طرز تهیه خورشت قیمه رژیمی + ترفندهای خوشرنگ شدن

تاریخ : 1402/04/04

طرز تهیه خورشت قیمه رژیمی + ترفندهای خوشرنگ شدن

طرز تهیه خورشت قیمه رژیمی + ترفندهای خوشرنگ شدن

خورشت قیمه هر شهری در ایران، با اینکه طعم خاص و منحصر به فرد خودش را دارد ولی در کل تفاوت آنچنانی با هم ندارند! برای یادگیری طرز تهیه خورش قیمه، روش ها و دستورهای مختلفی وجود دارد و شما می توانید بر اساس ذائقه افراد، ادویه ها و مواد مختلفی مانند گلاب، دارچین و زعفران دم کرده را به این خورش اضافه کنید. غذای رژیمی!! البته که رژیمی بودن هر غذایی، علاوه بر اینکه نشانه اهمیت دادن شما به سلامت خود و مهمانان تان می باشد، مقرون بصرفه و باکلاس نیز هست! باید بدانید که عمدتاً خورش قیمه از قطعات کوچک گوشت قرمز (گوسفند یا گاو)، لپه، رب گوجه فرنگی، پیاز و لیمو عمانی تهیه می شود. روی این خورشت خوشمزه ایرانی، سیب زمینی زعفرانی سرخ شده ترد می ریزند و معمولاً با برنج سفید سرو می کنند. خورش قیمه خوشمزه با ترکیب ادویه های تند ایرانی مانند دارچین و هل، زیره و گشنیز طعم دار می شود؛ اما چیزی که واقعاً مهر ایرانی بر این غذا می زند، استفاده از لیمو خشک ایرانی یا همان لیمو عمانی است. لیمو عمانی فوت کوزه گری خورش قیمه و یکی دیگر از هدیه های ارزشمند ایران به دنیای آشپزی است!

کلمه فارسی قیمه از کلمه کلاسیک فارسی قیماء گرفته شده و اگر کلمه قیمه را در لغت نامه های فارسی جستجو کنید، متوجه می شوید که قیمه به معنای گوشت چرخ کرده است. همچنین گفته می‌شود که این نام از اردو آمده است، زبانی متعلق به گروه هند و ایرانی از خانواده زبان های هند و اروپایی که در شمال هند و پاکستان صحبت می شود. اگر دوست دارید با فوت و فن و طرز تهیه خورش قیمه مجلسی با طعمی عالی و بینظیر آشنا شوید، در ادامه مطلب با مجموعه لاغری و رژیم درمانی غفاری دایت همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خورشت قیمه

مواد لازم برای تهیه خورش قیمه معمولی و رژیمی (برای 4 نفر)

همانطور که ممکن است تا به حال متوجه شده باشید، هر غذای ایرانی سرشار از فیبر، پروتئین، چربی و کربوهیدرات است. طرز تهیه خورش قیمه هم از این امر مستثنی نیست چون که لپه استفاده شده در این خورش سرشار از فیبر و پروتئین است.

در واقع، نصف فنجان لپه پخته شده حدود 110 کالری، 10 گرم پروتئین، کمتر از یک گرم چربی و 12 گرم فیبر غذایی را فراهم می کند. مواردی مانند کنترل فشار خون، کنترل قند خون، تنظیم سطح کلسترول خون، رفع و درمان کم خونی، رفع و درمان پوکی استخوان، تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری از سرطان، حفظ سلامت قلب، بهبود هضم و... از جمله خواص لپه به شمار می آیند.

و اما مواد لازم برای تهیه خورش قیمه:

  • 450 گرم گوشت قرمز بدون استخوان ریز خرد شده
  • 1 عدد پیاز بزرگ، ریز خرد شده
  • 1 قاشق چایخوری زردچوبه
  • ½ قاشق چایخوری فلفل سیاه
  • 100 گرم لپه زرد
  • نمک به میزان لازم
  • 3 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • 3 قاشق غذاخوری لیمو عمانی پودر شده
  • 2 لیمو عمانی کامل که دو بار با نوک چاقو یا چنگال سوراخ شده است
  • 1 قاشق غذاخوری ادویه (ترکیب ادویه ایرانی)
  • ½  قاشق چایخوری زعفران ساییده شده (اختیاری)
  • کره، روغن نباتی یا روغن زیتون 6 قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی سرخ شده 2 عدد بزرگ

 

نکته: اگرچه این خورش در ایران معمولا با گوشت بره یا گوسفند درست می‌شود، اما می توانید آن را با گوشت گاو یا مرغ هم درست کنید. اگر می خواهید نسخه گیاهی/وگان این خورش را درست کرده و میل کنید، به سادگی از اضافه کردن گوشت در دستور این غذا صرف نظر کنید. به جای گوشت می توانید از نصف فنجان گردو یا بادام هندی استفاده کنید. شما همچنین می توانید این مواد را هم نادیده بگیرید، زیرا خود لپه پروتئین دارد!

بنابراین مطمئن باشید که بدون گوشت هم پروتئین روزانه خود را دریافت خواهید کرد که در این صورت می توان آن را جزو غذاهای رژیمی هم به حساب آورد. در مواد لازم برای تهیه قیمه رژیمی می توانید به جای روغن نباتی از روغن زیتون استفاده کنید. افزودن مقداری دارچین می تواند به افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن شما کمک زیادی کند.

طرز تهیه خورش قیمه برای 4 نفر

  • زمان آماده سازی: نیم ساعت
  • زمان پخت: 2 ساعت 45 دقیقه

نمی دانم کدام نابغه ابتدا طرز تهیه خورش قیمه را یاد گرفت و برای اولین بار این غذا را درست کرد، اما برای او احترام قائل هستم چون این خورشت مملو از طعم های مختلف است که همگی مکمل یکدیگر هستند. طرز تهیه خورش قیمه بدین صورت است که ابتدا در یک قابلمه کوچک، لپه و آب را حدود 15 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید. حواستان به قابلمه باشد زیرا لپه ها هنگام جوشیدن کف زیادی تولید می کنند و می توانند روی شعله بریزند.

در یک قابلمه بزرگ پیازها را با روغن روی حرارت متوسط تفت دهید. زردچوبه را اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر تفت دهید. پیازها در این مرحله باید طلایی رنگ و معطر باشند. تکه های گوشت را به پیازها اضافه کنید و شعله را زیاد کنید و حدود 5 دقیقه دیگر تفت دهید. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و چند دقیقه روی حرارت متوسط تفت دهید تا طعم رب گوجه فرنگی گرفته شود.

بعد از این مدت، آب را اضافه کرده و به مدت 45 دقیقه روی حرارت ملایم بپزید. بعد از این مدت لپه های نیم پز را به خورش اضافه نمایید و با اضافه کردن لیمو عمانی، نمک، فلفل و ادویه بگذارید 20 دقیقه هم با حرارت متوسط بجوشد.

در حین پختن گوشت، سیب زمینی ها را در آبکش بریزید و زیر آب سرد بشویید تا نشاسته آن گرفته شود. با استفاده از یک پارچه ضخیم، آب سیب زمینی ها را قبل از سرخ کردن بگیرید. یک ماهیتابه بزرگ را روی شعله قرار دهید تا دمای آن به حدود 350 فارنهایت (175 درجه سانتیگراد) برسد. بعد مقداری نمک و زردچوبه به روغن اضافه نمایید.

سپس سیب زمینی ها را با احتیاط داخل روغن داغ بریزید و چند بار هم بزنید تا همه سیب زمینی ها به روغن آغشته شوند و با روغن، نمک و زردچوبه تفت دهید. البته می توانید سیب زمینی ها را در ظرفی بریزید و پودر زعفران را روی آنها بپاشید و خوب مخلوط کنید تا به پودر زعفران آغشته شوند، بعد آنها را در روغن سرخ کرده و بلافاصله روی سیب زمینی سرخ شده را نمک بپاشید. در طرز تهیه خورش قیمه رژیمی می توانید سیب زمینی ها را در فر و بدون روغن سرخ نمایید.

بعد از این مدت، خورش را چک کنید تا مطمئن شوید که گوشت کاملاً پخته و لطیف باشد. در این مرحله  زعفران آب شده را به خورش اضافه کنید و به آرامی خورش را هم بزنید. خورش باید کمی ترش و غلیظ باشد. خورش را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید 10 دقیقه به همین حالت بماند. خورش را در ظرف سرو بریزید و سیب زمینی های طلایی ترد را روی آن ریخته و با برنج باسماتی زعفرانی ایرانی سرو کنید. این غذا را می توانید با مخلفات ایرانی مانند سبزی تازه، خیار ماست و سالاد شیرازی یا حتی پیاز خالی نیز امتحان کنید. همچنین می توانید دوغ را با این غذا سرو کنید.

ته چین مرغ یکی دیگر از محبوب‌ترین خورشت های خانگی بین ایرانیان است. طرز تهیه ته چین مرغ نوع و شیوه‌های مختلفی دارد که برای آشنایی با دستور غذایی و طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر و همچنین طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجان می توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

دستور پخت 12 نوع قیمه خوشمزه

انواع خورش قیمه ها کدامند؟ ]طرز تهیه هر کدام + مواد لازم[

قیمه در غذاهای ایرانی تنوع زیادی دارد و مسلماً طرز تهیه انواع خورش قیمه تفاوت چندانی باهم نخواهند داشت و فقط برخی از مواد مورد استفاده در تهیه آنها با همدیگر فرق خواهند داشت. پرطرفدارترین انواع خورش قیمه عبارتند از:

  • خورش قیمه بامیه: خورش گوشت و بامیه که آبلیمو و دارچین هم به آن اضافه می کنند.
  • خورش قیمه سیب زمینی: خورش گوشت با سیب زمینی سرخ شده ترد
  • خورش قیمه بادمجان: خورش گوشت با بادمجان تابه ای کامل یا بریده
  • خورش قیمه نثار: خورش گوشت با بادام و پیاز سرخ شده که بیشتر در قزوین پخته و سرو می شود.
  • پیچاق قیمه: خورش گوشت با بادام و پیاز سرخ شده که بیشتر در اردبیل پخته و سرو می شود. پیچاق (املای آذری pıçaq) در زبان آذربایجانی به معنی چاقو است و به بادام هم اطلاق می شود.
  • قیمه رشتی: خورش گوشت با رب انار ترش، آب انار، گوجه و آبغوره  که بیشتر در رشت پخته می شود.
  • خورش قیمه نخود: خورش گوشت که به جای لپه از نخود کامل در این غذا استفاده می شود، غذای سواحل خلیج فارس و شبیه آبگوشت است.
  • خورش قیمه کدو: خورش گوشت با کدو حلوایی سرخ شده
  • خورش قیمه به: خورش گوشت با نخود و بِه زرد
  • خورش قیمه درباری یا قیمه همایونی: قیمه بادمجان سرو شده در کنار آلبالو پلو
  • قیمه هویج: استفاده از هویج های نگینی خردشده در خورشت که بیشتر در تبریز سرو می شود.
  • قیمه مرغ: به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده می شود.

البته طرز تهیه خورش قیمه عراقی که با گوشت ریز خرد شده و لپه درست می شود و  یکی از خورش های پرطرفدار در مراسمات نذری این کشور است، تفاوت چندانی با قیمه ایرانی ندارد. شما با مطالعه غذای رژیمی با گوشت چرخ کرده که بدون نیاز به روغن و مواد پرکالری تهیه می شوند، می توانید با طرز تهیه چند نوع غذای رژیمی با گوشت چرخ کرده هم بیشتر آشنا شوید.

خورش قیمه معمولی و رژیمی

فوت کوزه گری خورش قیمه | راز لعابدار شدن قیمه و نحوه پخت خورش قیمه عالی و مجلسی  

  • خورش خود را با پیاز کاراملی و سیب زمینی سرخ شده تزئین کنید.
  • اگر مواد اولیه ای که استفاده می کنید، تازه باشند، علاوه بر اینکه بهتر پخته می شوند می توانند مزه بهتری هم به غذای شما بدهند.
  • می توانید پلو زعفرانی درست کنید و خورش خود را با چلو یا پلو سرو کنید و برنج زعفرانی خود را با زرشک خشک تزئین کنید.
  • اگر لیمو عمانی خشک کامل دارید، می توانید به جای استفاده از پودر، آن را در حین پختن در خورش بریزید. به خاطر داشته باشید که لیمو عمانی خشک ترش تر و تلخ تر از پودر آن است. بنابراین دو عدد لیمو عمانی کامل برای یک خورشت 4 نفره کافی خواهد بود.
  • می توانید با تفت دادن لپه و گوشت تان از بوی تند آنها بکاهید. پخت جداگانه لپه هم می تواند در گرفتن بوی لپه مؤثر خواهد بود.
  • خورش قیمه رژیمی بدون روغن و خورش قیمه رژیمی با مرغ دو تا از بهترین خورشت قیمه های رژیمی خوشمزه مخصوص کاهش وزن هستند.
  • لیمو عمانی های کامل را به مدت 15 دقیقه در آب بسیار داغ خیس کنید تا تلخی آنها گرفته شود. البته می توانید بعد از اینکه لیموها چند جوش خوردند، آنها را از داخل خورشت دربیاورید.
  • اگر بادمجانی در یخچال دارید، پوست آن را بگیرید، از طول برش دهید و در دو قاشق غذاخوری روغن نباتی سرخ کنید. سپس قیمه خود را با این تکه های بادمجان سرخ شده تزئین کنید، حالا یک خورش قیمه بادمجان دارید! و این هم طرز تهیه خورش قیمه بادمجان مجلسی، به همین راحتی!

خورش قیمه و رژیم لاغری

خورش قیمه و رژیم لاغری

در سراسر کشور ایران در دهه اول ماه محرم یا ماه مبارک رمضان، پخت غذای نذری مرسوم است. در این روزها دیگ های بزرگی برپا می شود که در آن برنج، آش و سایر غذاها پخته می شود. قیمه نذری با گلاب یک غذای محبوب نذری در بین ایرانیان است که مقدس شمرده می شود، هم برای کسانی که آن را می پزند و هم برای کسانی که آن را می خورند. خیلی ها معتقدند قیمه ای که به عنوان نذری سرو می شود بسیار خوشمزه تر از قیمه های خانگی است.

خورشت قیمه مخصوصاً قیمه نذری یکی از غذاهای بسیار محبوب در بین ایرانیان است که میزان کالری بالایی دارد و با مصرف آن، می‌توانیم یک وعده غذایی بسیار مغذی داشته باشیم. اما چنانچه تحت رژیم لاغری هستید و یا می‌خواهید وزن کم کنید، سعی کنید میزان کالری دریافتی خود را در طی روز کنترل کنید. برای این‌کار، بهترین راه‌حل استفاده از یک رژیم لاغری اصولی است تا به شما کمک کند بدون حذف مواد غذایی، یک رژیم سالم داشته باشید تا شما را به کاهش وزن برساند. سایت غفاری دایت یکی از سایت‌های تخصصی تغذیه است که با دادن برنامه غذایی اصولی شما را در رسیدن به این هدف کمک می کند.

سوالات متداول

طرز تهیه خورش قیمه رژیمی چگونه است؟

دقیقاً مثل قیمه معمولی پخته می شود؛ فقط با این تفاوت که به جای کره یا روغن نباتی، می توانید از روغن زیتون استفاده کنید و به جای سرخ کردن سیب زمینی داخل روغن، آنها را داخل فر بگذارید. همچنین می توانید به جای گوشت قرمز، از گوشت مرغ هم استفاده کنید.

آیا واقعاً خورشت قیمه رژیمی باعث کاهش وزن می شود؟

قطعاً خیر! شاید با خوردن این خورش بتوانید جلوی افزایش وزن را بگیرید ولی مسلماً قیمه رژیمی به لاغری شما هیچ کمکی نمی کند!

منابع:

flavors.com
thecaspianchef.com
blog.termehtravel.com