رژیم نوم (Noom) چگونه سبب کاهش وزن می شود؟!

تاریخ : 1401/11/19

رژیم نوم (Noom) چگونه سبب کاهش وزن می شود؟!

رژیم نوم (Noom) چگونه سبب کاهش وزن می شود؟!

از زمانی که رژیم نوم یا Noom در سال ۲۰۰۸ معرفی شد، این رژیم به سرعت رشد کرد و به یکی از رژیم‌های غذایی پر جستجو تبدیل شد. به گفته رژیم Noom، افرادی که از این برنامه غذایی استفاده می‌کنند و سبک زندگی سالمی را در پیش می‌گیرند، می‌توانند انتظار داشته باشند که ۰.۵ تا ۱ کیلوگرم در هفته کم کنند. با این‌حال، ممکن است تعجب کنید که آیا Noom فقط یک رژیم غذایی مد روز است یا یک برنامه موثر برای کاهش وزن سریع و سالم و پایدار؟! در این مطلب از غفاری دایت رژیم غذایی نوم را به شما معرفی می‌کنیم و می‌گوییم مزایا و معایب رژیم نوم چیست؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

رژیم نوم noom چیست

 

رژیم غذایی نوم (Noom) چیست؟

نوم بیشتر از آن‌که خود را یک برنامه و رژیم غذایی بداند؛ به‌صورت یک سبک زندگی معرفی می‌کند که به شما کمک می‌نماید با تغییرات رفتاری، سبک زندگی خود را تغییر دهید. نوم به‌صورت یک اپلیکیشن یا برنامه است که در حقیقت توسط یک الگوریتم به شما کمک می‌نماید تا بتوانید سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهید و موارد زیر را ارائه می‌دهد:

  • چالشهای هفتگی و اطلاعات آموزشی: موضوعات شامل تغذیه، مدیریت استرس، تعیین هدف و شکل‌گیری عادت سالم است.
  • ابزارهایی برای پیگیری پیشرفت شما: این‌ها به شما امکان می‌دهد وعده‌های غذایی، رژیم ورزشی و وزن بدن خود را ثبت کنید.
  • یک تیم مربیگری مجازی: یک متخصص هدف، مربی گروه و گروه پشتیبانی قرار است به شما کمک کند در مسیر خود بمانید.
  • ردیابی بیومتریک: این ویژگ‌ ها به شما کمک می‌کند سطح قند و فشار خون خود را کنترل کنید.

 

نوم چگونه کار می‌کند؟

نوم قصد دارد مانند اکثر برنامه‌ها و برنامه‌های رژیم غذایی تجاری، با ایجاد کسری کالری، به لاغر شدن شما کمک کند. کسری کالری زمانی رخ می‌دهد که شما به طور مداوم کالری کمتری نسبت به مصرف روزانه خود مصرف نمایید. برنامه نوم کالری مورد نیاز روزانه شما را بر اساس جنسیت، سن، قد، وزن و پاسخ به یک سری سوالات مربوط به سبک زندگی تخمین می‌زند.

بسته به وزن هدف و چارچوب زمانی شما، نوم از الگوریتمی برای تخمین میزان کالری مورد نیاز برای خوردن در روز استفاده می‌نماید. این به عنوان بودجه کالری شما شناخته می‌شود. به دلایل ایمنی و برای اطمینان از تغذیه کافی، برنامه حداقل میزان کالری روزانه را برای زنان ۱۲۰۰ و برای مردان ۱۴۰۰ در نظر می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد از این میزان کمتر شود. همچنین به دلیل تاکید بر روی گام به گام حرکت کردن، به افراد اجازه می‌دهد تا به‌صورت روزانه وزن خود را ثبت نمایند.

 

رژیم نوم شامل چه غذاهایی می‌‌شود؟

رژیم لاغری نوم غذاها را بر اساس کالری و تراکم مواد مغذی به سبز، زرد یا قرمز دسته بندی می‌کند. این برنامه توصیه می‌کند که درصد مشخصی از غذاها را از هر رنگ مصرف کنید و مقدار آن شامل ۳۰٪ غذاهای سبز، ۴۵٪ غذاهای زرد و ۲۵٪ قرمز هستند. به گزارش وب سایت نوم، اینها نمونه‌هایی از غذاها برای هر رنگ هستند:

سبز

  • میوه‌ها: موز، سیب، توت فرنگی، هندوانه، زغال اخته
  • سبزیجات: گوجه فرنگی، خیار، سبزیجات سالاد، هویج، پیاز، اسفناج
  • سبزیجات نشاسته‌ای: ازگیل، چغندر، سیب زمینی شیرین، کدو حلوایی
  • لبنیات: شیر بدون چربی، ماست بدون چربی، ماست یونانی بدون چربی، چوب پنیر بدون چربی
  • جایگزین‌های لبنی: بادام شیرین نشده، بادام هندی یا شیر سویا
  • غلات کامل: بلغور جو دوسر، برنج قهوه‌ای، نان سبوس‌دار، پیتای سبوس‌دار، ماکارونی سبوس‌دار، ترتیلا غلات کامل، غلات کامل
  • چاشنی‌ها: مارینارا، سالسا، کلم ترش، سس کچاپ، مایونز سبک
  • نوشیدنی‌ها: چای و قهوه بدون شیرینی

 

رنگ زرد

  • گوشت بدون چربی: مرغ کبابی، بوقلمون و تکه‌های بدون چربی گوشت گاو، خوک و بره
  • غذاهای دریایی: ماهی تن، ماهی قزل آلا، تیلاپیا، گوش ماهی
  • لبنیات: شیر کم چرب، پنیر کم چرب، پنیر کم چرب، ماست یونانی
  • حبوبات و دانه‌ها: عدس، لوبیا چیتی، نخود، نخود، کینوا، لوبیا سیاه، سویا
  • غلات و محصولات غلات: کوسکوس، برنج سفید، نان سفید، ماکارونی سفید
  • نوشیدنی‌ها: نوشابه رژیمی، آبجو

 

قرمز

  • گوشت: ژامبون، گوشت قرمز، گوشت سرخ شده، بیکن، سوسیس، هات داگ، همبرگر
  • آجیل و کره آجیل: کره بادام زمینی، کره بادام، بادام، گردو
  • دسرها و شیرینی‌ها: کیک، شکلات، کلوچه، آب نبات، شیرینی
  • غذاهای میان‌وعده: سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی، انرژی و اسنک بار
  • چاشنی‌ها و سس‌ها: کره، سس مایونز، سس دامداری
  • نوشیدنی‌ها: شراب، آب میوه‌هایی مانند آب پرتقال

 

فواید رژیم نوم چیست

 

فواید رژیم نوم چیست؟!

برنامه نوم بر رویکرد بلندمدت برای لاغر شدن تاکید دارد. ممکن است مزایای متعددی نسبت به روش‌های لاغری سریع داشته باشد. بر روی کالری و تراکم مواد مغذی تمرکز می‌کند.

 

رژیم نوم بر تراکم کالری تأکید می‌کند!

معیاری است که نشان می‌دهد یک غذا یا نوشیدنی نسبت به وزن یا حجم آن چقدر کالری دارد. این برنامه غذاها را بر اساس تراکم کالری و غلظت مواد مغذی در یک سیستم رنگی (سبز، زرد و قرمز) دسته بندی می‌کند. غذاهایی با کمترین تراکم کالری، بالاترین غلظت مواد مغذی یا هر دو، سبز در نظر گرفته می‌شوند. غذاهایی با بالاترین تراکم کالری، کمترین غلظت مواد مغذی یا هر دو، برچسب قرمز دارند، در حالی که غذاهای زرد رنگ در بین آن‌ها قرار می‌گیرند.

غذاهای پر کالری حاوی تعداد زیادی کالری در مقدار کمی از غذا هستند، در حالی که اقلام با چگالی کم کالری کالری کمتری در مقدار زیادی غذا دارند. به‌طور کلی، غذاهای کم کالری، مانند میوه‌ها و سبزیجات، حاوی آب و فیبر بیشتری هستند و چربی کمی دارند. از سوی دیگر، غذاهای پرکالری مانند ماهی‌های چرب، گوشت‌ها، کره‌ بادام زمینی و سایر مغزها، شیرینی‌ها و دسرها، معمولا چربی یا قندهای اضافه شده را تامین می‌کنند؛ اما فاقد آب و فیبر هستند.

رژیم‌های غذایی که عمدتا از غذاها و نوشیدنی‌های کم کالری تشکیل شده‌اند، نسبت به رژیم‌های غنی از غذاهای پرکالری با گرسنگی، کاهش وزن و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی کمتر مرتبط هستند.

 

هیچ غذایی ممنوع نیست!

چندین رژیم غذایی محبوب می‌توانند با محدود کردن برخی غذاها یا کل گروه‌های غذایی، محدود کننده باشند. این می‌تواند اختلال در خوردن یا رفتارهای وسواسی حول خوردن سالم یا "پاک" را ترویج کند. Noom رویکرد مخالف را اتخاذ می‌کند و با اجازه دادن به مصرف همه غذاها در رژیم غذایی شما، سبب انعطاف پذیری می‌شود. از آنجایی که برخی از غذاهای پرکالری مانند آجیل حاوی مواد مغذی مهمی هستند و حذف کامل دسرها و سایر خوراکی‌ها نه واقع بینانه و نه ارزشمند است، نوم این اقلام را منع نمی‌کند؛ اما مصرف کمتر آن‌ها را تشویق می‌کند.

 

تغییرات رفتاری را ترویج می‌کند!

کاهش وزن و داشتن یک سبک زندگی سالم فراتر از این است که چه مقدار می‌خورید. همچنین در مورد شکل‌گیری رفتارهای سالم جدید، تقویت عادات سالمی است که قبلاً دارید، و شکستن هر گونه الگوی ناسالمی که اهداف شما را خراب می‌کند. بدون ایجاد تغییرات رفتاری، هر گونه وزن از دست رفته با رژیم غذایی و کاهش کالری، به مرور زمان بازیابی می‌شود؛ اغلب بیش از آنچه در ابتدا از دست رفته بود.

نوم با درک اینکه تغییر رفتار دشوار است، از یک برنامه درسی مبتنی بر روانشناسی استفاده می‌کند که خودکارآمدی را تشویق می‌کند باور به توانایی شما در اجرای عاداتی که برای رسیدن به اهداف شما ضروری است. به این ترتیب، رژیم لاغری نوم بهتر است شما را به ابزارها و آموزش‌های لازم برای ایجاد تغییرات رفتاری که زمینه‌ساز حفظ موفقیت آمیز کاهش وزن طولانی‌مدت است، مجهز کند.

 

رژیم لاغری نوم

 

چگونه از رژیم غذایی نوم استفاده کنیم؟!

رژیم نوم نسبت به بسیاری از رژیم‌های غذایی، فواید زیادی داشته و برای رسیدن به تناسب اندام و از بین بردن چاقی بهترین عملکرد را دارد. با وجود آن‌که برای بسیاری از افراد دسترسی و استفاده از این رژیم دشوار است؛ اما می‌توانند از رژیم‌هایی که همان عملکرد را دارند، همچون رژیم غفاری دایت، استفاده کنند. رژیم غفاری دایت، مواد غذایی را حذف یا محدود نمی‌کند؛ بلکه میزان مصرف آن را کنترل می‌نماید تا در نهایت تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذا جذب نموده و سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از healthline.com