شل شدگى پوست وعوامل موثر بر آن

تاریخ : 1402/11/26

شل شدگى پوست وعوامل موثر بر آن

شل شدگى پوست وعوامل موثر بر آن

‎افرادی که دائم چاق یا لاغر می شوند یا رژیم های سختی می گیرند بیشتر در معرض این مشکل هستند. اما در عین حال باید بدانید لایه های سطحی پوست در حال ریزشی هستند و لایه های عمیق تر انعطاف پذیری بیشتری دارند، بنابراین وقتی فرد رژیم سختی می گیرد و کاهش وزن بالایی دارد، لایه های چربی از بین می روند. توصیه می کنم رژیم های عادی داشته باشید تا پوست وقت کافی داشته باشد خود را ترمیم و سفت کند.

ارتباط پیری و شل شدن پوست با ژنتیک

عوامل مختلفی در این میان دخیل است. بسیاری از افراد گمان می کنند ژنتیک حرف اول را می زند اما در واقع مهم ترین دلیل، عوامل اکتسابی است. عوامل مخرب محیطی مثل اشعه فرابفنش خورشید (UV) می تواند بر رشد و تکثیر سلول ها تاثیر منفی بگذارد و روند پیری را تسریع کند. اشعه فرابنفش باعث شل شدن رشته های الاستین می شود و خاصیت اکتسابی پوست را به تدریج از بین می برد. در نتیجه پوست شل و افتاده می شود. اشعه UV بر ساختارهای سلولی هم اثر منفی می گذارد و باعث بروز تغییر در سلول های سطحی پوست و ظاهر شدن لک ها می شود.
مطلب پیشنهادی: مزایای اندولیفت برای رفع افتادگی پوست

نقش تغذیه در بروز افتادگی پوست

عوامل تغذیه ای هم در این زمینه بی تاثیر نیست. سلول ها مدام در حال تولید مواد زائد داخل خود هستند که به نام رادیکال های آزاده شناخته شده است. آنتی اکسیدان ها که در برخی مواد غذایی از جمله میوه و سبزی های تازه موجودند می توانند جلوی آثار مخرب رادیکال های آزاد را بگیرند. ویتامین های گروه B، A و C اثر آنتی اکسیدانی دارند و به پیشگیری از شل شدن پوست کمک می کنند.باید یادتان باشد حتما آجیل، پروتئین و آب فراوان را در برنامه غذایی خود قرار بدهید تا دچار شل شدن پوست در بدنتان نشوید.
مطلب پیشنهادی: علل و درمان چروک صورت

نقش تغذیه در افتادگی پوست

چه قسمت هایی از بدن بیشتر دچار افتادگی خواهد شد؟

همانطور که اشاره کردم تغذیه نامناسب و کاهش وزن شدید بسیار روی شل شدن پوست اثر می گذارد. البته بارداری نیز می تواند باعث شل شدن پوست شود اما در عین حال می توان گفت از جمله نواحی بدن که شل شدن و افتادگی بیشتر در آنها نمایان می شود، پوست شکم و پوست بازوهاست. برای درمان شل شدن و افتادگی پوست شکم معمولا عمل جراحی کشیدن پوست شکم انجام می دهد. همچنین می توان از دستگاه RF یا رادیوفرکوئنسی برای درمان شلی و افتادگی پوست بدن استفاده کرد.

سن شروع شل شدن و افتادگی پوست

اواخر دهه سوم زندگی، زمانی است که پوست دچار تحلیل می شود و چروک هایی روی آن ظاهر خواهد شد. در این میان عواملی می توانند روند پیری پوست را تسریع کنند و بر زیبایی و تازگی آن اثر بگذارند. علاوه بر عوامل ارثی و محیطی، تابش اشعه آفتاب، باد، تنش های عصبی و استرس، سیگار، آلودگی های محیطی و حتی حرکات عضلانی بیش از حد مانند اخم کردن زیاد بر شروع زودرس پیری پوست تاثیرگذار است.

پوست خانم ها زودتر شروع به پیر شدن می کند یا آقایان؟

‎البته خانم ها؛ چون یائسگی از جمله عواملی است که باعث افزایش چین و چروک در پوست می شود. استروژن، هورمونی است که در سنین باروری از تخمدان ها ترشح می شود و وظیفه جوانسازی پوست را بر عهده دارد. پس از یائسگی فعالیت تخمدان ها و به دنبال آن میزان ترشح هورمون استروژن در خون کاهش پیدا می کند، در نتیجه پوست شادابی و قوام خود را از دست می دهد و خشک و پوسته پوسته می شود.
مطلب پیشنهادی: درمان ترک های پوستی

پیشگیری از شل شدگی پوست

مهم ترین توصیه برای پیشگیری

‎آبرسانی منظم به بدن همیشه برای سلامت پوست خوب و مفید است و در جلوگیری از شل شدن پوست نیز موثر است. هنگام کاهش وزن حتما به طور منظم آب بنوشید چون وقتی وزنمپایین می آید، بسیار مهم است که آب مورد نیاز بدن را تامین کنید وگرنه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهدو شل و آویزان می شود. بعد از کاهش وزن نیز حتما اینکه را مد نظر داشته باشید.

نقش سبزیجات برای پیشگیری از پیری و درمان مشکلات پوستی

هم سبزیجات و هم میوه ها به خصوص میوه هایی که ویتامین C دارند خیلی به حل این موضوع کمک می کنند. در ضمن سعی کنید حتما از کلاژن و الاستین استفاده کنید زیرا دو ماده ای هستند که در چاق نگه داشتن پوست موثرند. کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین های بدن است و اگر پروتئین رژیم غذایی کافی نباشد، کلاژن تخریب می شود و پوست شل و با چین و چروکی پیدا خواهید کرد. پس سعی کنید هم در مرحله کاهش وزن و هم بعد از آن حتما در وعده غذایی روزانه پروتئین مصرف کنید.
 

ورزش کردن چقدر به سفت شدن پوست کمک می کند؟

‎هرگز ورزش کردن را از زندگی تان دور نکنید. ورزش روی سفت شدن پوست تان اثری مثبت دارد، ورزش های هوازی و ... مفید هستند. به هر حال اگر می خواهید سالم باشید و جوان بمانید. تغذیه تان را اصلاح کنید. آب زیاد بنوشید. حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و ویتامین ها را نیز فراموش نکنید. اگر بیرون از خانه ورزش می کنید باید اقداماتی انجام دهید تا پوست تان زیاد در معرض اشعه های مخرب کلاژن قرار نگیرد. پیاده روی و دویدن تان را اول صبح یا در پایان روز انجام دهید، زمانی که نور خورشید اثر قوی ندارد.

درمان افتادگی و شلی پوست

نقش ویتامین ها

‎اگر در رژیم های کاهش وزن ویتامین های ضروری که بر پوست اثر دارند. تامین نشود، دچار مشکل می شود. پس حتما ویتامین های C، K، A و E ویتامین در رژیم غذایی داشته باشید تا با مصرف آنها از چین و چروک و شل شدن پوست جلوگیری کنید چون به تولید کلاژن در پوست نیز کمک می کنند.

سخن پایانی

در نظر داشته باشید در هر سنی اگر به دنبال کاهش وزن یا افزایش آن به صورت اصولی، پایدار و با حفظ سلامت هستید، از یک ژریم غذایی اصولی تحت نظر پزشک متخصص کمک بگیرید. کارشناسان ما در وبسایت غفاری دایت شما را برای رسیدن به این هدف یاری می کنند. برای این منظور از بخش رژیم من توسط لینک مربوطه اقدام نمائید.