درمان گودی کمر چه‌قدر طول می‌کشد؟

تاریخ : 1401/12/13

درمان گودی کمر چه‌قدر طول می‌کشد؟

درمان گودی کمر چه‌قدر طول می‌کشد؟

درمان گودی کمر همیشه یکی از پر چالش‌ترین موارد حوزه پزشکی بوده‌است که بیماران و پزشکان زیادی را درگیر کرده‌است. اگر چه گودی کمر موضوعی نیست که فقط از نظر ظاهری برای افراد دردسرساز باشد، اما همین ایجاد تغییر در نحوه خوابیدن یا ایستادن افراد می‌تواند به دغدغه مهمی برای آن‌ها تبدیل شود. یکی از بزرگترین رنج‌های افراد مبتلا به گودی کمر، عدم توانایی آن‌ها در خوابیدن به پشت است. این موضوع می‌تواند در دراز مدت ذهن بیمار را به خود معطوف ساخته و برای او مشکلاتی را به وجود آورد. درمان گودی کمر، راه‌های مختلفی دارد که در ادامه این مطلب از غفاری دایت به معرفی و توضیح موثرترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

تست گودی کمر

ابتدا لازم است بدانیم که کمر انسان‌ها به طور طبیعی دارای مقدار محسوسی گودی است. داشتن این قوس به شکل طبیعی آن امری عادی است. اما زمانی که این قوس از مقدار طبیعی خود بیشتر باشد، در واقع انحنای مضاعفی در ستون فقرات شکل گرفته است که آن را با نام گودی کمر می‌شناسند.

اما چگونه می‌توان متوجه شد که انحنای کمر و قوس ستون فقرات از حالت طبیعی خود خارج شده و فرد دچار گودی کمر است؟

تست گودی کمر به افراد کمک می‌کند تا بتوانند به این سوال پاسخ دهند. تست گودی کمر را به واسطه تصویربرداری اشعه ایکس انجام می‌دهند. به این ترتیب پزشک تعداد مهره‌های کمر، نحوه چیدمان آن‌ها و همچنین جایگاه قرارگیری آن‌ها نسبت به یکدیگر را مورد بررسی قرار می‌دهد.

البته مواردی هستند که سنجش زاویه ستون فقرات را دشوار می‌کنند، در واقع این موارد سبب می‌شوند تست گودی کمر نتیجه دقیق و حقیقی خود را آشکار نسازد.

برخی از موثرترین مواردی که تشخیص گودی کمر را دشوار می‌سازند به شرح زیر هستند:

- سن بالا که سبب می‌شود فرد نسبت به گذشته خمیده‌تر ایستاده و ستون فقراتی منحنی شکل داشته باشد.

- چاقی یا اضافه وزن که بر روی نحوه ایستادن فرد تاثیرگذار است.

- انجام ورزش‌های خاص که به مرور بر نحوه ایستادن و راه‌رفتن فرد تاثیر می‌گذارد.

اسکن استخوان، سی‌تی اسکن و MRI از دیگر راه‌های تست گودی کمر هستند که توسط آن‌ها وجود یا عدم وجود این بیماری در فرد تشخیص داده می‌شود.

همچنین راه‌های تشخیص گودی کمر در خانه نیز وجود دارد که می‌توانید به کمک آن متوجه شوید به این بیماری دچار هستید یا خیر. برای مثال می‌توانید کمر خود را به دیوار تکیه داده و دست‌ها را بالا برده و پشت دست‌ها را به دیوار بچسبانید. به این ترتیب می‌توانید از یک نفر بخواهید که میزام قوس و انحنای ستون فقرات شما را بسنجد تا ببیند از حالت طبیعی خارج است یا ظاهری عادی دارد.

 

عوارض گودی کمر

 

عوارض گودی کمر

از عوارض گودی کمر می‌توان به تاثیر این بیماری بر ماهیچه‌های شکمی و مورب شکمی اشاره کرد. به علاوه گودی کمر سبب می‌شود ماهیچه‌های باسن با کشیدگی و عدم ایستایی مواجه شوند.

کمر درد مستمر از دیگر مشکلاتی متداولی است که این افراد به آن دچار می‌شوند. به دلیل انحنای به وجود آمده در ستون فقرات و کشش حاصل در عضلات، فرد مبتلا به طور مستمر از کمر درد رنج می‌برد و قاد به انجام بسیاری از فعالیت‌های روزانه عادی نیست.

 

مدت زمان درمان گودی کمر

 

مدت زمان درمان گودی کمر

درمان گودی کمر راه‌های مختلفی دارد. اما اینکه هریک از این راهکارها چه مدت طول می‌کشد بسته به نوع آن‌ها متفاوت است.

چندین حرکت اصلاحی وجود دارد که به درمان گودی کمر کمک می‌کند. این حرکات اصلاحی باید تحت نظارت پزشک، مربی ورزشی یا فیزیوتراپیست انتخاب شده و صورت گیرد.

لذا لازم است پیش از جستجوی آن‌ها در صفحات اینترنت یا یادگیری آن‌ها از سایر رسانه‌ها، حتما با یک پزشک یا متخصص درمان گودی کمر مشورت کرده و نسبت به میزان زاویه انحنای کمر خود و آنچه سبب کاهش یا بروز آسیب‌های بیشتر به قوس ستون فقرات می‌شود آگاه شویم.

از این رو مدت زمان درمان گودی کمر بسته به میزان گودی کمر و انحنای ایجاده شده و همچنین بسته به روش درمانی منتخب پزشک متخصص می‌تواند بین ۶ ماه تا ۱ سال متغیر باشد.

 

درمان گودی کمر با ورزش

 

درمان گودی کمر با ورزش

یکی از راه‌های درمانی گودی کمر، انجام ورزش‌های خاص و مناسب برای این بیماری است. درواقع گودی کمر، موضوعی است که بیش از علم پزشکی، ورزش‌درمانی بر روی آن پاسخ مثبت و موثر می‌دهد. درمان گودی کمر با ورزش با یکی از چندین روش رایج زیر یا ترکیبی از آن‌ها امکان‌پذیر است:

- می‌توانید روی شکم دراز بکشید، تلاش کنید مچ پای راست به باسن نزدیک شود، سپس پا را در حالت کشیده قرار داده و این بار سعی در نزدیک کردن مچ پای چپ به باسن نمایید.

- یکی از حرکات مهم و موثر دیگر، حرکت اصلاحی معروف به گاو و گربه یا Cow & Cat که ورزش یوگا آن را برای ما به ارمغان آورده است، که در آن به حالت چهار دست و پا قرار گرفته و یکبار به کمر قوس مقعر داده و سر و گردن را بالا نگه می‌داریم و بار دیگر به کمر قوس محدب داده و سر و گردن را پایین می‌آوریم. این تمرین را در تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های ورزشی مشاهده کرده و روزانه با مشورت پزشک سه ست ۱۲ یا ۸ تایی از آن را انجام دهید.

- تمرین بعدی که می‌تواند در درمان گودی کمر مناسب باشد، درازنشست است که علاوه بر تاثیرگذار بودن بر روی عضلات شکم و پهلو، به درمان گودی کمر نیز کمک می‌کند.

 

حرکات پیلاتس برای گودی کمر

 

حرکات پیلاتس برای گودی کمر

پیلاتس یکی از ورزش‌هایی است که حرکات اصلاحی و تمارین زیادی برای درمان گودی کمر را شامل می‌شود.

لازم است پیش از انتخاب این حرکات و انجام آن‌ها صرفا جهت درمان گودی کمر، ابتدا با مربی ورزشی یا پزشک متخصص درباره گودی کمر صحبت کرده و از آن‌ها بخواهیم میزان انحنای ستون فقرات ما را بررسی نمایند و با توجه به آن، تمرین یا حرکت اصلاحی مناسب را انتخاب کرده و نحوه انجام صحیح آن را به ما آموزش دهند.

یکی از حرکات پیلاتس برای گودی کمر، انجام حرکات اصلاحی با توپ پیلاتس است. به این روش که می‌توان توپ را در فاصله مشخصی از مابین دیوار و کمر قرار داده و سعی نگهداری توپ در آن حالت داشت. بسیاری از این تمارین را نیز می‌توان از رسانه‌های ورزشی آموخت.

 

گودی کمر و اضافه وزن

 

گودی کمر و اضافه وزن

گودی کمر می‌تواند در افراد چاق یا لاغر بروز کند، اما همانطور که پیش‌تر گفته شد، اضافه وزن تشخیص گودی کمر را با مشکل روبه‌رو می‌کند و حتی با فشار مضاعفی که روی آن ایجاد می‌کند، سبب ایجاد درد ویا تغییر شکل بیشتر می‌شود. به همین دلیل چنان‌چه به بیماری گودی کمر مبتلا هستید، همین حالا با کلیک بر روی رژیم اختصاصی من، رژیم غذایی خود را آغاز کنید تا نه‌تنها از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود، بلکه به تناسب اندام دلخواه خود برسید. این رژیم اختصاصی توسط بهاره غفاری، مشاور تغذیه حرفه‌ای، ارائه می شود که در آن نه‌تنها ویژگی‌های شخصی شما درنظر گرفته شده است، بلکه در کنار دستیابی به وزن ایده آل سلامت خود را ارتقا می‌دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک کنید.