خواص لوبیا سبز در لاغری که باید بدانید!

تاریخ : 1402/09/30

خواص لوبیا سبز در لاغری که باید بدانید!

خواص لوبیا سبز در لاغری که باید بدانید!

خواص لوبیا سبز برای بدن انسان زیاد است؛ اما شاید برخی از ما آن را تنها در لوبیا پلو و خوارک لوبیا خورده باشیم. لوبیا سبز را می‌توان به روش‌های مختلف کنسروی و تازه مصرف کرد. لوبیا تازه را می‌توان به فرم منجمد در فریزر قرار داد و یا به شکل پخته و آب پز مصرف نمود. خواص لوبیا سبز به‌قدری زیاد است که چنانچه با این خواص آشنا شوید، آن را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهید. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم از خواص لوبیا سبز در لاغری سریع و برای کودکان بگوییم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

خواص لوبیا سبز در طب سنتی

خواص لوبیا سبز در طب سنتی

در طب سنتی خواص بسیار زیادی برای لوبیا سبز گفته شده است، بنابراین این سبزی خوشمزه را که به اشکال مختلف قابل مصرف است، اما ما اغلب تنها در لوبیا پلو استفاده می‌کنید؛ باید حتما در رژیم غذایی خود جای دهید. در زیر مهم‌ترین خواص لوبیا سبز در طب سنتی را گفته‌ایم.

خواص لوبیا سبز برای دستگاه گوارش

لوبیا سبز فیبر فراوانی دارد که به ‌همین دلیل در بهبود حرکات روده و درنتیجه سلامت دستگاه گوارش موثر است. جالب است بدانید، در پزشکی مدرن، اصطلاح فودمپ (fodmap) به انواعی از کربوهیدرات گفته می‌شود که در بدن انسان قابلیت هضم ندارند، اما توسط باکتری‌های روده مصرف می‌شوند و سبب ایجاد نفخ، دردشکمی، اسهال، یبوست و به‌طور کلی مشکلات گوارشی می‌شوند. غذاهایی که فودمپ کمی داشته باشند، از نظر سلامت برای بدن بهتر هستند. لوبیا سبز، از این دسته مواد است که باوجود فیبر بالایی که دارد، فودمپ آن کم است و به‌همین دلیل یک از خواص لوبیا سبز در طب سنتی، کمک به سلامت دستگاه گوارش است.

خواص ضدسرطانی لوبیا سبز

بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که سبب شده است، خاصیت ضدسرطانی داشته باشند. لوبیا سبز دارای میزان بالایی کلروفیل هستند که به آن‌ها خاصیت ضدسرطان بودن بخشیده است. به همین دلیل افرادی که لوبیا سبز بسیاری مصرف می‌کنند، به‌خصوص اگر آن را به‌صورت بخارپز و کم پخت مصرف کنند؛ می‌توانند از آن برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های بدخیم کمک بگیرند.

خواص لوبیا سبز برای زنان

زنان به‌دلیل دوره‌های عادت ماهانه که سپری می‌کنند و همچنین به‌خاطر دوران بارداری، به مصرف مداوم آهن نیاز دارند تا از کم‌خونی جلوگیری کنند. لوبیا سبز به دلیل برخورداری از میزان زیادی آهن و همچنین اسید فولیک در پیشگیری از کم‌خونی و درمان آن، موثر است. همچنین با توجه به اهمیتی که مصرف اسید فولیک در زنان باردار، برای جلوگیری از نقص لوله عصبی جنین دارد؛ مصرف لوبیا سبز در این دوران به شدت توصیه می‌شود.

خواص لوبیا سبز برای افسردگی

یکی از خواص لوبیا سبز در طب سنتی، کمک به پیشگیری از افسردگی است. وجود فولات در لوبیا سبز سبب می‌شود عواملی که در تولید هورمون‌هایی همچون سروتونین، دوپامین و اپی‌نفرین اختلال ایجاد می‌کنند، در بدن تجمع پیدا نکنند و درنتیجه فرد به افسردگی متعاقب از کمبود این هورمون‌ها دچار نشود. بنابراین مصرف آن در افرادی که دچار اختلال در خواب، مشکل اشتها ویا بدخلقی هستند، بسیار توصیه می‌شود.

خواص لوبیا سبز در لاغری

خواص لوبیا سبز برای کودکان

یکی از مهم‌ترین خواصی که لوبیای سبز دارد، به سلامت استخوان‌ها مربوط می‌شود که در کودکان، اهمیت بسیاری دارد. در لوبیا سبز کلسیم کمی وجود دارد؛ اما مهم‌ترین عامل موجود در آن، ویتامین K است که سبب کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها می‌شود و از آن‌ها در برابر شکستگی محافظت می‌کند. به همین دلیل یکی از خواص لوبیا سبز برای کودکان، تاثیر آن در سلامتی استخوان‌هاست که در سن رشد اهمیت آن بیشتر می‌شود. پس حتما از لوبیا سبز بخار پز یا کم پخته شده، در تغذیه روزانه کودکان خود استفاده کنید و رژیم غذایی آن‌ها را غنی‌تر کنید.

خواص لوبیا سبز برای کلیه

لوبیا سبز بخارپز یا پخته شده فواید بسیاری برای قلب و سایر اندام‌ها همچون کلیه دارد. لوبیا سبز به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند و به همین دلیل ریسک حمله قلبی را کاهش می‌دهد. لوبیا سبز کنسروی، میزان زیادی سدیم و مواد نگه‌دارنده دارد که سبب افزایش فشار خون می‌شود که نه‌تنها برای قلب، بلکه برای کلیه‌ها نیز بسیار خطرناک است. بنابراین برای استفاده از خواص لوبیا سبز برای کلیه و قلب، از اشکال پخته و آب‌پز آن استفاده نمایید.

خواص لوبیا سبز در لاغری

لوبیا سبز از مواد کم کالری محسوب می‌شود که کالری بسیار پایینی، در حدود ۲۸ کالری دارد. به همین دلیل می‌توان از خواص لوبیا سبز در لاغری و کاهش وزن استفاده کرد؛ این سبزی علاوه‌بر فیبر بالایی که دارد و در کنار غذا، می‌تواند حجم معده را پر کرده و از مصرف غذای زیاد جلوگیری کند؛ خود نیز چربی نداشته و سبب چاقی نمی‌شود. پس حتما با گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه خود از خواص لوبیا سبز در لاغری استفاده کنید.

پروتئین لوبیا سبز و خواص آن

لوبیا سبز، یکی از معدود انواع سبزیجاتی که دارای پروتئین است. پروتئین لوبیا سبز، از نوع پروتئین گیاهی است و به همین دلیل جذب کمتری نسبت به پروتئین جانوری دارد؛ اما چنانچه در کنار وعده‌های گوشتی خود، از لوبیا سبز استفاده کنید؛ نه‌تنها غذای شما را خوشمزه‌تر و تزیین آن را زیباتر می‌کند؛ بلکه می‌توانید از پروتئین لوبیا سبز بهتر استفاده کنید.

خواص مواد معدنی در لوبیا سبز

لوبیا سبز، موادمعدنی و ویتامین‌های بسیاری در خود دارد همچون فولات، ویتامین C و ویتامین A. بنابراین می‌توانید به راحتی آن‌ را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید و از این ویتامین‌ها و مواد معدنی بهره‌مند شوید. به دلیل وجود ویتامین C در لوبیا سبز، بهتر است آن را کمتر بپزید و همچنین به‌صورت تازه مصرف کنید تا بتوانید از تمام انواع ویتامین‌های آن استفاده کنید.

 

مضرات لوبیا سبز

مضرات لوبیا سبز

با وجود تمام خواص لوبیا سبز، هر ماده غذایی می‌تواند مضراتی نیز به ‌همراه داشته باشد؛ لوبیا سبز نیز از این قاعده مستثنی نیست. از مضرات لوبیا سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود ویتامین K به عنوان یک فاکتور انعقادی در لوبیا سبز، می‌تواند با اثر داروهای رقیق‌کننده همچون وارفارین، تداخل کند. بنابراین بهتر است افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند،  مصرف لوبیا سبز را محدود کنند.
  • فیتیک اسید که در لوبیا سبز وجود دارد، برای جذب مواد معدنی مشکل ایجاد می‌کند. به همین دلیل افرادی که جذب مواد معدنی در آن‌ها به‌خوبی صورت نمی‌گیرد ویا کمبود هریک از مواد معدنی را دارند؛ باید مصرف لوبیا سبز را محدود کرده و با یک پزشک مشورت کنند.
  • از دیگر مضرات لوبیا سبز، وجود لکتین است. البته لکتین با پختن کاهش پیدا می‌کند، بنابراین تاثیر منفی آن بر روی دستگاه گوارش از بین می‌رود یا کاهش می‌یابد.

 

خواص لوبیا سبز برای کودکان

خواص لوبیا سبز و رژیم غذایی

بهتر است لوبیا سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا بتوانید از تمام خواصی که گفته شد، استفاده کنید. می‌توانید برای اینکه به رژیم لاغری شما صدمه‌ای وارد نشود، لوبیای سبز را در روغن زیتون تفت دهید و آن را با ادویه‌های دیگری طعم‌دار کنید؛ برای مثال از پنیر پارمسان، فلفل ویا لیمو ترش می‌توانید در طعم‌دار کردن لوبیا سبز استفاده نمایید. لوبیا سبز را در کنار غذا، به همراه سایر سبزیجات بخارپز قرار دهید و یا در سالاد بریزید. همچنین می‌توانید در تهیه خوراک لوبیا یا لوبیا پلو از آن استفاده کنید.

از خواص لوبیا سبز در لاغری گفتیم، اما این بدان معنی نیست که در تمام وعده‌های غذایی خود فقط لوبیا سبز مصرف کنید. در هر رژیم لاغری، باید از تمام مواد معدنی و ویتامین‌ها در غذاهای مختلف استفاده نمایید. به همین دلیل از افرادی برای دریافت رژیم غذایی کمک بگیرید که در این حوزه، مجرب هستند. بهاره غفاری یکی از بهترین مشاوران تغذیه مورد تایید وزارت بهداشت است که می‌توانید به نسبت وزن و خصوصیات خود، از رژیم مناسب استفاده نمایید. با کلیک بر روی رژیم لاغری، رژیم مناسب خود را دریافت نمایید.