خواص عرق یونجه برای چاقی است یا لاغری؟ | فواید + عوارض

تاریخ : 1401/12/02

خواص عرق یونجه برای چاقی است یا لاغری؟ | فواید + عوارض

خواص عرق یونجه برای چاقی است یا لاغری؟ | فواید + عوارض

یونجه که به نام لوسرن یا Medicago sativa نیز شناخته شده، گیاهی است که صد‌ها سال است به عنوان خوراک دام پرورش داده می‌شود. برای مدت زمان طولانی به دلیل سرشاری از ویتأمین‌ها، مواد معدنی و پروتئین در مقایسه با سایر منابع خوراکی مورد توجه قرار گرفت. یونجه بخشی از خانواده حبوبات است، اما یک گیاه دارویی نیز محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که در اصل از آسیای جنوبی و مرکزی آمده است، اما برای قرن‌ها در سراسر جهان رشد کرده است.

علاوه بر استفاده به عنوان خوراک، سابقه طولانی در استفاده به عنوان یک گیاه دارویی برای انسان دارد. دانه‌ها یا برگ‌های خشک آن را می‌توان به عنوان مکمل مصرف کرد و یا دانه‌ها و جوانه‌ها را به صورت جوانه یونجه خورد. در این مقاله سراغ خواص عرق یونجه خواهیم رفت و شما را با کاربرد عرق یونجه آشنا خواهیم کرد. 
 

فواید عرق یونجه و مواد تشکیل‌ دهنده آن

مردم معمولاً یونجه را به عنوان یک مکمل گیاهی یا به شکل عرق یونجه مصرف می‌کنند. از آنجایی که برگ‌ها یا دانه‌ها به عنوان مکمل‌های گیاهی و نه به عنوان غذا فروخته می‌شوند، هیچ اطلاعات تغذیه صحیحی درباره خواص عرق یونجه در دسترس نیست. با این حال، خواص عرق یونجه معمولاً به دلیل سرشار بودن ویتأمین K است و همچنین حاوی بسیاری از مواد مغذی دیگر از جمله ویتأمین C، مس، منگنز و فولات می‌باشد. جوانه یونجه حاوی همان مواد مغذی است و همچنین کالری بسیار کمی دارد.
به عنوان مثال، 1 فنجان (33 گرم) جوانه یونجه حاوی تنها 8 کالری است. همچنین شامل موارد غنی زیر است:
  • ویتأمین K: 8 درصد از ارزش روزانه DV))
  • ویتأمین C: 3٪ از DV
  • فولات: 3 درصد از DV
  • تیامین: 2٪ از DV
  • ریبوفلاوین: 3٪ از DV
  • منیزیم: 2٪ از DV
  • آهن: 2% از DV
  • مس: 6 درصد DV
یک فنجان همچنین حاوی 1 گرم پروتئین و 1 گرم کربوهیدرات است که از فیبر به دست می‌آید. یونجه همچنین دارای محتوای بالایی از ترکیبات گیاهی فعال از جمله ساپونین‌ها، کومارین‌ها، فلاونوئید‌ها، فیتواسترول‌ها، فیتواستروژن‌ها و آلکالوئید‌ها است. یونجه حاوی ویتأمین K و مقادیر کمی از بسیاری از ویتأمین‌ها و مواد معدنی دیگر است که به عنوان خواص عرق یونجه نیز محسوب می‌شود. 

برای آشنایی با خاصیت هایی ک رازیانه برای زنان و مردان دارد پیشنهاد میشود مقال  خواص رازیانه چیست؟! را مطالعه نمایید.

فواید عرق یونجه

بیشتر بخوانید: برای آشنایی با خواص زیره برای لاغری این مطلب را نیز مطالعه کنید.

خواص عرق یونجه

گفتیم که یونجه که به نام لوسرن یا Medicago sativa نیز شناخته شده، گیاهی است که صد‌ها سال است به عنوان خوراک دام پرورش داده می‌شود. برای مدت زمان طولانی به دلیل سرشاری از ویتأمین‌ها، مواد معدنی و پروتئین در مقایسه با سایر منابع خوراکی مورد توجه قرار گرفت. یونجه بخشی از خانواده حبوبات است، اما یک گیاه دارویی نیز محسوب می‌شود. برخی از خواص یونجه عبارتند از: 
  • یونجه ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند
توانایی کاهش کلسترول عرق یونجه، بهترین مزیت سلامتی آن است که تا به امروز مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات متعدد حیوانی نشان داده است که یونجه می‌تواند کلسترول تام، کلسترول LDL (بد) و‌تری گلیسیرید را کاهش دهد در حالی که کلسترول HDL (خوب) را افزایش می‌دهد که ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. اثر کاهش‌دهنده کلسترول یونجه به دلیل دارا بودن مقدار بالای ساپونین آن نسبت داده می‌شود که ترکیبات گیاهی شناخته شده بسیار مفید و مؤثری برای کاهش سطح کلسترول نیز هستند.
مواد موجود در یونجه این کار را با کاهش جذب کلسترول در روده و افزایش دفع ترکیبات مورد استفاده برای ایجاد کلسترول جدید انجام می‌دهند. با این حال، تحقیقات اخیر در مورد یونجه و کلسترول در انسان‌ها بسیار کم است. در حالی که تحقیقات بیشتری در مورد این گیاه مورد نیاز است، مطالعات کنونی نشان می‌دهد که یونجه به عنوان یک عامل کاهش‌دهنده کلسترول بالقوه برای سلامتی بدن نویدبخش است. در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که یونجه سطح کلسترول را کاهش می‌دهد. این موضوع احتمالاً به این دلیل است که یونجه و عرق آن حاوی ترکیبات گیاهی به نام ساپونین است. 
  • عرق یونجه برای چاقی
یکی از مواردی که به عنوان خاصیت عرق یونجه مطرح است، افزایش حجم بدن می‌باشد. در طب سنتی برای افزایش وزن توصیه می‌شود تا از عرق یونجه دو تا سه بار در روز بعد از هر وعده غذایی استفاده کنید. همچنین چیزی به عنوان عوارض عرق یونجه برای چاقی وجود ندارد، اما به هر حال بهتر است که از افراط و تفریط در هر چیزی خود داری کنید! و از روش افزایش وزن اصولی استفاده کنید.
 
سایر خواص عرق یونجه
فهرست طولانی از کاربرد‌های سنتی یونجه به عنوان یک گیاه دارویی وجود دارد. این موارد شامل کاهش فشار خون، عمل به عنوان یک دیورتیک، افزایش تولید شیر مادر، درمان آرتریت و خلاص شدن از شر سنگ کلیه هستند. بیشتر این فواید که به عنوان پیشنهادی برای سلامتی در طب سنتی مطرح هستند، هنوز مورد تحقیق قرار نگرفته است. با این حال، تعداد کمی از آن‌ها تا حدی مورد مطالعه قرار گرفته است. 
  • بهبود سلامت متابولیک
یکی از انواع کاربرد عرق یونجه، استفاده به عنوان یک ماده گیاهی ضد دیابت یا کاهش‌دهنده قند خون است. چندین مطالعه حیوانی نشان داده‌اند که به نظر می‌رسد یونجه با کاهش سطح چربی خون و قند خون، سلامت متابولیک قلب را بهبود می‌بخشد. با این حال، در حالی که یافته‌ها و پژوهش‌ها در این زمینه امیدوارکننده هستند، مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا یونجه می‌تواند اثرات مشابهی در انسان داشته باشد، مورد نیاز است. 
  • تسکین علائم یائسگی
یونجه سرشار از ترکیبات گیاهی به نام فیتواستروژن است که از نظر شیمیایی شبیه به هورمون استروژن است. این بدان معنی است که عرق یونجه می‌تواند برخی از اثرات مشابه استروژن را در بدن ایجاد کنند. فیتواستروژن‌ها بحث برانگیز هستند، اما ممکن است مزایای متعددی داشته باشند، از جمله کاهش علائم یائسگی که به دلیل کاهش سطح استروژن ایجاد می‌شود. 
اثرات یونجه بر علائم یائسگی به طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است، اما شواهدی وجود دارد که استفاده از این ماده گیاهی مؤثر در کاهش گرگرفتگی‌های بدن در دوران یائسگی است. با این حال، برخی از خطرات بالقوه نیز وجود دارد. اگر قصد استفاده از عرق یونجه برای درمان این علائم دارید، مهم است که پیش از استفاده با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک متخصص صحبت کنید. 
  • اثرات آنتی اکسیدانی
یونجه سابقه طولانی استفاده در طب سنتی برای درمان شرایط ناشی از التهاب و آسیب اکسیداتیو دارد. در واقع، یونجه دارای برخی از خواص آنتی اکسیدانی قوی است، زیرا برخی از مطالعات حیوانی اشاره کرده‌اند که از آسیب استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. به طور خاص، یونجه توانایی کاهش مرگ سلولی و آسیب DNA ناشی از رادیکال‌های آزاد را دارد. این کار را با کاهش تولید رادیکال‌های آزاد و بهبود توانایی بدن برای مبارزه با آن‌ها انجام می‌شود. 
یونجه فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها به صورت علمی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. ممکن است برای سلامت متابولیک، علائم یائسگی و وضعیت آنتی اکسیدانی مفید باشد، اما مطالعات انسانی بیشتری در این مورد نیاز است. 

اگر میخواهید با کدو تنبل و خواص معجزه آسای آن آشنا شوید میتوانید به مقاله خواص کدو حلوایی مراجعه نمایید.

عوارض عرق یونجه برای چاقی

بیشتر بخوانید: با خواص پودر جوانه گندم برای لاغری شکم در این مطلب آشنا شوید.

ایمنی و عوارض عرق یونجه برای چاقی

اگرچه یونجه احتمالاً برای اکثر افراد بی‌خطر است، اما ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی مضری ایجاد کند. 
  • بنابراین اگر باردار هستید این بخش از مقاله را از دست ندهید: 
از آنجایی که جوانه‌های خام یونجه و محصولات مکمل مشتق‌شده از دانه‌های یونجه با خطرات بالقوه‌ای برای سلامت غذایی همراه هستند (مانند مخزن پاتوژن‌های موجود در غذا نظیر E.coli، سالمونلا و لیستریا)، افراد باردار باید از این ماده گیاهی در دوران حاملگی اجتناب کنند.
  • اگر دارو‌های رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید: 
عرق یونجه و جوانه یونجه سرشار از ویتأمین K هستند. اگرچه این موضوع برای اکثر افراد مفید است، اما احتمال دارد برای دیگران خطرناک باشد. دوز‌های بالای ویتأمین K می‌تواند باعث شود که دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند وارفارین اثر کمتری داشته باشند. بنابراین، برای افرادی که از این دارو‌ها استفاده می‌کنند، مهم است که از تغییرات چشمگیر در دوز مصرف ویتأمین K با استفاده از یونجه اجتناب کنند. 
 عرق یونجه
  • اگر اختلال خود ایمنی دارید: 
مواردی گزارش شده است که مکمل‌های یونجه باعث فعال شدن مجدد لوپوس در برخی افراد می‌شوند. اعتقاد بر این است که این اثر به دلیل اثرات محرک سیستم ایمنی احتمالی اسید آمینه L-cavanine می‌باشد که در یونجه یافت می‌شود. بنابراین، به کسانی که مبتلا به لوپوس یا سایر اختلالات خودایمنی هستند، توصیه می‌شود از آن اجتناب کنند. 

در ارتباط با اینکه بارهنگ برا چی خوبه مطلبی در غفاری دایت نوشته شده است با عنوان خواص بارهنگ چیست برای اطلاعات بیشتر به آن مطلب مراجعه نمایید.

  • اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید: 
شرایط مرطوب مورد نیاز برای جوانه زدن بذر یونجه برای رشد باکتری‌ها ایده‌آل است. در نتیجه، جوانه‌هایی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند گاهی توسط باکتری‌ها آلوده می‌شوند. همچنین شیوع چندین باکتری در گذشته با جوانه‌های یونجه شروع شده بوده است. خوردن جوانه‌های آلوده به طور بالقوه می‌تواند هر فردی را بیمار کند، اما بیشتر بزرگسالان با مصرف عرق یا جوانه گندم در چنین حالتی بدون عواقب طولانی مدت بهبود می‌یابند. با این حال، برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، عفونتی مانند این می‌تواند بسیار جدی باشد. 
بنابراین، سازمان غذا و داروی آمریکا FDA)) به کودکان، زنان باردار، افراد مسن یا هر فرد دیگری که سیستم ایمنی ضعیفی دارد توصیه می‌کند از عرق یونجه و محصولات مکمل مشتق شده از دانه‌های یونجه اجتناب کنند.یونجه ممکن است برای برخی افراد مضر باشد، از جمله آن‌هایی که باردار هستند، دارو‌های رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند، دارای یک اختلال خود ایمنی یا سیستم ایمنی ضعیف هستند. 

برای دانستن درباره خواص عناب برای زنان، کبد و کلیه و اینکه عناب چه عوارضی دارد.میتوانید به مقاله خواص عناب خشک مراجعه نمایید.

عرق یونجه برای چاقی

چگونه یونجه را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟ 

حالا که با خواص عرق یونجه آشنا شدید، می‌توانید مکمل‌های یونجه را به صورت قرص، پودر یا عرق مصرف کنید یا از یونجه برای تهیه چای استفاده کنید. از آنجایی که مطالعات انسانی کمی بر روی دانه‌ها، برگ‌ها یا عرق یونجه انجام شده است، توصیه دوز مطمئن یا مؤثر آن دشوار است. FDA مکمل‌های گیاهی را به مورد بررسی قرار نمی‌دهد، بنابراین مطمئن شوید که تحقیقات خود را درباره خواص عرق یونجه به خوبی انجام داده‌اید و از یک تولید‌کننده معتبر خرید می‌کنید. راه دیگر برای افزودن یونجه به رژیم غذایی، خوردن آن به صورت جوانه است.
شما می‌توانید جوانه‌های یونجه را به طرق مختلف به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مانند ساندویچ یا مخلوط کردن در سالاد. همچنین می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های مواد غذایی یا پروتئینی‌ها خریداری کنید. حتی می‌توانید خودتان در خوانه هم جوانه یونجه درست کنید: 2 قاشق غذاخوری دانه یونجه را به یک کاسه، شیشه یا جوانه بریزید و روی آن‌ها را با 2 تا 3 برابر مقدار آب خنک بپوشانید. بگذارید یک شب یا به مدت 8 تا 12 ساعت خیس بخورند. جوانه‌ها را آبکش کرده و با آب خنک خوب بشویید. دوباره آن‌ها را آبکش کنید و تا حد امکان آب آن‌ها را بگیرید. 
جوانه‌ها را به مدت 3 روز دور از نور مستقیم خورشید و در دمای اتاق نگهداری کنید. هر 8 تا 12 ساعت آن‌ها را کاملاً بشویید و آبکش کنید. در روز چهارم، جوانه‌ها را به منطقه‌ای با نور غیر مستقیم خورشید منتقل کنید تا امکان فتوسنتز فراهم شود. هر 8 تا 12 ساعت به شستشو و آبکشی آن‌ها ادامه دهید. در روز 5 یا 6، جوانه‌های شما آماده خوردن هستند. 
با این حال، به خطر بالای آلودگی باکتریایی توجه داشته باشید. ایده خوبی است که اقدامات احتیاطی را برای اطمینان از رشد و نگهداری جوانه‌ها در شرایط ایمن انجام دهید. حتی اگر برایتان سخت است، می‌توانید از مکمل‌های یونجه استفاده کنید یا خودتان به روشی که گفته شد جوانه یونجه تهیه کنید و میل کنید. جوانه‌ها را می‌توان به راحتی به ساندویچ‌ها، سالاد‌ها و موارد دیگر اضافه کرد. 

بررسی خواص چغندر، رابطه لبو و فشار خون بالا، خواص لبو برای پوست، خواص آب لبو قرمز خام و آب لبو برای کبد چرب در مقاله خواص لبو قرمز برسی شده است به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

کاربرد و خاصیت عرق یونجه
کلام آخر
 
بیان کردیم که یونجه به کاهش کلسترول کمک می‌کند و همچنین ممکن است برای مدیریت قند خون و تسکین علائم یائسگی مفید باشد. مردم همچنین از جوانه‌ها مصرف می‌کنند زیرا حاوی آنتی اکسیدان‌ها و همچنین مواد مغذی مانند ویتأمین K، مس، فولات و منیزیم است. یونجه نیز بسیار کم کالری است. همانطور که گفته شد، برخی از افراد ممکن است نیاز به اجتناب از یونجه داشته باشند، از جمله آن‌هایی که باردار هستند، کسانی که دارو‌های رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند و کسانی که دارای اختلالات خود ایمنی هستند.
با وجود اینکه تحقیقات بیشتری در مورد کیفیت یونجه نیاز است، اما به عنوان یک غذا یا مکمل برای ارتقای سلامتی، نویدبخشی زیادی را از خود نشان داده که خواص عرق یونجه را نمی‌توان نادیده گرفت.