0 تا ۱۰۰ روش‌ های جلوگیری از ریزش مو + علت و درمان

تاریخ : 1402/01/10

0 تا ۱۰۰ روش‌ های جلوگیری از ریزش مو + علت و درمان

0 تا ۱۰۰ روش‌ های جلوگیری از ریزش مو + علت و درمان

جلوگیری از ریزش مو برای افرادی که به تازگی شاهد ریزش شدید مو‌های خود هستند، می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد.

 با این وجود برای آن که بتوانید از ریزش مو‌های خودتان به خوبی جلوگیری کنید، باید ابتدا بدانید که چه دلایلی سبب بروز این اتفاق شده است. پس از آن که متوجه دلایل ریشه‌ای این موضوع شدید، باید به دنبال علت‌ها و درمان این موضوع باشید. 

 چند علت ریزش مو

علت‌های ریزش مو می‌توانند در چندین مورد طبقه‌بندی شوند. هر کدام از این علت‌ها نیز به شکلی هستند که ممکن است با تغییر یک یا چند عادت مربوط به زندگی، از بین بروند. به همین خاطر نیز لازم است حتماً علت‌هایی که سبب ریزش می‌شوند را برای جلوگیری از ریزش مو مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین نتیجه‌های لازم را در این زمینه بگیرید. 
  • ژنتیک
ژنتیک و یا ارث سبب می‌شود که فرد بدون داشتن هیچ‌گونه مشکلی دچار ریزش موی سر شود. این موضوع در کروموزوم‌ها و DNA فرد ثبت شده است. به همین دلیل نیز نمی‌توانید از درمان‌های موضعی برای رفع این مسأله استفاده کنید. 
  • شرایط جغرافیایی
شرایط جغرافیایی و آب و هوا در حقیقت همان مواردی است که مربوط به شرایط اقلیمی محیط زندگی شما می‌شود. زمانی که در آب و هوای گرم و شرجی زندگی کنید، میزان ریزش مو‌های سر شما نیز بیشتر می‌شود. همین مسأله باعث می‌شود که افراد ساکن در این مناطق نیاز بیشتری به درمان‌های مربوط به ریزش موی سر داشته باشند. 
  • تغییرات هورمونی
زمانی که مقدار هورمون‌های بدن دچار نوسان و اختلال می‌شوند، ممکن است شاهد ریزش مو‌های سر نیز باشید. نوسانات هورمونی در اثر بیماری، زایمان و... می‌تواند رخ دهد. 
  • زایمان و شیردهی
یکی دیگر از موارد مهمی که سبب ریزش مو می‌شود و نیاز به دانستن روش‌های جلوگیری از ریزش مو برای آن دارید، مربوط به دوران زایمان و شیردهی است. زایمان و شیردهی با نوسانات و تغییرات شدید بدنی همراه است. به همین دلیل نیز قطعاً سبب ریزش مو‌های سر خواهد شد. 

درمان پزشکی ریزش مو

  • دارو‌ها
مورد بعدی در خصوص دارو‌های مخصوصی است که استفاده می‌کنید. مصرف کردن برخی از دارو‌ها می‌تواند سبب شود تا مو‌های شما دچار ریزش شوند. همین موضوع کافی است.
  • بالا رفتن سن
افزایش سن به مرور زمان می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند. ریختن مو‌ها یکی از بزرگ‌ترین مشکلات است. معمولاً با افزایش سن ریشه مو‌ها نیز به صورت خود به خودی سست شده و همین مسأله باعث می‌شود تا در سنین بالاتر، مو‌های کم پشت‌تری داشته باشیم. 
  • استرس و اضطراب
افزایش پیدا کردن استرس و اضطراب‌هایی که در طول روز دارید، باعث می‌شود تا ریزش مو نیز شدیدتر شود. در صورتی که این مشکل برطرف نشود و ریشه استرسی که در طول روز تجربه می‌کنید را پیدا نکنید، به طور قطع شاهد کم پشت شدن شدید مو‌های خود خواهید بود.
  • رنگ‌های شیمیایی
استفاده کردن مداوم و مرتب از رنگ‌های شیمیایی، انواع مواد دکلره و... بر روی مو‌های شما بسیار اثرگذار خواهد بود. به همین خاطر است که گفته می‌شود تا جایی که ممکن است سعی کنید از رنگ کردن مداوم و زیاد مو‌های خود جلوگیری کنید. 
  • تغذیه
تغذیه نادرست و غیر اصولی که بر طبق آن تمامی نیاز‌های بدن شما تأمین نشود، از جمله مهم‌ترین ارکان‌هایی است که باید در نظر بگیرید. تغذیه می‌تواند سبب شود تا مواد غذایی مناسب و کافی به مو‌های شما برای رشد برسد و ریشه مو‌هایتان نیز کاملاً تقویت شود. 
  • درمان‌های نادرست مو
درمان‌های نادرست مو از جمله مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند در عرض چند دقیقه کاری کند که تمام مو‌های شما بریزد. بسیاری از افراد برای جلوگیری از ریزش مو و همچنین داشتن مو‌هایی سالم و مناسب، به سراغ کراتین، بوتاکس و... ‌می‌روند. در صورتی که از مواد نامناسبی برای این کار استفاده شود و یا آن که فرد مهارت کافی برای این کار را نداشته باشد، قطعاً متوجه می‌شوید که دچار ریزش مو شده‌اید. 
  • بستن مو‌ها
بستن محکم مو‌ها با انواع کش و گیره‌ها نیز می‌تواند سبب ریزش مو‌های شما شود. برای جلوگیری از ریزش مو خو بهتر است از کش‌هایی که ضخامت‌های بیشتری دارند و ساقه مو را دچار شکنندگی نمی‌کنند، استفاده کنید. 
  • گردوخاک و نور آفتاب
وجود دائمی گردوغبار و نور آفتاب سبب می‌شود تا مو‌های شما از تمامی قسمت‌ها دچار مشکل شود. بزرگ‌ترین مشکل نیز مربوط به سست شدن ریشه مو‌ها است که باید به طور حتم و به شکل مناسبی درمان شود.

دلایل ریزش مو

روش‌ های جلوگیری از ریزش مو

برای آن که بتوانید جلوگیری از ریزش مو‌های خود را داشته باشید، باید پس از شناخت علت‌های مربوط به این اتفاق، به سراغ روش‌هایی بروید که می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند. روش‌های بیان شده هر کدام می‌توانند هزینه‌های مختلفی داشته باشند. نکته دیگر نیز آن است که هر کدام از این روش‌ها می‌توانند تأثیرگذاری‌های متفاوتی نیز داشته باشند. به همین خاطر لازم است حتماً تا روشی که برای شما مناسب‌تر است را انتخاب کنید.  اگر در بدن شما کمبود یک ویتامین یا ماده‌ی معدنی وجود داشته باشد، قطعاً موهای شما آسیب خواهند دید؛ بنابراین، برای جلوگیری از ریزش مو حتماً در غذای رژیمی خود، میزان درستی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی را داشته باشید.
  • دوش آب ولرم
اولین درمان خانگی ریزش مو مربوط به شستن مو‌ها با آب ولرم می‌شود. زمانی که مو‌های خود را با آب داغ شستشو می‌دهید، سبب می‌شود تا ریشه مو‌های شما کاملاً سست شده و ریزش مو پیدا کنید. بهترین کار دوش گرفتن با آب سرد و یا نهایتاً آب گرم است. در هنگام شستن مو‌هایتان نیز دقت داشته باشید که حتماً کف سر خودتان را چنگ نزنید و با ملایمت مو‌های خود را شستشو دهید. 
  • شامپو‌های ضد ریزش
استفاده کردن از شامپو‌های ضد ریزش مو نیز می‌تواند بسیار کارساز باشد. این مدل از شامپو‌ها به شکلی تولید شده و دارای فرمولاسیونی هستند که می‌توانند ریشه مو‌های شما را تقویت کرده و از ریختن آن‌ها ممانعت کنند. معمولاً استفاده کردن از این مدل از محصولات می‌تواند با توجه به نوع مو‌های شما و همچنین پوست سری که دارید، متفاوت باشد. به همین خاطر نیز بهتر است
  • خشک کردن اصولی مو‌ها
برای آن که مو‌های شما بتوانند به شکل مناسبی رشد کنند و ریشه آن‌ها سست نشود، لازم است که حتماً پس از هر بار دوش گرفتن، مو‌های خود را به شکل اصولی خشک کنید. برای این کار به هیچ وجه با حوله و به صورت خشن آب مانده روی مو‌های خود را نگیرید. باید حتماً به آرامی این کار را انجام دهید؛ زیرا پس از حمام ریشه مو‌ها بسیار سست است و همین موضوع باعث می‌شود تا ریزش مو بگیرید.
  • آفتاب شدید
دوری کردن از آفتاب شدید نیز یکی دیگر از راه‌های مؤثر برای جلوگیری از ریزش مو است. آفتاب شدید به خصوص در مناطق جغرافیایی که دائماً در معرض تابش نور خورشید هستید، می‌تواند سبب ریزش مو‌های شما شود. بهتر است در زمانی که بیرون از خانه هستید، حتماً با استفاده از یک کلاه و یا پوشش مناسب، مو‌های خود را بپوشانید تا آسیبی به ریشه مو‌ها و... نرسد. 
  • مصرف زینک
مصرف قرص زینک و یا همان روی می‌تواند تأثیر زیادی در روند کاهش ریزش مو‌های شما داشته باشد. برای جلوگیری از ریزش مو‌ها سعی کنید تا حتماً به صورت روزانه و یا یک روز در میان از قرص زینک استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به قرص زینک، بهتر است به سراغ انواع مواد غذایی که حاوی این نوع ویتأمین هستند، بروید. 
  • مراقبت‌ های مو
مراقبت‌هایی که از مو‌های خود به صورت دوره‌ای انجام می‌دهید نیز بسیار مهم است. این مراقبت‌ها می‌توانند شامل انواع درمان‌های مو بوتاکس، کراتین و پروتئین تراپی باشند و یا آن که می‌توانند شامل لیفت ریشه مو‌ها، پاک‌سازی پوست سر و... شوند. بهتر است برای انجام دادن هر کدام از آن‌ها حتماً به مراکز زیبایی معتبری مراجعه کنید که از بابت کیفیت کارشان راضی و مطمئن هستید. 

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم

 
کلام پایانی
 
روش‌هایی همچون تغییر رژیم غذایی، درمان‌های مو، درمان بیماری‌های پوست سر، استفاده از شامپو‌های تقویت‌کننده موی سر و. . و می‌توانند به خوبی ریزش مو‌های شما را درمان کنند و ریشه‌های مو‌هایتان را تقویت کنند. گاهی اوقات نیز نیاز به کمک یک پزشک متخصص و استفاده از مواد آرایشی مناسب و باکیفیت برای درمان ریزش مو‌های شما است. بدین منظور بهتر است حتماً فروشگاه‌های مختلف عرضه‌کننده لوازم آرایشی و همچنین پزشکان ماهری که در این زمینه در حال فعالیت هستند را پیدا کنید. یکی از عوارض رژیم‌های لاغری غیراصولی ریزش شدید مو است.
 
در این رژیم‌ها چون مواد مغذی و ویتامین‌های موردنیاز بدن و بخصوص ویتامین‌های ضروری برای رشد مو گنجانده نشده پس این‌گونه عوارضی نیز به دنبال دارد. رژیم‌های لاغری بهاره غفاری که در سایت غفاری دایت ارائه می‌شود تمامی این موارد را رعایت کرده و ویتامین‌ها و املاح موردنیاز را در برنامه غذایی خود دارد. برای داشتن رژیم لاغری که زود به نتیجه برسید و با ریزش مو مواجه نشوید به این سایت رفته و در قسمت رژیم من برنامه را دریافت کنید.