سندروم متابولیک و چاقی چه ارتباطی دارند؟!

تاریخ : 1400/05/04

سندروم متابولیک و چاقی چه ارتباطی دارند؟!

سندروم متابولیک و چاقی چه ارتباطی دارند؟!

آیا تا به حال نام سندروم متابولیک را شنیده‌اید؟! سندروم به بیماری می‌گویند که در بین افرادی که به آن دچار شده‌اند علایم یکسانی داشته باشد؛ یعنی همه افرادی که به نوعی خاص از بیماری دچار شده‌اند، علائم خاصی را بروز می‌دهند. برای مثال سندروم داون به دلیل شکل ظاهری یکسانی که در همه افراد مبتلا به این نقص ژنتیکی وجود دارد، با نام سندروم خوانده می‌شود ؛اما آنفولانزا در هر فردی ممکن است به یک شکل بروز کند و به همین دلیل این بیماری را نمی‌توان سندروم دانست. دومین بخش نام سندروم متابولیک نشان‌دهنده تاثیر این بیماری در متابولیسم افراد است. در ادامه این مطلب از غفاری دایت، می‌خواهیم به شما بگوییم سندروم متابولیک چیست، علت سندروم متابولیک کدام است، سندروم متابولیک چه علائمی دارد و چگونه می‌توان به درمان سندروم متابولیک رسید؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

سندروم متابولیک چیست

 

سندروم متابولیک چیست ؟

اختلالاتی هستند که به‌صورت یک مجموعه با یکدیگر اتفاق می‌افتند و می‌توانند زمینه‌ساز بیماری‌هایی همچون سکته، دیابت نوع ۲ و انواع بیماری‌های قلبی باشند؛ مجموعه این اختلالات را که شامل افزایش فشار خون، افزایش قند خون، افزایش کلسترول یا تری‌گلیسیرید و همچنین بالا بودن چربی دور کمر هستند؛ سندروم متابولیک می‌گویند. چنانچه فردی تنها یکی از این اختلالات را داشته باشد، به سندروم متابولیک مبتلا نیست؛ با این حال خطر ابتلا به این بیماری برای فرد وجود دارد. همچنین چنانچه به تعداد بیشتری از این اختلالات مبتلا شود، احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی دارد.

علت سندروم متابولیک

مهم‌ترین علت سندروم متابولیک اضافه وزن است و چنانچه با عدم تحرک همراه باشد، احتمال بیشتری برای ایجاد این بیماری وجود دارد‌، زیرا سندروم متابولیک و چاقی ارتباط بسیار نزدیکی دارند.

از انواع علت سندروم متابولیک می‌توان به ریسک فاکتورهای زیر اشاره کرد:

سن: با افزایش سن احتمال ایجاد سندروم متابولیک افزایش می‌یابد که به دلیل تغییر در متابولیسم افراد است.

نژاد: افراد از نژادهای مختلف به دلیل تفاوت‌های ژنتیکی وابسته به نژادی که دارند، ممکن است نسبت به ابتلا به سندرم متابولیک مستعد‌تر باشند.

چربی دور شکم: همانطور که درباره سندروم متابولیک و چاقی گفته شد، وزن بالا و چاقی مهم‌ترین علت سندروم متابولیک است و چنانچه فرد چربی دور شکم بالایی داشته باشد، برای ابتلا به سندروم متابولیک مستعدتر است.

دیابت: در افرادی که دچار دیابت بارداری می‌شوند ویا تاریخچه خانوادگی آن‌ها ابتلا به دیابت نوع ۲ را نشان می‌دهد، احتمال بیشتری برای ابتلا به سندرم متابولیک دارند.

بیماری‌های زمینه‌ای: به جز دیابت، بیماری‌هایی همچون کبد چرب غیر الکلی، ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ویا آپنه خواب نیز می‌توانند سبب افزایش احتمال ابتلا به سندروم متابولیک شوند.

 

علائم سندروم متابولیک

 

 علائم سندروم متابولیک

پس از ابتلا به سندرم متابولیک بدن شما علائمی از خود بروز می‌دهد که می‌توانند به شما کمک کنند این بیماری را تشخیص دهید. دانستن این علائم اهمیت بسیاری دارد، زیرا سندروم متابولیک در بسیاری از افراد وجود دارد؛ اما از وجود آن بی‌اطلاع هستند و تنها زمانی به وجود آن پی می‌برند که بیماری‌های مربوط به سندروم متابولیک یعنی سکته، مشکلات قلبی ویا دیابت بروز می‌کند. در ادامه به علائم سندرم متابولیک اشاره می‌کنیم.

افزایش اندازه دور کمر

چنانچه سایز شلوار شما افزایش پیدا کرده است، دچار چاقی مرکزی شده‌اید؛ یعنی به احتمال زیاد به سندروم متابولیک مبتلا هستید. چنانچه دور کمر مردان بالای ۱۰۱ سانت و دور کمر خانم‌ها بالای ۸۹ سانت باشد، خطر ابتلا به سندرم متابولیک وجود دارد و باید نه‌تنها به پزشک مراجعه کرد، بلکه به‌سرعت برای کاهش چربی دور شکم اقدام نمود.

تشنگی و ادرار زیاد

چنانچه فردی دائماً تشنه است با خوردن آب نمی‌تواند این تشنگی را رفع کند و همچنین به دفعات زیاد به دستشویی می‌رود، به احتمال زیاد قند خون بالایی دارد. بالا بودن قند خون نشانه مهم دیگری از سندرم متابولیک است که معمولاً تا زمانی که از حالت نرمال به‌ میزان خطرناکی نرسد، فرد به وجود بالا بودن قند خون خود پی نمی‌برد. از عوامل دیگری که به‌جز دیابت، ممکن است سبب ایجاد مقاومت به انسولین شود؛ می‌توان به استرس زیاد، غذا خوردن زیاد و ورزش نکردن اشاره کرد.

احساس سردرد، سرگیجه یا تاری دید

یکی دیگر از علائم سندروم متابولیک، مربوط به بالا بودن فشار خون است. افرادی که دچار سردرد و سرگیجه و تاری دید ویا مشکل در نفس کشیدن ویا درد در قفسه سینه هستند، به احتمال زیاد فشار خون بالایی دارند. از آن‌جایی که فشارخون نیز همچون قند خون، چنانچه از به شدت افزایش نیابد، نمی‌توان به وجود آن پی برد، لازم است در صورت مشاهده علائم حتماً به پزشک مراجعه کنند.

افراد لاغر با چربی شکم

یکی دیگر از علائم سندروم متابولیک، داشتن چربی شکم است و این در حالی است که فرد لاغر به نظر می‌آید. چربی شکم به این دلیل خطر سندروم متابولیک را افزایش می‌دهد که چربی اطراف ارگان‌های بدن را می‌پوشاند. همچنین در صورت داشتن چربی اطراف ران نیز بهتر است بدون توجه به وزن خود، به دنبال یک برنامه غذایی سالم و ورزش کردن باشید.

کاهش بیش از حد کلسترول خوب

همانطور که بالا بودن سطح کلسترول بد یا LDL اهمیت دارد، پایین بودن سطح کلسترول خوب یا همان HDL نیز خطرناک است. چنانچه سطح کلسترول خون خانم‌ها کمتر از ۵۰ میلی‌گرم و در آقایان کمتر از ۴۰ میلی‌گرم باشد، خطر سندرم متابولیک آن‌ها را تهدید می‌کند.

سبک زندگی ناسالم

عدم پیروی از یک رژیم غذایی سالم و همچنین ورزش نکردن، نه‌تنها خطر چاقی و اضافه وزن را افزایش می‌دهد؛ بلکه با افزایش احتمال ابتلا به سندرم متابولیک، به ایجاد مشکلات قلبی، افزایش قند خون، افزایش فشار خون و افزایش کلسترول بد خون کمک می‌کند. غذای سالم شامل انواع میوه، سبزیجات، غلات کامل، مغزها، گوشت سفید بدون چربی و ماهی است. همچنین در رژیم غذایی باید میزان مصرف نمک خود را کنترل کنید تا مانع از ابتلا به فشار خون شود. ورزش هوازی در حدود ۱۵۰ دقیقه در هفته و یا ۱۵ دقیقه پیاده روی در روز، حداقل میزانی است که می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روی سلامتی شما داشته باشد.

 

درمان سندروم متابولیک

 

درمان سندروم متابولیک و پیشگیری از آن

برای پیشگیری و درمان سندروم متابولیک تنها کافی است علت سندروم متابولیک را کنترل نمایید؛ یعنی با تغییر سبک زندگی خود و ایجاد سبک زندگی سالم مانع از افزایش قند خون، فشار خون، بروز دیابت و از همه مهم‌تر چاقی و اضافه وزن شوید. همچنین کنترل چربی دور شکم و چاقی مرکزی نیز اهمیت بسیاری دارد. افراد بسیاری هستند که اندام لاغری دارند اما در بخش شکم چربی دارند و به همین دلیل احتمال ابتلا به سندروم متابولیک را دارند. برای پیشگیری، بهتر است از یک رژیم درست و اصولی که نه‌تنها شما را به تناسب اندام می‌رساند، استفاده کنید؛ بلکه در کنار آن با ورزش کردن و افزایش تحرک خود، از بروز یا پیشرفت سندروم متابولیک جلوگیری نمایید.

رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها یک رژیم غذایی سالم را در اختیار شما قرار می‌دهند، بلکه به شما ورزش‌های مرتبط را ارائه می‌دهند تا بتوانید سبک زندگی خود را تغییر دهید و سلامتی خود را ارتقا بخشید؛ زیرا این رژیم‌ها بر تامین مواد مغذی و همچنین مصرف غذاهای سالم تاکید دارد. در کنار استفاده از رژیم غذایی و داشتن تحرک، برای جلوگیری از بروز سندروم متابولیک، باید سیگار کشیدن خود را کنار بگذارید و تلاش کنید از استرس و اضطراب دوری نمایید. همچنین چنانچه به فشار خون ویا دیابت مبتلا هستید، با مصرف درست و مداوم داروهای خود، مانع از پیشرفت بیماری و آسیب به جسم خود شوید. برای پیشگیری ویا ممانعت از پیشرفت سندروم متابولیک همین حالا بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید تا رژیم اختصاصی خود را دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید.