خواص زعفران برای لاغری و سلامتی!

تاریخ : 1401/05/02

خواص زعفران برای لاغری و سلامتی!

خواص زعفران برای لاغری و سلامتی!

زعفران یکی از ادویه‌هایی است که آن را اغلب به‌عنوان یک ادویه ایرانی می‌شناسند و بیشترین استفاده از آن در کشورهای آسیایی و به‌خصوص ایران است. این ادویه خوش‌طعم، خوش‌رنگ و ارزشمند یکی از گران‌ترین ادویه‌ها در سراسر جهان است که به دلیل دشواری کاشت و برداشت آن، قیمتی گران‌تر از سایر ادویه‌ها دارد. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم خواص زعفران برای زنان و همچنین فواید زعفران برای مردان را بررسی کنیم و چند مورد از عوارض زعفران را نام ببریم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فواید زعفران

 

فواید زعفران برای سلامتی

زعفران فواید بسیاری دارد و به همین دلیل نه‌تنها آن را به‌عنوان یک ادویه در غذا استفاده می‌کنند؛ بلکه در تهیه انواع چای و دمنوش از خواص زعفران بهره می‌برند‌. در در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین خواص زعفران اشاره می‌کنیم.

 

خواص زعفران برای اعصاب

بسیاری از افراد تنها خاصیت شادی‌آور زعفران را می‌شناسند؛ اما این گیاه فواید دیگری نیز برای اعصاب دارد. مطالعاتی که بر روی خواص زعفران برای اعصاب انجام شده است، نشان می‌دهد این ادویه طلایی سبب کاهش علائم افسردگی در افراد می‌گردد که می‌تواند با ترشح و آزادسازی هورمون سروتونین در بدن ارتباط داشته باشد. یکی از فواید این ادویه به‌عنوان کاهنده افسردگی، حداقل عوارض جانبی آن برخلاف داروهای شیمیایی است. همچنین با وجود آنکه سبب ایجاد احساس شادی در بدن می‌شود، می‌تواند اثر آرام بخش برای اعصاب نیز داشته باشد؛ یعنی نه‌تنها ابتلا به بیماری‌های ناشی از افسردگی را به حداقل می‌رساند، بلکه می‌تواند سبب ایجاد احساس آرامش و راحتی در افراد گردد.

 

خواص زعفران برای چشم

بیماری دژنراسیون ماکولا که به آن تباهی لکه زرد نیز می‌گویند یک بیماری چشمی است که به دلیل افزایش سن بروز می‌کند و با از بین بردن سلول‌های ماکولا به کوری منجر می‌شود. خواص زعفران برای چشم به دلیل وجود ۲ ماده کروسین و کروچتینگ است که این آسیب و از بین رفتن ماکولا را با تاخیر روبه‌رو کرده و در نتیجه از کوری پیشگیری می‌نماید.

 

خواص زعفران برای پوست

 

خواص زعفران برای پوست

زعفران یک آنتی‌اکسیدان است که نه‌تنها سبب پیشگیری از سرطان می‌شود، بلکه می‌تواند پیری سلول‌ها را به تاخیر اندازد؛ بنابراین از خواص زعفران برای پوست می‌توان به پیشگیری از پیری و از بین رفتن سلول‌های پوست اشاره کرد. همچنین برخی از افراد از زعفران در تهیه ماسک خانگی استفاده می‌کنند که می‌تواند سبب سفید شدن، افزایش انعطاف و درخشندگی، پیشگیری از جوش و از بین بردن لکه‌های تیره پوست شود.

زعفران برای مو میز خواص بسیاری دارد که می‌توانند از آن در تهیه تونیک مو استفاده کنند. از خواص زعفران برای مو افزایش استحکام و جلوگیری از ریزش است از تونیک ویا ماسک موی زعفران، برای بهبود طاسی و ریزش مو و همچنین تحریک پوست سر برای رشد سریع‌تر مو استفاده می‌شود.

 

فواید زعفران برای مردان

یکی از فواید زعفران برای مردان خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است که به پیشگیری از انواع سرطان کمک می‌کند. همچنین با استفاده از زعفران می‌توان به بهبود طاسی و جلوگیری از ریزش مو در آقایان کمک کرد. از زعفران برای تسکین درد، همچنین افزایش سیستم ایمنی استفاده می‌شود که یکی از فواید زعفران برای مردان و زنان است. همچنین آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون کروسین، کروستین و سافرانال برای سلامت قلب مفید هستند و می‌توانند به پیشگیری از سکته قلبی در آقایان کمک کنند.

 

خواص زعفران برای زنان

تمام مواردی که در بالا گفته شد از خواص زعفران برای زنان و مردان است؛ اما یکی از مهم‌ترین خواص زعفران برای زنان، کمک به ایجاد قاعدگی است که به دلیل تاثیر آن بر روی غدد درون‌ریز ایجاد می‌شود و در این دوران به خانم‌ها کمک می‌کند علائم کمتری در سندروم پیش از قاعدگی خود تجربه کنند که به دلیل خواص زعفران برای اعصاب در این دوران است.

خانم‌هایی که قاعدگی آ‌نها به تاخیر افتاده است، می‌توانند از دمنوش زعفران برای قاعدگی استفاده کنند ویا به‌جای تهیه دمنوش زعفران برای قاعدگی با اضافه کردن اندکی زعفران به چای خود، از خواص آن در آزادسازی هورمون‌ها و تنظیم قاعدگی استفاده کنند.

 

عوارض زعفران

 

عوارض زعفران

با وجود اینکه زعفران خواص بسیاری برای بدن دارد، اما یکی از ادویه‌هایی است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند عوارض جانبی بسیار زیادی به همراه داشته باشد؛ به همین دلیل باید میزان کم و مداوم آن را در رژیم غذایی مصرف کنید و از مصرف بی‌رویه آن، به‌خصوص به‌صورت چای و دمنوش پرهیز نمایید. از عوارض زعفران که در نتیجه مصرف بیش از حد آن ایجاد می‌شود، می‌توان به ایجاد علائمی همچون سرگیجه، استفراغ، اسهال خونی، زرد شدن پوست و چشم و... اشاره کرد که تنها در مراحل ابتدایی مصرف بیش از حد زعفران ایجاد می‌شوند. هنگامی که فرد در حدود ۳۰ تا ۵۰ میلی‌گرم زعفران مصرف کند، حالت تهوع، سرگیجه و خشکی دهان را تجربه می‌کند. همچنین در دوزهای بالاتر ممکن است سبب ایجاد مسمومیت غذایی، خون دماغ، زردی چشم‌ها و لب‌ها و... شود.

برخی از افراد به صورت کلی نسبت به زعفران آلرژی دارند و نمی‌توانند این ادویه را مصرف کنند. همچنین ممکن است زعفران و برخی از داروها تداخل داشته باشند که از آن جمله می‌توان به داروهای فشار خون اشاره کرد. زعفران در دوزهای بالای ۱۲ گرم می‌تواند منجر به مرگ شود. مهم‌ترین نکته درباره عوارض زعفران، ممنوعیت مصرف آن برای خانم‌های باردار است که می‌تواند سبب سقط جنین شود. همچنین به دلیل تحریک رفتارهای هیجانی در افرادی که به اختلال دوقطبی مبتلا هستند، باید محافظه‌کارانه مصرف شود و افراد مبتلا به فشار خون پایین و بیماران قلبی نیز نباید بیش از حد از زعفران استفاده کنند. مصرف حدود یک و نیم گرم زعفران در هر روز برای اغلب افراد ایمن است.

 

خواص زعفران در لاغری

 

خواص زعفران در لاغری

یکی از تاثیرات زعفران افزایش انرژی بدن است. زعفران متابولیسم بدن را متعادل کرده و بهبود می‌بخشد و در نتیجه می‌تواند انرژی در دسترس بدن را افزایش دهد و در نتیجه از ابتلا به دیابت جلوگیری کند. همچنین سوخت‌وساز چربی دریافتی از غذا و گلوکز را بهینه می‌کند و بنابراین سبب کاهش توده چربی و لاغری در انواع رژیم لاغری هستند.

با این وجود تنها یک ماده غذایی که در چربی‌سوزی نقش دارد، نمی‌تواند به تنهایی به تناسب اندام افراد کمک کند و آن‌ها را به وزن ایده‌آل برساند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم چنانچه اراده کافی برای کاهش وزن دارید، از رژیم‌های یک مشاور تغذیه حرفه‌ای همچون بهاره غفاری استفاده کنید. بهاره غفاری با رژیم‌هایی که ارائه می‌دهد، سبب می‌شود حجم معده شما کم گردد و به همین دلیل نه‌تنها وزن شما کاهش پیدا می‌کند، بلکه در درازمدت، میل شما به غذا کاهش پیدا کرده و کاهش وزن شما طولانی مدت می‌شود. همچنین تنوع غذایی در رژیم غفاری دایت به شما این امکان را می‌دهد تا تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذا دریافت کرده و سلامت خود را ارتقا دهید. برای آشنایی بیشتر با رژیم‌های بهاره غفاری بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.