خواص کفیر برای سلامت پوست و زیبایی + طرز تهیه کفیر در خانه

تاریخ : 1401/10/20

خواص کفیر برای سلامت پوست و زیبایی + طرز تهیه کفیر در خانه

خواص کفیر برای سلامت پوست و زیبایی + طرز تهیه کفیر در خانه

از گذشته تا به امروز مصرف لبنیات و نوشیدنی‌های تولید شده از شیر و دوغ مورد توجه بشر بوده است. به نحوی که از این ماده غذایی پرخاصیت برای درمان انواع بیماری، تقویت سیستم ایمنی و همچنین سلامت پوست و زیبایی استفاده می‌کنند. در این میان کفیر یکی از نوشیدنی‌های پروبیوتیک حاوی ترکیب زیست فعال است. که ضمن تنظیم کردن باکتری درون دستگاه گوارش و کبد، موجب بهبود سلامتی بدن و افزایش جذب مواد معدنی می‌شود.
از گذشته تا به امروز مصرف لبنیات و نوشیدنی‌های تولید شده از شیر و دوغ مورد توجه بشر بوده است. به نحوی که از این ماده غذایی پرخاصیت برای درمان انواع بیماری، تقویت سیستم ایمنی و همچنین سلامت پوست و زیبایی استفاده می‌کنند. در این میان کفیر یکی از نوشیدنی‌های پروبیوتیک حاوی ترکیب زیست فعال است. که ضمن تنظیم کردن باکتری درون دستگاه گوارش و کبد، موجب بهبود سلامتی بدن و افزایش جذب مواد معدنی می‌شود.

در واقع نحوه عملکرد کفیر و سوخت و ساز منحصر‌به‌فرد آن در بدن سبب شده تا علاوه بر تقویت قوای جسمانی، با فراهم نمودن مواد معدنی کمیاب نظیر بیوتین موجب بهبود سلامت و زیبایی پوست شود. با توجه به خواص گوناگون، کاربرد مؤثر و همچنین افزایش استفاده از کفیر در  سال‌های اخیر قصد داریم به بررسی خواص کفیر برای سلامت پوست و زیبایی و همچنین طرز تهیه آن در خانه بپردازیم.

کفیر چیست؟

به‌طور کلی کفیر یک نوشیدنی تخمیری است که حاصل واکنش شیر و دانه‌های کفیر می‌باشد. این نوشیدنی برای اولین بار در کشور روسیه و کوه‌های قفقاز تهیه و مورد استفاده قرار گرفت. البته نوشیدنی خوشمزه و دارای طعم بسیار عالی است و می توان آن را با عسل و انواع میوه نیز میل کرد.

از آنجایی‌که این نوشیدنی با انواع میکروب‌های مضر و سرطان‌زا مبارزه می‌کند و همچنین موجب بهبود عملکرد کبد و دستگاه گوارش می‌شود، در قرن 21 میلادی به‌عنوان سالم‌ترین غذا شناخته شده است.

کفیر چیست؟

خواص کفیر

همان‌طور که در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم کفیر علاوه بر اینکه یک نوشیدنی سالم و خوشمزه است، به لحاظ داشتن ساختار با کیفیت و منحصر‌به‌فرد، خواص فراوانی برای بدن به همراه دارد. به‌طوری‌که در مدت زمان کوتاه شاهد آثار مطلوب آن روی بدن خواهید بود. در دنیای امروز که با انواع بیماری‌های مزمن و واگیردار روبرو هستیم، استفاده از این لبنیات خوشم طعم و دارای مواد معدنی، قطعاً می‌تواند ما را از گزند انواع ویروس و باکتری دور کند. در این راستا بعضی از مهمترین خواص کفیر به شرح زیر است:

  1. تصحیح عملکرد سیستم گوارش و بهبود فرآیند هضم غذا بدون نیاز به مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک
  2. درمان سریع یبوست و افزایش حرکات روده
  3. تقویت استخوان ها و مفاصل و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان
  4. درمان مؤثر انواع آلرژی
  5. بهترین ضدعفونی‌کننده برای روده و درمان اسهال
  6. درمان بیماری عدم دریافت لاکتوز در بدن برای افرادی که نمی‌توانند از شیر استفاده کنند.
  7. درمان انواع بیماری‌های گوارشی در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  8. تنظیم فشار و بهبود فرآیند گردش خون در بدن به منظور جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا
  9. درمان اختلالات پیش‌فعالی در کودکان
  10. مناسب برای زیبایی پوست و شفاف‌سازی آن (در بسیاری از کرم‌ها و پاک‌کننده‌های آرایشی از کفیر استفاده می‌کنند.)
  11. غنی شده از کلسیم، پروتئین، فیبر و ویتامین گروه ب (اسید فیولیک، نیاسین و غیره)
  12. تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش موارد ابتلا به بیماری‌های مزمن و واگیردار

خواص کفیر

خواص کفیر برای کبد

کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده از شیر یا سایر لبنیات است. که با ترکیب آن با گیاهان و میوه‌جات مختلف، یک معجون عالی برای میکروب زدایی از بدن و تقویت سیستم دفاعی بدن به‌وجود می‌آید. در این‌خصوص برای تهیه یک کفیر با کیفیت می‌توانید شیر را با نارگیل، سویا و برنج ترکیب کنید. تا ضمن افزایش غلظت تأثیر بسزایی در سوخت و ساز بدن و حفظ سلامتی شما داشته باشید. از آنجایی‌که کبد یکی از بخش‌های اصلی و مهم در بدن است، حفظ سلامتی و نحوه عملکرد مناسب آن اهمیت فراوانی دارد. به همین سبب از روش‌های مختلف و مواد غذایی متنوع برای حفظ سلامت و رفع بیماری‌های کبد استفاده می‌کنیم.

خواص کفیر برای کبد

کفیر شکل، طعم و مزه‌ای شبیه به ماست دارد. با این تفاوت که غلظت آن به نسبت کمتر است و مزه تند و اسیدی دارد. استفاده مداوم از این نوشیدنی سالم موجب باکتری و سم زدایی از روده، معده و کبد می‌شود. از این‌رو فرآیند هضم غذا نیز در بدن بهبود می‌یابد و بدین نحو درصد ابتلا به بیماری و ناهنجاری‌های کبدی به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

در این رابطه تحقیقات و بررس‌ های مختلفی توسط پزشکان و دانشمندان انجام شده است. که در نهایت به این نتیجه دست یافتند که مصرف صحیح و اصولی کفیر موجب کاهش التهاب کبد شده و میزان چربی آن را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. پس یکی دیگر از خواص کفیر به کنترل و درمان کبد چرب اختصاص یافته است. بنابراین اگر به بیماری مزمن کبد چرب مبتلا هستید، توصیه می‌کنیم حتماً از این نوشیدنی با کیفیت استفاده نمایید و شاهد آثار مطلوب آن بر پاکسازی کبد و بهبود عملکرد این بخش مهم از بدن باشید.

 

خواص دوغ کفیر

دوغ کفیر یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین لبنیات موجود در بازار است. به دلیل اینکه علاوه بر طعم خوشمزه و بوی عالی، خواص زیادی برای بدن به همراه دارد. بر همین اساس مصرف‌کنندگان با یک تیر دو نشان می‌زنند. در کنار خوردن یک نوشیدنی مقوی و خوشمزه از خواص و مزایای منحصر‌به‌فرد آن نیز بهره‌مند می‌شوند. در این زمینه بعضی از مهمترین خواص دوغ کفیر شامل موارد زیر می‌شود:

1. تقویت سیستم گوارش و بهبود فرآیند هضم غذا

همان‌گونه که می‌دانید و در ابتدا نیز به آن اشاره نمودیم، همه نوشیدنی‌ها و لبنیات کفیر خاصیت پروبیوتیک دارند. دوغ کفیر نیز از این قاعده مستثنی نیست و استفاده مداوم از آن موجب بهبود عملکرد سیستم گوارش و تسریع هضم غذا در بدن می‌شود. بنابراین اگر از مشکل گوارش رنج می‌برید و راه‌های مختلف را برای درمان آن امتحان کرده‌اید، توصیه می‌کنیم برای یک بازه زمانی از این نوع دوغ استفاده نمایید.

2. تنظیم میزان قند خون در بدن

درون دوغ های تخمیرشده پروبیوتیکی باکتری‌های مختلفی دارد که صرفاً از قند موجود در خون تغذیه می‌کنند. از این‌رو استفاده از خواص کفیر دوغ و ماست تا حد زیادی موجب کاهش میزان قند خون شده و به درمان آن کمک می کند. شایان ذکر است که این نوع دوغ برای افرادی که قند خون بالا دارند، مناسب می‌باشد. بنابراین اگر قند خون بسیار پایین دارید، نه تنها دوغ موردنظر موجب تنظیم قند خون نمی‌شود، بلکه ضعف و بی‌حالی شدید ناشی از اُفت قند خون را در پی خواهد داشت. 

3. احساس آرامش مضاعف

دوغ از زمان‌های گذشته تا امروز یکی از داروهای اصلی و سنتی برای افزایش آرامش بوده است. بدین جهت همراه بسیاری از وعده‌های غذایی خوردن دوغ توصیه می‌شود. دوغ‌های کفیر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به دلیل نحوه ساخت مطلوب و اثرگذاری بهینه، موجب بهبود عملکرد سیستم عصبی و احساس آرامش مضاعف می‌شود. با این توصیف اگر از انجام کارهای روزمره و ارتباط با افراد جامعه خسته شده‌اید، تنها کافیست چند جرعه از این دوغ خوشمزه بنوشید. تا ضمن رفع خستگی، یک خواب آرام و دلنشین را تجربه کنید.

خواص کفیر برای روده

خواص کفیر برای روده

روده یکی از بخش‌های اصلی و مهم سیستم گوارش انسان است. بدین صورت که وظیفه هضم انواع غذا و جذب مواد مغذی را برعهده دارد. هرگونه اختلال در نحوه عملکرد روده موجب بهم ریختگی دستگاه گوارش و سایر بیماری‌ها می‌شود. البته با مصرف یک‌سری مواد نوشیدنی و لبنیات خاص نظیر دوغ و ماست کفیر می‌توانید از بروز این قبیل مشکلات و بیماری‌ها جلوگیری کنید. بعضی از عمده‌ترین خواص کفیر برای روده به قرار زیر است:

1. میکروفلور؛ شایع‌ترین بیماری روده

بسیاری از افراد جامعه به میکروفلور روده مبتلا هستند. اما به لحاظ عدم شناخت نسبت به این بیماری، تنها از دردهای پی‌در‌پی روده رنج می‌برند و چاره‌ای به جز درمان آن ندارند. از آنجایی‌که با استفاده از پروبیوتیک‌ها می‌توان این بیماری را کاهش داد و درمان کرد، استفاده از کفیر قطعاً مؤثر خواهد بود. بدین ترتیب پس از شناسایی بیماری میکروفلور و شدت آن حتماً از این نوع نوشیدنی پروبیوتیک استفاده نمایید.

2. درمان بیماری‌های اسهالی

به‌طور معمول انسان‌ها چندین بار در سال به اسهال و بهم ریختگی سیستم گوارش دچار می‌شوند. اما گاهی اوقات شدت و مدت زمان ابتلا به این بیماری به حدی افزایش می‌یابد، که موجب ضعف و بی‌حالی شدید می‌گردد. در این رابطه نیز مصرف یکی از بهترین پروبیوتیک‌های خوراکی نظیر کفیر می‌تواند بهترین راه درمان اسهال باشد. طی تحقیقاتی که توسط پژوهشگران در سال 2004 میلادی درخصوص درمان اسهال عفونی کودکان و بزرگسالان انجام شد، به این نتیجه دست یافتند که با مصرغ دوغ و ماست کفیر اسهال شدید و عفونی بین 17 تا 30 ساعت کاهش یافته و درمان می‌شود.

3. درمان بیماری‌های التهابی روده

التهاب روده یکی از بیماری‌های مزمن و شایع دستگاه گوارش است. که هر فرد در طول عمر خود چندین بار به این بیماری مبتلا می‌شود. تحقیقات و مطالعات انجام شده در این زمینه نیز نشان داده که مصرف پروبیوتیک‌ها یکی از راه‌های اصلی درمان این بیماری است. پس با مصرف صحیح و اصولی دوغ و ماست کفیر می‌توان ضمن پاکسازی روده، التهابات به‌وجود آمده را در مدت زمان کوتاه برطرف ساخت. خاطر نشان می‌شود که خواص این نوشیدنی صرفاً به این موارد محدود نمی‌شود و در سطح وسیع از بروز بسیاری ناهنجاری‌های و سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

خواص جوانه گندم
حتما بخوانید: 10 خواص جوانه گندم

قرص کفیر

قرص کفیر

در بسیاری موارد ماده کفیر برای تهیه انواع ماست، دوغ و سایر نوشیدنی به شکل قرص تولید و عرضه می‌گردد. تا استفاده از آن راحت‌تر باشد و بتوان انواع نوشیدنی پروبیوتیک با کیفیت عالی تهیه کرد. البته در صنعت داروسازی نیز شاهد استفاده از این نوع قرص به‌عنوان مخمر هستیم. تا ضمن ترکیب با مواد یک محلول مؤثر و سرشار از خواص مختلف در قابل دارو تولید شود.

نحوه مصرف کفیر

نحوه مصرف کفیر

با توجه به اینکه کفیر یک نوشیدنی پروبیوتیک به شمار می‌رود و خاصیت دارویی دارد، نحوه مصرف آن بنا به نیاز افراد متفاوت است. به‌عبارت دیگر ابتدا باید ببینیم که هدف از استفاده از این ماده تهیه نوشیدنی برای خوردن انواع غذا است یا برای درمان بیماری‌های مختلف می‌خواهید آن را مصرف کنید. در این رابطه نحوه صحیح مصرف کفیر برای درمان انواع نظیر دردهای عصبی، بی خوابی، بی اشتهایی، افسردگی، ورم‌های داخلی، کم خونی، بیماری‌های پوستی و غیره روزانه یک لیتر است.

شایان ذکر است که مصرف روزانه یک لیتر از نوشیدنی پروبیوتیک کفیر موجب بهبود عملکرد و درمان بیماری‌های مثانه، فشار خون، صفرا، کلیه، عفونت ها، یرقان و یبوست می شود. بنابراین مصرف صحیح و اصولی آن را جدی بگیرید و در صورت بروز هرگونه برای بخش‌های مختلف بدن از این نوشیدنی با کیفیت استفاده نمایید.

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع رژیم سیب زمینی میتوانید به مقاله نوشته شده ما با عنوان رژیم سیب زمینی مراجعه نمایید.

مضرات کفیر

مضرات کفیر

استفاده از کفیر در کنار همه فواید و مزایای منحصر‌به‌فرد یک‌سری مضرات نیز دارد. که صرفاً به دلیل استفاده بیش از اندازه و وجود بیماری‌های زمینه‌ای خود را نشان می‌دهد. برخی از مضرات اصلی و مهم کفیر به شرح زیر عبارت است از:

  • مصرف نامتعارف و بیش از اندازه کفیر موجب نفخ، حالت تهوع، گرفتگی روده و یبوست می‌شود.
  • مصرف این ماده پروبیوتیک برای افرادی که مشکل ضعف سیستم ایمنی دارند، توصیه نمی‌شود. چرا که با تضعیف بیشتر سیستم دفاعی بدن احتمال آسیب‌پذیری بدن و ابتلا به بیماری‌های مُسری افزایش می‌یابد.
  • استفاده از کفیر در ماه‌های اول بارداری ممکن است اثرات بدی روی جنین داشته باشد.
  • بروز اختلالات مختلف در افراد مبتلا به سرطان روده نظیر درد شدید در معده و روده، زخم دهان، خواب آلودگی، تعریق زیاد و ریزش مو.
حتما بخوانید: رژیم بدون گلوتن چیست؟

طرز تهیه کفیر در خانه

طرز تهیه کفیر در خانه

بسیاری از افراد برای بهره‌مندی از خواص کفیر، این نوشیدنی خوشمزه و مقوی را در خانه‌هایشان تهیه می‌کنند. شما نیز اگر قصد تهیه کفیر در خانه دارید، می‌بایست ضمن تهیه مواد اولیه، مراحل زیر را به ترتیب اجرا نمایید.

مواد اولیه: قارچ کفیر، یک قاشق (چوبی یا پلاستیکی)، یک بطری یا ظرف شیشه‌ای و یک لیتر شیر

  • ابتدا شیر را بجوشایند و سپس بگذارید تا کاملاً سرد شود. (در صورت استفاده از شیرهای پاستوریزه نیازی به جوشاندن شیر نیست.)
  • مقدار 20 الی 30 گرم کفیر را به شیر اضافه کنید.
  • سپس محلول را به مدت 24 الی 48 ساعت در یک محیط تاریک قرار دهید. تا فرآیند تخمیر شیر و تبدیل آن به ماست انجام شود.
  • پس از اتمام فرآیند تخمیر، محتویات ظرف را تکان دهید، تا به‌صورت یکنواخت با هم مخلوط شوند.
  • مواد درون ظرف را با استفاده از صافی پلاستیک، صاف کنید. هدف از این کار جداسازی دانه‌های کفیر و استفاده مجدد از آن است.
  • با قرار دادن قارچ درون ظرف آب و تکان دادن آن، دلمه‌های ماست را جدا نمایید.
  • اکنون نوشیدنی شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید.

مضرات کفیر

نتیجه‌گیری

با توجه به تمامی مطالب می‌توان گفت کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده و حاوی پروبیوتیک و مواد معدنی فراوان است. از این‌رو برای کنترل و درمان بسیاری از بیماری‌ها مناسب بوده و تا حدود زیادی به سلامت پوست و زیبایی آن کمک می‌کند. بدین جهت مصرف این نوشیدنی خوشمزه و پرکاربرد را جدی بگیرید و در صورت تمایل آن را در خانه‌هایتان تولید نموده و مصرف کنید. امید است که مطالب ارائه شده مؤثر واقع گردیده باشد و توانسته باشیم شما را با مفهوم کفیر و خواص آن آشنا کنیم.