است. نام علمی مریم گلی سالویا ( salvia officinalis) است و این گیاه ارتباط نزدیکی با رزماری دارد. مریم گلی یک گیاه دارویی است و بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود و در طب سنتی از آن با عنوان مریمی نیز نام برده شده است. مریم گلی، دارای گل‌های زیبایی است، رایحه و عطری خوش‌بو دارد و طعم آن بسیار تلخ است. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص مریم گلی است به بررسی خواص مریم گلی برای کبد چرب، خواص مریم گلی برای دیابت، خواص مریم گلی برای سرفه، خواص مریم گلی برای اعصاب، خواص مریم گلی برای حافظه، خاصیت مریم گلی برای عفونت، خواص مریم گلی برای عفونت رحم و درنهایت خواص مریم گلی برای لاغری می‌پردازیم.

خواص مریم گلی برای کبد چرب

 

خواص درمانی مریم گلی

خواص مریم گلی بی‌شمار است و برای سلامت بدن بسیار مفید است. از جمله خواص مریم‌گلی این است که جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و موثر خواهد بود.

از دیگر خواص مریم گلی می‌توان به خواص مریم گلی برای حفظ سلامت پوست مانند خاصیت ضد پیری، درمان آکنه و سایر بیماری های پوست و تونر پوست چرب اشاره کرد.درمان ریزش مو، درمان عرق کردن بیش از حد، درمان سوءهاضمه، سلامت دندان، درمان آسم، سلامت قلب، تسکین علائم یائسگی و تنظیم سطح کلسترول از دیگر خواص مریم گلی هستند. خواص مریم گلی بیشمار است و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. در اینجا به بررسی برخی از خواص مریم گلی می‌پردازیم.

 

خواص مریم گلی برای کبد چرب

یکی از خواص مریم گلی ادرار آوردن بودن این گیاه دارویی است. ادرار آور بودن باعث می‌شود سموم و مواد زائد بدن از طریق ادرار دفع و بدن پاکسازی شود. مریم گلی غدد لنفاوی و کلیه‌ها را نیز  علاوه بر کبد پاکسازی و محافظت می‌کند. دمنوش مریم گلی با افزایش تعریق می‌تواند به سم‌زدایی از بدن از طریق پوست نیز کمک کند.

از دیگر روش‌های مفید درمان کبد چرب کاهش وزن است. دمنوش لاغری مریم گلی در لاغری و کاهش وزن نیز نقش داشته و این این طریق هم به درمان علائم کبد چرب کمک می‌کند.

 

خواص مریم گلی برای دیابت

مریم گلی از گذشته به عنوان یکی از گیاهان دارویی برای کنترل دیابت و قند خون شناخته می‌شود. عصاره و ترکیبات شیمیایی خاص موجود در این گیاه تاثیر و عملکردی نشابه با دارو‌های ضد دیابت دارد. مصرف مریم گلی موجب تنظیم و مهار انتشار گلوکزی که در کبد ذخیره شده می‌شود. گیاه مریم گلی از نوسانات سطوح قند خون در بدن جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد و هچنین این داروی گیاهی به کاهش علائم دیابت نوع ۲ نیز کمک می‌کند. نوشیدن چای یا عصاره برگ‌های مریم گلی می‌تواتد برای کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسیریدها در خون به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید باشد. از دیگر خواص مریم گلی این است که این گیاه  حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و موجب کاهش التهاب در بدن افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

 

خواص مریم گلی برای سرفه

چای مریم گلی به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان سرفه کاربرد دارد، چون مریم گلی دارای خاصیت خلط آوری و ضد التهابی است. برای از بین بردن سرفه، گلودرد و یا شرایط مشابه با استفاده از چای مریم گلی می‌توانید به درمان این مشکلات بپردازید. چای مریم گلی را به صورت مرتب مصرف کنید تا سرفه و گلو درد خود را تسکین دهید. همچنین غرغره کردن چای مریم گلی از متد قدیمی برای کمک به درمان سرفه و گلو درد است.

  • طرز تهیه چای مریم گلی

دو قاشق سوپ خوری برگ‌های مریم گلی تازه یا یک قاشق سوپ خوری برگ مریم گلی خشک شده را به یک لیوان اضافه کنید. آب جوش را نیز به لیوان اضافه کنید و روی آن را بپوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و یپس از صافی عبور دهید.

 

خواص دمنوش مریم گلی

 

خواص مریم گلی برای اعصاب

طبق بررسی‌های محققان اسانس مریم گلی می‌تواند درمان موثری برای افراد مبتلا به افسردگی باشد. همچنین تاثیر این داروی گیاهی با هورمون دوپامین که باعث احساس خوب در فرد می‌شود مرتبط است. استشمام اسانس این گیاه روش موثری برای تقویت آرامش فرد است. مریم گلی آرام بخش و مقوی اعصاب است. دمنوش مریم گلی به کاهش استرس و آرامش اعصاب کمک می‌کند.

 

خواص مریم گلی برای حافظه

یکی دیگر از خواص مریم گلی این است که از اکسایش مواد چرب در سیستم عصبی پیشگیری می‌کند و روند تخریب سلول‌های عصبی را به تعویق می‌اندازد در نتیجه باعث تقویت و بهبود حافظه می‌شود. این گیاه دارویی در مقابله با آلزایمر نقش مفید و موثری دارد. آلزایمر در نتیجه‌ی کاهش سطح یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی بروز می‌کند که گیاه مریم گلی این روند را کاهش می‌دهد؛بدین صورت که مریم گلی می‌تواند از ترشح آنزیم مسئول این تخریب جلوگیری کند.

بر اساس یکسری تحقیقات و مطالعات مشخص شده است که روغن مریم گلی اسپانیایی به تقویت حافظه کمک می‌کند و علائم بیماری زوال عقل و آلزایمر را بهبود می‌بخشد. همچنین عصاره مریم گلی اسپانیایی به تقویت حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر کمک می‌کند و سرعت یادآوری را در این بیماران افزایش می‌دهد. مصرف عصاره مریم گلی معمولی به مدت ۴ ماه یادگیری، حافظه و پردازش اطلاعات را در افراد مبتلا به آلزایمر خفیف و متوسط بهبود می‌بخشد.

 

خاصیت مریم گلی برای عفونت

مریم گلی دارای خواص ضدعفونی کنندگی است و می‌تواند از گسترش عوامل عفونی جلوگیری کند. یکی از خواص مریم گلی داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش عوامل التهاب‌زا می‌شود. مریم گلی دارای خواص ضدمیکروبی است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. با استفاده موضعی از این گیاه دارویی می‌توان مانع ورود عفونت‌های باکتریایی و ویروسی شد که ازطریق پوست به بدن حمله می‌کنند. با استفاده از کرم‌های موضعی یا شوینده‌های ضدباکتری که دارای گیاه مریم گلی هستند، می‌توان باعث تقویت خط دفاعی در برابر این قبیل عفونت‌ها و عوامل ایجاد بیماری‌های عفونی ایجاد کرد. مریم گلی علاوه بر باکتری و ویروس‌ها رشد و گسترش عفونت‌های قارچی را نیز مهار می کند. مریم گلی می‌تواند اثرات خطرناک باکتری‌هایی را که از طریق آب یا غذا وارد بدن ما می‌شوند را متوقف کند. این خواص مریم گلی از کولون، روده، دستگاه ادراری و سیستم دفع کننده محافظت می‌کند. روغن مریم گلی خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد بنابراین هنگام استفاده از این روغن زخم ها به میکروب آلوده نمی‌شوند.

روغن مریم گلی دارای فعالیت ضد عفونی کننده قوی در برابر سویه های بالینی جدا شده از زخم‌های عفونی است.  روغن این گیاه در برابر سویه‌هایی از جمله استافیلوکوکوس اورئوس، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس و استافیلوکوکوس گزیلوز فعال است. از آن‌جایی که مریم گلی خواض ضد عفونی کننده و ضد میکروبی قوی دارد یک ساعت سوزاندن این گیاه باکتری‌های هوا را تا ۹۴ درصد کاهش می‌دهد.

 

خواص مریم گلی برای عفونت رحم

از آن‌جایی که گیاه مریم گلی دارای خواص ضد عفونی است برای درمان عفونت زنان مفید و موثر است. این گیاه می‌تواند باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند از این طریق به مقابله با عفونت کمک می‌کند. یکی از مهم ترین خواص مریم گلی برای زنان این است که مریم گلی دارای فتواستروژن طبیعی است. این ماده سطح استروژن در بدن را تنظیم می‌کند و باعث سلامت طولانی مدت رحم می شود. نوشیدن چای یا دمنوش مریم گلی می‌تواند به طور قابل توجهی از ابتلا به سرطان رحم پیشگیری کند.

 

خواصیت مریم گلی برای دهان

مریم گلی دارای اثرات ضد میکروبی است که می تواند میکروب هایی را که باعث افزایش پلاک دندانی می شوند خنثی کند.در یک مطالعه، نشان داده شد که یک دهانشویه مبتنی بر مریم گلی به طور موثر باکتری استرپتوکوک موتانس را که به دلیل ایجاد حفره های دندانی بدنام است، از بین می برد.در یک مطالعه لوله آزمایشی، نشان داده شد که یک اسانس مریم گلی می تواند باعث از بین رفتن و جلوگیری از گسترش قارچ کاندیدا آلبیکنس شود، قارچی که ممکن است باعث ایجاد حفره شود.یک بررسی اشاره کرد که مریم گلی ممکن است عفونت های گلو، آبسه های دندانی، لثه های عفونی و زخم های دهان را درمان کند. با این حال، تحقیقات انسانی بیشتری برای ارائه توصیه های جامع مورد نیاز است.
 

خواص مریم گلی برای مغز

مریم گلی می تواند به چندین روش به تقویت مغز و حافظه شما کمک کند.
برای مثال، حاوی ترکیباتی است که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند، که نشان داده شده است که سیستم دفاعی مغز شما را محافظت می کند.همچنین به نظر می رسد که تجزیه پیام رسان شیمیایی استیل کولین (ACH) را که در حافظه نقش دارد، متوقف می کند. به نظر می رسد سطح ACH در بیماری آلزایمر کاهش می یابد.در یک مطالعه، 39 شرکت کننده مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​روزانه 60 قطره (2 میلی لیتر) از مکمل عصاره مریم گلی یا دارونما را به مدت چهار ماه مصرف کردند.کسانی که از عصاره مریم گلی استفاده کردند در تست هایی که حافظه، حل مسئله، استدلال و سایر توانایی های شناختی را اندازه گیری می کردند، عملکرد بهتری داشتند.در بزرگسالان سالم، مریم گلی در دوزهای کم حافظه را بهبود می بخشد. دوزهای بالاتر نیز خلق و خوی را افزایش داد و هوشیاری، آرامش و رضایت را افزایش داد.در بزرگسالان جوانتر و مسن تر، به نظر می رسد که مریم گلی حافظه و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.
 
 

استفاده مریم گلی در رژیم غذایی

مریم گلی به اشکال مختلفی وجود دارد و می توان از آن به روش های مختلفی استفاده کرد.برگ های مریم گلی تازه دارای طعم معطر قوی هستند و بهتر است در غذاها کم استفاده شوند.
 
در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید مریم گلی تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:
 
  • به عنوان چاشنی روی سوپ ها بپاشید.
  • مخلوط را به چاشنی در کباب
  • ظرف ها.
  • برگ های خرد شده را با کره ترکیب کنید تا کره مریم گلی درست شود.
  • برگ های خرد شده را به گوجه فرنگی اضافه کنید
  • سس.
  • خدمت
  • آن را با تخم مرغ در یک املت.
  • مریم گلی خشک اغلب توسط آشپزها ترجیح داده می شود و آسیاب شده، مالیده یا در برگ های کامل می آید.
 
در اینجا چند روش برای استفاده از مریم گلی خشک آورده شده است:
 
  • به عنوان مالش برای گوشت.
  • به عنوان چاشنی برای سبزیجات برشته.
  • ترکیب شده
  • با پوره سیب زمینی یا کدو حلوایی برای طعمی خاکی تر.

خواص مریم گلی برای لاغری

 

خواص مریم گلی برای لاغری

خواص مریم گلی برای لاغری بدین شکل است که عصاره مریم گلی جذب چربی در پانکراس را مهار می‌کند و باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. مریم گلی همچنین به هضم غذا کمک می‌کند.

برای لاغری با مریم گلی از دمنوش مریم گلی استفاده کنید.

  • طرز تهیه دمنوش مریم گلی

مواد لازم برای تهیه دمنوش شامل یک لیتر آب، یک قاشق غذاخوری عسل، یک عدد لیمو ترش و ۱۵ گرم مریم گلی تازه یا خشک

مریم گلی و عسل را به آب جوش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم ۲۰ دقیقه بجوشد، سپس ۱۵ دقیقه صبر می‌کنیم تا دم بکشد. بعد از اینکه دم کشید، دمنوش را صاف کنید و آب لیمو ترش را به آن اضافه کنید.  این دمنوش را در طول روز بنوشید. ابتدا ۵ روز از این دمنوش استفادهکنید و سپس ۵ روز مصرف نکنید و این روند را چند هفته ادامه دهید تا تاثیر فدق العاده دمنوش مریم گلی را بر کاهش وزن و لاغری خود ببینید. مریم گلی همراه با ورزش و یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به لاغری کمک کند.

با وجود آنکه خواص مریم گلی برای لاغری به چربی سوزی کمک می‌کند، اما نمی‌تواند شما را به تنهایی به وزن دلخواه برساند. برای رسیدن به وزن دلخواه و داشتن تناسب اندام، لازم است از یک رژیم غذایی اصولی، همچون رژیم های بهاره غفاری پیروی کنید. این رژیم‌ها ویژگی‌هایی همچون ارائه یک رژیم غذایی اصولی، ارائه ورزش در صورت درخواست، تغییر سبک زندگی، شخصی‌سازی شده، پیگیری مداوم و... را دارا هستند و به شما کمک می‌کنند تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.