رژیم های لاغری غیر اصولی چه خطراتی دارند

تاریخ : 1402/09/07

رژیم های لاغری غیر اصولی چه خطراتی دارند

رژیم های لاغری غیر اصولی چه خطراتی دارند

شل شدن پوست، ریزش مو، دیابت، سنگ کیسه صفرا و سرگیجه از عوارض کاهش وزن غیر اصولی هستند. اگر دچار اضافه وزن هستید، کاهش وزن در طولانی‌مدت می‌تواند برای سلامت شما بسیار مفید باشد.

به واژه طولانی‌ مدت در جمله بالا دقت کنید! این یعنی هر نوع رژیمی که دنبال می‌کنید باید در یک زمان معقول به کاهش وزن برسید چون لاغری فوری می‌تواند منجر به عوارض جدی و خطرناکی شود و وزن‌تان را مدام به صورت یویویی کم و زیاد کند.

میزان کاهش وزن در یک رژیم اصولی چقدر است؟

به‌طور متوسط در یک رژیم متعادل و سالم و البته پایدار تقریبا هر هفته باید نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید که اگر بین 500 تا هزار کالری از کالری‌های دریافتی روزانه‌تان کم کنید این اتفاق خواهد افتاد.

ترکیب یک رژیم غذایی سالم با ورزش منظم منجر به از دست دادن وزن بدون اثر منفی خواهد شد اما نمی‌توان انکار کرد در رژیم‌ های خودسرانه که اصول اساسی در آنها رعایت نمی‌شود عوارض جبران‌ناپذیری در انتظار رژیم‌گیرندگان است. با هم بعضی از آنها را مرور می‌کنیم.

۱- پوست‌تان شل می‌شود

کاهش وزن سریع اغلب باعث شل شدن پوست در ناحیه شکم، بازوها و پاها می‌شود چراکه پوست در این حالت خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و زمان کافی ندارد تا همراه سایر قسمت‌های بدن کوچک شود.

باید توجه داشته باشید این حالت می‌تواند پیامدهای طولانی‌مدتی داشته باشد و حتی منجر به ناراحتی‌های روانی و عصبی شود. محققان معتقدند اگر پوست به‌طور طبیعی دو سال بعد از کاهش وزن به حالت طبیعی بازنگشت، عمل جراحی ممکن است تنها گزینه اصلاحی باشد.

۲- مراقب سنگ کیسه صفرا باشید

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی از دست دادن سریع وزن ایجاد سنگ کیسه صفراست و این به دلیل کلسترولی است که در آن تشکیل می‌شود.

این بیماری می‌تواند بی‌خطر باشد اما بسیاری از افراد تجربه دردهای غیرطبیعی، تهوع و درد شکم جدی را داشته‌اند که در مقیاس زیاد حتی گاهی پزشکان مجبور به برداشتن کامل کیسه صفرای آنها شده‌اند.

براساس تحقیقات مختلف اضافه وزن یا چاقی هم می‌تواند خود باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا شود. با این حال کاهش وزن سریع هم می‌تواند شما را در خطر ابتلا به آن قرار دهد بنابراین تنها راه خلاصی از این احتمال داشتن رژیم غذایی متعادل و متناسب است.

 

۳- عضلات‌تان از دست می‌رود

وقتی خیلی زود می‌خواهید خودتان را برای عروسی دخترخاله‌تان لاغر کنید، فکر نکنید با این کار فقط چربی‌های‌تان را از دست می‌دهید

بلکه با توجه به مطالعاتی که به تازگی منتشر شده کاهش وزن سریع می‌تواند به کاهش قابل توجه توده‌های بدون چربی‌ بافت‌های عضلانی و استخوان بینجامد. همین کاهش می‌تواند منجر به کندی سرعت سوخت و ساز بدن شده و اثرات سوء دیگری را در زمان توقف رژیم غذایی به دنبال داشته باشد.

۴- کبد‌تان مشکل‌ساز می‌شود

در حالی که بیماری کبد چرب با چاقی همراه است کاهش وزن سریع هم می‌تواند باعث صدمه به کبد شود. شاید این موضوع مربوط به تغییرات ناگهانی باشد که در اسیدهای چرب بعد از کاهش وزن به وجود می‌آید.

این تغییرات می‌تواند باعث مشکلات پیچیده‌ای در سلامت شما شود که از جمله آنها می‌توان به سیروز کبدی، افزایش فشار خون، درد شکم و خستگی عمومی اشاره کرد که اثرات آن در سلامت شما طولانی‌مدت خواهد بود.

۵- خطر دیابت در راه است

برخی مطالعات نشان داده است افرادی که دچار کاهش وزن سریع می‌شوند احتمال دارد در آینده گرفتار بیماری دیابت شوند.

در پاسخ به استرسی که کاهش وزن در شما ایجاد می‌کند ممکن است تعادل انسولین شما از بین برود و بدن پاسخی منفی نشان دهد چون سعی می‌کند برای اجتناب از عوارض جانبی بدن را سالم نگه دارد.

۶- موهایی که دیگر ندارید

رژیم‌های سخت می‌تواند منجر به شرایطی شود که در آن مو وارد فازی به نام تلوژن می‌شود. در این شرایط ممکن است شما بیش از 50 درصد از موهای طبیعی خود را از دست بدهید.

این اتفاق به این دلیل می‌افتد که موها برای رشد به پروتئین نیاز دارند و با رژیم‌های مختلف ممکن است پروتئین به اندازه کافی به بدن نرسد و هورمون‌های استرس افزایش پیدا کند بنابراین باید اطمینان حاصل کنید برنامه رژیم غذایی‌تان آهسته و پیوسته و البته به اندازه کافی پرپروتئین است.

۷- سرگیجه می‌گیرید

در کاهش وزن به دلیل اینکه فشار خون پایین می‌آید احتمال سرگیجه و سقوط هم وجود دارد. اگر فشار خون‌تان خوب است و در حال مصرف داروهای ضد فشار خون بالا برای کنترل آن هستید باید قبل از شروع هر برنامه کاهش وزن شدید با پزشک مشورت کنید.

هر چند در مرحله‌ای که وزن اصلی را از دست می‌دهید کاهش فشار خون غیر‌طبیعی نیست اما در مراحل بعد باید سطح فشار خون‌تان دوباره به حد طبیعی برسد در غیر این‌ صورت مشکلات پزشکی در انتظارتان خواهد بود.

بی‌عارضه لاغر شوید

با توجه به تغییر شیوه زندگی که به‌طور گسترده در میان انسان‌ها رخ داده است، ما شاهد بروز چاقی به شکل وسیع و فزاینده‌ در تمام جوامع هستیم. بر اساس همین شیوع گسترده متقاضیان درمان چاقی ممکن است راه‌های نادرستی را برای درمان این معضل پیشنهاد کنند.

بنابراین چه در جوامع توسعه‌یافته و چه در جامعه خودمان می‌توان روش‌های نادرستی را شاهد بود که به کاهش وزن افراد می‌انجامد اما از آنجا که پایه علمی ندارد، می‌تواند برای افراد زیانبار باشد.

شاید ذکرتمام روش‌های زیانبار در قالب این گفتار مقدور نباشد، بنابراین بهتر است روش درست که تنها و تنها یک روش است، معرفی شود. هر روشی را در درمان چاقی به جز این روش می‌توان روشی نادرست خواند.

در حال حاضر مهم‌ترین علت قابل پیشگیری بروز چاقی شیوه نادرست زندگی است که تغذیه نامناسب را شامل می‌شود. الگوی تغذیه‌ای درست به همراه تحرک می‌توانند دو سلاح اصلی مقابله با چاقی باشند؛

شیوه‌هایی که تک‌خوری را به افراد توصیه می‌کند، رژیم‌هایی که حذف برخی از گروه‌های غذایی مانند کربوهیدرات‌ها را پیشنهاد می‌کند یا رژیم‌هایی که در آن یکی از وعده‌های غذایی کامل حذف می‌شود، ممکن است در کوتاه مدت باعث کاهش وزن شود اما سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

اصول رژیم غذایی صحیح

رژیم غذایی درست باید سه خصوصیت داشته باشد.

۱- رژیم غذایی باید متنوع باشد؛ یعنی تمام گروه‌های غذایی در آن وجود داشته باشد.

۲- برنامه رژیم شما تعادل داشته باشد. به این معنا که تنوع گروه‌های غذایی در یک نسبت متعادل قرار داشته باشد که نیازهای بدن فرد برآورده شود.

۳- همه چیز با هم تناسب داشته باشد. یعنی مقدار مصرف باید با جثه فرد، میزان فعالیت و نوع زندگی‌اش هماهنگ شود. این مناسبت باید به نحوی باشد که فرد در هر هفته بین نیم تا یک کیلوگرم وزن کم کند.

رژیم‌هایی که انواع دارو، جوشانده و. . . را پیشنهاد می‌کند، سطح سلامت فرد را به هیچ‌ عنوان ارتقا نمی‌دهد، در حالی که منظور و هدف اصلی از کاهش وزن بالا بردن سطح سلامت افراد است. به دنبال این سلامت است که اندام مناسب‌تر هم خود به خود حاصل می‌شود. همچنین برخی از رژیم های لاغری که مبتنی بر روزه داری به مدت طولانی حتی تا ۲۳ ساعت در روز می باشند نظیر رژیم لاغری OMAD از جمله رژیم هایی هستند که برای همه افراد مناسب نبوده، در بسیاری از موارد، سلامت آنها را به خطر خواهند انداخت. 

تغذیه درست، عوارض ندارد

تغذیه راه ورود انواع خوراکی به بدن ماست و تغییراتی در این امر می‌تواند اختلالاتی در بدن به وجود بیاورد اما وقتی توصیه به تغذیه صحیح می‌شود، یعنی ما درصدد اصلاح شیوه نادرست هستیم.

اگر سه اصل تغذیه درست رعایت شود به هیچ عنوان عوارضی برای فرد ایجاد نخواهد شد. اگر مثلا تناسب رعایت نشود ممکن است لاغری سریع اتفاق بیفتد که این خطر زیادی برای سلامت دارد که نارسایی کبد، به هم خوردن تعادل قند خون یا حتی سنگ‌های کیسه صفراوی و. . . از جمله آنهاست. رعایت این سه اصل، تناسب اندام پایدار را به دنبال دارد. 

رژیم های مغرفی شده وبسایت تنها جهت کسب اطلاعات بیشتر مخاطبان گرامی بوده، فاقد پشتیبانی می باشند. جهت دریافت رژیم لاغری اصولی مطابق با شرایط بدنی خود، به سایت غفاری دایت مراجعه کنید و برنامه ورزشی و تغذیه خود را از در قسمت رژیم من دریافت کنید.