زومبا چیست و چه فوایدی دارد؟!

تاریخ : 1401/09/27

زومبا چیست و چه فوایدی دارد؟!

زومبا چیست و چه فوایدی دارد؟!

یکی از دلایل محبوبیت زومبا تنوع موسیقی و حرکات آن بر اساس رقص‌هایی از سراسر دنیا است. حرکاتی که در زومبا مورداستفاده قرار می‌گیرد بر اساس حرکات پایه چهار ریتم اصلی سالسا، کومبیا، مرنگه و رگتون و ریتم‌های دیگر مثل هیپ‌هاپ، سامبا، افرودنس (رقص آفریقایی)، فلامنکو، بانگارا (رقص هندی)، بلی دنس، (رقص عربی)، سوکا و غیره است. طبق آمار سایت رسمی زومبا شمار رقصندگان زومبا ۱۲ میلیون نفر در ۱۲۵ کشور دنیا است. در عصر حاضر ورزش زومبا یکی از داغ‌ترین و مهیج‌ترین روش‌های کم کردن وزن است.

این ورزش با تحرکی بیشتر از پیلاتس ترکیبی از حرکات هوازی و مراحل رقص که با گام‌های سریع و آسان بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است. این ورزش می‌تواند به شما در کاهش وزن بسیار کمک کند و همچنین تن، ماهیچه‌ها و عضلات شمارا سفت کند. این نوع رقص که از اصول و قواعد اینتروال و تمرینات استقامتی بهره می‌گیرد، متابولیسم بدن را تا حد قابل‌توجهی بالا می‌برد.

زومبا چیست

زومبا و رقص

یکی از دلایل محبوبیت زومبا تنوع موسیقی و حرکات آن بر اساس رقص‌هایی از سراسر دنیا است. حرکاتی که در زومبا مورداستفاده قرار می‌گیرد بر اساس حرکات پایه چهار ریتم اصلی سالسا، کومبیا، مرنگه و رگتون و ریتم‌های دیگر مثل هیپ‌هاپ، سامبا، افرودنس (رقص آفریقایی)، فلامنکو، بانگارا (رقص هندی)، بلی دنس، (رقص عربی)، سوکا و غیره است. طبق آمار سایت رسمی زومبا شمار رقصندگان زومبا ۱۲ میلیون نفر در ۱۲۵ کشور دنیا است. در عصر حاضر ورزش زومبا یکی از داغ‌ترین و مهیج‌ترین روش‌های کم کردن وزن است.

این ورزش با تحرکی بیشتر از  ورزش پیلاتس ترکیبی از حرکات هوازی و مراحل رقص که با گام‌های سریع و آسان بسیار جذاب و سرگرم‌کننده است. این ورزش می‌تواند به شما در کاهش وزن بسیار کمک کند و همچنین تن، ماهیچه‌ها و عضلات شمارا سفت کند. این نوع رقص که از اصول و قواعد اینتروال و تمرینات استقامتی بهره می‌گیرد، متابولیسم بدن را تا حد قابل‌توجهی بالا می‌برد.

فواید ورزش زومبا

فواید ورزش زومبا

فواید ورزش زومبا را می‌توان در چند مورداشاره کرد. باید گفت این ورزش باوجوداینکه جدید و نوپا است ولی به خاطر فواید زیادی که داراست طرفداران زیادی دارد. ای فواید شامل:

  • لاغری و تناسب‌اندام

ورزش زومبا می‌تواند انتخابی خوب برای افرادی باشد که قصد چربی سوزی و کاهش وزن‌ سریع دارند، چون کالری سوزی بالای آن در اثر انجام حرکات ورزشی نسبتاً بالاست. به‌عنوان‌مثال شما با انجام ۱۵ دقیقه حرکات  می‌توانید چیزی حدود ۱۵۰ کالری بسوزانید. طراحی خاص حرکات همراه با موسیقی شاد، مزیت چربی سوزی این ورزش را به حداکثر می‌رساند.

در این ورزش، رقص و حرکات بدن‌سازی باهم وجود دارد بنابراین اصلاً جای تعجب نیست اگر در یک کلاس خود را در حال انجام حرکت اسکات، پرس دیوار و … ببینید. در هر جلسه از زومبا، بیش از ۱۰۰۰ کالری می‌سوزانید؛ بنابراین با این ورزش خیلی زود لاغر خواهید شد. همچنین حتی اگر رژیم غذایی هم نداشته باشید، ورزش زومبا بازهم شمارا سریع به‌تناسب اندام می‌رساند.

  • انعطاف‌پذیر شدن بدن

حرکات موجود در زومبا مانند سایر حرکات ورزشی نیستند و در حقیقت آن‌ها با حرکات رقص ترکیب‌شده‌اند. کاهش تنش و بهبود حرکت و همچنین افزایش انعطاف‌پذیرشدن بدن ازجمله ویژگی‌های این ورزش هستند.

  • احساس خوب شادی و آرامش

  یکی دیگر از فواید ورزش زومبا سرگرم‌کننده بودن است و به ورزش‌های دیگر شبیه نیست. موسیقی بازی در طول زومبا قادر به بالا بردن خلق‌وخوی و ساخت احساس می‌شود و در پایان جلسه شما احساس خوب شادی و آرامش خواهید کرد.

  • افزایش اعتمادبه‌نفس

 جنبه اجتماعی با بسیاری از تمرینات تفاوت دارد. با بهبود حرکات رقص و سلامت جسمی خود در یک کلاس گروهی نظیر زومبا شما و بدن شما احساس راحتی بیشتری خواهید داشت که این امر باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما می‌شود. بهبود عملکرد قلب باعث می‌شود که شما سریع‌تر ضربان قلب خود را بالابرده و به حدود ۱۴۵ ضربه در دقیقه، برسانید. این ورزش مانند ورزش‌های هوازی دیگر به افزایش جذب اکسیژن کمک کرده و قلب را نیرومند می‌کند. اگر شما به دنبال افزایش استقامت بدنی و عضله هستید، گزینه مکمل بسیار مناسبی است و انجام آن در طولانی‌مدت در بهبود عملکرد سیستم قلبی-عروقی، بسیار مؤثر است.

  • پیشگیری از تنبلی مغز
  • ورزش زومبا علاوه بر بدن ذهن را نیز تقویت می‌کند. ورزش و رقص زومبا ورزش ذهنی و مغزی خوبی است. هنگام انجام این ورزش، فعالیت ذهنی شما نیز افزایش می‌یابد و برای مغز فوق‌العاده مفید است. با رقص زومبا استرس از بین رفته و خلق‌وخوی شما بهبود می‌یابد  چراکه این ورزش یک نوع ورزش اجتماعی و گروهی است که باعث آزاد شدن اندورفین و انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌شود که در افزایش خلق‌وخو مؤثر خواهد بود و هورمون استرس را در بدن از بین می‌برد. تمرینات هوازی در این نوع رقص انواع خطرات سلامتی شمارا کاهش می‌دهند، اضافه‌وزن را از شما دور نگاه می‌دارد، قلبتان را تقویت می‌کند و حال و حوصله‌تان را جا می‌آورد. اگر از زومبا لذت ببرید، به‌احتمال خیلی قوی‌تری به‌صورت منظم آن را انجام خواهید داد و در این صورت از مزایای آن به‌عنوان یک تمرین هوازی بهره‌ کامل خواهید برد.
  • بهبود فشار
یک مطالعه معتبر در سال 2016 که شامل گروهی از زنان دارای اضافه وزن بود نشان داد که پس از یک برنامه تناسب اندام زومبا به مدت 12 هفته، شرکت کنندگان کاهش فشار خون و بهبود قابل توجهی را در وزن بدن تجربه کردند.
مطالعه دیگری در سال 2015 نشان داد که فشار خون شرکت کنندگان پس از 17 کلاس زومبا کاهش یافته است.
 

مضرات ورزش زومبا

مضرات ورزش زومبا

باید گفت که همه‌ی ورزش‌ها دارای فواید بسیاری هستند که اگر درست و صحیح انجام نشوند ممکن است برای بدن مضر باشد. در اصل هیچ ورزشی مضر نیست و این ما هستیم که باعث آسیب به خود می‌شویم. در اینجا به برخی از مهم‌ترین مضرات ورزش زومبا اشاره‌کرده‌ایم:
1- انجام حرکات هوازی همان‌طور که گفته شد باعث کاهش وزن می‌شود و در صورت رهایی و عدم ادامه آن ممکن است با بازگشت وزن و چاقی مواجه شوید.
2- در حین انجام حرکات زومبا به دلیل تحرک فراوان، در صورت اشتباه انجام دادن حتی یک حرکت باعث آسیب رساندن به خود می‌شوید.

3- ورزش زومبا برای افرادی که پوکی استخوان‌دارند یا سن آن‌ها بالا است کاملاً مضر بوده و از انجام آن باید خودداری کنند.
4- افرادی که تمایل به زومبا یا زومبا رقص ندارند به سمت این ورزش نباید بروند چون برای آن‌ها خسته‌کننده خواهد بود.

5-همچنین ورزش زومبا برای کسانی که چاق هستند و یا به دلیل مشکلات بدنی و یا سلامتی، نمی‌توانند به‌سرعت عمل کنند، مقداری سخت است و این‌یکی از نقاط ضعف زومبا بشمار می‌رود.

انواع ورزش زومبا

انواع ورزش زومبا

انواع ورزش زومبا به نسبت هدف و رویکرد هر شخص فرق می‌کند.

  1. زومبا تونینگ: این نوع ورزش زومبا در خانه یا باشگاه یک تمرین هوازی کامل است که با استفاده از وزنه، حرکات ریتمیک زومبا را دنبال می‌کند. در این نوع از زومبا تمامی عضلات ران‌ها، بازوها و شکمتان درگیر خواهد شد.
  2. زومبا قدرتی: اگر در زومبا تونینگ ماهر شده‌اید باید این مهارت را در زومبا قدرتی بالا ببرید. جایی که شما تمرینات قدرتی شدیدتری را انجام می‌دهید و احتمالاً حتی سراغ وزنه‌های سنگین‌تری می‌روید و حرکات رقص زومبا را با وزنه سنگین انجام دهید. اگر علاقه‌مند به کار با وزنه هستید، می‌توانید حتی بدن‌سازی در خانه با وزن بدن یا همان با وسیله دلخواهتان را کاملاً مثل باشگاه تجربه کنید.
  3. زومبا طلایی: زومبا طلایی مختص افراد میان‌سال و کهن‌سال است. در این نوع زومبا سبک آهنگ، سرعت انجام و نوع حرکات، همه و همه بر اساس سلیقه و نیاز میان‌سالان و کهن‌سالان انتخاب می‌شود تا با انجام این تمرینات، تعادل و هماهنگی بدنشان را بهبود ببخشند.
  4. زومبا آبی: بدون شک این نوع زومبا برای افرادی است که عاشق آب و آب‌تنی هستند. کافی است. حتی تصور کردن اینکه در آب ورزش کرده و تحرک داشته باشید هم نشاط‌آور است. البته تنها فایده زومبا آبی ، نشاط آن نبوده، بلکه در حین ورزش کردن داخل آب، مقاومت آب هم به‌شدت تمرینات، اضافه‌شده و بدنتان با سرعت بیشتری روی فرم خواهد آمد.
  5.  زومبا استپ: یکی دیگر از انواع ورزش زومبا، زومبااستپ است که ترکیبی از حرکات استپ ایروبیک و زومبا بوده که باهدف افزایش قدرت عضلانی و چربی سوزی ایجادشده است. اگر می‌خواهید پاهای خوش‌فرم و زیبا داشته باشید، حتماً زومبا با استپ را انجام دهید.

زومبا و لاغری

زومبا و لاغری

اصولاً ورزش کردن علاوه بر مزایای زیاد باعث کالری سوزی در فرد می‌شود؛ اما اگر فردی صرفاً برای چربی و سوزی و لاغری خود به یک ورزش مراجعه می‌کند زومبا بهترین گزینه است. ورزش‌های دیگری مانند والیبال، فوتسال، بسکتبال، اسکیت و … وجود دارند که به‌تناسب اندام کمک می‌کند؛ اما در ورزش زومبا شما بیشتر از ورزش‌های دیگر می‌توانید چربی سوزی کنید. ورزش زومبا برای ریه‌ها و قلب بسیار مفید بوده و در هر ساعت شما با این ورزش می‌توانید کم‌کم ۴۵۰ کالری بسوزانید. با انجام ورزش زومبا روزانه و به‌طور منظم هرروز تا ۱۰۰۰ کالری می‌توانید چربی سوزی کنید و به اندام خود فرم دلخواهتان را دهید. زومبا یکی از تمرین‌های بانشاط و پرتحرک ورزشی محسوب می‌شود زیرا حرکات تمرینی آن برگرفته از سبک‌های مختلف رقص لاتین هست و با موسیقی‌های شاد همراه است.

به‌منظور کاهش وزن درواقع باید بیش ازآنچه در روز کالری مصرف می‌کنید آن‌ها را بسوزانید. شما می‌توانید این کار را با کاهش مصرف کالری روزانه و افزایش فعالیت بدنی انجام دهید. بر اساس یک منبع موثق، طی یک ساعت تمرین ورزش زومبا با شدت متوسط می‌توانید بین 300-900 کالری بسوزانید. شرکت در کلاس‌های زومبا 2-3 بار در هفته به همراه یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند باعث کاهش وزن شود. پیشنهاد ما به شما  مراجعه به سایت غفاری دایت و استفاده از رژیم‌های لاغری بهاره غفاری است که به شما کمک می‌کند بدون آسیب رساندن به سلامت خود، در کنار لذت بردن از ورزش زومبا، رژیم اختصاصی خود را دریافت نمایید و مطابق آن به وزن ایده‌آل خود برسید. برای دریافت رژیم لاغری خود همین حالا بر روی رژیم لاغری من کلیک نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید.