خواص شگفت‌ انگیز خرما برای درمان بیماری‌ ها و سلامتی بدن

تاریخ : 1402/04/19

خواص شگفت‌ انگیز خرما برای درمان بیماری‌ ها و سلامتی بدن

خواص شگفت‌ انگیز خرما برای درمان بیماری‌ ها و سلامتی بدن

خواص خرما و البته فواید خرما برای سلامتی و از بین بردن انواع و اقسام بیماری‌هایی که در بدن به وجود می‌آیند، می‌تواند بسیار زیاد باشد. این خاصیت‌ها و مزایا به قدری زیاد هستند که شاید حتی پس از مطالعه این مقاله نیز باز هم به طور کامل در این مورد اطلاعات کافی را پیدا نکنید. به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم تا این مقاله را با دقت مطالعه کرده و نکات مهم در این زمینه را به خوبی درک کنید.

خاصیت خرما چیست؟ 

پیش از بررسی خواص خرما در درمان بیماری‌ها و... لازم است تا حتماً بدانید که خرما چه مواد غذایی را در خودش دارد. هر کدام از این مواد غذایی می‌توانند یک سری از نیاز‌های بدن را تأمین کنند و برای چند مورد از اندام‌های بدن گزینه مناسبی باشند. 
 
کالری 23
کربوهیدرات 6 گرم
چربی 0
پروتئین 0.2 گرم
قند 5 گرم
فیبر 0.6 گرم
پتاسیم 53 میلی گرم
منیزیم 3.4 میلی گرم
آهن 0.1 میلی گرم
سدیم 0.2 میلی گرم
 
علاوه بر تمامی این موارد، مواد معدنی دیگری نیز در خرما وجود دارد که شامل روی، مس، ویتأمین کا، تیامین، پیریدوکسین، نیاسین، فولات، پانتوتنیک اسید و... می‌شود. هر کدام از این مقادیر عنوان شده نشان می‌دهد که خرما تا چه حد میوه سالم و مناسبی برای استفاده است. اگر حتی از این ماده غذایی روزانه و در میان وعده‌های خود نیز استفاده کنید، باز هم می‌بینید که مقدار مواد معدنی موجود در آن می‌تواند چشمگیر باشد. 
خواص خرما

خواص خرما برای بیماری‌ ها

اما در خصوص فواید خرما برای درمان بیماری لازم است به چندین نکته مهم در این زمینه توجه کنید. این نکات مهم می‌توانند به شما کمک کنند تا جایی که امکان دارد، نیازی به دارو‌های شیمیایی پیدا نکنید. بلکه بتوانید با استفاده از مواد غذایی به راحتی بسیاری از بیماری‌ها را درمان کنید. 
 
  • تنظیم سطح کلسترول خون
 
اولین مورد در خصوص تنظیم کردن سطح کلسترول خون است. میزان کلسترول خون در حقیقت با میزان چربی بدن و چربی جریان داشته در خون ارتباط دارد. به همین دلیل نیز بهتر است بدانید که چه افرادی که کلسترول خون دارند و چه کسانی که سالم هستند، باید این مقدار چربی را در بدن خودشان تنظیم کنند. 
تنظیم کردن سطح چربی در افرادی که سن بالایی دارند و یا میزان چربی خونشان بسیار بالا است، با دارو‌های شیمیایی انجام می‌شود. با این حال بد نیست خرما را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا به صورت محرک و کمک‌کننده برای این دسته از قرص‌ها عمل کند. 
 
  • بهبود وضعیت سلامتی مغز
 
مورد بعدی در خصوص بهبود پیدا کردن وضعیت سلامتی مغز است. سلامتی مغز شما می‌تواند با بیماری‌هایی همچون التهاب مغزی، پارکینسون، آلزایمر و زوال عقل به خطر بیفتد. به همین خاطر است که همواره توصیه می‌شود تا از این موارد پیشگیری کنید. یافته‌هایی وجود دارد که نشان‌دهنده تأثیر مثبت خرما در این زمینه است. مصرف روزانه و مرتب خرما به اندازه اعتدال باعث می‌شود تا ابتلا به این نوع از بیماری‌ها در افراد بسیار کاهش پیدا کند و یا دیرتر به آن‌ها مبتلا شوند. 
خاصیت خرما چیست
  • بهبود سلامت استخوان‌ ها
 
پوکی استخوان یکی از بیماری‌هایی است که به دلیل رژیم تغذیه‌ای نامناسب امروزه بسیار شیوع پیدا کرده است. خرما حتی در این زمینه نیز می‌تواند مفید واقع شود. چهار ماده مس، منیزیم، منگنز و سلنیوم در خرما وجود دارند که سبب می‌شوند استخوان‌های شما در بهترین حالت باقی بمانند. جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از نرمی استخوان‌ها و همچنین حفظ حالت استخوان‌ها از جمله مهم‌ترین مواردی است که در بهبود سلامتی استخوان‌ها می‌تواند وجود داشته باشد. 
 
  • خواص متنوع در دوران بارداری
 
دوران بارداری بسیار اهمیت دارد، زیرا در این دوران هر غذایی که مادر مصرف می‌کند، به صورت مستقیم بر روی جنین تأثیر خواهد داشت. به همین خاطر نیز گفته می‌شود توجه به تغذیه دوران بارداری اهمیت بالایی دارد. 
مصرف خرما در این دوره یکی از مهم‌ترین مواردی است که نباید فراموش کنید. کالری و فیبر بالای خرما دو مورد از مهم‌ترین مواد موجود در خرما هستند. از سوی دیگر بر اساس تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که مصرف خرما عضلات رحم را می‌تواند تقویت کند و در داشتن یک زایمان ساده‌تر و بهتر بسیار کمک‌کننده است. 
 

بهبود عملکرد گوارش

  • درمان یبوست
یبوست که در نتیجه سخت کار کردن دستگاه گوارش و به خصوص روده‌های کوچک و بزرگ است، اگر مورد درمان قرار نگیرد تبدیل به بواسیر خواهد شد. همان طور که در ابتدا نیز گفتیم، خرما‌ها دارای فیبر زیادی هستند. همین مقدار فیبر سبب می‌شود تا از بروز یبوست در افراد جلوگیری شود. 
 
  • تأمین انرژی بدن
 
اگر دوست ندارید تا برای رفع گرسنگی و تأمین انرژی بدن غذای زیادی بخورید، خرما می‌تواند بهترین گزینه به حساب بیاید. خرما دارای مقدار بالایی قند بوده و به محض استفاده از آن متوجه رفع ضعف معده خود می‌شوید. همین مسأله باعث می‌شود تا میزان انرژی بدن شما نیز افزایش پیدا کند. با مصرف حجم کمتر ماده غذایی، می‌توانید انرژی بدن خود را به شکل بهتری تأمین کنید؛ بنابراین نباید فراموش کنید که اگر ورزشکار هستید و یا نیاز دارید تا وزن خود را کم کنید خرما می‌تواند بهترین گزینه باشد. 
 
  • بهبود وضعیت سلامت پوست
 
سلامت پوست و موی شما می‌تواند در گرو مصرف بسیاری از مواد غذایی باشد. خواص خرما برای ارتقا وضعیت سلامت پوست شما نیز طبق تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است. دو ویتأمین c، D از جمله ویتأمین‌هایی هستند که می‌توانند برای پوست بسیار مفید واقع شوند. هر دو این ویتأمین‌ها در خرما وجود دارد. نتایجی که این دو مورد بر روی پوست می‌گذارند شامل افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، رفع کردن لک و پیس‌ها و بثورات موجود بر روی صورت و همچنین کم کردن سرعت روند پیری می‌شود. پیشنهاد می شود مقاله سماق برای لاغری را مطالعه کنید.
فواید خرما برای سلامتی
  • جلوگیری از ریزش مو
 
ریزش مو به دلیل کمبود بسیاری از مواد غذایی همچون روی و چند نوع ویتأمین دیگر رخ می‌دهد. خرما یکی از بهترین منابع برای تأمین کردن مواد غذایی مورد نیاز مو‌های شما است. با مصرف کردن خرما می‌توانید از ریزش مو‌های خودتان تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید. به همین خاطر نیز توصیه می‌شود تا حتماً مصرف خرما را در برنامه غذایی خود داشته باشید. 
 
  • پیشگیری از شب کوری
 
یکی از بیماری‌هایی که افراد مختلف می‌توانند با آن روبرو شوند بیماری شب کوری است. این بیماری به دلیل کمبود ویتأمین آ در بدن رخ می‌دهد. از جمله خواص خرما می‌توان به غنی بودن این ماده از این ویتأمین اشاره کرد که سبب پیشگیری از ابتلا به این بیماری می‌شود. 
 
  • کاهش چربی‌ های شکم
 
خرما می‌تواند قند زیادی را وارد جریان خون کند. این قند انرژی کافی به بدن را برای انجام فعالیت‌های ورزشی می‌دهد. به همین خاطر نیز نیازی به مصرف غذای زیاد نخواهید داشت و از سوی دیگر نیز انرژی کافی برای تمرینات ورزشی را به دست می‌آورید. به همین خاطر با انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های بیشتر و مصرف چربی‌های کمتر می‌توانید چربی دور شکم خود را حذف کنید. پیشنهاد می شود مقاله تاثیر تغذیه بر ریزش مو را مطالعه کنید.
 
  • جلوگیری از بواسیر و یبوست
 
بواسیر و یبوست در اثر تنبلی روده‌ها، خوردن کم فیبر، خوردن زیاد فست فود و انواع نوشابه‌های گازدار و... می‌تواند بروز پیدا کند. برای درمان این مشکل لازم است که حتماً فیبر بیشتری را در رژیم غذایی خود مصرف کنید. مصرف کردن فیبر بالا سبب می‌شود تا جریان مواد در روده‌ها بهتر شده از بروز یبوست در فرد جلوگیری شود. قطعاً زمانی که یبوست نداشته باشید، بواسیر و یا هموروئید نیز نخواهید گرفت. به همین دلیل است که توصیه می‌شود تا مصرف مواد فیبر دار از جمله خرما را داشته باشید. 
 
  • بهبود سلامت روده‌ ها
 
علاوه بر فیبری که در خرما وجود دارد و به عملکرد بهتر روده‌ها کمک می‌کند، خرما می‌تواند مزیت‌های دیگری را نیز داشته باشد. مصرف خرما از بروز سرطان روده جلوگیری می‌کند. از دیگر سو نیز می‌تواند رشد باکتری‌های مفید در روده را افزایش دهد که سبب بهبود وضعیت این اندام می‌شود. 
 
  • درمان کم خونی
 
کم خونی یکی از بیماری‌هایی است که امروزه اهمیت بسیار زیادی دارد. درمان کم خونی سبب می‌شود تا فرد از مشکلات زیادی ر‌هایی پیدا کند. به همین خاطر است که توصیه می‌شود تا مواد غذایی مناسب در این مورد را استفاده کنید. خرما به دلیل آهن فراوانی که دارد، گزینه بسیار خوبی برای درمان کم خونی محسوب می‌شود. پیشنهاد می شود مقاله ویتامین های چربی سوز را مطالعه کنید.
فواید خرما برای درمان بیماری
 
کلام پایانی
 
در مورد خواص خرما و همچنین فواید خرما برای سلامتی در این مطلب صحبت کردیم. تمامی این مزیت‌ها و البته فواید خرما برای درمان بیماری سبب می‌شوند تا خرما به عنوان یکی از بهترین انواع مواد غذایی برای شما در نظر گرفته شود. فراموش نکنید که مصرف کردن خرما می‌تواند اهمیت بسیار زیادی برای حفظ سلامتی و بهبود بیماری‌ها داشته باشد، اما باید آن را از فروشگاه‌هایی خریداری کنید که از بابت کیفیت خرما‌ها و تازه بودن آن‌ها مطمئن شوید. از سوی دیگر نیز باید مطمئن باشید که خرمای خریداری شده توسط شما همان چیزی است که دقیقاً به آن نیاز دارید. 
 
بهک