دیابت بارداری؛ علائم، علل، درمان

تاریخ : 1400/08/23

دیابت بارداری؛ علائم، علل، درمان

دیابت بارداری؛ علائم، علل، درمان

دیابت دوران بارداری، یکی از بیماری هایی است که می تواند منجر به ایجاد وضعیت خطرناک برای مادر و فرزند شود. توجه به علائم دیابت بارداری، علل دیابت بارداری و عوامل خظرآفرین این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شناخت عوامل دیابت بارداری و تشخیص دیابت بارداری در زمان مناسب می تواند منجر به درمان دیابت بارداری با دردسر کمتری برای مادر و فرزند شود. پیشگیری از دیابت بارداری روش های مختلفی دارد که می توانید با مطالعه این مقاله، اطلاعات مفیدی در موارد ذکر شده و همچنین و شناسایی عوارض دیابت بارداری، روش های کنترل قند خون، تغدیه دیابتی با مواد غذایی مناسب و مباحث مرتبط با سلامتی مادر و فرزند به دس بیاورید. با ما همراه شوید..

 

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری بیماری است که برای اولین بار در دوران بارداری (حاملگی) تشخیص داده می شود. مانند سایر انواع دیابت، دیابت بارداری بر نحوه استفاده سلول های شما از قند (گلوکز) تأثیر می گذارد. علائم دیابت بارداری باعث افزایش قند خون می شود که می تواند بر بارداری شما و سلامت نوزاد شما تأثیر بگذارد.

در حالی که هرگونه عارضه بارداری نگران کننده است، خبرهای خوبی برای مادران دارای دیابت دوران بارداری وجود دارد. مادران آینده می توانند با خوردن غذاهای سالم ، ورزش و در صورت لزوم مصرف دارو به کنترل علائم دیابت بارداری کمک کنند. کنترل قند خون می تواند شما و نوزاد شما را سالم نگه دارد و از زایمان دشوار جلوگیری کند.

در زنان مبتلا به دیابت بارداری ، قند خون معمولاً بلافاصله پس از زایمان به حالت عادی برمی گردد. اما اگر دیابت بارداری داشته اید ، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در شما بیشتر است. شما باید تغییرات قند خون را بیشتر آزمایش کنید.

 

عوامل دیابت بارداری

پس از بررسی علائم دیابت بارداری و علل دیابت بارداری باید گفت که برخی از زنان بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند. عوامل دیابت بارداری که می تواند خطر آفرین باشد شامل موارد زیر است:

-اضافه وزن و چاقی

-کمبود فعالیت بدنی

که این دو عامل در بین عوامل دیابت بارداری، در جایگاه نخست قرار دارند.

-سندرم تخمدان پلی کیستیک

-دیابت در یکی از اعضای نزدیک خانواده

-زایمان قبلی نوزاد با وزن بیش از 4کیلوگرم

-نژاد: نژاد از جمله عوامل دیابت بارداری است که بسیار اهمیت دارد.  زنانی که سیاه پوست هستند ، اسپانیایی تبار ، سرخپوست آمریکایی و آسیایی آمریکایی بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند.

 

عوارض دیابت بارداری

اگر دیابت بارداری با دقت مدیریت نشود می تواند منجر به افزایش آنی سطح قند خون در زمان های مختلف و متعدد شود که از جمله خطرناک ترین عوارض دیابت بارداری محسوب می شود. قند خون بالا می تواند برای شما و نوزاد شما مشکلاتی از جمله افزایش احتمال نیاز به سزارین برای زایمان ایجاد کند. متاسفانه این مورد هم از شایع ترین عوارض دیابت بارداری است.  اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید ، ممکن است نوزاد شما در معرض خطرات زیر باشد:

-وزن بیش از حد هنگام تولد:  قند خون بالاتر از حد طبیعی در مادران می تواند باعث بزرگ شدن بیش از حد نوزادان شود که از جمله چالش برانگیزترین عوارض دیابت بارداری است. نوزادان بسیار بزرگ(آنهایی که وزنشان 4 کیلو یا بیشتر است)، بیشتر در کانال زایمان گیر کرده ، دچار صدمات هنگام تولد یا نیاز به زایمان سزارین می شوند.

-زایمان زودرس:  قند خون بالا ممکن است خطر زایمان زودرس و زایمان قبل از موعد مقرر را در زنان افزایش دهد

-مشکلات تنفسی جدی: از جمله مهم ترین عوارض دیابت بارداری، ابتلای نوزادان به سندرم دیسترس تنفسی است که تنفس فرزند شما را مشکل می کند.

-قند خون پایین (هیپوگلیسمی): گاهی اوقات نوزادان مادران مبتلا به دیابت بارداری کمی بعد از تولد قند خون پایین (هیپوگلیسمی) دارند. دوره های شدید هیپوگلیسمی ممکن است باعث تشنج در نوزاد شود. تغذیه سریع و گاهی محلول گلوکز داخل وریدی می تواند سطح قند خون نوزاد را به حالت عادی برگرداند.

-چاقی و دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی: نوزادان مادرانی که مبتلا به دیابت حاملگی هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی قرار دارند.

-مرده زایی: دیابت بارداری درمان نشده می تواند منجر به مرگ نوزاد قبل یا قبل از تولد شود.

 

پیشگیری از دیابت بارداری

در مورد پیشگیری از دیابت بارداری هیچ تضمینی وجود ندارد، اما هرچه عادات سالم تری را قبل از بارداری اتخاذ کنید ، احتمال پیشگیری از دیابت بارداری بیشتر است. اگر دیابت بارداری داشته اید، این انتخاب های سالم همچنین ممکن است خطر ابتلا به آن را در بارداری های آینده یا ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده کاهش دهد:

-غذاهای سالم بخورید: غذاهایی با فیبر بالا و کم چربی و کالری را انتخاب کنید. روی میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل تمرکز کنید. برای تنوع تلاش کنید تا به شما در رسیدن به اهداف خود بدون آسیب رساندن به طعم و مزه و تغذیه کمک کند. داشتن رژیم غذایی سالم می تواند از عوامل پیشگیری از دیابت بارداری باشد.

-فعال باقی بمانید: ورزش قبل و در دوران بارداری می تواند از شما در برابر ابتلا به دیابت بارداری محافظت کند. 30 روز فعالیت متوسط ​​را در بیشتر روزهای هفته انجام دهید. پیاده روی تند روزانه داشته باشید. دوچرخه سواری کنید و دورهای شنا با وقفه های کوتاه داشته باشید. فعالیت بدنی از عوامل موثر در پیشگیری از دیابت بارداری محسوب می شود.

-بارداری را با وزن سالم شروع کنید: اگر قصد باردار شدن دارید، کاهش وزن اضافی از قبل ممکن است به شما کمک کند بارداری سالم تری داشته باشید. بر ایجاد تغییرات پایدار در عادات غذایی خود که می تواند به شما در دوران بارداری کمک کند ، مانند خوردن سبزیجات و میوه های بیشتر تمرکز کنید.

 

 

تشخیص دیابت بارداری

اگر به طور متوسط ​​در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستید، احتمالاً در سه ماهه دوم بارداری خود آزمایش غربالگری را انجام دهید تا در هفته های 24 تا 28 بارداری احتمال تشخیص دیابت بارداری در شما افزایش یابد.

مادران باردار حتما حتما می بایست با دیدن اولین علائم احتمالی، برای تشخیص دیابت بارداری به پزشک مراجعه کنند.

درمان دیابت بارداری

پس از تشخیص دیابت بارداری، نیاز به درمان دیابت بارداری آغاز می گردد. اگر رژیم غذایی نادرست داشته و فعالیت بدنی کافی نداشته باشید، ممکن است برای کاهش قند خون به تزریق انسولین نیاز داشته باشید. بین 10 تا 20 درصد از زنان مبتلا به دیابت دوران بارداری برای رسیدن به قند خون پایین خود به انسولین نیاز دارند .این مسئله یکی از راه های درمان دیابت بارداری محسوب می شود. برخی از پزشکان برای کنترل قند خون داروی خوراکی تجویز می کنند ، در حالی که برخی دیگر معتقدند تحقیقات بیشتری برای تأیید اینکه داروهای خوراکی به اندازه انسولین تزریقی برای کنترل دیابت دوران بارداری بی خطر و موثر هستند، لازم است. در موارد غیردارویی، توصیه های زیر به عنوان روش های درمان دیابت بارداری ارائه می گردد:

-تغییر سبک زندگی

-پایش قند خون

-مدیریت سطح قند خون که به سلامت شما و نوزاد کمک می کند. مدیریت دقیق نیز می تواند به شما در جلوگیری از عوارض در دوران بارداری و زایمان کمک کند.

-تغییر سبک زندگی

شیوه زندگی شما ( نحوه غذا خوردن و تحرک) بخش مهمی از حفظ سطح قند خون در محدوده سالم است. پزشکان توصیه نمی کنند که در دوران بارداری وزن کم کنید اما پزشک می تواند به شما در تعیین اهداف افزایش وزن بر اساس وزن شما قبل از بارداری کمک کند و یاری رسان شما در درمان دیابت بارداری باشد.

-رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم بر میوه ها ، سبزیجات ، غلات کامل و پروتئین بدون چربی - غذاهایی که سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند و چربی و کالری کمی دارند - تمرکز می کند و کربوهیدرات های تصفیه شده بالا ، از جمله شیرینی ها را محدود می کند. یک متخصص تغذیه می تواند به شما در ایجاد برنامه غذایی بر اساس وزن فعلی ، اهداف افزایش وزن بارداری ، سطح قند خون ، عادات ورزشی ، ترجیحات غذایی شما برای درمان دیابت دوران بارداری کمک کند.

 

-فعالیت بدنی منظم

فعالیت بدنی منظم نقش مهمی در برنامه سلامتی هر زن قبل، در طول و بعد از بارداری ایفا می کند. ورزش قند خون شما را کاهش می دهد و به عنوان یک مزیت اضافی ، ورزش منظم می تواند به رفع برخی ناراحتی های شایع دوران بارداری از جمله کمردرد ، گرفتگی عضلات ، تورم ، یبوست و مشکل خواب کمک کند و درمان دیابت بارداری را منجر شود. با مشورت پزشک خود ، در بیشتر روزهای هفته 30 دقیقه ورزش ​​را هدف بگیرید. اگر مدتی فعالیت نداشتید ، به آرامی شروع کنید و به تدریج تقویت کنید. پیاده روی ، دوچرخه سواری و شنا انتخاب های خوبی در دوران بارداری هستند. فعالیت های روزمره مانند کارهای خانه و باغبانی نیز در درمان دیابت دوران بارداری مهم اند

غربالگری معمول برای دیابت بارداری

بسته به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ، ممکن است آزمایش های غربالگری کمی متفاوت باشد ، اما به طور کلی  تشخیص دیابت دوران بارداری از طریق غربالگری شامل موارد زیر است:

-آزمایش اولیه چالش گلوکز: شما یک محلول گلوکز شربت می نوشید. یک ساعت بعد ، آزمایش خون برای اندازه گیری سطح قند خون انجام می شود. سطح قند خون 190 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) یا 10.6 میلی مول در لیتر (mmol/L) نشان دهنده دیابت بارداری است.

قند خون زیر 140 میلی گرم در دسی لیتر (7.8 میلی مول در لیتر) معمولاً در آزمایش چالش گلوکز طبیعی تلقی می شود ، اگرچه این ممکن است در کلینیک یا آزمایشگاه متفاوت باشد. اگر سطح قند خون شما بالاتر از حد معمول است ، برای تشخیص اینکه آیا این بیماری را دارید ، به آزمایش تحمل گلوکز دیگری نیاز دارید.

-پیگیری آزمایش تحمل گلوکز:  این آزمایش شبیه آزمایش اولیه است ولی محلول شیرین قند بیشتری دارد و قند خون شما هر بار به مدت سه ساعت بررسی می شود. اگر حداقل دو قرائت قند خون بیشتر از حد انتظار باشد ، دیابت دوران بارداری تشخیص داده می شود.

قند خون خود را کنترل کنید

در حین بارداری ، تیم مراقبت های بهداشتی ممکن است از شما بخواهد قند خون خود را چهار بار یا بیشتر در روز - اول صبح و بعد از غذا - بررسی کنید تا مطمئن شوید سطح بدن شما در محدوده سالم است.

بخش مهمی از برنامه درمانی شما مشاهده دقیق نوزاد است. ممکن است پزشک با سونوگرافی های مکرر یا آزمایش های دیگر رشد و نمو نوزاد را بررسی کند. اگر در موعد مقرر - یا گاهی زودتر - زایمان نکنید ، پزشک ممکن است زایمان را به تاخیر بیندازد. زایمان پس از موعد ممکن است خطر عوارض دیابت بارداری را برای شما و نوزاد شما افزایش دهد.

 

پیگیری بعد از زایمان

پزشک قند خون شما را بعد از زایمان و دوباره در شش تا 12 هفته بررسی می کند تا مطمئن شود که سطح شما به حالت عادی رسیده است. اگر آزمایشات شما طبیعی است، شما باید حداقل هر سه سال یکبار خطر دیابت خود را ارزیابی کنید.

اگر آزمایشات آینده نشان دهنده دیابت نوع 2 یا پیش دیابت باشد ، با پزشک خود در مورد افزایش اقدامات پیشگیرانه خود یا شروع برنامه مدیریت دیابت صحبت کنید.

سلامتی خود را جدی بگیرید.

رعایت اصول مشخص و ساده ای می تواند به حفظ سلامتی مادر و کودک در دوران بارداری و پس از آن کمک شایان کند.