خواص جالب عرق تره را می دانید؟!

تاریخ : 1401/08/18

خواص جالب عرق تره را می دانید؟!

خواص جالب عرق تره را می دانید؟!

عرق تره از گیاه تره به دست می‌آید. گیاه تره از سبزیجات خانواده پیاز، سیر و تره فرنگی است. طول گیاه تره بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است. ریشه تره پیاز یک سانتی است و این گیاه یک سبزی خوراکی است که از آن در تهیه غذا و سوپ و سالاد استفاده می‌کنند. رشد طبیعی تره در آب و هوای معتدل است و فصل کشت این سبزی خوراکی بهمن و اسفند است.

تره در فصل تابستان گل می‌دهد و گل‌های سبزی تره به رنگ های بنفش، سرخ یا ارغوانی دیده می‌شود و در بعضی کشورهای جهان از گل سبزی تره در تهیه و پخت غذا استفاده می‌کنند. گیاه تره دارای دانه های خیلی ریزی است واین دانه‌ها رنگ تیره و سیاهی دارند. گیاه تره را هر دفعه که رشد می‌کند باید برداشت کرد تا باز رشد این گیاه تشدید شده و بزرگ شود.

نکته بعدی در استفاده از سبزی تره این است که باید این سبزی خوراکی را تازه مصرف کرد. یکی از محصولات و فرآورده‌هایی که از گیاه تره حاصل می‌شود عرق تره است‌. عرق تره دارای خواص و فواید درمانی فراوانی برای سلامتی است. مصرف عرق تره می‌تواند به درمان بعضی از بیماری‌ها و اختلالات سلامتی کمک کند. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با عرق تره است به بررسی مواردی مانند خواص عرق تره، عرق تره برای پیشگیری از سرطان، عرق تره مفید برای سلامت قلب، عرق تره برای دیابت، عرق تره و کم خونی، عرق تره و درمان اشتها و در نهایت عوارض عرق تره می‌‌پردازیم.

خواص عرق تره

خواص عرق تره

سبزی تره و در نتیجه عرق تره منبعی غنی از  ویتامین‌ها از جمله ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین  B2، ویتامین C و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و فسفر و غیره است. عرق گیاهی حاصل از تره که عرق تره نام دارد خواص و فواید فراوانی برای سلامتی دارد و می‌تواند به عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای برخی از بیماری‌ها تجویز شود. از جمله خواص عرق تره این است که با توجه به داشتن مقادیر بالایی از کلسیم و پتاسیم در خود، کلسیم و پتاسیم مورد نیاز را تامین کند. تقویت عضلات بدن و کمک به درمان روماتیسم از دیگر خواص و فواید شگفت انگیز عرق تره برای بدن است. عرق تره می‌تواند در درمان تنگی نفس و بیماری‌های تنفسی بسیار تاثیرگذار و مفید باشد.

 

از دیگر خواص درمانی عرق تره می‌توان به تاثیر این عرق گیاهی در درمان و رفع مشکلاتی مانند سوء هاضمه، درد مفاصل، نقرس، یبوست مزمن، تصلب شرایین، چاقی، روده  تحریک پذیر، معده تحریک پذیر، ازدیاد اسید اوریک، چربی خون، فشار خون، ضعف نیروی جنسی، برونشیت، سرماخوردگی، ورم ریه، بدبویی دهان، جوش صورا، دیابت، روماتیسم، طحال، کلسترول، عدم قاعدگی، لک سیاه پوست و لک سفید پوست اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص بی نظیر عرق تره می‌پردازیم.

 

عرق تره برای پیشگیری از سرطان

عرق تره می‌تواند در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشد و از خواص عرق تره می‌توان به خواص ضد سرطانی این عرق گیاهی اشاره کرد. عرق تره دارای خاصیت به آنتی اکسیدانی است که از این طریق می‌تواند نقش ضد سرطانی ایفا کرده و از سرطان‌هایی مانند سرطان پروستات در مردان و سرطان تخمدان در زنان جلوگیری کند.

 

عرق تره مفید برای سلامت قلب

عرق تره می‌تواند موجب کاهش سطح کلسترول بد خون یا همان LDL  شود. عرق تره در کل یک عرق گیاهی مفید و تاثیرگذار برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و حفظ سلامت قلب است.

 

عرق تره برای دیابت

به افرادی که مبتلا به دیابت هستند استفاده از عرق گیاهی، عرق تره توصیه می‌شود زیرا عرق تره می‌تواند موجب کنترل سطح قند خون و کاهش قند خون بالا شود.

 

عرق تره و کم خونی

عرق تره می‌تواند مانع بروز کم خونی شود. عرق تره حاوی مقدار بالایی کلروفیل است که کلروفیل  که از نظر ساختار شیمیایی به هموگلوبین خون شباهت دارد و علاوه بر این، کلروفیل هضم مواد غذایی را تسریع کرده و به تشکیل خون کمک می‌کند و با این‌کار موجب پیشگیری و درمان کم‌خونی می شود.

عوارض عرق تره

عوارض عرق تره

عرق تره در کنار تمام خواص و فواید فراوان و فوق‌ العاده‌ای که برای بدن و سلامتی دارد ممکن است برخی عوارض جانبی نیز داشته باشد. از زیاده‌روی و افراط در مصرف عرق تره باید خودداری و پرهیز کرد زیرا ممکن است موجب بروز برخی عوارض شود. استفاده از عرق تره برای افرادی‌ که مبتلا به حساسیت و آلرژی دارند توصیه نمی‌شود زیرا ممکن از در آن‌ها موجب بروز حساسیت و عوارض و علائم آلرژی و حساسیت شود. بیماران مبتلا به مشکلات و بیماری‌های کلیه و کسانی که سنگ صفرا دارند باید از مصرف عرق تره پرهیز کنند. عرق تره حاوی اگزالات است و می‌تواند موجب تجدید و تحریک سنگ کلیه و سنگ صفرا شود.

عرق تره و درمان اشتها

عرق تره و درمان اشتها

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر عرق تره این است که این عرق گیاهی اشتهاآور است و کودکانی که رنجور و بی‌اشتها هستند می‌توانند از این عرق تره استفاده کرده و با کمک عرق تره اشتهای خود را بهبود و افزایش دهند. در واقع عرق تره با داشتن مقادیر بالایی از ماده معدنی پتاسیم در خود به یک گزینه درمانی مناسب برای کودکان رنجیده و کم اشتها تبدیل شده است.

بنابراین از این عرق گیاهی برای افزایش اشتها استفاده می‌کنند؛ اما افزایش اشتها برای رسیدن به تناسب اندام و سلامتی کافی نیست، بلکه به یک رژیم غذایی اصولی نیاز است که به شما کمک کند با مصرف اصولی غذاهای سالم، به جای اضافه کردن چربی، وزن خود را به‌صورت ماهیچه افزایش دهید و نه‌تنها سلامت باشید، بلکه اندام زیبایی داشته باشید.

رژیم‌های بهاره غفاری یکی از بهترین رژیم‌های غذایی هستند که به شما کمک می‌کنند سلامتی و تناسب اندام را در کنار یکدیگر داشته باشید و نگرانی بابت افزایش وزن و رسیدن به وزن ایده آل خود را نداشته باشید. البته این رژیم‌ها تنها برای افزایش وزن نیستند، بلکه برای کاهش وزن، شکست استپ وزنی و تثبیت وزن نیز می‌توانید رژیم اختصاصی خود را دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.