درباره چند خواص شبدر شیرین در رژیم غذایی بیشتر بدانید!

تاریخ : 1401/06/06

درباره چند خواص شبدر شیرین در رژیم غذایی بیشتر بدانید!

درباره چند خواص شبدر شیرین در رژیم غذایی بیشتر بدانید!

گیاه شبدر شیرین یا یونجه زرد که عضوی از خانواده Leguminosae است، گیاهی دو ساله است که ارتفاع این داروی گیاهی به ۰.۶ تا ۱.۲ متر می‌رسد. گل‌های گیاه شبدر شیرین از نظر انداره کوچک هستند و رنگ آن‌ها زرد است. عطر و رایحه گل‌های شبدر شیرین مشابه یونجه یا وانیل است. گیاه دارویی شبدر شیرین یا یونجه زرد در مناطقی مانند آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و مناطق معتدل آسیا رشد می‌کند. این گیاه دارویی یونجه زرد میوه خود را در سال دوم دانه‌های این گیاه را در بین ماه مه و سپتامبر ساخته و از می‌میرد. دانه‌های شبدر شیرین ممکن است برای مدت زمان بیشتر از سی سال زنده بماند. همچنین این گیاه شبدر شیرین برای تقویت ریشه خود سال اول وقت و انرژی می‌گذارد. ریشه گیاه شبدر شیرین عمیق است و به اندازه یک تا دو متر در خاک نفوذ می‌کند. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص شبدر شیرین است به بررسی خواص خواص درمانی شبدر شیرین، موارد مصرف شبدر شیرین و در نهایت مضرات شبدر شیرین ‌می‌پردازیم.در سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۰۰، گیاه شبدر شیرین برای علوفه و برای تولید خاک رشد می‌یافت، چون ریشه‌های این گیاه شبدر شیرین به نیتروژن در خاک کمک می‌کرد. در قرن حاضر از گیاه شبدر شیرین برای تولید عسل استفاده می‌شود زیرا گل‌های گیاه شبدر شیرین یا یونجه زرد دارای شهد شیرین هستند که جاذب زنبور‌ها است. در برخی از مناطق کشاورزی در ایالات متحده از گیاه شبدر شیرین امروزه به عنوان مزاحم یاد می‌شود چون این گیاه باسرعت بالایی گسترش پیدا کرده و توانایی گرفتن زمین‌های باز یا پرپیچ و خم را دارد. خواص شبدر شیرین فراوان است از آن برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود و ارزش دارویی دارد.

 

مهم ترین خواص شبدر شیرین

 

خواص درمانی شبدر شیرین

گیاه شبدر شیرین یا یونجه زرد دارای خواص درمانی است و از نظر مصارف دارویی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ زیرا گل‌های این گیاه دارویی دارای اسید کومارینیک است. از شاخه‌های گل و برگ شبدر شیرین برای تهیه دارو استفاده می‌کنند. کومارین یک ماده فعال در دارو‌های ضد انعقاد خون (داروهای کاهنده خون) است. شبدر شیرین با داشتن این ماده کومارین دارای خواص درمانی است. از خواص شبدر شیرین به علت وجود کومارین می‌توان به کاهش التهاب و کاهش تورم با افزایش جریان خون بین قلب و رگ‌ها است.

از دیگر خواص شبدر شیرین یا یونجه زرد این است که به عنوان یک داروی گیاهی می‌تواند در درمان هموروئید، ورید واریسی و همچنین بهبود زخم موثر و مفید باشد. برای بهره‌مندی از خواص شبدر شیرین برای درمان ورید واریسی باید از خیسانده یا دم کرده شبدر شیرین استفاده کنید.

پشتیبانی از درمان التهاب ورید، لخته‌های خون و تراکم غدد لنفاوی از دیگر خواص شبدر شیرین یا یونجه زرد است. در صورت استفاده از گیاه دارویی شبدر شیرین به صورت چای و یا به عنوان یک تیسان می‌توانید از خواص شبدر شیرین در درمان ناراحتی پا و کاهش ناراحتی پا برخوردار شوید. استعمال موضعی و خارجی از شبدر شیرین موجب بهره‌مندی از خواص شبدر  شیرین در بهبودی کبودی و کاهش تورم هموروئید می‌شود. یوی دیگر از خواص شبدر شیرین یا یونجه زرد خاصیت ادرار آوری یا دیوریتیک بودن این داروی گیاهی است. توجه داشته باشید که گیاه دارویی شیدر شیرین را با شبدر قرمز اشتباه نگیرید.

 

خواص درمانی شبدر شیرین

 

موارد مصرف شبدر شیرین

از گیاه شبدر شیرین یا یونجه زرد خشک شده برای تهیه پماد و سایر موارد استفاده می‌کنند. یکی از موارد مصرف شبدر شیرین مصرف خیسانده‌ی این گیاه دارویی است که برای تهیه خیسانده شبدر شیرین باید آب جوش را روی یا دو قاشق چای خوری از گیاه شبدر شیرین خرد شده و ساقه‌ها بریزید و اجازه دهید آن‌ها برای مدت زمان ده تا پانزده دقیقه باقی بماند، پس گذشت این مدت زمان خیسانده شبدر شیرین آماده است و شما می‌توانید با مصرف ۲ تا ۳ فنجان در روز از این خیسانده داروی گیاهی شبدر شیرین برای درمان رگ‌های واریسی از خواص شبدر شیرین بهره‌مند شوید.

 

مضرات شبدر شیرین

 

مضرات شبدر شیرین

گیاه دارویی شبدر شیرین و یا همان یوجه زرد در کنار تمام فواید و خواص درمانی بی نظیری که دارد یکسری عوارض جانبی و تداخلات دارویی نیز دارد. استفاده از گیاه دارویی شبدر شیرین ( یونجه زرد) در دوز‌های بالا برای مدت زمان طولانی مضراتی از جمله سردرد، بی حسی و کرختی خواهد داشت. همچنین یکی دیگر از عوارضی که شبدر شیرین ممکن است ایجاد کند آسیب موقت کبد چرب است. عوارض جانبی شبدر شیرین هنگام توقف درمان ناپدید می‌شوند.

تداخل دارویی مشخص و قطعی برای یونجه زرد یا همان شبدر شیرین وجود ندارد اما دارو‌هایی که حاوی کومارین با داروهای رقیق کننده خون از جمله آسپرین و داروهتی قلبی می‌توانند تداخل داشته باشند. شبدر شیرین حاوی کومارین است. از همین رو افرادی که دارو‌های قلبی عروقی و رقیق کننده خون را مصرف می‌کنند بهتر است قبل از مصرف گیاه دارویی شبدر شیرین با پزشک مشورت کنند. به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در طول بارداری خود از مصرف داروی گیاهی شبدر شیرین یا یونجه زرد خودداری کنند زیرا  شبدر شیرین حاوی کومارین است و کومارین می‌تواند موجب نقص هنگام تولد و خونریزی در جنین شود.

 

خواص شبدر شیرین در رژیم غذایی

 

خواص شبدر شیرین در رژیم لاغری

شبدر شیرین، همانطور که گفته شد دارای خواص ضدالتهابی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌های التهابی همچون زخم‌های دستگاه گوارش، مفید واقع می‌شود؛ به همین دلیل مصرف شبدر شیرین می‌تواند به افزایش سلامت دستگاه گوارش و درنتیجه بهبود رژیم غذایی شود. بسیاری از افراد به دلیل ابتلا به بیماری‌های گوارشی، نمی‌توانند رژیم غذایی درستی داشته باشند و در نتیجه به کمبود وزن یا اضافه وزن دچار می‌شوند. با این‌حال یکی از دلایل بسیار مهم در عدم تناسب اندام، نداشتن یک غذای رژیمی اصولی و سالم است. همچنین عدم تحرک نه‌تنها سبب ایجاد چاقی و دیابت نوع دو می‌شود؛ بلکه در ایجاد کمبود وزن و عدم استفاده بدن از مواد مغذی نیز تاثیر دارد.

به دلیل اهمیت تناسب اندام و سلامتی، رژیم‌هایی همچون رژیم‌های بهاره غفاری، طرفداران بسیاری دارند. رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها یک رژیم غذایی سالم و اصولی به شما ارائه می‌دهند، بلکه به درصورت تمایل به شما ورزش مناسب ارائه می‌دهند تا با بهبود رژیم غذایی و افزایش تحرک، بتوانید سبک زندگی خود را تغییر دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک کنید. چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم اختصاصی خود را دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.