خواص جگر سفید و مضرات آن!

تاریخ : 1402/11/04

خواص جگر سفید و مضرات آن!

خواص جگر سفید و مضرات آن!

جگر سفید در میان مردم یکی از مواد غذایی سرشار از آهن که برای کم خونی مناسب است. جگر بعنوان بزرگترین غده در بدن شناخته می‌شود که فعالیت های سوخت و ساز بدن چون گوارش را برعهده دارد. خیلی از ما هنگام خرید جگر سردرگم می‌شویم زیرا دو نوع جگر سفید و سیاه در بازار موجود است که هر کدام از آنها خاصیت هایی زیادی برای شما دارند.

 جگر حاوی درصد زیادی پروتئین، کالری، آهن، روی، مس، انواع ویتامین خانواده B است و برای تقویت حافظه، سیستم بدن و بهترین ماده غذایی برا خون سازی بدن است و تفاوت زیادی بین جگر سفید و سیاه وجود ندارد. جگر سفید همان شش یا ریه است که تمامی خواص و فواید جگر سیاه را به همراه دارد با این تفاوت که میزان درصد پروتئین و چربی آن کمتر از جگر سیاه است اما درصد کلسترول بیشتری در جگر سفید نسبت به جگر سیاه وجود دارد و به طور کلی میزان آهن موجود در جگر سفید یا سیاه دو سه برابر بیشتر از گوشت گاو است و به عنوان بهترین ماده غذایی برای درمان کم خونی محسوب می شود. از مهمترین خواص جگر سفید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت مغز و بهبود حافظه
  • منبع آهن و کمک به درمان کم خونی
  • سرشار از ویتامین A و کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن 

خواص جگر سفید و مضرات آن!

فواید و مضرات جگر سفید

جگر سفید یا شش و ریه دام مانند جگر سیاه که کبد دام است، حاوی انواع ویتامین های آ، خانواده ب، آهن و روی است و در کنار آن جزو مواد غذایی پر ویتامین و کالری محسوب می شود که حاوی درصد بالایی آهن است وبه عنوان یکی از مواد غذایی خون ساز معرفی می شود. خاصیت جگر سفید هم مانند جگر سیاه بیشمار است که در اینجا به معرفی چند خاصیت آن می پردازیم:

۱- تقویت حافظه و مغز

ویتامین ب یکی از مواد مفید برای تقویت حافظه و مغز است از این رو با خوردن انواع مواد غذایی حاوی ویتامین ب چون جگر سفید، جگر سیاه و مواد غذایی دیگر می توانید باعث تقویت حافظه و مغز خود و سیستم عصبی تان شوید. توجه داشته باشید که کمبود ویتامین ب 1 می تواند خستگی و کم اشتهایی، یبوست، عصبی بودن، سو هاضمه، سردرد، گیجی، کمبود وزن، ضربان قلب و زود رنجی را به همراه داشته باشد.

۲- منبع آهن و درمان کم خونی

یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن ب 12 است که کمبود آن می تواند موجب کم خونی، تخریب اعصاب و کمبود حافظه شود از این رو خیلی مهم است با خوردن انواع مواد غذایی چون جگر گوساله، ماهی آزاد، فیله گوساله، تخم‌مرغ. شیر سویا باعث جبران ویتامین ب ۱۲ شوید.

۳- سرشار از ویتامین آ و مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود بینایی و همچنین سلامت پوست شما خواهد شد ویتامین آ یا همان ریتنول است که برای اینکه به میزان کافی این ویتامین در بدن شما تامین شود بهتر است به خوردن جگر گوساله، جگر مرغ، جگر گاو، پنیر، زرده تخم‌مرغ، کره تازه، قلوه، در سبزیجات، جعفری، کدو، اسفناج، کاهو و شاهی و در میوه‌ها، خواص خربزه، گیلاس، موز، خرما، هلو و پرتقال روی بیاورید، در کنار اینها جگر سفید گوسفند یا دیگر دام ها ماده غذایی مهمی است که سرشار از ویتامین آ است.

مطلب پیشنهادی: ویتامین A و خواص آن

با وجود اینکه جگرسفید حاوی انواع ویتامین، آهن، روی است اما در کنار آن، مصرف بیش از حد جگر سفید یا سیاه می تواند منجر به بیماری مسمومیت هیپرویتامینوز آ و مسمومیت مس در انسان ها شود. همچنین:

  • به دلیل میزان زیاد ویتامین A باید از مصرف آن در دوران بارداری اجتناب شود چرا که امکان نقص جنین وجود دارد.
  • به دلیل وجود کلسترول بالا در جگر سفید مصرف این ماده غذایی برای کسانی که بیماری قلبی دارند توصیه نمی شود چرا که امکان ابتلا به سکته قلبی وجود خواهد داشت.

فواید و مضرات جگر سفید

ارزش غذایی جگرسفید

جگرسفید یا همان شش (ریه) ارزش غذایی خاصی ندارد و همانند گوشت به‌عنوان یک منبع پروتئینی بری رشد بدن و عضلات مفید استولی جگرسیاه منبع غنی ویتامین A استجگرسیاه یا همان کبد بهتر از جگرسفید استجگرسیاه به‌اندازه گوشت پروتئین دارد، ولی چربی آن از گوشت بیشتر استآهن آن زیاد است. پس برای مبتلایان به کم‌خونی خیلی خوب است و حاوی روی زیادی استازاین‌ رو برای کودکان در سن رشد و زمان قد کشیدن خیلی مفید است.

همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین A هم برای کودکان بسیار مفید است و هم برای افراد بالغ و مانع خشکی چشم و پوست و شبکوری می‌شود. جگرسفید حاوی ویتامین D,E است، پس برای رشد استخوان و افراد مبتلابه پوکی استخوان مفید است و حاوی ویتامین B12 بالاست پس برای کم‌خونی‌ها مفید استاگر دچار کم‌خونی هستید می‌توانید ۲ بار در هفته جگرسیاه بخورید، ولی در حالت معمولی یک‌بار در هفته کافی است، چون ویتامین A آن زیاد است و مصرف زیاد آن باعث هیپرویتامینوز A در بدن و بروز مسمومیت ویتامینی می‌شود.

۱۰۰ گرم جگرسیاه گوسفند که با آتش ملایم پخته‌شده باشد، دارای ۲۲۰ کالری انرژی، ۵/۲ گرم کربوهیدرات، ۵/۳۰ گرم پروتئین و ۸/۸ گرم چربی است۱۰۰ گرم جگرسفید گوسفند که با آتش ملایم پخته‌شده باشد دارای ۱۱۳ کالری انرژی، ۸/۱۹ گرم پروتئین و ۳ گرم چربی است و کربوهیدرات هم نداردپس می‌بینید که ارزش غذایی جگرسیاه بیشتر از جگرسفید است، البته چون چربی بیشتری هم دارد، باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد.

 

ارزش غذایی جگرسفید

طرز پخت جگرسفید

یکی از خوراک‌های خوشمزه، خوراک جگرسفید است که طرز تهیه بسیار آسانی دارد و می‌توان آن را برای وعده نهار و یا شام تهیه و با نان سرو کرد. خوراک جگرسفید طرز تهیه آسانی دارد و در کوتاه‌ترین زمان می‌توان آن را آماده کرد.
برای تهیه خوراک جگرسفید، ابتدا جگرسفید را به قطعات کوچک بریده و قسمت‌های اضافی آن را جدا کرده و حسابی می‌شوییم تا خون آن کاملاً خارج شود. سپس جگرسفید را در قابلمه ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم تا آب آن به جوش آید و کف جگر خارج شود. دوباره جگرها را شسته و با مقدار کمی آب و یک عدد پیاز روی حرارت قرار می‌دهیم تابه مدت یک ساعت و نیم بپزد.

یک عدد پیاز بزرگ را خلالی خردکرده و درکمی روغن تفت می‌دهیم. سپس سیر نگینی شده را نیز اضافه کرده و تفت می‌دهیم. یک عدد فلفل دلمه‌ای و یک عدد فلفل سبز تند را نیز نگینی خردکرده و به پیازها اضافه می‌کنیم. حالا جگرهای پخته‌شده را که آب روی آن خشک‌شده و مقدار کمی آب به‌اندازه نصف پیمانه باقی‌مانده را به پیازداغ اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا جگرها هم کمی سرخ شوند. نمک، فلفل، زردچوبه و پودر پیاز را نیز اضافه می‌کنیم. در پایان رب گوجه‌فرنگی و رب انار (مقدار آن سلیقه‌ای است و با توجه به نوع رب متفاوت است) را نیز اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا بوی خامی رب گوجه‌فرنگی نیز گرفته شود. اجازه می‌دهیم خوراک جگرسفید ما به مدت 15 دقیقه دیگر روی حرارت بماند و به روغن بیفتد و بعد از روی حرارت برداشته و در ظرف موردنظر می‌ریزیم. خوراک جگرسفید را تزئین کرده و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید.

خوردن جگرسفید هم مانند دیگر مواد غذایی برای بدن مفید است اما همان‌طور که گفته شد مضراتی نیز دارد که باید آن‌ها را مدنظر داشت. از جگرسفید به خاطر دارا بودن ویتامین، کالری و پروتئین در رژیم‌های لاغری استفاده می‌شود و برای داشتن یک رژیم خوب و اصولی باید همه این موارد را رعایت کرد. سایت غفاری دایت با دارا بودن متخصص تغذیه اصول تغذیه درست را رعایت کرده و رژیم غذایی مخصوص هرکس را ارائه می‌دهد. پس به بخش رژیم من سایت رفته و برنامه خود را دریافت کنید.