دو دستور پیتزا کتویی مناسب برای رژیم کتو

تاریخ : 1401/10/13

دو دستور پیتزا کتویی مناسب برای رژیم کتو

دو دستور پیتزا کتویی مناسب برای رژیم کتو

پیتزا یکی از غذاهای خوشمزه‌ای است که واقعا نادیده گرفتن آن کار سختی است. افرادی که رژیم کتورژنز دارند، مخصوصا افرادی که رژیم کتو را به عنوان شیوه زندگی خود انتخاب کرده‌اند نیز پیتزا را دوست دارند. اما بیشترین مشکل در پیتزاهای معمول، مقادیر زیاد کربوهیدرات آن است. در حقیقت، پایه همه پیتزاها، خمیر پیتزا است که برای یک رژیم کتو ممنوع است. اما نگران نباشید. افراد بسیاری در دنیا هستند که غذاهای کتوژنیک می‌پزند و سعی می‌کنند دستورهای غذایی جدیدی را خلق کنند که هم خوشمزه باشد و هم کربوهیدرات نداشته باشد. آنها برای دستور پیتزا کتویی هم راه حل‌هایی پیدا کرده‌اند.

ما در این مقاله، پس از معرفی مختصری از رژیم کتوژنیک، دو دستور پیتزا کتویی را برای شما آماده کرده‌ایم تا بتوانید با پخت و مصرف آن، لحظات شادی را تجربه کنید. با ما همراه باشید تا بتوانید پیتزای کم کربوهیدرات خوشمزه‌ای بپزید.

رژیم کتوژنز

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک رژیمی است که کربوهیدرات از آن حذف شده یا به شدت محدود شده است. برخلاف تصور بسیاری از افراد، کربوهیدرات‌ها فقط در نان و برنج نیستند، بلکه در میوه، بسیاری از سبزیجات، لبنیات و حبوبات هم موجود هستند.

به عبارت دیگر، رژیم کتوژنیک که ما در این مقاله قرار است دو دستور پیتزا کتویی آن را به شما آموش دهیم، رژیمی است که پایه آن بر چربی‌ها  و پروتئین است. این رژیم با محدود کردن کربوهیدرات‌ها، سوخت و ساز بدن را بر روی چربی‌ها متمرکز می‌کند و تلاش می‌کند تا چربی‌ها را بسوزاند.

در شرایط عادی، سوخت عمده بدن کربوهیدرات است. پس از اتمام کربوهیدرات‌ها بدن به سراغ چربی‌ها رفته و شروع به سوزاندن آنها می‌کند.

 ایده پشت رژیم کتوژنیک این است که تا زمانی که بدن به کربوهیدرات‌ها دسترسی داشته باشد، سوخت چربی‌ها سخت می‌شود و چه بسا بدن کربوهیدرات اضافی را هم به چربی تبدیل کند. پس برای به حرکت درآوردن ذخایر چربی‌ها، لازم است کربوهیدرات‌ها را محدود کنیم تا بدن برای تولید انرژی به چربی وابسته شود.

مطالعات نشان می دهند که این نوع رژیم با فوائد زیادی همراه است. از جمله:

1. کاهش وزن

رژیم کتوژنیک ممکن است به چندین روش از جمله افزایش متابولیسم و کاهش اشتها به کاهش وزن کمک کند. این رژیم شامل غذاهایی است که فرد را سیر می‌کند و ممکن است هورمون‌های محرک گرسنگی را کاهش دهد. به این دلایل، پیروی از رژیم کتو می‌تواند اشتها را کاهش دهد و باعث کاهش وزن شود.

 

2. بهبود آکنه

آکنه دلایل مختلفی دارد و ممکن است در برخی افراد با رژیم غذایی و قند خون ارتباط داشته باشد.

خوردن یک رژیم غذایی پر از کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده و تصفیه‌شده، احتمال دارد تعادل باکتری‌های روده را به هم بریزد و سبب افزایش یا کاهش قند خون شود. هم کاهش و هم افزایش قند خون، می‌توانند بر سلامت پوست تأثیر منفی بگذارند. رژیم کتوژنز این روند را معکوس می‌کند.

 

3. کاهش خطر برخی از سرطان‌ها

به گفته محققان، رژیم کتوژنیک می‌تواند به پیشگیری یا حتی درمان برخی سرطان‌ها کمک کند. این رژیم می‌تواند یک درمان مکمل ایمن و مناسب برای استفاده در کنار شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در سرطان‌های خاص باشد. دلیل آن هم این است که رژیم کتوژنیک، استرس اکسیداتیو بیشتری در سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های طبیعی ایجاد می‌کند و باعث مرگ آنها می‌شود. با این حال تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است و نمی‌توان با قطعیت از آن صحبت کرد.

پیتزا کتویی

دستور پیتزا کتویی شماره1:

این پیتزا برخلاف سایر پیتزاهای کتویی که خورده‌اید، خمیر شل، بی‌مزه و وارفته‌ای ندارد. می‌توانید امتحان کنید.

زمان آماده سازی: 10 دقیقه

زمان پخت: 20 دقیقه

بازده: 4 وعده

در هر وعده از این دستور پیتزا کتویی، 4 واحد کربوهیدرات خالص وجود دارد.

 

ترکیبات خمیر:

  • 2 عدد تخم مرغ بزرگ
  • 2 قاشق غذاخوری پنیر دلمه (خامه ترش می‌تواند جایگزین شود)
  • 2 قاشق غذاخوری کره ذوب شده
  • 1 لیوان آرد بادام
  • نصف قاشق چای‌خوری پودر سیر
  • یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک صورتی هیمالیا یا دریا
  • 1 فنجان پنیر چدار رنده شده (یا هر پنیر رنده شده دیگری)

 

تاپینگ‌های اختیاری:

سس پیتزا کم کربوهیدرات، پنیر رنده شده، پپرونی، سوسیس، سبزیجات

 

روش پخت

  1. فر را با دمای 400 درجه گرم کنید و کاغذ روغنی را روی ظرفی که قرار است در آن پیتزا را بپزید، قرار دهید.
  2. در یک کاسه متوسط، تخم‌مرغ‌ها، پنیر و کره را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید.
  3. در ظرفی جداگانه آرد بادام، پودر سیر و نمک را با هم مخلوط کنید. این مخلوط خشک را به کاسه قبلی اضافه کنید و هم بزنید تا ترکیب شوند. پنیر چدار را هم اضافه کنید.
  4. خمیری که درست شده را بین دو ورق کاغذ روغنی، به اندازه، ضخامت و شکل دلخواه در بیاورید. این خمیر خیلی مرطوب است. برای همین شما باید ورقه کاغذ روغنی بالایی را برداشته و خمیر را درحالی‌که روی ورق روغنی زیرین در داخل ظرف قرار گرفته است، به مدت 12 تا 14 دقیقه، یا تا زمانی که سطح تردی مورد نظرتان را پیدا کند، بپزید. هر چه بیشتر آن را بپزید تردتر می‌شود!
  5. خمیر را از فر خارج کنید و مواد روی دستور پیتزا کتویی خود را هر طور که دوست دارید با تمام سس‌ها، پنیر و تاپینگ‌های مورد علاقه خود روی آن بریزید.
  6.  پیتزای کتوژنتیک را برای 5-8 دقیقه دیگر یا تا زمانی که پنیر آب شود بپزید.

دستور پیتزای کتویی

دستور پیتزا کتویی شماره2:

زمان آماده سازی: 1 ساعت

زمان پخت: 30 دقیقه

بازده: 6 تا 8 وعده

 

ترکیبات

 

ترکیبات سس:

  • یک سوم فنجان کنسرو گوجه فرنگی خرد شده (بدون شکر)
  • 1 قاشق چایخوری روغن زیتون
  • 1 حبه سیر کوچک، خرد شده
  • نمک

 

ترکیبات خمیر کتو:

  • یک و نیم فنجان موزارلای رنده شده
  • 2 قاشق غذاخوری خامه ترش پرچرب
  • دو سوم فنجان آرد بادام یا نارگیل
  • 2 تخم مرغ بزرگ کمی زده شده
  • نمک
  • روغن زیتون، برای چرب کردن

 

ترکیبات تاپینگ‌:

  • یک سوم فنجان موزارلای رنده شده
  • فلفل قرمز خرد شده و پونه کوهی خشک شده

 

روش پخت

  1. برای سس گوجه فرنگی، روغن، سیر و کمی نمک را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کنید. بگذارید حداقل 30 دقیقه در دمای اتاق بماند (این را می‌توان از شب قبل درست کرد و در یخچال گذاشت).
  2. فر را با دمای 450 درجه فارنهایت گرم کنید و ظرف پیتزا را با یک ورق روغنی بپوشانید.
  3. برای خمیر کتو دستور پیتزا کتویی، پنیر و خامه ترش را با هم در یک کاسه بزرگ قابل استفاده در مایکروویو بریزید. در فواصل 1 دقیقه‌ای، آن را در مایکروویو قرار دهید و خارج کنید و هم بزنید تا پنیر ذوب شود. سپس بگذارید کمی خنک شود. آرد، تخم مرغ و یک چهارم قاشق چای‌خوری نمک را اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا به خمیر تبدیل شود (کمی خیس و کشدار خواهد شد).
  4. خمیر را توی ظرف بریزید، یک کاغذ روغنی دیگر روی آن قرار دهید و آن را به شکلی که می‌خواهید شکل دهید.
  5. کاغذ روغنی بالایی را بردارید.
  6. خمیر را در داخل ظرف، درون فر از قبل گرم شده قرار دهید و حدود 15 دقیقه بپزید تا طلایی شود و پف کند. (خمیر را می‌توان از روز قبل پخت، خنک کرد و بسته‌بندی کرد.)
  7. برای تاپینگ دستور پیتزا کتویی خمیر را بردارید، سس و موزارلا را روی آن قرار دهید و حدود 5 دقیقه دیگر بپزید تا پیتزا داغ شده و پنیر آب شود. سپس آن را با تکه‌های فلفل قرمز، پونه کوهی و نمک تزئین کرده و به صورت مثلث برش دهید.

دستور پیتزای کتویی

سخن آخر

افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنند هم می‌توانند پیتزا بخورند. با این حال لازم است از دستور پیتزا کتویی پیروی کنند. دستور پیتزا کتویی، راهنمای پخت پیتزایی است که در آن کربوهیدرات موجود نباشد. از آنجا که بخش اصلی کربوهیدرات پیتزا در نان آن است، دستورات مختلفی برای پخت نان پیتزا بدون استفاده از آرد ایجاد شده است. با این حال، برخی از خمیرهای دستور پیتزای کتویی، شل و وارفته می‌شوند. ما در این مقاله دو دستور پیتزای کتویی را بررسی کردیم. خمیرهای این پیتزاها، مخصوصا پیتزای اول، از انواع خوشمزه هستند و معمولا شل و وارفته نمی‌شوند. 

رژیم کتوژنیک یکی از انواع رژیم‌های لاغری است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است. حتی برخی‌ها این روش را به عنوان یک روش سالم برای زندگی انتخاب کرده‌اند. تحقیقات، فواید مختلفی را برای این نوع رژیم مشخص کرده است که یکی از مهم‌ترین این فواید، کاهش وزن است.