خوشمزه ترین طرز تهیه نرگسی اسفناج را بخوانید!

تاریخ : 1401/06/15

خوشمزه ترین طرز تهیه نرگسی اسفناج را بخوانید!

خوشمزه ترین طرز تهیه نرگسی اسفناج را بخوانید!

نرگسی اسفناج یکی از غذاهای اصیل ایرانی و متعلق به خطه شمال کشور است که بسیار مغذی و مفید است. نام نرگسی برگرفته از رنگ‌های سفید و زرد تخم مرغ و تشبیه آن به گل نرگس است. مواد اولیه اصلی برای تهیه نرگسی اسفناج تخم مرغ و اسفناج هستند که هر دو سرشار از خواص و فواید فراوانی برای سلامتی بدن هستند. همچنین نرگسی اسفناج غذایی مناسب بر قرار گرفتن در رژیم‌های لاغری است و می‌تواند یک وعده غذایی مناسب، کم کالری و مقوی برای کاهش وزن باشد. طرز تهیه نرگسی اسفناج ساده است و وقت کمی می‌گیرد. انواع مختلفی از طرز تهیه نرگسی اسفناج وجود دارد که ما در اینجا به بررسی برخی از این انواع طرز تهیه نرگسی اسفناج می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت به بررسی طرز تهیه نرگسی اسفناج، طرز تهیه نرگسی اسفناج با قارچ و خواص اسفناج می‌پردازیم.

طر تهیه نرگسی اسفناج

 

دستور پخت نرگسی اسفناج

نرگسی اسفناج غذایی ایرانی و مقوی است که پخت آن آسان و مواد آن قابل دسترس است. اصلی‌ترین مواد برای تهیه نرگسی اسفناج، اسفناج و تخم مرغ هستند. در ادامه به معرفی طرز تهیه نرگسی اسفناج می‌پردازیم.

 

طرز تهیه نرگسی اسفناج

مواد لازم برای طرز تهیه نرگسی اسفناج عبارتند از:

  • پانصد گرم اسفناج تازه
  • دو عدد پیاز
  • چهار عدد تخم مرغ
  • چهار حبه سیر

مراحل طرز تهیه نرگسی اسفناج با رب انار به صورت زیر است:

مرحله اول

ابتدا باید اسفناج‌های تازه را پاک کرده و به خوبی بشویید تا آلودگی و گل و لای موجود بر روی اسفناج تمیز شود.

مرحله دوم

بعد از شستن اسفناج‌ها آن‌ها را بدون افزودن آب داخل یک قابلمه گذاشته و در قابلمه را بسته و روی شعله گاز قرار دهید. اجازه دهید برای مدت زمان پانزده دقیقه اسفناج‌ها بپزند.

مرحله سوم

پیاز‌ها را پوست کنده و بشورید و به صورت خلالی خرد کنید. پیاز‌های خلال شده را با روغن تفت دهید تا نرم و سبک شوند. همچنین ۴ حبه سیر را رنده کرده و سیر رنده شده را به پیاز‌ها اضافه کرده تا سیر‌ها نیز تفت داده شوند.

مرحله چهارم

پس از اینکه سیر و پیاز را تفت دادید نوبت افزودن اسفناج‌های پخته شده است. اسفناج پخته شده را نیز به تابه اضافه کرده و تفت دهید.

مرحله پنجم

در این مرحله نمک و فلفل را اضافه کرده و با مواد مخلوط کنید. سپس تخم مرغ‌ها را روی اسفناج بشکنید و اجازه دهید تا با حرارت ملایم پخته شود.

 

طرز‌ تهیه نرگسی اسفناج با قارچ

یکی از انواع طرز تهیه نرگسی اسفناج، طرز‌ تهیه نرگسی اسفناج با قارچ است.

مواد لازم برای طرز تهیه نرگسی اسفناج با قارچ شامل موارد زیر می‌شود:

  • پانصد گرم اسفناج
  • دو عدد پیاز با اندازه درشت
  • یک لیوان قارچ خرد شده
  • یک حبه سیر
  • دو تا سه عدد تخم مرغ
  • زرد چوبه به میزان نیاز
  • نمک به میزان نیاز
  • فلفل به میزان نیاز

مراحل طرز تهیه نرگسی اسفناج با قارچ به صورت زیر است:

مرحله اول

برای پخت نرگسی اسفناج در اولین مرحله پیاز‌ها را پوست کنده و بشویید و بعد پیاز‌های شسته شده را به صورت خلالی خرد کنید. یک تابه با اندازه مناسب را روی شعله گاز گذاشته و روغن اضافه کنید. پیاز‌ها را داخل تابه ریخته و با روغن تفت دهید تا نرم و سبک شوند.

مرحله دوم

بعد از اینکه پیاز‌ها تفت داده شد، فلفل و زردچوبه را به تابه اضافه کرده تا همراه با پیاز تفت داده شوند و عطر آن‌ها را بگیرد. سپس حبه سیر را رنده کرده و تابه اضافه کرده و همراه با پیاز و ادویه تفت دهید.

مرحله سوم

در این مرحله قارچ‌های خرد شده را به تابه اضافه کرده و شعله را زیاد کنید تا با حرارت بالاتری بتوانید قارچ‌ها را تفت دهید.

مرحله چهارم

اسفناج‌ها را پلک کرده و به خوبی بشویید تا آلودگی روی آن‌ها باقی نماند. پس از شستن اسفناج‌ها آن‌ها را داخل آبکش ریخته تا آب آن‌ها گرفته شود. سپس اسفناج‌ها را خرد کرده و سپس داخل تابه بریزید و شعله گاز را کم کنید تا اسفناج‌ها به آرامی با حرارت کم پخته شوند.

مرحله پنجم

بعد از اینکه اسفناج‌ها پختند شعله گاز را زیاد کرده تا با حرارت بالا آب اسفناج‌ها کشیده شده و حجم اسفناج موجود کم شود. به اسفناج‌ها به میزان لازم نمک اضافه کرده و در طول پخت اسفناج‌ها می‌توان بر حسب سلیقه و به صورت اختیاری کمی آب نارنج یا رب انار ترش اضافه کنید.

مرحله آخر

مس از اینکه آب اسفناج‌ها کاملا کشیده شد، تخم مرغ‌ها را روی اسفناج شکسته و اجازه دهید تا با حرارت کم تخم مرغ‌ها پخته و سفت شوند.

 

خواص اسفناج

 

خواص اسفناج

اسفناج یک سبزی بسیار پر خاصیت و مقوی برای بدن است. اسفناج منبعی غنی از فیبر است و به همین دلیل برای درمان یبوست بسیار مناسب و موثر است. اسفناج با داشتن فیبر موجب پر شدن معده شده و از این طریق در شما احساس سیری ایجاد کرده و از پرخوری جلوگیری می‌کند و از این طریق برای کاهش وزن و لاغری مفید است. یکی دیگر از خواص اسفناج این است که دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها است و به همین دلیل بهبود جوش و آکنه‌های پوستی را تسریع می‌کند. برای این امر کافی است که روزانه مقدار کمی از آب اسفناج را روی موضع مدنظر ماساژ دهید. این کار علاوه بر درمان جوش و آکنه موجب رفع چین و چروک و جوان‌سازی پوست نیز می‌شود به عبارت دیگر از جمله خواص اسفناج خاصیت ضد پیری نیز می‌توان اشاره کرد. اسفناج با داشتن ویتامین A درمان مناسبی برای تقویت بینایی و شب کوری و با وجود داشتن سطح بالای آهن درمان مناسبی برای کم خونی است. اسفناج سرشار از منگنز است و برای کاهش و درمان فشار خون بسیار مفید است. وجود ویتامین C در اسفناج آن را به درمانی مناسب برای خون‌ریزی لثه، پیشگیری از سرماخوردگی و از همه مهم تر تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: خواص اسفناج و مضرات آن که باید بدانید!

 

دستور پخت نرگسی اسفناج

 

نرگسی و رژیم لاغری

همان‌طور که گفتیم نرگشی اسفناج، حاوی میزان زیادی اسفناج است که به دلیل دارا بودن فیبر بالا، می‌تواند به کاهش وزن افراد کمک کند و با پر نمودن حجم معده، مانع از پرخوری شود؛ با این‌حال به دلیل دارا بودن تخم مرغ، بهتر است افرادی که کلسترول بالایی دارند، از آن زیاد استفاده نکنند. به دلیل خاصیت بالای این غذا، بهتر است در حد متعادل از آن استفاده کنید. رژیم بهاره غفاری، این حد تعادل را به شما نشان می‌دهد که بدون حذف مواد غذایی، به تناسب اندام و وزن ایده آل برسید و سلامتی خود را در کنار آن حفظ کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رژیم‌های بهاره غفاری، بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.