عجیب ترین خواص قارچ چاگا برای لاغری و سلامتی را بخوانید!

تاریخ : 1400/06/29

عجیب ترین خواص قارچ چاگا برای لاغری و سلامتی را بخوانید!

عجیب ترین خواص قارچ چاگا برای لاغری و سلامتی را بخوانید!

قارچ چاگا که نام علمی این قارچ Inonotus obliquus است و به آن طلای سیاه نیز می‌گویند از انواع قارچ‌های خوراکی است و عمدتا بر روی درختان در مناطق شمالی، آسیا، کانادا و آمریکای شمالی رشد می‌کند و خواص و فواید فراوانی دارد. قارچ چاگا دارای مقادیر بالای ملانین است و زمانی که در معرض آفتاب قرار می‌گیرد به رنگ سیاه در‌می‌آید‌. در نروژ به قارچ چاگا کرفتکیوک به نعنای قارچ سرطان می‌گویند زیرا یکی از مهم ترین خواص قارچ چاگا ضد سرطان بودن آن است‌. قارچ چاگا را می‌توان پودر کرد و از آن دمنوش تهیه کرد. در زمان جنگ جهانی از قارچ دمنوش قارچ چاگا به عنوان قهوه استفاده می‌کردند. قارچ چاگا غنی از ویتامین‌های D و B، آنتی اکسیدان‌ها، مس، روی، آهن، سزیوم، سلنیوم، کلسیم، منگنز، فیبر و منیزیم است. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص قارچ چاگا است به بررسی خواص درمانی قارچ چاگا، خواص قارچ چاگا برای فشار خون، خواص قارچ چاگا برای مبارزه با سرطان، خواص قارچ چاگا برای کاهش کلسترول، خواص قارچ چاگا برای کاهش قند خون، خواص قارچ چاگا برای پوست، خواص قارچ چاگا برای مو، خواص قارچ چاگا برای کبد، خواص قارچ چاگا به عنوان ضد ویروس، خواص قارچ چاگا برای تقویت سیستم ایمنی، خواص قارچ چاگا به عنوان ضد التهاب، خواص قارچ چاگا به عنوان افزاینده انرژی، خواص قارچ چاگا برای لاغری، طریقه مصرف قارچ چاگا، طرز تهیه دمنوش قارچ چاگا و در نهایت عوارض قارچ چاگا می‌پردازیم.

خواص قارچ چاگا

 

خواص درمانی قارچ چاگا

در طب سنتی از خواص قارچ چاگا برای تقویت سیستم ایمنی، درمان سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش خطر ابتلا به دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قارچ چاگا سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که برخی از این ویتامین‌ها و مواد مغذی و معدنی عبارتند از ویتامین‌های گروهB ، ویتامین D، پتاسیم، سدیم، منیزیم، آمینو اسید، فیبر، مس، روی، آهن، منگنز، کلسیم و غیره. همچنین قارچ چاگا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است. این ویژگی‌ها قارچ چاگا را به یک گیاه دارویی مفید تبدیل کرده است. خواص قارچ چاگا فراوان است در ادامه به بررسی برخی از خواص قارچ چاگا می‌پردازیم.

 

خواص قارچ چاگا برای فشار خون

قارچ چاگا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که موجب کاهش فشار خون می‌شوند‌. افزایش فشار خون افراد را مستعد سکته، حملات قلبی و دیگر اختلالات قلبی و عروقی می‌شود، قارچ چاگا با کاهش فشار خون قلب را از این حملات و خطرات حفظ می‌کند.

 

خواص قارچ چاگا برای مبارزه با سرطان

یکی از خواص قارچ چاگا افزایش و بهبود سیستم ایمنی بدن است که از این طریق می‌تواند به شما برای مقابله با سرطان کمک کند. قارچ چاگا سلول‌های ایمنی مسئول مبارزه با سرطان را فعال می‌کنند. علاوه بر این ضد تومور بودن و ضد ویروس بودن از دیگر خواص قارچ چاگا است و از همین رو بر علیه آنفولانزا، چندین نوع سلول سرطانی و درمان ایدز موثر است.

 

خواص قارچ چاگا برای کاهش کلسترول

قارچ چاگا با آنتی اکسیدان‌های خود موجب کاهش کلسترول بد بدن می‌شود. کلسترول بد و افزایش آن می‌تواند موجب بیماری‌های قلبی عروقی شود و با کاهش آن احتمال ابتلا به این بیماری‌ها نیز کاهش می‌یابد.

 

خواص قارچ چاگا برای کاهش قند خون

مصرف قارچ چاگا در افراد دیابتی می‌تواند موجب کاهش قند خون شده و همچنین مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد.

 

خواص قارچ چاگا برای پوست

یکی دیگر از خواص قارچ چاگا آهسته سازی پیری پوست و به تاخیر انداختن بروز چین و چروک لست. قارچ چاگا خاصیت ِتتی بیوتیوی دارد و آنتی بیوتیک تواتایی کند کردن روند پیری و لز بین بردن علائم آن را دارد

 

خواص قارچ چاگا برای مو

قارچ چاگا غنی از آنتی اکسیدان‌ها است و این آنتی اکسیدان‌ها از سفید شدن موها در سنین جوانی جلوگیری می‌کنند.

 

خواص قارچ چاگا برای کبد

کمک به کند کردن پیشرفت و یا جلوگیری از بروز و میشرفت مشکلات کبدی از دیگر خواص قارچ چاگا است. طبق مطالعات عصاره آبکی قارچ چاگا از بافت‌های کبدی در برابر اکسایش مواد شیمیایی محافظت می‌کند.

 

خواص قارچ چاگا به عنوان ضد ویروس

از دیگر خواص قارچ چاگا داشتن خاصیت ضد ویروسی قوی است یعنی در صورت نصرف قارچ چاگا احتمال جلوگیری از برخی بیماری‌های ویروسی از جمله هپاتیت C و HIV وجود دارد.

 

خواص قارچ چاگا برای تقویت سیستم ایمنی

قارچ چاگا می‌تواند به تنظیم تولید سیتوکینز‌ها که ناقل‌های شیمیایی سیستم ایمنی بدن هستند کمک کرده و همچنین به سلول‌ها برای ایجاد ارتباط با یکدیگر نیز کمک می‌کند و از این طریق موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. سیتوکینز‌ها پروتئین‌هایی هستند که نقش آن‌ها تحریک گلبول‌های سفید خون یعنی در واقع تحریک سیستم ایمنی است و قارچ چاگا با تنظیم تواید این پروتئین‌ها می‌تواند سیستم ایمنی را ارتقا دهد. این خواص قارچ چاگا در ارتباط با تقویت سیستم ایمنی موجب مقابله بدن با عفونت‌های مختلف از سرماخوردگی ساده و خفیف تا بیماری‌های مهلک می‌شود.

 

خواص قارچ چاگا به عنوان ضد التهاب

از دیگر خواص قارچ چاگا می‌توان به این مورد اشاره کرد که قارچ چاگا در حین التهاب برخی مواد شیمیایی را آزاد می‌کند که موجب کاهش التهاب می‌شود. برخی مطالعات نشان داده است که عصاره قارچ چاگا می‌تواند موجب کاهش التهاب روده شود.

 

خواص قارچ چاگا به عنوان افزاینده انرژی

از دیگر خواص قارچ چاگا انرژی زایی برای بدن است. استفاده از قارچ چاگا می‌تواند موجب افزایش محتوای گلیکوژن در کبد و عضلات شده و در عین حال موجب کاهش اسید لاکتیک در جریان خون شود. این افزایش گلیکوژن و کاهش اسید لاکتیک منجر به رفع خستگی مزمن و افزایش سطح انرژی بدن می‌شود.

 

طریقه مصرف قارچ چاگا

 

طریقه مصرف قارچ چاگا

از قارچ چاگا به شکل‌های مختلفی مانند دمنوش، قرص مکمل و چای استفاده می‌کنند. از قارچ چاگا در طول جنگ جهانی اول و دوم به عنوان قهوه استفاده می‌کردند.

 

طرز تهیه دمنوش قارچ چاگا

دمنوش قارچ چاگا یکی از معمول‌ترین و پرطرفدار ترین شیوه‌های استفاده از این داروی گیاهی است.

مواد لازم برای تهیه دمنوش قارچ چاگا عبارتند از : قارچ چاگا (دو قاشق چای خوری از پودر قارچ چاگا یا یک عدد قارچ چاگا) ، یک فنجان آب جوش، آب لیمو ترش تازه و شربت افرا یا عسل به‌صورت اختیاری برای تهیه این دمنوش دو قاشق پودر قارچ چاگا یا قارچ چاگا که خرد رده اید را به یک فنجان آب‌جوش اضافه کنید و اجازه دهید برای مدت زمان سه دقیقه مانده و دم بکشد. پس از این مدت زمان دمنوش قارچ چاگا آماده است در این مرحله بسته به سلیقه و ذائقه خود می‌توانید برای بهتر شدن طعم و عطر این دمنوش گیاهی به آن کمی آبلیموی تازه اضافه کنید و از شربت افرا یا عسل به عنوان شیرین کننده استفاده کنید.

 

عوارض قارچ چاگا

 

عوارض قارچ چاگا

قارچ چاگا در کنار تمام خواص و فواید بی‌نظیری که دارد ممکن است برخی عوارض جانبی و مضرات هم داشته باشد. مصرف قارچ چاگا در برخی افراد موجب بروز آلرژی و حساسیت می‌شود. به زنان باردار و مادران شیرده توصیه می‌شود که از مصرف قارچ چاگا خودداری کنند. قارچ چاگا ممکن است با برخی از دارو‌های شیمیایی مانند انسولین و دارو‌های انعقادی برای خون  تداخلاتی داشته باشد. مصرف زیاد از حد قارچ چاگا موجب فعالیت زیاد سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری‌های خودایمنی می‌شود. قارچ چاگا منجر به کاهش قند خون می‌شود در نتیجه افراد دیابتی که دارو استفاده می‌کنند باید از این داروی گیاهی با احتیاط استفاده کنند.

 

خواص قارچ چاگا برای لاغری

 

خواص قارچ چاگا برای لاغری

قارچ چاگا بسیار سالم بوده و کالری این قارچ بسیار کم است. قارچ چاگا هیچ چربی و هیچ قندی در خود ندارد و در عوض غنی از فیبر است. مصرف قارچ چاگا موجب می‌شود تا مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و از خوردن تنقلات و غذای اضافه خوددراری کنید.

خواص قارچ چاگا برای لاغری تاثیر دارد، اما مصرف قارچ چاگا به‌تنهایی نمی‌تواند شما را به وزن ایده‌آل برساند؛ به همین دلیل باید از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید تا به شما کمک نماید به وزن مناسب برسید. البته نمی‌توان از هر رژیم لاغری پیروی نمود، زیرا ممکن است به سلامتی ما آسیب بزند؛ به همین دلیل است که رژیم‌هایی همچون رژیم بهاره غفاری، طرفداران زیادی دارد. رژیم های بهاره غفاری هیچ ماده غذایی را حذف نمی‌کنند، بلکه با یک رژیم غذایی اصولی به شما کمک می‌کنند تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.