دندان قروچه و درمان خانگی دندان قروچه در خواب !

تاریخ : 1401/06/08

دندان قروچه و درمان خانگی دندان قروچه در خواب !

دندان قروچه و درمان خانگی دندان قروچه در خواب !

احتمالا شما نیز تا به حال نام دندان‌ قروچه را شنیده‌اید. این عارضه اغلب در خواب ویا ممکن است هنگام استرس در کودکان ویا افراد بزرگسال رخ دهد. دندان‌قروچه یک حالت طبیعی نیست، به همین دلیل همچون شرایطی که بدن در حالات غیر طبیعی و بیمار قرار دارد؛ به بدن آسیب می‌زند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم بدانیم دندان قروچه چیست، راه‌های درمان خانگی دندان قروچه در خواب کدام هستند و چگونه دندان قروچه را از بین ببریم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

دندان قروچه چیست

 

دندان قروچه چیست ؟!

دندان قروچه را متخصصین با نام بروکسیزم می‌شناسند. در حقیقت به شرایطی گفته می‌شود که فرد با آ‌نکه در حال جویدن غذا نیست؛ اما دندان‌ها بر روی همدیگر فشار وارد کرده و حتی صدا ایجاد می‌نماید که این صدا توسط افرادی که در اطراف وجود دارند نیز شنیده می‌شود. ممکن است به دلیل استرس و اضطراب افراد به دندان قروچه دچار شوند؛ با این‌حال این اتفاق اغلب در خواب می‌افتد و افراد متوجه ایجاد دندان قروچه نمی‌شوند، مگر آنکه اطرافیان صدای آن را بشنوند. برای این‌که بدانیم دندان قروچه چیست، باید به علائم آن توجه کنیم؛ شنیدن صدای دندان‌ها توسط دیگران، احساس درد مداوم در فک به‌خصوص زمانی که از خواب بیدار می‌شویم و همچنین سردردهای کسل.کننده از نشانه‌های دندان قروچه است. دندان قروچه ممکن است اغلب به دلیل کج بودن دندان‌ها و یا عدم مرتب بودن آن‌ها روی دهد که بسیاری از افراد به دلیل ابتلا به آپنه خواب دچار دندان‌های کج و نامرتب می‌شوند.

 

عوارض دندان قروچه

 

عوارض دندان قروچه

عوارض دندان قروچه مربوط به ایجاد مشکل در فک و دندان‌ها است. دندان قروچه چنانچه مزمن شود می‌تواند به شکستن، لق شدن و‌یا افتادن دندان‌ها منجر شود؛ همچنین ممکن است دندان‌ها را تا ریشه بساید. البته عوارض دندان قروچه، تنها مربوط به دندان‌ها نیست؛ بلکه فک را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب ایجاد یا وخیم شدن سندروم مفصل گیجگاهی فکی ویا مشکلات آرواره می‌شود. همچنین افرادی که دندان قروچه دارند، ظاهر صورت آن‌ها نیز ممکن است تغییر کند.

 

علت ایجاد دندان قروچه

 

عوامل ایجاد دندان قروچه

عوامل بسیاری ممکن است سبب بروز دندان قروچه شود؛ برای مثال ارتباط زیادی بین استرس و دندان قروچه وجود دارد، همچنین سایر احساسات منفی مصرف برخی مواد که به سبک زندگی افراد مربوط می‌شود، مشکل در خواب و مصرف برخی داروها می‌تواند سبب دندان قروچه شود. افرادی که خروپف می‌کنند ویا در خواب صحبت می‌کنند و همچنین کسانی که دچار وقفه تنفسی ویا آپنه خواب هستند، احتمال بالایی برای ابتلا به دندان قروچه دارند.

احساسات منفی همچون استرس و عصبانیت نیز سبب ایجاد دندان قروچه می‌شود. محققین ارتباط زیادی بین استرس و دندان قروچه را ثابت کرده‌اند. سبک زندگی افراد نیز می‌تواند سبب ایجاد دندان قروچه به‌خصوص در بزرگسالان شود و برای مثال مصرف الکل، دخانیات و کافئین ممکن است در بزرگسالان، به‌خصوص زمانی که پیش از خواب مصرف شود؛ سبب ایجاد دندان قروچه شود. برخی از داروها نیز که اغلب مرتبط با بیماری‌های عصبی همچون هانتینگتون و پارکینسون و افسردگی هستند، ممکن است دندان قروچه را به عنوان عارضه جانبی داشته باشند. با این حال دندان قروچه در کودکان نیز بسیار رایج است و به همین دلیل ممکن است دلایل متنوعی داشته باشد.

دندان قروچه در کودکان

ممکن است کودکان در هنگام خواب دندان قروچه داشته باشند؛ اما در اغلب مواقع این شرایط نگران کننده نیست و پس از بزرگ شدن کودکان از بین می‌رود؛ زیرا فک‌های آن‌ها در حال رشد و تغییر است. با این حال برخی از عوامل در کودکان سبب بروز دندان قروچه می‌شود، برای مثال درد بیش از حد هنگامی که دندان‌ها در حال رشد هستند، وجود استرس و اضطراب عاطفی، مصرف داروهای عصبی همچون ضدافسردگی و همچنین برخی شرایط پزشکی خاص همچون فلج مغزی ویا اختلال بیش فعالی و نقص توجه، می‌تواند سبب دندان قروچه در کودکان شود که این شرایط باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد و نه‌تنها دندان قروچه در کودکان درمان شود، بلکه عواملی که سبب ایجاد آن شده است، از بین بروند.

 

محافظ دندان قروچه

 

درمان دندان قروچه

چنانچه برای دندان قروچه خود به دندانپزشک مراجعه کنید، می‌توانند برای شما محافظ دندان قروچه بسازند تا هنگام خواب از آن استفاده کرده و مانع از فشار دندان‌ها بر روی یکدیگر شوید ؛البته استفاده از محافظ دندان قروچه زمانی بهترین کاربرد را دارد که علت دندان قروچه وجود نداشته باشد ویا از بین برود. همچنین درصورت وجود استرس بیش از حد با مراجعه به روانشناس می‌توانید دلیل دندان قروچه را از بین ببرید. همچنین یک پزشک ویا فیزیوتراپ با تجویز داروهای شل‌کننده عضلات به شل‌ شدن عضلات فک و درمان دندان قروچه کمک می‌کند.

درمان خانگی دندان قروچه در خواب

راه‌های زیادی برای درمان خانگی دندان قروچه در خواب وجود دارد تا احتمال ایجاد آن را هنگام خواب کم نماید؛ برای مثال می‌توانید غذاها و نوشیدنی‌هایی که کافئین دارند را از غذای رژیمی خود حذف کنید؛ این غذاها شامل نوشابه، شکلات، قهوه و... هستند. همچنین عادت جویدن مداد یا اشیایی که غذا نیستند را ترک کنید و تا حد امکان از آدامس جویدن خودداری نمایید تا عادت عضلات فک به ایجاد فشار و سایش از بین برود. همچنین هنگامی که در خواب دچار دندان قروچه شده‌اید، یک روش درمان خانگی دندان قروچه در خواب را که استفاده از حوله گرم است، امتحان کنید که می‌توانید آن را روی گونه خود قرار دهید تا عضلات فک شما شل شده و دندان قروچه از بین برود.

 

دندان قروچه

 

رژیم غذایی و دندان قروچه

همانطور که گفتیم دندان قروچه می‌تواند ناشی از سبک زندگی نادرست باشد. همچنین استرس و افسردگی ممکن است سبب ایجاد دندان قروچه شود، به همین دلیل باید تلاش کنید با افزایش تحرک و از بین بردن استرسی که در زندگی شما وجود دارد، از ایجاد چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنید. چنانچه می‌خواهید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را اصلاح کنید ویا به دلیل افزایش وزن و حتی لاغر بودن دچار استرس و افسردگی هستید؛ می‌توانید از رژیم‌های بهاره غفاری استفاده کنید که نه‌تنها به ارتقای سلامت شما کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند اعتماد به‌نفس و حس خوب را در شما افزایش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید ویا چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید بر روی رژیم آنلاین کلیک کنید.