درمان کم خونی و علائم کم خونی پنهان !

تاریخ : 1401/05/09

درمان کم خونی و علائم کم خونی پنهان !

درمان کم خونی و علائم کم خونی پنهان !

درمان کم خونی یکی از داغ‌ترین مباحث مورد مطالعه علم حاضر است. هر ساله افراد به خصوص زنان و دختران زیادی در اثر ابتلا به این بیماری با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. لذا طب امروز همواره به دنبال ارائه راه‌حل‌های نوین و کارسازی برای درمان کم خونی است. بنابراین لازم است که با علائم کم خونی آشنا باشیم، انواع آن را بشناسیم و بدانیم که چه نوع تغذیه‌ای ما را در عدم ابتلا به این بیماری یا کنترل آن یاری می‌دهد.

 

انواع کم خونی

 

انواع کم خونی

کم خونی از آن دسته بیماری‌هایی است که انواع گوناگون دارد. هر یک از انواع بیماری کم خونی از دلایل خاصی نشات گرفته‌است. اگرچه کم خونی علل مختلفی دارد که جلوتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد، اما بیشتر این دلایل ناشی از مسائل ژنتیک یا موروثی است. اگر بخواهیم انواع کم خونی را به تفکیک دسته بندی معرفی کنیم، باید بگوییم که رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

کم خونی فقر آهن

یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین کم خونی‌هایی که افراد زیادی را به خود مبتلا ساخته است، کم خونی ناشی از فقر آهن است که معمولا از کودکی گریبان فرد و خانواده را می‌گیرد. از این رو مهم است که زنان باردار در دوره بارداری و پس از تولد فرزند، تحت نظارت و درمان یک پزشک متخصص نسبت به حفظ فرزند خود از این بیماری تلاش کرده و راهکارهای مهم را اجرا نمایند.

اگر بخواهیم به کم خونی فقر آهن بپردازیم، باید بگوییم دوران بارداری یکی از تاثیرگذارترین زمان‌های ممکن در بروز این بیماری است.

رنگ پریدگی پوست، رنگ پریدگی زبان، رنگ پریدگی لب‌ها، زود خسته شدن، سرگیجه، بیحالی، سوزن‌سوزن شدن سر انگشتان، دست‌ها یا پاها، تهوع، گودشدن سطح ناخن ها و مواردی از این دست می‌توانند از علائم کم خونی فقر آهن باشند.

کم خونی آنمی

پس از فقر آهن، یکی دیگر از رایج‌ترین و شایع‌ترین انواع کم خونی، آنمی است. آنمی بیماری کم خونی است که طی آن اندازه گلبول‌های قرمز بزرگ شده اما تعداد آن‌ها کاهش می‌یابد. لذا خون به اندازه کافی از اکسیژن لازم بهره نمی‌‌برد و مشکلاتی را برای فرد بیمار پدیدار می‌سازد.

این مشکل می‌تواند به واسطه اختلالات مادرزادی اتفاق افتاده باشد که اغلب با آزمایش‌های تخصصی خود را آشکار ساخته و تشخیص داده می‌شود. کمبود ویتامین‌های C، E و B1 از دیگر مواردی است که می‌تواند منجر به بروز آنمی در فرد شود.

کم خونی پرنیشیوز

فقر ویتامین B12 سبب بروز یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین حالات کم خونی، به نام پرنیشیوز می‌شود. این بیماری اگرچه دلایل مختلف دیگری نیز می‌تواند داشته‌باشد اما یکی از رایج‌ترین دلایل بروز آن می‌تواند جراحی‌های انجام شده بر روی معده باشد. درواقع پرنیشیوز را می‌توان یکی از عوارض جراحی‌هایی که بر روی معده و دیواره معده انجام می‌شود دانست.

 

علائم کم خونی پنهان

 

علائم کم خونی پنهان

ممکن است شخصی سال‌ها به کم خونی مبتلا باشد اما هرگز این را نداند. زیرا کم خونی بیماری است که به مرور بر روی تمام یا قسمتی از عملکرد بدن فرد تاثیر می‌گذارد و تا زمانی که این تاثیرگذاری زندگی عادی فرد را دچار مشکل نکرده و او را راهی مطب و آزمایشگاه نکند، بیماری قابل تشخیص نیست.

اما به طور کلی برخی از علائم هستند که با وجود آن‌ها می‌توان تشخیص داد که شخص دارای بیماری کم خونی پنهان است. برخی از رایج‌ترین این علائم به شرح زیر هستند:

  1. کمرنگ بودن پوست
  2. کمرنگ بودن پلک‌های پایین
  3. بی‌نظمی در ضربان قلب
  4. خستگی دائم و بدون توجیه
  5. عدم وجود تمرکز کافی
  6. نازک شدن سطح ناخن به طوری که می‌توان آن را به راحتی خراشید
  7. ترک‌های لب و اطراف لب
  8. اشتیاق به مصرف غذاهای غیر معدنی

 

درمان کم خونی در طب سنتی

 

درمان کم خونی شدید در طب سنتی

همچنان که علم روز به دنبال یافتن راه‌حل‌های مناسب برای درمان کم خونی است، درمان کم خونی در طب سنتی نیز امکان‌پذیر شده است. داروهای گیاهی خاصی که در این عرصه نسبت به درمان کم خونی موثر واقع شده‌اند در اکثر داروخانه‌ها، عطاری‌ها یا مراکز پخش داروهای گیاهی موجود هستند.

گیاه گزنه

کنجد

اسفناج

خرما

شنبلیله

گل ختمی

جعفری

و بسیاری مواد دیگر همگی از خوراکی‌ها و غذاهای طب سنتی هستند که به فرد در درمان کم خونی کمک می‌کنند.

 

درمان سریع کم خونی

 

درمان سریع کم خونی

اما آیا موضوعی تحت عنوان درمان سریع کم خونی وجود دارد؟ یا همانطور که این بیماری به صورت خاموش فرد را به خود دچار می‌سازد، به همان شکل نیز باید در درازمدت درمان شود؟

پیش از این که پاسخ این سوال را دهیم، لازم است بدانیم که برخی عادات فردی می‌توانند به طور کلی از ابتلا به کم خونی جلوگیری کنند. برای مثال خوردن غذاهای خونساز، میوه و صبحانه به موقع، می‌تواند از ابتلای فرد به کم خونی جلوگیری کند. عسل، نوشیدن مقدار کافی آب و مصرف سبزیجات نیز همگی از عاداتی هستند که فرد را در عدم ابتلا به کم خونی حمایت می‌کنند.

اما در زمینه رسیدن به یک درمان سریع باید گفت همه چیز به تغییر عادات بد غذایی فرد مربوط است. افرادی که صبح‌ها دیر از خواب بیدار شده و عادت به صبحانه خوردن ندارند، یا ورزش و تحرک کافی را در برنامه روزمره خود قرار نمی‌دهند و یا اینکه از مصرف ویتامین‌ها و قرص‌های آهن تحت نظارت پزشک غافل هستند، نمی‌توانند درمان سریع کم خونی را تجربه کنند و احتمالا باید مدت زیادی با این بیماری و عوارض آن دست و پنجه نرم کنند.

 

درمان سریع کم خونی

 

درمان کم خونی کودکان

کودکان از آن دسته افرادی هستند که بیش از سایرین با کم خونی درگیر شده و به آن مبتلا می‌شوند. دلیل این موضوع می‌تواند عدم رعایت غذای رژیمی مناسب برای کودک باشد. بدن کودک آماده ابتلا به هر نوع بیماری است، از این رو مهم است که والدین چه روشی را برای گذران زندگی روزمره کودک در نظر می‌گیرند. کودکانی که تا دیروقت بیدار بوده، از طرفی آفتاب و هوای مطبوع صبح را از دست می‌دهند، به طور صحیح از تغذیه مناسب در وعده صبحانه برخوردار نیستند و بدتر از آن عادت به خوردن نهار یا شام سالم ندارند، به طور قطع در خطر ابتلا به بیماری کم خونی به سر می‌برند. همچنین کودکانی که با تنقلات و میان‌وعده‌هایی که از ارزش کافی غذایی برخوردار نیستند، خود را سیر می‌کنند، بیش از سایر کودکان در خطر ابتلا به کم خونی هستند.

برای پیشگیری از ابتلا به انواع کم‌خونی‌هایی که به دلیل رژیم غذایی نادرست به‌وجود می‌آید، باید برای کاهش وزن و لاغری از رژیم غذایی استفاده کنید که مواد مغذی بدن شما را تامین کند. بهاره غفاری یکی از حرفه‌ای‌ترین مشاوران تغذیه است که به شما برای تناسب اندام و ارتقای سلامتی کمک می‌کند. برای آشنایی با بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک کنید. برای دریافت رژیم لاغری اختصاصی خود، همین حالا بر روی رژیم من کلیک نمایید.