خواص درمانی بادام زمینی و تاثیر آن بر سلامتی

تاریخ : 1402/11/16

خواص درمانی بادام زمینی و تاثیر آن بر سلامتی

خواص درمانی بادام زمینی و تاثیر آن بر سلامتی

بادام زمینی یک ماده غذایی مقوی است که سرشار از ویتامین‌ها و بسیاری دیگر از مواد مغذی است. بادام زمینی می‌تواند در دسته آجیل‌ها قرار گیرد. نام علمی بادام زمینی Arachi hypogea است که نام‌های دیگر آن پسته شامی، بادام خاکی و بادام کوهی است. از بادام زمینی در تهیه انواع غذا و دسر‌ها می‌توان استفاده کرد. خواص بادام زمینی فراوان است و به سلامت بدن کمک می‌کند.

در این مقاله به فواید مصرف بادام زمینی و کره آن می پردازیم و روش های مختلف مصرف آن را بررسی می کنیم. همچنین به شما خواهیم گفت بهترین زمان مصرف آن برای چاقی و لاغری چه زمانی است. از جمله خواص بادام زمینی می‌توانیم به موارد زیر برای سلامتی و کمک به تناسب اندام، حتی درمان بیماری های مختلف اشاره کنیم:

  • کنترل وزن
  • کنترل سطح قند خون
  • کاهش خطر بیماری قلبی
  • سلامت استخوان ها
  •  آرامش اعصاب
  • مفید برای پوست
  • مفید برای مو
  • بهبود نعوظ
  • مفید برای کبد چرب
  • مفید برای فشار خون بالا

فواید بادام زمینی

خواص بادام زمینی

بادام زمینی خواص درمانی بسیاری دارد و ارزش غذایی آن با توجه به پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و اسید‌های چرب غیر اشباع موجود در آن بسیار با اهمیت است. در عین حال حاوی ویتامین‌های گروه B از جمله نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، ویتامین B6، ویتامین B9 و ویتامین C و ویتامین A است. همچنین حاوی اسید پانتوتنیک، پتاسیم، منگنز، مس، کلسیم، منیزیم، آهن، سلنیوم و روی نیز هست.

 

پروتئین بادام زمینی

بادام زمینی غنی از پروتئین است و از منابع بزرگ و مهم پروتئین‌های گیاهی به حساب می‌آید. پروتئین آن تقریبا ۱/۴ از وزن این ماده غذایی را تشکیل می‌دهد که این مقدار پروتئین بادوم زمینی ۲۲ تا ۳۰ درصداز کالری آن را تشکیل می‌دهد. پروتئین این دانه به طور معمول و کلی آراچین و کوناراچین است. این پروتئین‌ها در برخی افراد موجب حساسیت شده و احتمال خطر مرگ وجود دارد.

در ادامه این مطلب به بررسی برخی از خواص بادام زمینی  و فواید آن برای سلامتی و کنترل و درمان بیماری های مختلف می‌پردازیم.

خواص بادام زمینی

۱- فواید بادام زمینی برای پوست

بادام زمینی سرشار از ویتامین E، روی و منیزیم است و از این طریق به درمان جوش و آکنه کمک می‌کند. ویتامین E موجود در آن علاوه‌بر کمک به درمان آکنه در درمان آفتاب سوختگی نیز موثر است. علاوه‌بر این‌ها با داشتن مقادیر بالایی از ویتامین C، اسیدهای چرب و منیزیم موجب افزایش تولید کلاژن شده و با این کار چین و چروک پوست را درمان می‌کند. بنابراین یکی از مهمترین خواص ان، جوان‌سازی پوست است.

درمان التهاب، تورم و قرمزی پوست ناشی از اگزما و پسوریازیس با کمک بادام زمینی از جمله خاصیت ضد التهابی آن و اسید‌های چرب موجود در آن ممکن است. همچنین آنتی اکسیدان‌ها و بتاکاروتن موجود در این دانه چرب موجب رشد و درمان بافت‌های بدن می‌شود و به همین دلیل می‌تواند برای درمان کبدی و زخم پوست مفید باشد.

بادام زمینی

۲- مفید برای مو

بادام زمینی با داشتن اسید‌های چرب امگا ۳ موجب تقویت فولیکول‌های مو شده و از این طریق به افزایش رشد مو‌ها کمک می‌کند و از طرف دیگر با داشتن بیوتین از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر خواص این دانه این است که غنی از ویتامین E است و این ویتامین به درمان موهای شکننده و آسیب دیده کمک می‌کند.

تخم‌مرغ گزینه مناسبی برای درست کردن یک شام رژیمی کم کالری است. برای تهیه یک شام رژیمی خوشمزه به این مقاله مراجعه نمایید.

۳- درمان اختلالات نعوظ

بادام زمینی حاوی ال آرژنین است و از این طریق موجب درمان اختلالات نعوظ در مردان شده و به تقویت و بهبود میل جنسی در آقایان کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد جنسی آقایان می‌شود.

۴- درمان کبد چرب

یکی دیگر از خواص بادام زمینی این است که به پا‌ک‌سازی کبد و کاهش چربی کبد کمک می‌کند و از این طریق در درمان کبد چرب موثر و مفید است. کبد یکی از ارگان‌های حیاتی است که عملکردهای حیاتی بسیاری را انجام می‌دهد برای آشنایی با علائم کبد چرب به مقاله مامراجعه نمایید.

۵- کره بادام زمینی برای فشار خون بالا مفید است

کره بادام زمینی دارای مقادیر بالایی از پتاسیم است و میزان پتاسیم آن تقریبا دو برابر سدیم است و به همین دلیل مصرف کره آن برای کسانی که فشار خون بالایی دارد مفید خواهد بود. تمدن های چینی، مصری و رومی از خواص سیر برای سلامتی استفاده می کردند برای اطلاعات بیشتر درباره خواص سیر به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

مضرات بادام زمینی

مضرات بادام زمینی

بادام زمینی در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد حساسیت و آلرژی شود. در واقع این دانه خوراکی جزو مواد غذایی آلرژی است و ممکن است موجب مرگ شود. این حساسیت در برخی از افراد به اندازه‌ای شدید است که حتی بو کردن بادام زمینی می‌تواند زندگی آن‌ها را به خطر بیندازد. علائم و نشانه‌‌های آلرژی به آن عبارتند از تورم لب‌ها و زبان، قرمزی پوست، احساس خفگی، حالت تهوع، مشکل تنفس و شوک آنافیلاکسی.

بادام زمینی ممکن است با یک ماده سمی به نام آفلاتوکسین آلوده شده باشد که نشانه‌های مسمومیت با سم آفلاتوکسین مواردی مانند دست دادن اشتها، زردی و مشکلات کبدی و در نهایت سرطان کبد است. از همین رو می‌توان بادام درختی یا بادام هندی را جایگزین بادام زمینی کرد. از دیگر مضرات این دانه این است که می‌تواتد موجب ایجاد اختلال در تیروئید و تشدید گواتر شود.

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند مصرف سرکه سیب برای لاغری تاثیر دارد و به همین دلیل به طور روزانه آن را مصرف می‌کنند برای اطلاعات بیشتر به مقاله نوشته شده ما با عنوان سرکه سیب برای لاغری مراجعه نمایید.

کره بادام زمینی برای لاغری

عوارض جانبی آلرژیک

بادام زمینی باعث اغلب آلرژی ها و همچنین برخی از واکنش های جدی می شود. واکنش ها به بادام زمینی می تواند غیرقابل پیش بینی باشد، حتی اگر در مقادیر بسیار کم مصرف شود. این به این دلیل اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما پروتئین موجود در بادام زمینی را مضر تشخیص می دهد و می تواند علائم ایجاد کند.آلرژی به بادام زمینی می تواند باعث آبریزش بینی مانند کهیر، خارش، تورم یا قرمزی، سوزن سوزن شدن در گلو و دهان و همچنین مشکلات گوارشی شود.

عدم تعادل اسیدهای چرب امگا

امگا 6 یک اسید چرب غیر اشباع ضروری است که در درجه اول برای تولید انرژی در بدن شما استفاده می شود. با این حال، تنها مصرف ترکیبی و متعادل امگا 6 و 3 برای سلامتی مفید است، اما بادام زمینی فاقد اسیدهای چرب امگا 6 است. برای دیدن لیستی از چربی سوز های قوی میتوانید به مقاله نوشته شده غفاری با عنوان لیست مکمل چربی سوز شکم و پهلو مراجعه نمایید.

خواص کره بادام زمینی

خواص کره بادام زمینی برای لاغری

در رژیم لاغری کره بادام زمانی سرشار از مواد مغذی است. کره بادام زمینی با داشتن اسید‌های چرب غیراشباع تک زنجیر  تبدیل به یک میان وعده برای کاهش وزن سریع و لاغری شده است. این ماده غذایی با اسید‌های چرب غیر اشباع و پروتئین خود موجب احساس سیری در شما می‌شود و از این طریق مانع پرخوری می‌شود اما این به این معنا نیست که می‌توانید در مصرف این کره زیاده روی کنید. مقدار معمول مصرف کره بادام زمینی دو قاشق غذاخوری است.

پروتئین، اسید چرب غیراشباع و فیبر موجود در آن موجب تقویت انرژی و پایدار نگه‌داشتن قند خون می‌شود. کاهش خطر ابتلا به دیابت نیز از دیگر خواص آن است. کمک به کاهش وزن و کمک به افزایش وزن هر دو از خواص کره بادام زمینی است.خواص این کره برای کاهش وزن به این صورت است که با ایجاد احساس سیری از پرخوری جلوگیری کرده و از طرفی باعث افزایش سوخت و ساز بدن شما می‌شود و موجب لاغری و کاهش وزن می‌شود.

برای افزایش وزن با توجه به اینکه کره بادام زمینی قند و چربی را همزمان دارد، موجب تاثیر در ذخیره چربی بدن می‌شود و از طرفی هر قاشق غذاخوری از کره بادام زمینی حاوی ۱۰۰ کالری انرژی است.از دیگر خواص آن می‌توانیم به مواردی مانند خاموش کردن ژن‌های مرتبط با چربی، مبارزه با مواد سمی، حفظ سلامت استخوان،پیشگیری از نقص‌های هنگام تولد، پیشگیری از اختلالات ناباروری در مردان، کمک به افزایش آرامش، افزایش بهره‌ی هوشی، حفظ سلامت ماهیچه و اعصاب و کاهش خطر مرگ اشاره کرد.

پیشنهاد میشود برای آشنایی با روش های لاغری به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

آیا بادام زمینی چاق می‌کند؟!

چربی‌ها هر قدر هم که مفید باشند در صورتی‌که بیش از حد مصرف شوند، می‌توانند موجب افزایش وزن شوند. آجیل‌ها و بادام زمینی نیز در صورت زیاده در روی در مصرف آن‌ها می‌توانند موجب افزایش وزن شوند؛ اما این دانه پر خاصیت اگر به اندازه و درست مصرف شود با کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند.

بنابراین با وجود خواص کره بادام زمینی برای لاغری و کاهش وزن، نمی‌توان بیش از یک مقدار خاصی از آن مصرف نمود و به همین دلیل نمی‌تواند به‌تنهایی شما را به وزن دلخواه برساند. برای آن‌که وزن خود را کاهش دهید و به تناسب اندام برسید، نیاز است یک غذای رژیمی اصولی داشته باشید و از آن پیروی نمایید و همچنین تحرک خود را افزایش دهید، می‌توانید به تناسب اندام برسید.

برای دریافت یک رژیم غذایی اصولی که بدون حذف مواد غذایی یا محدودیت‌های شدید، شما را به تناسب اندام برساند، تنها کافیست بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید تا رژیم اختصاصی خود را از بهاره غفاری، یکی از بهترین مشاوران تغذیه، دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.