+10 خواص گوجه سبز که از آن بی خبرید!

تاریخ : 1402/04/04

+10 خواص گوجه سبز که از آن بی خبرید!

+10 خواص گوجه سبز که از آن بی خبرید!

گوجه سبز میوه ای آب دار و خوشمزه است که طبیعت سرد دارد. مزه ترش این میوه می تواند در یک روز گرم تابستانی احساس شادابی فراوان و رفع عطش به فرد ببخشد. همچنین گوجه سبز سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که می تواند نقش مهمی در سلامت انسان ایفا کند‎

مهم ترین خواص گوجه سبز و تاثیر آن در سلامت انسان

۱- خواص گوجه سبز برای دستگاه گوارش:
وجود مقادیر بالای فیبر در گوجه سبز باعث بهبود در روند کار دستگاه گوارش انسان می شود. خوردن گوجه سبز در تابستان به حرکات دودی روده کمک می کند.از آنجا که گوجه سبز منبع غنی از ویتامین C و فیبر قابل هضم است، از یبوست و نفخ شکم جلوگیری می کند.
 
۲- خواص گوجه سبز برای سیستم ایمنی بدن:
مصرف مداوم گوجه سبز در فصل تابستان سیستم ایمنی بدن را به طور طبیعی تقویت می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز، بدن را در مقابل عوامل عفونی مقاوم کرده و با التهاب و رادیکال های آزاد مخرب مقابله می کند، از این رو موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.
 
۳- فواید گوجه سبز برای دهان و دندان:
مصرف مداوم گوجه سبز به دلیل بالا بودن مقدار ویتامین C به سلامت لثه ها و تقویت دندان ها کمک می کند. همچنین خوردن گوجه سبز به صورت خام باعث کاهش درد دندان٬ برطرف کردن خونریزی لثه ها و رفع بوی بد دهان می شود.
 
۴- خواص گوجه سبز برای جلوگیری از کم خونی:
خوردن گوجه سبز جذب آهن در بدن را بهبود می بخشد. همچنین به دلیل بالا بودن مقادیر بالای ویتامین C به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند.
 
۵- خواصیت گوجه سبز برای تناسب اندام:
فیبر و ویتامین C بالای گوجه سبز برای رسیدن به تناسب اندام شما ننیز مفید است. نقش ویتامین C در سلامت عضلات و جلوگیری از پیر شدن سلولهای آن اثبات شده است. همچنین ویتامین C این میوه باعث دفع چربی های اضافه بدن شده و مصرف روزانه آن به صورت خام در سالاد به عنوان یک وعده غذایی می تواند تاثیر به سزایی در کم کردن چربی های دور شکم و کم کردن وزن داشته باشد.
 
۶- خواص گوجه سبز برای جلوگیری از آسیب های داخلی:
خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز از آسیب های داخلی سلولهای چربی مغز و جریان خون جلوگیری می کند و سلولهای بدن را در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت می کند.
 
۷- خواص گوجه سبز برای محافظت از ریه ها:
کسانی که بیشتر گوجه سبز می خورند کمتر دچار مشکلات ریه مانند آسم٬ سرطان ریه٬ سرما خوردگی٬ سرفه و بیماری های مزمن ریوی می شوند.
 
۸- خواصیت گوجه سبز برای جلوگیری از انحطاط عضلانی:
گوجه سبز برای تقویت افراد پیر و آن هایی که دوران نقاهت را می گذرانند مفید است زیرا از انحطاط سلول های عضلانی جلوگیری می کند و بینایی را تقویت می نماید.
 
۹- خواص گوجه سبز برای کلیه و مثانه:
گوجه سبز ادرار آوراست و اعمال کلیه ها را تنظیم می کند و مصرف مداوم آن سنگ مثانه را خرد و دفع می کند.
 
١٠. فواید گوجه سبز برای دیابت:
گوجه سبز حاوی مقدار زیادی ویتامین ث است. بنابراین، از سلامت قلبی و عروقی محافظت می کند و علاوه بر این، خطر دیابت و کلسترول را کاهش می دهد.
 
١١. خواص گوجه سبز برای محافظت از صفرا و کبد:
فیبرمحلول در گوجه سبز برای سلامتی کبد و صفرا مهم است. با این ویژگی، این کار مانع از خسته شدن کبد از کار کردن بیش از حد می شود.
 
١٢. خواصیت گوجه سبز برای سلامت چشم:
گوجه سبز همچنین از بینایی محافظت می کند و کاهش خطر بیماری های چشمی ایجاد شده بر اثر پیری مثل آب مروارید موثر است.
 
13. خواص گوجه سبز برای کبد

یکی دیگر از خاصیت گوجه سبز برای درمان کبد چرب است، زیرا گوجه سبز حاوی ترکیباتی مثل  بنزوئیک اسید است که خاصیت ضد میکروبی دارد و به همین دلیل علاوه بر درمان کبد چرب به پاکسازی کبد نیز کمک فراوانی کند

فواید خوردن گوجه سبز در دوران بارداری

فواید خوردن گوجه سبز در دوران بارداری

این میوه در حد استاندارد و شرایط نداشتن حساسیت به آن در دوران بارداری مانعی ندارد و البته خواصی هم خواهد داشت که شامل:
افزایش اشتهای مادر و دریافت ویتامین های مورد نیاز رشد جنین ویتامین های A ،C و K موجود در گوجه سبز هرکدام خواصی دارند و می توان به افزایش سلامت چشم و جلوگیری از بروز نقص فیزیکی جنین اشاره کرد
ویتامین C موجود در گوجه سبز برای افزایش سیستم ایمنی بدن زنان باردار
ویتامین K گوجه سبز هم برای جلوگیری از لخته شدن خون که می تواند باعث خونریزی و سقط جنین شود مفید است که البته بازهم خاطرنشان می کنیم که مصرف این میوه حتما باید با توجه به شرایط بدنی مادر و جنین توسط پزشک متخصص تایید شود.
 
 

فرق آلوچه و گوجه سبز چیست؟

در برخی از شهرهای ایران مثل گیلان، اصفهان و … به گوجه سبز «آلوچه»می‌گویند. اما فرق گوجه سبز و آلوچه چیست؟ آلوچه و گوجه سبز از نظر علمی دو نوع میوه متفاوت هستند چون شباهت های خاصی دارند، به جای هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما به هر حال شواهد نشان می‌دهد که هر دو نام برای این میوه به کار می‌روند و احتمالاً هر دو صحیح هستند. گوجه سبز که با نام آلو سبز هم شناخته می شود میوه نارس درخت آلو می باشد اما آلوچه به میوه‌ای با اندازه کوچک‌تر و ترش‌تر از گوجه سبز گفته می‌شود. این موضوع حتی در لغت نامه دهخدا نیز عنوان شده است که آلوچه میوه  ترش‌تر و کوچک‌تر از گوجه سبز است.   آلوچه انواع متفاوتی دارد و به گونه‌ها و بخش‌های متفاوتی تقسیم می‌شود. آلوچه در دسته «گیاهان گل‌دار» قرار دارد.

مصرف گوجه سبز چه عوارضی دارد؟

مضرات گوجه سبز چیست؟

مصرف بیش از حد گوجه سبز می تواند موجب رانش مزاج و به دنبال آن از دست دادن آب بدن مادرو همچنین بروز مشکلات سلامتی برای جنین شود ؛ به جز این مورد هیچ گونه عارضه جانبی شناخته شده ای برای خوردن این میوه ها در طول دوران بارداری وجود ندارد، با این حال توصیه می شود قبل از مصرف آن ها با پزشک مشورت کنید.
توصیه مهم طب سنتی برای مصرف گوجه سبز:
بررسی ثابت کرده است که هسته گوجه سبز کال، دارای ترکیب های سمی خطرناکی است و هرگز نباید آن ها را خورد. این میوه اگر نشسته و آلوده باشد، احتمال ابتلا به بیماری های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت های غذایی را ایجاد می کند. گوجه سبز طبع سردی دارد و بهتر است آن را با گلپر مصرف کنید.
حساسیت به گوجه سبز

حساسیت به گوجه سبز

میوه های ترش مزه مثل سایر میوه های دیگر می توانند موجب بروز حساسیت شوند که این حساسیت بعضی اوقات به صورت حساسیت های پوستی مثل اگزما، سرخ شدن و خشک شدن، ترک خوردن یا خارش شدید پوست ظاهر می شوند.
علائم دیگر حساسیت ناشی از میوه های بهاری سوزش و خارش در کام و روی سطح زبان است. در بسیاری از موارد بروز آفت در حفره دهان هم گاهی به این حساسیت ها نسبت داده می شود. بهتر است بدانید که در مواقع بروز این حساسیت ها یعنی حساسیت به میوه ها و خوراکی ها بهترین راه درمان حذف آنهاست
 

سوالات متداول:

 
گوجه سبز رسیده چه می شود؟

پس از رسیدن میوه رنگ پوست آن به نارنجی و قرمز متمایل شده و طعم آن نیز شیرین و آبدار می شود. گوشت آلوچه سفت و ترد و کمی آبدار بوده که پس از رسیدن به اندازه کافی گوشتی و آبدار می شود.