دیابت در افراد مسن؛ علل، تشخیص و درمان

تاریخ : 1400/08/25

دیابت در افراد مسن؛ علل، تشخیص و درمان

دیابت در افراد مسن؛ علل، تشخیص و درمان

بیش از 25 درصد از جمعیت ایالات متحده در سنین حدود 65 سالگی به دیابت مبتلا می شوند و پیری کل جمعیت عامل مهمی در همه گیری دیابت در آمریکا محسوب می شود. دیابت در افراد مسن با مرگ و میر بیشتر، کاهش وضعیت عملکردی و افزایش خطر نهادینه شدن این امر به طور مزمن در نسل های آینده همراه است. افراد مسن مبتلا به دیابت در معرض عوارض حاد و مزمن قلبی عروقی این بیماری هستند. علیرغم داشتن بیشترین شیوع دیابت در هر گروه سنی، افراد مسن اغلب از آزمایشات کنترل شده تصادفی درمان ها-و اهداف درمانی-برای دیابت و شرایط مرتبط با آن حذف شده اند. ناهمگونی وضعیت سلامتی افراد مسن (حتی در محدوده سنی) و کمبود شواهد از آزمایشات بالینی چالش هایی را برای تعیین استراتژی های مداخله استاندارد مناسب همه افراد مسن ایجاد می کند. در این مقاله اطلاعات مفیدی در ارتباط با علل دیابت در افراد مسن، علل، تشخیص و درمان این بیماری بدست خواهید آورد.

 

دیابت در افراد مسن چیست؟

براساس جدیدترین داده های نظارتی، شیوع دیابت در افراد مسن در ایالات متحده با توجه به معیارهای تشخیصی مورد استفاده از 22 تا 33 درصد متغیر است. جمع شدن مقدار زیاد گلوکز در خون بعد از خوردن غذا یک ویژگی بارز دیابت نوع 2 در افراد مسن است. متاسفانه، یک سوم افراد مسن مبتلا به دیابت تشخیص داده نمی شوند. اپیدمی دیابت نوع 2 با افزایش میزان اضافه وزن و چاقی ارتباط دارد ، اما پیش بینی های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) نشان می دهد که در 20 سال آینده، به دلیل افزایش جمعین مسن در جهان، حتی اگر میزان بروز دیابت کاهش یابد، شیوع آن دو برابر می شود. پیش بینی های دیگر نشان می دهد که تعداد موارد تشخیص دیابت در افراد بالای 65 سال بین 4.5 تا 4 برابر (در مقایسه با 3 برابر کل جمعیت) بین سال های 2005 تا 2050 افزایش می یابد.

میزان ابتلا به دیابت با افزایش سن تا حدود 65 سالگی افزایش می یابد ، پس از آن به نظر می رسد که هم میزان بروز و هم میزان آن کاهش می یابد. در نتیجه ، افراد مسن مبتلا به دیابت یا ممکن است دچار بیماری حادثه ای (بعد از 65 سالگی تشخیص داده شوند) یا دیابت طولانی مدت با شروع در میانسالی یا زودتر از آن را تجربه کنند.

افراد مسن مبتلا به دیابت به بیشترین میزان قطع عضو اندام تحتانی، انفارکتوس قلب، اختلال بینایی و بیماری کلیوی دچار هستند. افرادی که سن آنها زیر 75 سال است، نسبت به افراد مسن با سن بالای 75 سال، بیشترین عوارض را دارند. مرگ و میر ناشی از بحران های قند خون نیز در افراد مسن بسیار بیشتر است.

اگرچه تعداد فزاینده ای از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در سنین پیری زندگی می کنند (11) ، این بحث در مورد پاتوفیزیولوژی مربوط به دیابت نوع 2 است-که شایع ترین شایع ترین نوع و شایع در گروه های سنی بالاتر است. افراد مسن به دلیل اثرات ترکیبی افزایش مقاومت به انسولین و اختلال در عملکرد لوزالمعده با افزایش سن ، در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. به نظر می رسد مقاومت به انسولین وابسته به سن در درجه اول با چاقی و بی تحرکی فیزیکی مرتبط است.

 

عوارض دیابت در افراد مسن و راه های کاهش آن

راه های زیادی برای کاهش خطر عوارض دیابت وجود دارد ، از جمله: حفظ قند خون در محدوده توصیه شده، کنترل فشار خون و کلسترول خون، فعال ماندن با ورزش ، رژیم غذایی سالم ، اجتناب از الکل و سیگار کشیدن.

رعایت توصیه های پزشک از جمله مراجعه به متخصص چشم و بررسی عملکرد کلیه هر سال بسیار مهم است. تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند به شما در تعیین اهداف شخصی برای مدیریت دیابت کمک کند. عوارض شایع دیابت در بزرگسالان 65 سال به بالا عبارتند از:

-بیماری کلیوی شامل نارسایی کلیه

-از دست دادن بینایی

-بیماری قلبی

-سکته

-بیماری عروق محیطی: تنگ شدن عروق خونی

-نوروپاتی محیطی (آسیب عصبی)

-قند خون پایین (هیپوگلیسمی)

 

 

مراقبت مشارکتی در دیابت افراد مسن

مراقبت مشارکتی برای همه افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است. با این حال ، برای برخی از افراد مسن که نیازهای درمانی پیچیده ای دارند ، بسیار مهم تر است. برخی از ملاحظات مهم مراقبت مشارکتی عبارتند از:

-پشتیبانی از نیازهای آنها در منزل

-نظارت بر تداخل بین داروها

-جلوگیری از سقوط و افتادن

-حمایت خانواده یا جامعه

-دسترسی به داروها و غذای مناسب

پزشک مراقبت های اولیه و متخصص سالمندان ، متخصص غدد درون ریز ، متخصص تغذیه و مددکار اجتماعی با هم همکاری می کنند تا اطمینان حاصل شود که همه جنبه های مراقبت به دقت برای دستیابی به اهداف شخصی و جلوگیری از عوارض کوتاه مدت و بلندمدت انجام شود.

ملاحظات سبک زندگی

افراد مسن باید تغییرات شیوه زندگی مانند ورزش ، تغذیه ، مدیریت قند خون ، محدود کردن الکل و پرهیز از سیگار را در نظر بگیرند. پیشرفت از پیش دیابت را می توان با برنامه پیشگیری از دیابت کند کرد.

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی سلامت کلی شما را ارزیابی می کند و بهترین برنامه مراقبت را بر اساس اهداف شخصی، وضعیت عملکردی ، سندرم های سالمندی و سایر بیماری های مزمن تهیه می کند. برنامه های مراقبت برای هر فرد سفارشی و متفاوت است. برای پیشگیری از دیابت ، برنامه پیشگیری از دیابت برای افراد مبتلا به پیش دیابت توصیه می شود.

 

 

ارزیابی ها و غربالگری های توصیه شده

درمان دیابت در بزرگسالان 65 سال به بالا باید بر اساس ارزیابی سلامت کلی شما و سایر شرایط پزشکی باشد. رژیم های دارویی باید در بزرگسالان 65 ساله برای بهبود پایبندی و جلوگیری از عوارض ناشی از درمان ساده شوند. اهداف قند خون باید یک تصمیم مشترک بین شما و تیم مراقبت های بهداشتی شما و متناسب با هر فرد باشد.

ارزیابی های عمومی سلامت شامل:

-وضعیت عملکردی (ADLs/IADLs)

-غربالگری سلامت روان

-غربالگری اختلالات شناختی و زوال عقل

-آزمون ضعف و فیزیک

-شاخص توده بدن (BMI)

-ارزیابی سبک زندگی

-بررسی دارویی

-غربالگری سرطان

-تست شنوایی

- معاینه چشم

آزمایشات سلامت عمومی شامل:

- ارزیابی وضعیت قلب

-پانل چربی: میزان کلسترول و چربی خون را اندازه گیری می کند

-تراکم مواد معدنی استخوان

-سونوگرافی شکمی برای کمک به بررسی سنگ کلیه ، بیماری کبد ، تومورها و بسیاری از بیماری های دیگر

-آزمایش هموگلوبین A1C ، آزمایش تحمل گلوکز خوراکی و آزمایش قند خون ناشتا برای تشخیص دیابت یا پیش دیابت استفاده می شود. این آزمایش ها سطح متوسط ​​قند خون شما را در یک دوره 3 ماهه تخمین می زنند.

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از دیابت در سالمندان

شما قادر نیستید تمام عوامل خطر ابتلا به بیماری دیابت را تحت کنترل درآورید ، اما با رعایت برخی موارد قادر خواهید بود این عوامل را کاهش دهید. تغییر در شیوه زندگی ، می تواند در حفظ سطح متعادل قند خون و همچنین داشتن وزنی سالم به سالمندان کمک کند.

 

مواد غذایی مفید در دیابت افراد مسن

بیماران دیابتی بهتر است با پزشک درباره تغذیه روزانه مشورت کنند. رژیم غذایی که سطح قند خون را حفظ کند. آگاهی درباره مواد مغذی موجود در هر غذا و میزان  کربوهیدرات، سدیم، کالری و کلسترول آن.

- ماهی ها و امگا 3 در دیابت در افراد مسن

خوردن ماهی ممکن است احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را ۵۰ درصد کاهش دهد. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا – ۳ است ، بنابراین مصرف ماهی به میزان حداقل دو بار در هفته و هر بار ۹۰ گرم توصیه می شود. بیماران دیابتی نباید از کپسول های روغن ماهی جز با تجویز پزشک استفاده کنند. این موضوع ممکن است تنظیم قند خون آنها را مختل کند.

-مصرف سیر در دیابت در افراد مسن

 از قدیمی ترین مواد غذایی مهم تغذیه در دیابت  هستند. مصرف سیر( خام و پخته) تفاوتی ندارد در صورتی که فرد  مشکل گوارشی  نداشته باشد. عملکرد سیر و پیاز بر بیماری دیابت به شکل زیر است:

-افزایش سطح انسولین

- تأثیر بر سوخت و ساز گلوکز در کبد

-افزایش اثر کیفی انسولین برای کاهش قند خون

-لبنیات و مصرف آن در دیابت در افراد مسن

لبنیات مصرفی باید از نوع کم چرب باشد. ماست و شیر پرچرب، خامه پنیرهای پرچرب ( گودا، پیتزا و… ) سرشیر و کره را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین های  E،C  و بتاکاروتن می باشد.این مواد برای حفاظت از سلول های تولید کننده انسولین بسیار مفید هستند.

 

 

-ویتامین C در رژیم دیابت افراد مسن

--توت

--کیوی

--طالبی

--مرکبات

--هندوانه

--سبزیجات

--توت فرنگی

--سیب زمینی

--گوجه فرنگی

--فلفل دلمه ای

--سبزیجات برگ سبز

-ویتامین E در رژیم دیابت افراد مسن

--آجیل

--روغن های گیاهی مثل : روغن جوانه گندم ، آفتابگردان ، بادام ، گردو ، فندق ، ذرت و زیتون

ویتامین A در رژیم دیابت افراد مسن میوه های رنگی بخصوص زرد و نارنجی

--سبزی های سبز تیره مثل اسفناج

--گیپ فروت قرمز

--کلم بروکلی

--کدو حلوایی

--طالبی

--زرد آلو

میوه و سبزیجات

پس میوه ها و سبزی های خام ( اگر مشکل گوارشی ندارید ) بهتر از انواع پخته آنها و انواع پخته بهتر از انواع منجمد و بخارپزی که بخار آن خارج می شود یا آب آن دور ریخته می شود،است.خوردن میوه ها با پوست باعث افزایش تدریجی قند خون می شود. جالب است بدانید که بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی در لایه های نزدیک به پوست میوه ها قرار دارد، پس میوه هایی را که می شود با پوست خورد ، با پوست میل کنید و از مصرف میوه های بسیار شیرین پرهیز و یا بسیار کم میل کنید؛ مثل موز ، انجیر ، خربزه و انگور و انبه.

 

تخم مرغ

سعی کنید تخم مرغ مصرفی شما بیشتر از سه عدد در هفته نباشد ، ولی مصرف سفیده تخم مرغ به شرط آنکه کاملاً پخته باشد اشکالی ندارد با توجه به تاکید فراوان در مورد کاهش مصرف نمک توصیه می شود نمکدان را سر سفره نیاورید. برچسب ماده غذایی را از نظر مقدار نمک بخوانید و برای طعم دهی به غذاها از چاشنی های سالم استفاده کنید. پنیرها را در آب بگذارید و مصرف مواد غذایی فرآوری شده نظیر سوسیس و کالباس را بسیار محدود یا حذف کنید.

سویا

ماده غذایی مفید و موثری است که علاوه بر قند خون ، بر چربی های خون سالمند هم اثر شگفت انگیزی دارد ، پس از مصرف آن برای سالمندان غافل نشوید.

مواد غذایی مضر در دیابت افراد مسن

از مصرف چربی زیاد برای سالمند باید پرهیز کرد ، زیرا چربی زیاد ، سرعت سقوط بدن سالمند به طرف بیماری دیابت را تسریع می کند، به خصوص چربی های اشباع شده ( جامد ) که بر توانایی تاثیر انسولین بر متابولیسم قند تاثیر منفی میگذارد. بنابراین توصیه به شما  این است که چربی های قابل رویت گوشت ها و پوست مرغ را برای سالمندان حتماً جدا کنید و مصرف سینه مرغ را برای سالمند مبتلا به دیابت به ران مرغ و سایر قسمت ها ارجحیت دهید.

آبنبات

برنج سفید

شیر پرچرب

سس گوجه

کیک و کلوچه

مویز- کشمش

انواع نان سفید

بیکن_گوشت چرب

قهوه مخلوط شیرین

سیب زمینی سرخ کرده

 

برای آگاهی از این رژیم‌ها و میزان رضایت افرادی که از آن‌ها استفاده کرده‌‌اند بر روی غفاری دایت کلیک نمایید. برای آن‌که رژیم اختصاصی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید و از میان گزینه‌ها، نوع رژیم مورد نظر خود را انتخاب کنید تا رژیم اختصاصی خود را دریافت نمایید.

بیشتر بخوانید: