رژیم مایعات برای لاغری سریع است یا سم زدایی؟!

تاریخ : 1401/05/01

رژیم مایعات برای لاغری سریع است یا سم زدایی؟!

رژیم مایعات برای لاغری سریع است یا سم زدایی؟!

ممکن است نام رژیم مایعات را به‌عنوان یک رژیم غذایی لاغری شنیده باشید. انواع رژیم‌ کتوژنیک غذایی وجود دارند که کاربردهای محدودی دارند و تنها می‌توانند به مدت کوتاه و به دلایل خاص استفاده شوند؛ برای مثال رژیم سه روزه آمریکایی نیز از همان نوع است. این رژیم‌ها در طولانی‌مدت به بدن آسیب می‌زنند و نمی‌توانند برای یک زندگی سالم کافی باشند؛ اما بسیاری از افراد آن را یک رژیم سریع کاهش سایز می‌دانند و به آن علاقه دارند. رژیم مایعات نیز همچون رژیم سه روزه آمریکایی یک رژیم موقت است که می‌تواند سبب کاهش وزن شود؛ اما بسیاری از افراد از آن برای پاکسازی بدن و سم زدایی استفاده می‌کنند. همچنین پیش از انجام برخی اعمال جراحی، لفراد برای مدتی باید تنهامایعات شفاف مصرف کنند که یک رژیم غذایی همچون رژیم مایعات است؛ بنابراین از نظر پزشکی نیز برای مدت کوتاه، این رژیم آسیب چندانی به بدن وارد نمی‌کند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم در ارتباط با جدیدترین رژیم لاغری سریع به نام رژیم مایعات صحبت کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید رژیم مایعات چیست و چه کاربردی دارد.

رژیم مایعات چیست

 

رژیم مایعات چیست ؟

رژیم مایعات را برای اهداف گوناگونی به کار می‌برند و به همین دلیل ممکن است مواد غذایی که در این رژیم استفاده می‌شود، متفاوت باشد؛ اما چیزی که مسلم است، این است که با توجه به نام این رژیم غذایی لاغری، مایعات اصلی‌ترین بخش آن هستند. یکی از انواع رژیم مایعات، رژیم آب میوه یا juice cleanse نام دارد که بیشتر برای سم زدایی از بدن استفاده می‌شود. همچنین پیش از برخی از اعمال جراحی، پزشک دستور می.دهد فرد برای مدتی از رژیم مایعات پیروی کند که در این رژیم تنها می‌توان از مایعات صاف و شفاف استفاده نمود. نوع دیگری از رژیم مایعات وجود دارد که در آن افراد در کنار مایع صاف می‌توانند از انواع اسموتی‌ها و برخی از انواع پوره نیز استفاده کنند.

برخی از افراد به دلایل پزشکی مجبور به استفاده از رژیم مایعات هستند، اما به دلایل خاص، پزشک اجازه می‌دهد فرد اندکی غذای جامد نیز مصرف کند. افرادی که نمی‌توانند این رژیم را صرفا با مایعات پیش ببرند نیز بز اساس شرایط خود می‌توانند کمی غذای جامد مصرف کنند.

مزایای رژیم مایعات

مزایای رژیم مایعات بر اساس نوع رژیم و مواد غذایی که فرد مصرف می‌کند، می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال افرادی که نمی‌تظوانند به درستی عمل جویدن و یا قورت دادن را انجام دهند، از این رژیم یعنی استفاده از پوره مواد غذایی و مایعات، برای پیشگیری از خفگی و آسان‌تر غذا خوردن، استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است افراد به دلیل انجام اعمال جراحی و یا شکستگی در ناحیه فک یا دندان‌ها مجبور باشند از غذاهای نرم استفاده کنند که مزایای آن پیشگیری از فشار آمدن به فک و گیر کردن غذا در محل دندان‌های کشیده شده است. برای افرادی که می‌خواهند جراحی و یا کولونوسکوپی انجام دهند و همچنین افرادی که به بیماری‌های گوارشی خاص دچار هستند، ممکن است پزشک مصرف انواع مایع صاف، همچون آب گوشت شفاف را پیشنهاد کند. این افراد از مزایای رژیم مایعات برای پیشبرد بهتر جراحی و ترمیم زخم‌های گوارشی خود استفاده می‌کنند. رژیم آبمیوه نیز برای سم زدایی از بدن استفاده می‌گردد. همچنین پزشکانی که این نوع رژیم را پیشنهاد می‌کنند، اعتقاد دارند افراد در طی این رژیم از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه‌ها و سبزیجات بیشترین استفاده را می‌کنند؛ سیستم ایمنی آن‌ها تقویت شده و از خواص ضدالتهابی آبمیوه‌ها بهره‌مند می‌شوند. همچنین بدن آن‌ها سم زدایی شده و می‌توانند به راحتی بدن خود را پاکسازی کنند و از آنزیم‌های سالمی که در آبمیوه‌ها وجود دارد، برای کارکرد بهتر دستگاه گوارش و به‌خصوص روده، استفاده نمایند.

 

عوارض رژیم مایعات

 

چگونه رژیم مایعات بگیریم ؟!

رژیم مایعات را اغلب به مدت محدود تجویز می‌کنند و بیشتر برای سه روز می‌تواند مفید باشد. با این‌حال برخی از موارد خاص وجود دارد که پزشک تجویز می‌کند فرد تا ۱۰ روز رژیم را ادامه دهد. همچنین چنانچه فردی به دلیل عمل جراحی یا شکستگی فک، توانایی جویدن غذا را نداشته باشد، مجبور است این رژیم را ادامه دهد؛ البته با این تفاوت که در کنار آن از غذاهای نرم شده نیز استفاده می‌کند و تنها به مایعات صاف و شفاف و بسنده نمی‌نماید.

ممکن است برخی از افراد از رژیم مایعات به‌عنوان یک رژیم سریع کاهش سایز استفاده کنند و یا به کمک رژیم آبمیوه، به پاکسازی و سم زدایی بدن خود کمک نمایند. این افراد باید پیش از استفاده از این رژیم با پزشک خود مشورت کنند و آمادگی های لازم را برای انجام این رژیم و تحمل آن داشته باشند. مراحل اقدام به انجام رژیم مایعات و رژیم آبمیوه به‌صورت زیر است:

  • آماده سازی

پیش از اقدام به انجام رژیم، بهتر است ۳ تا ۵ روز فرد بدن خود را برای اجتناب از مصرف غذاهای سفت آماده کند. در این مدت بهتر است مصرف شکر تصفیه شده، قهوه، گوشت، گندم، الکل، نیکوتین و محصولات لبنی را به تدریج کاهش دهد تا بتواند در مدت رژیم از هوس خود برای استفاده از آن‌ها جلوگیری کند.

  • انجام رژیم

در طول این ۳ تا حداکثر ۱۰ روز که فرد مجبور به استفاده از رژیم مایعات است، باید تلاش کند از مایعات سالم همچون آبمیوه‌های طبیعی و آب گوشت استفاده نماید و در روز حداقل یک لیتر اسموتی یا آبمیوه مصرف نماید.

  • پس از رژیم

پس از اتمام رژیم مایعات نباید بلافاصله غذاهای جامد و در حجم زیاد مصرف نمود؛ زیرا ممکن است به دستگاه گوارش آسیب وارد شود، بلکه می‌توان به تدریج از انواع پوره و سپس غذاهای نرم همچون سوپ و پس از آن غذاهای جامد استفاده نمود.

نکاتی در ارتباط با رژیم مایعات

چنانچه دچار بیماری خاصی هستید، باید در ارتباط با انجام این رژیم حتماً با پزشک خود مشورت کنید. چنانچه در طول این دوره رژیم ناراحتی شدید داشتید، باید در کنار آن از پوره، سوپ و یا اندکی غذاهای جامد سالم استفاده نمایید و در صورت احساس آسیب به بدن، رژیم را قطع کنید.

میوه‌هایی که می‌توانید از آن‌ها برای رژیم مایعات خود استفاده کنید، شامل موارد زیر است:

  • می توانید از ترکیب سیب، خیار، کرفس، کاهو رومی، اسفناج، کلم پیچ، جعفری و لیمو، آب میوه تهیه کنید.
  • یک ترکیب دیگر نیز شامل سیب، چغندر، لیمو و زنجبیل است.
  • همچنین می‌توانید از ترکیب سیب، آناناس، نعنا و لیمو نیز آب میوه تهیه کنید.
  • ترکیب آب مقطر، لیمو، فلفل کاین، بادام، خرما، لوبیا، نمک دریا و وانیل نیز یک ترکیب مناسب برای رژیم پاکسازی است.

چنانچه در روز ۶ بار یکی از این ترکیبات را مصرف کنید، می‌توانید در حدود ۱۳۱۰ کالری به بدن خود برسانید.

 

عوارض رژیم مایعات

 

عوارض رژیم مایعات صاف و آبمیوه

انواع رژیم غذایی لاغری چنانچه رژیم سریع کاهش وزن باشند، اغلب عوارضی دارند. عوارض رژیم مایعات که به‌خصوص در رژیم آب میوه افزایش پیدا می‌کند، شامل موارد زیر است:

بیماری‌ها و سنگ کلیه

افرادی که به بیماری‌های کلیوی دچار هستند، مصرف زیاد مایعات و نوشیدن آب زیاد ممکن است برای آن‌ها ضرر داشته باشد. همچنین نوشیدن آب میوه به دلیل اگزاللت و خاصیت اسیدی که دارد، می‌تواند ایجاد سنگ کلیه کند یا سبب تشدید مشکلات کلیه شود‌.

کمبود مواد مغذی

محدود کردن غذاها و استفاده از مایعات سبب می‌شود مواد مغذی، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و... به میزان کافی به بدن نرسند؛ بنابراین در افرادی که دچار مشکلات متابولیسمی هستند یا اختلالات گوارشی دارند و یا بیماری زمینه‌ای دارند، می‌تواند مشکل ساز شود.

تحریک روده‌ها و دستگاه گوارش

اسموتی‌ها و آب میوه‌ها ممکن است خاصیت ملینی داشته باشند و یا برای برخی از افراد سبب تحریک روده باشند. به همین دلیل افراد آب و مواد زیادی را از طریق مدفوع از دست می‌دهند که در نتیجه آن، بدن آن‌ها دهیدراته شده و تعادل الکترولیت‌ها به‌هم می‌خورد.

کاهش وزن ناپایدار

بسیاری از افراد رژیم مایعات را به دلیل آن‌که یک رژیم سریع کاهش سایز است، استفاده می‌کنند؛ اما از عوارض رژیم مایعات این است که کاهش وزن آن موقتی بوده و اغلب پس از مدت کوتاهی باز می‌گردد.

 

جدیدترین رژیم لاغری سریع

 

جدیدترین رژیم لاغری سریع

استفاده از انواع رژیم لاغری سریع اشتباه است؛ زیرا رژیم‌هایی که در مدت زمان کوتاهی، کاهش وزن زیادی ایجاد می‌کنند؛ اغلب وزن به سرعت باز می‌گردد و همچنین به سلامت افراد صدمه می‌زند. برای اینکه رژیم غذایی لاغری داشته باشید، باید از یک مشاور تغذیه کمک بگیرید تا از یک رژیم اصولی پیروی نمایید. بهاره غفاری به‌عنوان یک مشاور تغذیه حرفه‌ای، رژیم‌های لاغری اصولی ارائه می‌دهد و همچنین می‌توانید در کنار آن، ورزش‌ مناسب نیز دریافت نمایید. از آنجایی که با استفاده از رژیم‌های بهاره غفاری می‌توانید سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید؛ این رژیم‌ها طرفداران بسیاری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع رژیم‌های بهاره غفاری، بر روی غفاری دایت کلیک کنید و برای دریافت رژیم غذایی لاغری، همین‌ حالا بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.