عجیب ترین خواص ازگیل که باید بدانید!

تاریخ : 1402/01/19

عجیب ترین خواص ازگیل که باید بدانید!

عجیب ترین خواص ازگیل که باید بدانید!

ازگیل، گلابی شکل و کمی بزرگ‌تر از آلوست. رنگ زرد یا نارنجی دارد و برخی قسمت‌های ازگیل به رنگ قرمز است. طعم ازگیل چیزی بین طعم هلو و انبه است. ازگیل را می‌توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد. برخی از ازگیل، ترشی ازگیل را تهیه می‌کنند. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص ازگیل است به بررسی هسته ازگیل، درخت ازگیل، ازگیل جنگلی و خواص ازگیل ژاپنی می‌پردازیم.

ازگیل و خواص آن برای سلامتی

ازگیل خواص درمانی بی نظیری دارد. از خواص ازگیل می‌توان به کمک بهبود عضلات اشاره کرد. ازگیل حاوی آهن است و از این طریق به سلامت مغز کمک می‌کند. همچنین وجود مقادیر بالای آهن در ازگیل، به تشکیل هموگلوبین کمک می‌کند. هموگلوبین برای انسان ضروری است و از تشکیل هموگلوبین از مهم‌ترین خواص ازگیل است.

ازگیل میوه‌ای است که کالری کمی دارد و حاوی فیبر است و از این طریق باعث می‌شود که چربی ها به صورت آهسته جذب شوند. بنابراین یکی دیگر از خواص ازگیل کاهش وزن است.

خواص ازگیل برای زنان باردار به این صورت است که ازگیل دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی است که مصرف آن در بارداری به افزایش رشد جنین کمک می‌کند. همچنین از دیگر خواص ازگیل برای بارداری می‌توان به این مورد اشاره کرد که به دلیل این که ازگیل حاوی آهن است بنابراین مصرف آن در بارداری، خطر ابتلا به کم خونی در زنان باردار را کاهش می‌دهد.

از دیگر خواص ازگیل می‌توان به جوان‌سازی پوست، جلوگیری از ریزش مو، ضد سرطان، درمان پوکی استخوان، مفید برای چشم، مفید برای افراد دیابتی، درمان سندروم قاعدگی زودرس، درمان بی‌خوابی و غیره اشاره کرد.

ازگیل وحشی یا Medlar میوه‌ای است خوراکی که درخت آن در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری البرز، جنگل‌های گیان، و نواحی دیگر ایران می‌روید و به نام های مختلفی از جمله کونوس خوانده می‌شود. ازگیل وحشی میوه ای است مدور، قهوه‌ای رنگ، تقریبا به اندازه یک گردو، که اثر چند کاسبرگ در پائین آن ملاحظه می‌گردد و به صورت خام خورده می‌شود. در داخل این میوه دانه های سختی وجود دارد. از خواص ازگیل وحشی می‌توان به مواردی از قبیل درمان اسهال، درمان بواسیر، رفع جوش، رفع عطش و غیره اشاره کرد.

 

هسته ازگیل

میوه ازگیل شبیه زالزالک است اما تفاوتی که دارد این است که ازگیل کمی درشت‌تر از زالزالک است و رنگ قهوهای دارد، طعم ازگیل شیرین و کمی گس است. برای پرورش ازگیل، هسته ازگیل را می‌کارند و بعضی اوقات ازگیل را به درخت‌های به و گلابی پیوند می‌زنند.

از مهم‌ترین خواص هسته ازگیل درمان عوارض‌های نقرس و همچنین کم کردن دردهای زیر شکم تخت است. هسته ازگیل برای دفع سنگ کلیه مفید است.

 

درخت ازگیل

درخت ازگیل با درختانی همچون زالزالک و گلابی وحشی هم خانواده است که بیشتر در مناطق جنگلی رشد می‌کند. ازگیل که در زبان مازنی کُنِس و کندس گفته می‌شود میوه‌ای تابستانی است و در زمستان یافت نمی‌شود. درخت ازگیل در همه مناطق جنگلی شمال ایران و مناطق استپی رشد می‌کند. درخت ازگیل بوته‌های بلندی دارد و به درخت پا کوتاه شباهت دارد (از خانواده رز ها است). گل‌های درخت ازگیل سفید است و خودش شبیه به زالزالک میباشد. ولی ازگیل گس مزه و قهوه ای رنگ است و از زالزالک درشت‌تر است.

درخت ازگیل به طور کلی به سه نوع تقسیم می‌شود:

  • ازگیل آمریکای شمالی

همانطور که از نامش پیداست بومی مناطقی از آمریکای شمالی است که نام علمی انگلیسی آن M.canescens است.

  • ازگیل جنگلی

ازگیل معمولی یا جنگلی گونه‌ای درخت ازگیل است که میوه‌ای گرد و کروی دارد که دارای طعم شیرینی است و سرشار از ویتامین‌های مختلفی است. این نوع درخت بومی مناطقی از غرب آسیا به خصوص ایران است. نام علمی و انگلیسی این گیاه Mespilus germanica است. در زبان گیلکی به آن کونوس, کُنوس می‌گویند و در زبان مازندرانی به آن کِنِس و کندس می‌گویند. ازگیل جنگلی درخت و میوه‌ای است. خانواده گلسرخیان از سرده ازگیل، هم خانواده با سیب، گلابی، به، زالزالک و گلابی وحشی است.

  • ازگیل ژاپنی

ازگیل ژاپنی گیاهی از سرده ازگیل است که با گیاهانی همچون سیب، گلابی و زالزالک هم خانواده است. همانطور که از نامش مشخص است بومی مناطقی از ژاپن است. تاج کروی و گسترده‌ای به همراه میوه‌ای گرد و کروی دارد که دارای طعم شیرینی است.

میوه، دانه‌ها و برگ‌های ازگیل ژاپنی به دلیل داشتن مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌هایی مانند پرو ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، فولات، ویتامین C و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، منگنز، مس، آهن، کلسیم و فسفر که دارد در طب سنتی برای درمان بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت مفید استفاده می‌شود.

خواص ازگیل ژاپنی

خواص ازگیل ژاپنی

منبع غنی آنتی اکسیدان‌ها

ازگیل ژاپنی حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی از جمله بتا کاروتن هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث کاهش التهاب و محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و چشم می‌شود.

رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و ریه را کاهش می دهد.

علاوه بر این، ازگیل ژاپنی سرشار از ترکیبات فنولیک است که دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد التهابی هستند و می‌توانند خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

 

سلامت قلب

از دیگر خواص ازگیل ژاپنی سلامت قلب است. ازگیل ژاپنی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند در تقویت سلامت قلب موثر باشد.

کاروتنوئید ها و ترکیبات فنلی ازگیل ژاپنی می‌تواند کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب‌های سلولی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. کاروتنوئید ها دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی هستند که می‌توانند از ایجاد پلاک در شریان‌ها جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

 

فشار خون

پتاسیم و منیزیم موجود در ازگیل ژاپنی برای تنظیم فشار خون و عملکرد صحیح شریان‌ها ضروری هستند. پس یکی دیگر از خواص مهم ازگیل ژاپنی تنظیم فشار خون است.

 

کلسترول خون

ازگیل ژاپنی حاوی مقادیر بالای پکتین است که به کاهش کلسترول خون بالا کمک می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد.

 

سرطان

عصاره ی پوست، برگ ها و دانه های ازگیل ژاپنی دارای اثرات ضد سرطانی هستند. عصاره حاصل از پوست میوه ازگیل به طور قابل توجهی مانع از رشد و گسترش سلول های سرطانی مثانه در انسان می‌شود. ضدسرطان بودن از خواص مهم ازگیل ژاپنی است.

 

دیابت و قند خون

ازگیل ژاپنی ممکن است باعث کاهش میزان تری گلیسیرید بالای خون، کاهش قند خون بالا و بهبود انسولین خون در افراد مبتلا به دیابت شود. در طب سنتی چینی برگ و دانه‌های میوه ازگیل ژاپنی برای درمان قند خون بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ضد التهاب قوی

گفتیم که ازگیل ژاپنی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و باعث کاهش سطح پروتئین های التهابی و افزایش سطح پروتئین های ضد التهابی می‌شود.

مکمل عصاره میوه ازگیل ژاپنی باعث کاهش التهاب کلی ناشی از غذای رژیمی حاوی قند زیاد شده و میزان اندوتوکسین ها که نوعی ماده التهابی است را در کبد چرب به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

خواص ازگیل برای کبد

ازگیل به دلیل داشتن میزان قابل توجه ویتامین، پروتئین، فیبر، آندوتوکسین و غیره کبد را پاکسازی و سم‌زدایی می‌کند. بدین ترتیب با کاهش التهاب و میزان چربی کبد از بیماری‌های شایع این بخش مهم از بدن جلوگیری به‌عمل می‌آورد. براساس آمارهای موجود نیز مشخص شده که مصرف ازگیل موجب درمان بیماری‌هایی نظیر کبد چرب و سیروز کبدی می‌شود. بنابراین به این سری از خواص ازگیل توجه ویژه داشته باشید و آن را تا حد امکان در رژیم غذایی خود جای دهید.

خواص دمنوش برگ ازگیل

خواص دمنوش برگ ازگیل

بعضی افراد بر این عقیده‌اند که صرفاً باید میوه ازگیل را خورد. تا با جذب در بدن خواص و اثرات آن نمایان شود. در حالی‌که اصلاً این‌گونه نیست و برگ درخت ازگیل نیز خواص زیادی دارد. بدین صورت که با تهیه دمنوش برگ ازگیل می‌توانید انواع بیماری‌ها و اختلالات پوستی را درمان کنید. تحقیقات و بررسی‌های به‌عمل آمده در این زمینه نشان داده که جوشانده نیم گرم برگ ازگیل موجب درمان سالک، تقویت پوست‌های ظریف و رفع برفک می‌شود. با این توصیف اگر از بیماری‌های پوستی و التهابات ناشی از آن رنج می‌برید، توصیه می‌کنیم مصرف دمنوش ازگیل را در اولویت قرار دهید.

البته خواص دمنوش ازگیل صرفاً به این موارد محدود نمی‌شود. چرا که در بسیاری موارد برای درمان آبسه دهان و گلو نیز از برگ درخت ازگیل استفاده می‌گردد. بدین نحو که روزانه سه بار دمنوش ازگیل را غرغره نموده، تا با خاصیت رفع التهاب و تسکین‌دهنده بودن، آبسه دهان و معالجه شود.

خواص ازگیل قهوه‌ای

خواص ازگیل قهوه‌ای

ازگیل قهوه‌ای سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، فولیک اسید، نیاسین و غیره است. به همین سبب مصرف آن موجب سلامت قلب و عروق شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این ازگیل خون‌ساز است و برای درمان کم‌خونی و همچنین کاهش ضعف ناشی از خون ریزی در دوران قاعدگی بانوان مناسب است. شایان ذکر است که مصرف مستمر ازگیل موجب بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شود و یبوست را به‌طور کامل برطرف می‌سازد. بدین ترتیب برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات از میوه ازگیل و دمنوش برگ ازگیل استفاده کنید.

خواص ازگیل نارس

خواص ازگیل نارس

میوه ازگیل نارس بسیار سخت و اسیدی است. از این‌رو به دلیل اینکه خوب نرسیده خاصیت اسیدی آن نیز افزایش پیدا می‌کند. بر همین اساس با داشتن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین A و C از هرگونه آلرژی و سرماخوردگی جلوگیری به‌‎عمل می‌آورد. البته در صورت ابتلا به سرماخوردگی می‌توانید با مصرف مداوم ازگیل سیستم دفاعی بدنتان را تقویت نموده و دوره بیماری را به حداقل برسانید. البته باید توجه داشته باشید که ازگیل نارس خواص فراوانی دارد. که از بین مهمترین آنها می‌توان به درمان کبد چرب، سنگ کلیه، کاهش وزن و تناسب اندام، جوان‌سازی پوست، دیابت، کاهش ریزش مو و غیره اشاره کرد.

 

مضرات ازگیل

ازگیل نیز مانند سایر میوه‌جات در کنار همه خواص و مزایا، مضراتی نیز دارد. که برای افزایش اثرات مطلوب آن بر روی بدن و همچنین مصرف صحیح آن باید با این مضرات آشنا باشید. تا ضمن رعایت اصول و توصیه‌های پزشکی در این زمینه از خواص ازگیل برای درمان انواع بیماری و اختلال نهایت بهره را ببرید. بعضی از مهمترین مضرات ازگیل به قرار زیر است:

  • در زمان ابتلا به یبوست از خوردن ازگیل پرهیز نمایید. بهتر است که برای درمان یبوست مداوم قبل از بهم ریختگی دستگاه گوارش ازگیل مصرف کنید. تا کمتر شاهد ابتلا به یبوست باشید و عملکرد سیستم گوارش نیز بهبود یابد.
  • دانه‌های ازگیل حاوی اسید هیدروسیانید بوده و سمی‌اند. بدین ترتیب هنگام مصرف ازگیل مواظب دانه‌های آن باشید.
  • همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره نمودیم، ازگیل سرشار از کلسیم است. از این‌رو مصرف بیش از اندازه آن در بزرگسالی موجب یبوست مداوم، سنگ کلیه و عدم جذب موادمعدنی در بدن می‌شود.
  • مصرف بیش از حد ازگیل موجب مسمومیت غذایی می‌گردد و با علائمی نظیر درده معده، اسهال و تهوع همراه است.

ازگیل و خواص لاغری و کاهش وزن

لاغری و کاهش وزن سریع

ازگیل ژاپنی دارای مقادیر بالای فیبر و مواد مغذی است که با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می‌شود.

با وجود خواص ازگیل ژاپنی در کاهش وزن و لاغری، نمی‌توان تنها با مصرف آن انتظار داشت به وزن ایده آل برسید. بنابراین از یک رژیم لاغری اصولی پیروی کنید که مواد غذایی را حذف نکرده و محدودیت بالایی نداشته باشد تا انواع مواد مغذی را به بدن شما برساند. همچنین یک رژیم لاغری اصولی باید برای شما اختصاصی باشد و بتوانید در کنار آن از ورزش مناسب و همچنین پیگیری مشاور خود استفاده کنید. این ویژگی‌های را می‌توانید در رژیم‌های بهاره غفاری پیدا نمایید؛ به همین دلیل است که این رژیم‌ها طرفداران بسیاری دارد و سبب ارتقا سلامتی افراد می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از تجربه مشتریان بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.