معرفی 6 تا از بهترین رژیم های بیماران قلبی

تاریخ : 1401/10/24

معرفی 6 تا از بهترین رژیم های بیماران قلبی

معرفی 6 تا از بهترین رژیم های بیماران قلبی

بیماری قلبی مهمترین علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. علاوه بر عوامل تأثیرگذار در سبک زندگی مانند انجام ورزش منظم و سیگار نکشیدن، رژیم غذایی نیز یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از قلب شماست.

دلیل آن این است که التهاب، فشار خون، کلسترول و سایر عوامل خطرناک و مؤثر در بیماری قلبی تحت تأثیر آنچه می‌خورید ایجاد می‌شود. به طور خاص، رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر، چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌ها به حمایت از سلامت قلب کمک می‌کنند. در حالی که مصرف بالای قند اضافه شده و گوشت‌های فرآوری‌شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. همچنین بسیاری از رژیم‌های غذایی که ادعا می‌کنند که از سلامت قلب حمایت می‌کنند، ممکن است خطرآفرین باشند. مهم است رژیمی را انتخاب کنید که با مدارک علمی تأیید شده باشد و حفظ طولانی مدت آن نیز کار آسانی باشد. در اینجا 6 تا از بهترین انواع رژیم غذایی بیماران قلبی آورده شده است.
 
رژیم غذایی بیماران قلبی

بهترین رژیم غذایی بیماران قلبی چیست

 

1. رژیم غذایی مدیترانه‌ ای

 
رژیم غذایی مدیترانه‌ ای بر اساس الگو‌های غذایی سنتی افرادی تهیه شده است که در یونان و جنوب ایتالیا در طول دهه 1960 زندگی می‌کردند. به طور کلی، این رژیم غذایی بر استفاده از غذا‌های کامل و کم فرآوری شده، از جمله غلات کامل، آجیل، دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی و روغن زیتون تأکید دارد. همچنین شامل مقادیر متوسطی از مرغ، تخم مرغ، لبنیات کم چرب و شراب قرمز است. علاوه بر این، این برنامه غذایی بیماران قلبی، قند‌های اضافه شده، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، تنقلات فرآوری شده و گوشت قرمز و فرآوری شده را محدود یا حذف می‌کند. 
 
مطالعات متعدد رژیم غذایی مدیترانه‌ای را با کاهش خطر بیماری قلبی و همچنین عوامل خطرزا بیماری قلبی مانند سطح کلسترول و‌تری گلیسیرید بالا، چاقی، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا مرتبط می‌دانند. یک پژوهش از 11 مطالعه نشان داد که پیروی از یک برنامه غذایی مدیترانه‌ای خطر کلی بروز بیماری قلبی و مرگ و میر را تا 40٪ کاهش می‌دهد. گمان می‌رود که مزایای قلبی این رژیم عمدتاً به دلیل تأکید آن بر استفاده از غذا‌های کاملاً گیاهی و با حداقل میزان فرآوری شده و چربی‌های سالم باشد. 
 
به عنوان مثال، روغن زیتون فوق بکر سرشار از چربی‌های غیراشباع و ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است. بررسی 32 مطالعه، مصرف بیشتر روغن روغن زیتون نسبت به سایر روغن‌های غیراشباع را با کاهش قابل توجه خطر مرگ و میر، در بیماران قلبی و عوامل مربوط به سکته مغزی مرتبط دانسته‌اند. عوامل دیگری مانند انجام ورزش و مصرف قند‌های افزوده کمتر نیز ممکن است به اثرات مفید رژیم غذایی کمک کنند. 
 
رژیم غذایی بیماران قلبی

2. رژیم غذایی DASH

 
DASH مخفف عبارت Dietary Approaches to Stop Hypertension است و برای کمک به پیشگیری و درمان فشار خون بالا طراحی شده است. به عنوان یکی از بهترین رژیم غذایی بیماران قلبی به نوبه خود، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. در ادامه راهنمای تغذیه بیماران قلبی باید بگوییم که این رژیم نیز مانند رژیم مدیترانه‌ای، استفاده از غذا‌های خاص را پیشنهاد نمی‌کند و بسیار راحت است. 
درعوض، مقادیر خاصی از گروه‌های غذایی را بر اساس نیاز کالری شما توصیه می‌کند و با تمرکز بر غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات کم‌چرب و گوشت‌های بدون چربی و در عین حال محدود کردن گوشت قرمز، غلات تصفیه‌شده و قند‌های اضافه شده به عنوان برنامه غذایی بیماران قلبی محسوب می‌شود. 
 
علاوه بر این، رژیم دش توصیه می‌کند که مصرف سدیم خود را به 1 قاشق چای‌خوری (2300 میلی‌گرم) در روز محدود کنید و غذا‌هایی با نمک کم‌تر مصرف می‌کند، بیش از 3/4 قاشق چای‌خوری (1500 میلی‌گرم) استفاده از نمک در روز را تشویق نمی‌شود.  برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، نشان داده شده است که کاهش مصرف سدیم به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می‌دهد، به ویژه هنگامی که با رژیم غذایی DASH ترکیب شود. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که این تأثیر در میان افرادی که سطح فشار خون طبیعی دارند، کمتر قابل توجه است. 
 
تأکید رژیم غذایی بر غذا‌های دارای فیبر بالا، مانند غلات کامل و سبزیجات و حذف قند‌های اضافه شده و چربی‌های اشباع نیز ممکن است به اثرات آن بر سلامت قلب کمک کند. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی DASH عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون، چاقی، دور کمر، سطح کلسترول و مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد.  یک بررسی جامع از 7 پژوهش، رژیم غذایی DASH را با 20٪ کاهش خطر بیماری قلبی، 19٪ کاهش خطر سکته مغزی و 18٪ کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بهترین رژیم معرفی کرده است. 
 
پیشنهاد می شود مقاله رژیم شوک چیست را مطالعه کنید.

رژیم غذایی مناسب بیماران قلبی

3. رژیم‌ های غذایی وگان و گیاه خواری

 
رژیم‌ های وگان و گیاه خواری الگو‌های غذایی هستند که تمام گوشت‌ها از جمله مرغ، گوشت قرمز و ماهی را حذف می‌کنند. در حالی که برخی از گیاهخواران از منابع دیگر محصولات حیوانی مانند تخم مرغ و لبنیات استفاده می‌کنند، گیاهخواران متعصب از تمام مواد مشتق شده از حیوانات از جمله لبنیات، تخم مرغ، گرده زنبور عسل، عسل و ژلاتین نیز اجتناب می‌کنند. 
 
در عوض، این رژیم‌ها بر میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، عدس، محصولات سویا، غلات کامل، آجیل، دانه‌ها و روغن‌ها و چربی‌های گیاهی تأکید دارند. این نسبت بالای غذا‌های گیاهی به رژیم‌های گیاهی و وگان فواید سلامتی زیادی برای افراد ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، این‌رژیم‌ها اغلب سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی هستند که همگی به سلامت قلب کمک می‌کنند. علاوه بر این، مصرف منظم محصولات سویا کامل مانند توفو دارای فواید قلبی همراه است. در بررسی 46 مطالعه، دریافت پروتئین سویا به میزان قابل توجهی سطح ( LDLبد) و کلسترول کل را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، یک مطالعه مشاهده‌ای شامل بیش از 200000 نفر، مصرف منظم حبوبات و ایزوفلاون‌ها (آنتی اکسیدان‌های موجود در سویا) را با کاهش مطلوب خطر بیماری قلبی مرتبط دانست. 
 
چندین بررسی دیگر دریافته‌اند که رژیم‌های گیاهخواری و وگان به طور قابل توجهی عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود می‌بخشد، از جمله سطح کلسترول بالا و فشار خون، اضافه وزن و چاقی، و سطح قند خون کنترل نشده. علاوه بر این، مطالعات بیشتر در رژیم‌های گیاهخواری یا وگان را با کاهش خطر احتمال بروز بیماری قلبی و مرگ و میر مرتبط می‌دانند. البته کیفیت رژیم غذایی همچنان مهم است. رژیم‌های گیاه‌خواری که سرشار از قند‌های افزوده، غلات تصفیه‌شده، و غذا‌های به‌شدت فرآوری‌شده هستند، فواید سلامت قلب را مانند رژیم‌های گیاهی کامل و کم‌فرآوری‌شده ندارند. 
 

4. رژیم غذایی انعطاف‌ پذیر

 
رژیم فلکسیتری که توسط متخصص تغذیه داون جکسون بلاتنر ایجاد شده است، یک الگوی غذایی است که بر روی غذا‌های گیاهی تمرکز زیادی دارد، اما مقادیر متوسطی از گوشت، ماهی، لبنیات و سایر محصولات حیوانی را مجاز می‌کند. این کار شما را تشویق می‌کند که بیشتر پروتئین خود را از غذا‌های گیاهی دریافت کنید. هیچ قانون مشخصی در مورد میزان یا تعداد دفعات مصرف محصولات حیوانی وجود ندارد، بنابراین بستگی به ترجیحات شما دارد. به شما توصیه می‌شود که عمدتاً غذا‌های کامل و کم فرآوری شده مصرف کنید و قند‌های اضافه شده، غلات تصفیه شده، گوشت‌های فرآوری شده و سایر غذا‌های فرآوری شده را محدود یا اجتناب کنید. 
 
در حالی که تنوع مجاز در این رژیم مطالعه را دشوار می‌کند، مطالعات زیادی پایبندی بیشتر به رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه را با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط می‌کند. به علاوه، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات با بهبود عوامل داخلی و سلامت بدنی، خطر بیماری قلبی را کم می‌کند. در مقایسه با رژیم غذایی سخت گیاهخواری یا وگان، رژیم فلکسیتری ممکن است گزینه بهتری برای کسانی باشد که خواهان فواید سلامتی قلبی هستند بدون اینکه مجبور به ترک گوشت و سایر محصولات حیوانی باشند.

رژیم مخصوص بیماران قلبی

5. رژیم TLC

 
این رژیم غذایی برای تغییر شیوه زندگی TLC)) توسط مؤسسه ملی بهداشت NIH)) برای کمک به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته ایجاد کرده است. 
 
این موضوع شامل توصیه‌های رژیم غذایی و سبک زندگی برای ارتقای سطح بهینه کلسترول و وزن سالم است که عبارتند از: 
 
  • حداقل 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط در روز انجام دهید
  • تنها 25 تا 35 درصد از کالری روزانه خود از چربی‌ها دریافت کنید
  • محدود کردن چربی اشباع شده به بیش از ۷ درصد کالری روزانه
  • محدود کردن کلسترول رژیم غذایی به بیش از 200 میلی گرم در روز
  • خوردن 10 تا 25 گرم فیبر محلول در روز
  • خوردن حداقل 2 گرم استرول یا استانول گیاهی در روز
  • خوردن کالری کافی در روز برای حفظ وزن سالم
چندین مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی سطح کلسترول بد LDL)) را کاهش می‌دهد. به طور خاص، یک مطالعه قدیمی‌تر و 32 روزه روی 36 بزرگسال نشان داد که رژیم غذایی TLC این موضوع را تا 11٪ کاهش می‌دهد. این طور تصور می‌شود که این رژیم با افزایش مصرف فیبر محلول، که در غذا‌هایی مانند سبوس جو، آجیل، دانه‌ها، لوبیا، عدس و چندین میوه و سبزیجات یافت می‌شود، به سلامتی کمک می‌کند. مصرف فیبر زیاد با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است و فیبر محلول به ویژه نشان داده شده است که سطح کلسترول تام و ( LDL بد) را کاهش می‌دهد. رژیم TLC همچنین مصرف روزانه استنول‌ها یا استرول‌های گیاهی را بسیار توصیه می‌کند که ترکیبات طبیعی در واقع همان غذا‌هایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها هستند. 
 
تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن ۲ گرم استرول‌های گیاهی یا استانول‌ها در روز، همانطور که رژیم غذایی توصیه می‌کند، ممکن است به کاهش سطح کلسترول بد تا ۸ تا ۱۰ درصد کمک کند. آخرین نقطه قوت رژیم TLC توصیه به حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط در روز است. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش منظم برای حفظ سلامت قلب و محافظت در برابر بیماری مهم است. در واقع، یک بررسی تخمین می‌زند که عدم تحرک فیزیکی ممکن است تا 6 درصد از موارد بیماری قلبی در سراسر جهان را تشکیل دهد.

 

6. رژیم‌ های کم کربوهیدرات 

 
رژیم‌های کم کربوهیدرات نه تنها مصرف کربوهیدرات شما را محدود می‌کنند، بلکه معمولاً پروتئین و/یا چربی بیشتری نسبت به رژیم معمولی غربی دارند. آن‌ها غذا‌هایی مانند نان، غلات، ماکارونی، سیب زمینی و تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین را محدود می‌کنند. بسته به رژیم غذایی خاص، کربوهیدرات ممکن است به 10 تا 40 درصد کالری در روز محدود شود. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کربوهیدرات ممکن است با کاهش برخی از عوامل خطر بیماری قلبی، از جمله اضافه وزن، چاقی، و سطوح بالای‌تری گلیسیرید و فشار خون، سلامت قلب را تقویت کنند، در حالی که کلسترول خوب را افزایش می‌دهند.
 
همچنین افزایش بیشتری در کلسترول HDL خوب نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات ممکن است به حفظ نسبت مطلوب LDL به HDL کمک کنند. اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند. هیچ قانون مشخصی در مورد میزان یا تعداد دفعات مصرف محصولات حیوانی وجود ندارد، بنابراین بستگی به ترجیحات شما دارد. به شما توصیه می‌شود که عمدتاً غذا‌های کامل و کم فرآوری شده مصرف کنید و قند‌های اضافه شده، غلات تصفیه شده، گوشت‌های فرآوری شده و سایر غذا‌های فرآوری شده را محدود یا اجتناب کنید. پیشنهاد می شود مقاله افزایش اشتها را مطالعه کنید.
برنامه غذایی بیماران قلبی
 
رژیم غذایی مختلف بر اساس الگو‌های غذایی معتبر تهیه می‌شوند. به طور کلی، این رژیم غذایی بر استفاده از غذا‌های کامل و کم فرآوری شده، از جمله غلات کامل، آجیل، دانه‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، ماهی و روغن زیتون تأکید دارد. همچنین شامل مقادیر متوسطی از مرغ، تخم مرغ، لبنیات کم چرب و شراب قرمز است. علاوه بر این، این برنامه غذایی بیماران قلبی، قند‌های اضافه شده، کربوهیدرات‌های تصفیه شده، تنقلات فرآوری شده و گوشت قرمز و فرآوری شده را محدود یا حذف می‌کند. همانطور که گفتیم به طور خاص، رژیم‌های غذایی سرشار از فیبر، چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌ها به حمایت از سلامت قلب کمک می‌کنند. در حالی که مصرف بالای قند اضافه شده و گوشت‌های فرآوری‌شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است. علاوه بر این مطالعات زیادی پایبندی بیشتر به رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه را با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط می‌کند.
 
به علاوه، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات با بهبود عوامل داخلی و سلامت بدنی، خطر بیماری قلبی را کم می‌کند. در مقایسه با رژیم غذایی سخت گیاهخواری یا وگان، رژیم فلکسیتری ممکن است گزینه بهتری برای کسانی باشد که خواهان فواید سلامتی قلبی هستند بدون اینکه مجبور به ترک گوشت و سایر محصولات حیوانی باشند. هیچ قانون مشخصی در مورد میزان یا تعداد دفعات مصرف محصولات حیوانی وجود ندارد، بنابراین بستگی به ترجیحات شما دارد. به شما توصیه می‌شود که عمدتاً غذا‌های کامل و کم فرآوری شده مصرف کنید و قند‌های اضافه شده، غلات تصفیه شده، گوشت‌های فرآوری شده و سایر غذا‌های فرآوری شده را محدود یا اجتناب کنید.