خواص پونه کوهی و طبع این سبزی خوش عطر!

تاریخ : 1401/12/15

خواص پونه کوهی و طبع این سبزی خوش عطر!

خواص پونه کوهی و طبع این سبزی خوش عطر!

پونه کوهی گیاهی از خانواده نعناع است. مرغوب‌ترین نوع پونه وحشی را می‌توان در اطراف و کنار چشمه‌ها پیدا کرد. نام علمی پونه کوهی Origanum Vulgare (اوریگانوم ولگار) است. مرزنجوش یا آویشن کوهی اسامی دیگر پونه کوهی هستند. پونه کوهی برگ‌هایی به شکل بیضی کوچک و گل‌هایی به رنگ سفید و یا صورتی دارند. خواص پونه کوهی برای درمان بیماری‌ها فراوان است. از مهم‌ترین خواص پونه کوهی خاصیت ضد عفونی کنندگی این گیاه دارویی است.

در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص پونه کوهی است به بررسی خواص پونه کوهی برای ریه، خواص پونه برای عفونت، خواص پونه کوهی برای زنان، خواص پونه کوهی برای اختلالات گوارشی، خواص پونه کوهی برای کبد، خواص پونه کوهی برای دیابت، خواص پونه کوهی برای قلب، خواص پونه کوهی برای قاعدگی، خواص پونه کوهی برای لاغری، خواص روغن پونه کوهی و در نهایت مضرات پونه کوهی می‌پردازیم.

خواص درمانی پونه کوهی

پونه کوهی یکی از گیاهان دارویی است که خواص و فواید درمانی بسیار زیادی برای بدن و سلامت آن دارد. در ادامه به بررسی برخی از خواص پونه کوهی می‌پردازیم.

 

خواص پونه کوهی برای ریه

پونه کوهی با داشتن ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در پونه کوهی برای سیستم ایمنی بدن ضروری و مفید است. به تقویت عملکرد سبستم ایمنی بدن کمک می‌کند. این گیاه دارویی حاوی کارواکرل و رزمارینیک اسید است که این ترکیب به عنوان یک کاهش دهنده‌ هیستامین و ضد احتقان طبیعی عمل ‌می‌کند.

پونه کوهی که برای سلام ریه و ضد عفونی کردن آن مفید و موثر است، بر تنفس راحت از طریق بینی تاثیری مستقیم دارد. پ نه کوهی می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای آتتی بیوتیک‌ها باشد. به جای استفاده از دارو‌های شیمیایی برای ضدعفونی کردن ریه می‌توان از دم کرده پونه استفاده کرد. برای تهیه دمنوش پونه یک قاشق چای‌خوری از پون را با یک لیوان آب جوش ترکیب کرده و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد، پس از اینکه دم کشید آن را از صافی رد کنید.

برای بهتر شدن طعم این دمنوش پونه کوهی می‌توانید کمی عسل هم به آن اضافه کرده و سپس آن را بنوشید. برای اینکه از خاصیت ضدعفونی کنندگی پونه کوهی برای ریه برخوردار شوید باید روزی سه فنجان از این دم کرده مصرف کنید.

 

خواص پونه برای عفونت

پونه کوهی به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی علیه قارچ‌ها و میکروب‌ها شناخته می‌شود، در واقع پونه کوهی با وجود ترکیبات تیمول و کارواکرول می‌تواند از بدن در برابر بسیاری از باکتری‌ها و عفونت‌ها محافظت کند. کسانی که در گوش و یا ناخن عفونت‌های قارچی دارند و یا خانم‌هایی که در ناحیه تناسلی با عفونت قارچی درگیر هستند می‌توانند از پونه کوهی استفاده کنند.

دم کرده و ضماد پونه کاری را برای حل این مشکلات می‌تواتید استفاده کنید. علاوه بر این پونه کوهی برای درمان عفونت ادراری نیز  کاربرد دارد و دم کرده پونه کوهی از تاثیرگذارترین و مناسب ترین درمان‌ها برای عفونت ادراری است. پونه کوهی با تحریک گلبول‌های سفید خون، آن‌ها را افزایش داده و موجب تسریع روند بهبودی می‌شود.

 

خواص پونه کوهی برای زنان

یکی از مهم‌ترین خواص پونه کوهی درمان عفونت‌های زنانه یا رحم است. همانطوری که گفتیم پونه کوهی مانند آنتی بیوتیک‌های قوی عمل می‌کند و موجب رفع عفونت‌ها می‌شود.

 

خواص پونه کوهی برای اختلالات گوارشی

دمنوش پونه کوهی به درمان درد معده، نفخ معده، کرم معده، نفخ معده و ترش کردن معده کمک می‌کند. پونه کوهی سرشار از فیبر است و به کمک این فیبر موجود در خود به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. دم کرده پونه کوهی برای درمان اختلالات روده و درمان اسهال بسیار مفید است.

خواص پونه کوهی برای کبد

خواص پونه کوهی برای کبد

از دیگر خواص پونه کوهی پاکسازی کبد از سموم و مواد زائد است. یک داروی برطرف کننده اختلالات کبدی دم‌کرده ساقه گل‌دار پونه کوهی است.

 

خواص پونه کوهی برای دیابت

یکی دیگر از خواص پونه کوهی این است که  یکی از گیاهان دارویی است که به کاهش دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. این گیاه دارویی به کاهش قند خون از طریق کنترل ترشح انسولین کمک می‌کند.

 

خواص پونه کوهی برای قلب

پونه کوهی حاوی اسید چرب امگا ۳ است که این اسید چرب کلسترول خون را کاهش می‌دهد و همجنین موجب تنظیم فشار خون می‌شود. پونه کوهی با کاهش التهاب سیستم قلبی عروقی می‌تواند از حمله‌ی قلبی، آمبولی و سکته مغزی پیشگیری کند.

 

خواص پونه کوهی برای قاعدگی

از پونه برای تنظیم چرخه قاعدگی است و موجب تسکین درد‌های قاعدگی در خانم‌ها می‌شود. در واقع پونه با تحریک هورمون‌های استروژن و پروژسترون این خاصیت را در قاعدگی دارد.

خواص روغن پونه کوهی

خواص روغن پونه کوهی

برای تهیه روغن پونه، ابتدا پونه تازه را در روغن خیس کنید و با قرار دادن پونه در آفتاب و یا روی حرارت آب آن را تبخیر کنید. برای تهیه روغن پونه از ظروف در بسته استفاده نکنید زیرا اسانس آن را تغییر می‌دهد. بعد از آماده شدن آن را از صافی رد کنید.

روغن پونه کوهی تمام خواص پونه کوهی را دارد. خواص ضد سرطانی، کاهش علائم پیری، درمان تبخال و تسکین سرفه از جمله خواص روغن پونه کوهی است. یکی از خواص روغن پونه تاثیر آن در درمان عفونت ریشه مو است، برای این کار روغن پونه کوهی را با روغن بادام شیرین ترکیب کنید و آن را میل کنید. درمان برونشیت، درمان آنفولانزا، درمان برفک دهان و درمان ورم مفاصل از مجموع خواص بی نظیر روغن بادام برای سلامت بدن است.

ضد آلرژی، ضد باکتری، ضد میکروب و ضد قارچ بودن از خواص روغن پونه است که به کمک این خواص به درمان بسیاری از بیماری های عفونی کمک شایانی می‌کند.

به عنوان چند مورد دیگر از خواص روغن پونه کوهی می‌توان به مواردی مانند رهایی از شر خلط، درمان درد قفسه سینه، درمان سلولیت، تنظیم قاعدگی، درمان آکنه، کنترل دیابت و کنترل حملات عصبی اشاره کرد.

مصرف روغن پونه کوهی به صورت موضعی و گیاهی برای سلامت بدن و کمک به بهبود مشکلات آن بسیار مفید است.

طبع پونه کوهی

طبع پونه کوهی

پونه کوهی که یکی از دارو‌های گیاهی است طبیعتی گرم و خشک دارد. مصلح پونه و متعادل کننده طبع پونه کوهی کتیرا است.

مضرات پونه کوهی

مضرات پونه کوهی

زنان باردار به هیچ وجه نباید از پونه استفاده کنند. انقباضات رحم، افزایش جریان قاعدگی و افزایش خطر سقط جنین از عوارض پونه برای خانم‌های باردار است. زیادی روی در مصرف پونه می‌تواند منجر به سر درد، افزایش شدت پمپاژ قلب و افزایش فشار خون موثر است و همچنین از دیگر عوارض پونه که در هنگام مصرف بیش از حد نمایان می‌شود مسمومیت است. کسانی که به صرع و یا تشنج دچار می‌شوند باید از مصرف این داروی گیاهی خودداری کنند. دوغن موجود در برگ‌های پونه ضد‌عفونی کننده است اما مصرف بیش از حد در آن ممکن است باعث مسمومیت شود.

خواص پونه کوهی برای لاغری

خواص پونه کوهی برای لاغری

ضد اسپاسم بودن یکی دیگر از خواص پونه کوهی است که موجب هضم بهتر می‌شود. نوشین دمنوش پونه کوهی سوخت و ساز را تنظیم کرده و موجب تعادل متابولیسم می‌شود. پونه کوهی با فعال کردن روده‌ها موجب چربی سوزی می‌شود و چربی سوزی را افزایش می‌دهد و از این طریق موجب کاهش وزن سریع و لاغری می‌شود.

با وجود خواص پونه کوهی برای لاغری، نمی‌توان تنها با مصرف پونه کوهی به وزن ایده آل رسید. برای رسیدن به تناسب اندام به یک رژیم لاغری اصولی نیاز است. رژیم‌های بهاره غفاری بهترین روش برای داشتن تناسب اندام و سلامتی در کنار یکدیگر هستند. این رژیم‌های بدون حذف مواد غذایی یا محدودیت‌های شدید به شما کمک می‌کنند به وزن ایده آل خود برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود بر روی رژیم آنلاین لاغری کلیک کنید.