شکل های مختلف بدن و تغذیه مناسب آن (1)

تاریخ : 1401/05/03

شکل های مختلف بدن و تغذیه مناسب آن (1)

شکل های مختلف بدن و تغذیه مناسب آن (1)

آیا در از دست دادن چربی بدنتان مشکلی دارید؟ و یا اینکه پس از کوچکترین لغزش در رژیم غذایی تان، مجددا چربی بدنتان افزایش می یابد؟ یا اینکه احساس می کنید که می توانید روزها بدون به دست آوردن ذره ای وزنِ اضافه غذا بخورید؟ همه این عوامل می تواند ارتباطی با نوع بدن فعلی شما داشته باشد.
دکتر ویلیام اچ. شلدون، مفهوم انواع بدن یا نمونه های سوماتا را در دهه 1940 معرفی کرد. از آن زمان، متخصصان تغذیه، فیزیولوژیست های ورزشی و حتی پزشکان از آن برای کمک به طراحی برنامه های تناسب اندام موثر و منحصر به فرد استفاده کردند.
افراد با یک نوع بدن ارثی براساس قاب اسکلتی و ترکیب بدن متولد می شوند. اکثر افراد ترکیبی منحصر به فرد از سه نوع بدن هستند: اکتومورف ، مزومورف و اندومورف.
در این مقاله و مقاله بعدی خصوصیات و رژیم غذایی و روش‌های لاغری این سه نوع بدن را شرح می دهیم.

اکتومورف ها

اکتومورف ها بلند و لاغر هستند، چربی بدنی و عضلات کمی دارند. آنها برای افزایش وزن مشکل دارند. مدل های مد و بسکتبالیست ها در این گروه قرار می گیرند.

مدل هایی که بر جلد و صفحات بیشتر مجلات دیده می شوند دارای قالب بدنِ اکتومورف هستند. آنها علاوه بر قد بلند، دارای اندامی نازک، اندام های بلند، مفاصل کوچک و استخوان های نازک هستند. بسیاری از آنها سینه و باسن صافی دارند. اگرچه لاغر به نظر می رسند، اما در واقع می توانند بیشتر از حدی که انتظار می رود چربی داشته باشند. اکتومورف ها برای افزایش حجم عضلات مشکل دارند زیرا متابولیسم آن ها بالاتر از سایر انواع بدن می باشد.

 

رژیم غذایی و متابولیسم

اکتومورف ها متابولیسم سریعی دارند که هم خوب است و هم بد. لاغر شدن به دلیل متابولیسم بالا آسان است و به نظر می رسد که می توانند هرچه بخواهند بخورند و وزن اضافه نکنند. با این حال، با افزایش سن، متابولیسم آنها کندتر می شود، به دلیل وجود توده عضلانی کم که می تواند منجر به افزایش ناسالم چربی بدن شود.

بهترین رژیم غذایی برای اکتومورف، رژیمی است که دارای کربوهیدرات و کالری بیشتری باشد. تقریباً 50 تا 60 درصد کالری باید از کربوهیدرات، 25 درصد از پروتئین و 25 درصد از چربی تامین شود.

 

 

نکات اضافی در مورد تغذیه

  • هر دو تا چهار ساعت وعده غذایی داشته باشید
  • اگر می خواهید وزن یا عضله بگیرید حداقل 500 کالری به کالری دریافتی روزانه عادی خود بی افزایید.
  • غذاهای گرم را به جای غذاهای سرد (برای هضم بهتر) انتخاب کنید.
  • بهترین کربوهیدرات های نشاسته ای شامل جو دو سر ، برنج قهوه ای، سیب زمینی شیرین و سیب زمینی است.
  • استفاده از میوه هایی مانند موز، انبه، آناناس، آووکادو و هلو.
  • بهترین گزینه های سبزیجات شامل کلم بروکلی، گل کلم، جوانه بروسل، چغندر و هویج، که در روغن نارگیل یا غیز (کره شفاف) پخته شده می باشد.
  • میان وعده های مغذی شامل مغزها و دانه ها و همچنین کره مغزها است.

 

نکته اصلی این است که همواره یک رژیم غذایی سالم و متعادل و سرشار از مواد مغذی داشته باشید. فقط به این دلیل که شما دارای یک نوع بدن اکتومورف هستید، به این معنی نیست که باید از آن بهانه ای برای خوردن همه چیز، از جمله غذای بی ارزش استفاده کنید.

در مقاله بعدی به دو مدل دیگر از اندام های بدن (مزومورف و اندومورف) خواهیم پرداخت