+20 خواص انجیر خشک که از آن بی خبرید

تاریخ : 1402/02/18

+20 خواص انجیر خشک که از آن بی خبرید

+20 خواص انجیر خشک که از آن بی خبرید

انجیر خشک یکی از میوه‌های پرخاصیت و خوشمزه است. که به‌صورت تازه و خشک مصرف می‌شود و در رنگ‌های سبز و سرخ در بازار وجود دارد. این میوه از صدها دانه با یک پوسته نرم تشکیل شده و به‌عنوان یکی از میوه‌جات پرخاصیت و خشکبار خوشمزه در بازار عرضه می‌گردد. در این‌خصوص باید گفت که در کنار طعم شیرین و ملایم نباید از خواص انجیر خشک چشم‌پوشی کرد. انجیرهای خشک سبز و سرخ فواید فراوانی برای بدن به همراه دارند.

 

 البته برای بهبود کارایی و عملکرد این میوه پرخاصیت باید با نحوه مصرف آن آشنایی داشته باشید. تا ضمن مصرف صحیح و اصولی از خواص انجیر خشک به‌عنوان یکی از بهترین خشکبارهای موجود در بازار نهایت بهره را ببرید.

انجیر خشک چیست

انجیر خشک چیست؟

به‌طور کلی انجیر خشک از انجیرهای تازه سبز و سرخ به‌وجود می‌آید. بدین صورت که با استفاده از روش‌‎های صنعتی و سنی این میوه خوشمزه و دارای خواص گوناگون را خشک می‌کنند. البته درخت انجیر خشک نیز وجود دارد و محصولات آن کاملاً خشک به دست مصرف‌کنندگان می‌رسند. اما قیمت خرید انجیر خشک به نسبت بیشتر از انجیرهای خیس است و خواص و برتری‌های فراوانی نسبت انجیر خیس دارد. به‌عنوان مثال دسترسی به انجیر تازه (خیس) در تمام فصل‌های سال میسر نیست. اما با تهیه انجیر خشک در تمامی فصل‌ها می‌توان از آن استفاده کرد و از طریق خواص انجیر خشک بسیاری از اختلالات و مشکلات را برطرف ساخت.

در صورتی‌که قصد خرید انجیر خشک دارید، باید بدانید که بافت انجیرهای خشک و تازه نیز باید نرم و دارای طعم شیرین باشد. بعضی از انجیرها به دلیل گذشت مدت زمان طولانی از تولید و یا قرار گرفتن در محیط‌های گرم بسیار خشک هستند و کیفیت چندانی ندارد. در واقع این نوع از انجیر مستعد انواع کرم و پروانه است و به سرعت خراب می‌شود. پس جهت دستیابی به خواص انجیر خشک هنگام خرید آن نهایت دقت را به خرج دهید و باکیفیت‌ترین مدل‌های موجود در بازار را خریداری نموده و مصرف کنید.

 شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید، باید خشک شدن دهان را جدی گرفت برای این منظور به مقاله خشکی دهان و گلو مراجعه نمایید.

بهترین زمان مصرف انجیر در رژیم لاغری

بهترین زمان مصرف انجیر در رژیم لاغری چه زمانی است؟

اگر به دنبال آن هستید تا تأثیر انجیر خشک در رژیم لاغری خود مشاهده کنید بهتر است آن را بین وعده‌های غذایی مصرف کنید. زمانیکه شما رژیم خود را شروع کرده‌اید به واسطه عدم عادت بدن به دریافت کالری کم به شدت احساس گرسنگی و ضعف خواهید کرد. برای این منظور بهتر است از انجیر در بین وعده‌های غذایی استفاده کنید، انجیر احساس گرسنگی را رفع می‌کند و بعد از مصرف انجیر به شما احساس سیری برای مدت زمان طولانی دست خواهد داد.  اگر مایل هستید تا انجیر را به عنوان راهی درمانی برای یبوست استفاده کنید به شما توصیه می‌کنیم که آن را قبل از ناشتا به همراه آب یا شیر مصرف کنید.

خواص انجیر خشک

میزان کالری انجیر خشک

به‌طور معمول در هر 100 گرم انجیرخشک 249 کالری وجود دارد. این میزان کالری برای تأمین انرژی موردنیاز بدن برای انجام فعالیت‌های روزانه مناسب است و خطر ابتلا به دیابت، قند خون و چربی را به حداقل میزان ممکن می‌رساند. اگر این میزان کالری را به‌صورت دقیق‌تر بررسی کنیم، باید بگوییم 100 گرم انجیر خشک حاوی:

 کربوهیدرات 8/63 گرم
 فیبر 8/9 گرم
پروتئین 3/3 گرم
چربی 9/0 گرم
قند 9/47 گرم
سدیم 10 میلی‌گرم
پتاسیم 680 میلی‌گرم

 

خواص انجیر خشک

انجیر خشک از جمله میوه‌های خوشمزه و در دسته خشکبارهای بسیار مفید و مغذی قرار دارد. این میوه سرشار از انرژی، کربوهیدرات، قند، فیبر، پروتئین و چربی می‌باشد و حاوی مقدار زیادی کلسیم، منگنز، پتاسیم، منیزیم، ویتامین K و ویتامین C است. بدین ترتیب اصلی‌ترین و مهمترین فواید انجیر خشک برای بدن به شرح زیر عبارت است از:

1. افزایش استحکام استخوان‌ها و مفاصل؛ کلسیم موجود در انجیر خشک تا حد زیادی به افزایش تراکم استخوان‌ها و مفاصل کمک می‌کند و درصد ابتلا به پوکی استخوان را به حداقل می‌رساند.

2. کاهش وزن سریع با انجیر خشک؛ همان‌طور که اشاره نمودیم انجیر سرشار از فیبر می‌باشد و با تقلیل احساس گرسنگی در فرد موجب کاهش وزن سریع می‌شود.

3. جلوگیری از پیری پوست و ریزش مو؛ چین و چروک‌های صورت و ریزش مو از عوارض شایع افزایش سن است. در این راستا انجیر خشک به لحاظ بهره‌مندی از انواع آنتی اکسیدان و مواد مغذی ضمن تقویت سلامت پوست و مو، از بروز چین و چروک و ریزش مو جلوگیری می‌کند. البته کیفیت و میزان اثرگذاری خواص انجیر خشک به عوامل مختلفی نظیر وراثت، سن، شرایط کار و نوع آب و هوایی محل زندگی بستگی دارد.

4. تقویت حافظه، بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر؛ آنتی اکسیدان موجود در انجیر خشک موجب بهبود عملکرد حافظه و کاهش آسیب‌های ناشی از استرس به مغز شود. بر همین اساس با نحوه مصرف صحیح انجیر خشک تشکیل پلاک در بیماری آلزایمر را به تأخیر می‌اندازد و بدین ترتیب خطر ابتلا به آلزایمر و زوال مغز تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

5. کاهش میزان قند خون و مناسب برای افراد دیابتی؛ بعضی از افراد بر این عقیده‌اند که طعم شیرین انجیر خشک نشان‌دهنده میزان قند بالای آن است. در صورتی‌که اصلاً این‌گونه نیست و انجیر خشک به لحاظ اینکه برخورداری از ویتامین E، استرول، تانن و سایر ترکیبات فنلی میزان گلوکز خون را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بر همین اساس یکی از خواص انجیر خشک به کاهش قند خون و تنظیم میزان انسولین در بدن اختصاص یافته است.

خاطر نشان می‌شود که فواید انجیر خشک خیلی زیاد است و در این بخش صرفاً به بعضی از مهمترین خواص آن اشاره نمودیم. در ادامه به تشریح و بررسی دیگر خواص انجیر خشک برای بدن و همچنین کاهش وزن و لاغری سریع خواهیم پرداخت.

تمدن های چینی، مصری و رومی از خواص سیر برای سلامتی استفاده می کردند برای اطلاعات بیشتر درباره خواص سیر به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

خواص انجیر خشک برای معده

 خواص انجیر خشک برای معده

به‌طور کلی انجیر خشک از دسته میوه‌های خوش‌طعم و دارای خواص عالی برای بهترین کارکرد بدن و سلامت دستگاه گوارش است. استفاده مستمر از انجیر خشک برای بهبود فرآیند هضم غذا مناسب بوده و معده و روده را از هرگونه عفونت، باکتری و قارچ پاک می‌سازد. در واقع فیبر موجود در این میوه خواص انجیر خشک برای معده را دو چندان کرده و موجب بهبود عملکرد روده می‌گردد. از این‌رو مصرف انجیر فرآیند هضم غذا، جذب مواد مغذی و دفع سایر مواد مضر را آسان می‌سازد و دیگر شاهد یبوست‌های دردآور و طولانی مدت نخواهد بود.

با توجه به اینکه بسیاری از مشکلات بدن از دستگاه گوارش سرچشمه می‌گیرد و بیشترین آسیب در این میان به معده وارد می‌گردد؛ استفاده از انجیر خشک را جدی بگیرید و روزانه حداقل 7 تا 10 انجیر بخورید. اگر به لحاظ مشکلات دندان قادر به جویدن انجیر خشک نیستید، از قبل آن را در آب بیاندازید و پس از یک الی دو ساعت آن را بخورید. این کار موجب نرم‌تر شدن انجیرها شده و فرآیند جویدن و جذب آن را در بدن آسان‌تر می‌سازد.

خواص انجیر خشک برای کرونا

در دو ساله گذشته درگیری شدید تمامی جوامع با بیماری کرونا سبب شد تا روش‌های مختلفی برای کنترل و درمان این بیماری به‌وجود بیاید. در این میان از خواص انجیر خشک نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. از آنجایی که انجیر خشک سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان می‌باشد، به نسبت موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری کرونا را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر افراد مبتلا به کرونا ضمن آشنایی با نحوه مصرف انجیر می‌توانند سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند. تا علاوه بر عدم درگیری ریه و سیستم تنفسی، شاهد بهبود کرونا در کوتاه‌ترین زمان ممکن باشند.

خواص انجیر خشک برای رحم

انجیر خشک سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C است و به لحاظ غنی بودن از انواع ویتامین و مواد معدنی موجب بهبود انقباضات رحمی می‌شود. از این‌رو نحوه مصرف صحیح انجیر خشک در دوره قاعدگی موجب کاهش درد می‌گردد. علاوه بر این خونریزی ناشی از ترمیم دیواره رحم ضعف، بی‌حال و تغییر خلق و خوی بانوان را به همراه خواهد داشت. در این‌خصوص نیز انجیر به‌عنوان یکی از میوه‌های خون‌ساز انرژی موردنیاز بدن را تأمین نموده و کمبود خون در این دوره یک هفته الی ده روزه را جبران می‌کند. البته بسیاری از پزشکان و متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند که مصرف انجیر باید قبل از دوره قاعدگی شروع شود و تا چند روز پس از آن نیز خانم‌ها به مصرف انجیر ادامه دهند.

فواید انجیر خشک در گلاب

همان‌گونه که در بخش‌های قبل نیز به آن اشاره نمودیم گاهی اوقات خشک بودن انجیر سبب شده تا افراد از خوردن آن امتناع نمایند. در این‌گونه موارد صرفاً قرار دادن انجیر خشک در آب و گلاب می‌تواند این مشکل را رفع کند. از آنجایی‌که گلاب خاصیت ملین و آرام‌بخش دارد، قطعاً قرار دادن انجیر خشک در آن موجب افزایش خواص انجیر خشک می‌شود. به‌طوری‌که از انجیر خشک در گلاب برای درمان مشکلات دستگاه گوارش و یبوست استفاده می‌کنند.

از این ترکیب قدرتمند و عالی اغلب برای کودکان و سالمندان که معده و سیستم گوارش نسبتاً ضعیف‌تری دارند، استفاده می‌شود. تا ضمن آرام شدن دردهای معده و روده شاهد بهبود فرآیند هضم غذا و درمان کامل یبوست باشیم. البته سایر افراد نیز می‌توانند از این ترکیب خوشمزه استفاده کنند. شایان ذکر است که مصرف بیش از حد این معجون موجب اسهال می‌شود؛ پس با آگاهی نسبت به نحوه مصرف صحیح انجیر خشک از فواید آن جهت بهبود معده و سایر بخش‌های دستگاه گوارش نهایت بهره را ببرید.

بسیاری از افراد ادعا می‌کنند مصرف سرکه سیب برای لاغری تاثیر دارد و به همین دلیل به طور روزانه آن را مصرف می‌کنند برای اطلاعات بیشتر به مقاله نوشته شده ما با عنوان سرکه سیب برای لاغری مراجعه نمایید.

خواص انجیر خشک برای مردان

برای دیدن لیستی از چربی سوز های قوی میتوانید به مقاله نوشته شده غفاری با عنوان لیست مکمل چربی سوز شکم و پهلو مراجعه نمایید.

خواص انجیر خشک برای مردان

انجیر خشک یکی از بهترین و مفیدترین خشکبارها برای مردان است. چرا که از مواد مغذی فراوانی تشکیل شده و فوایده بالقوه زیادی برای سلامتی آنها به همراه دارد. از بین مهمترین خواص انجیر خشک برای مردان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. رفع مشکلات ناباروری در مردان و تقویت قوای جنسی آنها
  2. افزایش میل جنسی و تعداد اسپرم‌ها
  3. حفظ سلامت غده پروستات و بهبود دردهای ناشی از ضعف یا عفونت آن
  4. بهبود ساختار استخوان‌ها و مفاصل
  5. بهبود فرآیند هضم غذا و کاهش وزن سریع
  6. تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلب و عروق

فواید انجیر خشک برای روده

فواید انجیر خشک برای روده

آنتی اکسیدان و ویتامین‌های C و E موجود در انجیر خشک موجب بهبود عملکرد روده و افزایش حرکات آن می‌شوند. بدین جهت فرآیند بلع و هضم غذا راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. به‌عبارت دیگر با بهبود حرکات روده دفع مواد مضر از بدن نیز بهتر صورت می‌گیرد و دیگر شاهد بروز یبوست‌های دردناک و طولانی مدت نخواهید بود. البته هنگامی که احساس می‌کنید سیستم گوارش شما به‌ویژه روده درست عمل نمی‌کند، خواص انجیر خشک را در ذهن‌تان یادآوری کنید. تا ضمن آشنایی با نحوه مصرف صحیح و اصولی انجیر خشک مشکلات و اختلالات روده و سایر قسمت‌های دستگاه گوارش را در مدت زمان کوتاه درمان نمایید.

خوردن انجیر ناشتا برای لاغری

بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که جهت بهره‌مندی از خواص انجیر خشک آن را به‌صورت خیس شده و ناشتا مصرف کنیم. چرا که در ساعات اولیه روز هیچ ماده غذایی در معده و روده وجود ندارد. از این‌رو انجیر خیس شده نیز تا حدودی نسبت به انجیرهای خشک نرم‌تر می‌باشد و به‌راحتی می‌توان آن را خورد. علاوه بر این ناشتا خوردن این میوه خوشمزه و مغذی موجب افزایش جذب آهن، کلسیم، ویتامین C، آنتی اکسیدان و سایر املاح و مواد وجود در آن می‌شود.

پس حتی‌الامکان به این مورد توجه ویژه داشته باشید و جهت بهره‌مندی از حداکثر خواص انجیر خشک آن را به‌صورت خیس شده در آب یا گلاب و ناشتا میل کنید. البته این بدان معنی نیست که مصرف این میوه در بقیه ساعات روز مؤثر نیست. در واقع مقصود استفاده حداکثر از خواص و فواید انجیر خشک برای بدن افراد در رده‌های سنی مختلف به‌ویژه کودکان و افراد سالمند است.

فواید انجیر خشک برای پوست و مو

انجیر خشک با داشتن میزان کافی ویتامین C، ویتامین E و کلسیم موجب تقویت پوست می‌شود. علاوه بر این آنتی اکسیدان انجیر خشک نیز موجب پاکسازی رادیکال‌های آزاد شده و بدین نحو از ایجاد استرس اکسیداتیو جلوگیری به‌عمل می‌آورد. بدین ترتیب پوست در برابر این قبیل آسیب‌ها در امان می‌ماند و منجر به ایجاد چین و چروک نمی‌شود.

عصاره انجیر خشک نیز خاصیت ضد کلاژنازی و ضد التهابی دارد. بر همین اساس با کاهش ملانین پوست موجب آبرسانی به تمامی منافذ می‌شود و شادابی و نشاط پوست را به ارمغان می‌آورد. شایان ذکر است که در بعضی از موارد افراد از انجیر خشک به‌عنوان ماسک برای درمان انواع لک و آکنه روی صورت استفاده می‌کنند. شما نیز در صورت تمایل می‌توانید براساس نحوه مصرف انجیر به‌عنوان ماسک همواره پوستی شاداب، شفاف و زیبا داشته باشید.

خواص انجیر خشک در طب سنتی

انجیر یکی از میوه‌های خوشمزه و مغذی در طب سنتی مورد توجه بسیاری از طبیبان قرار گرفته است. علاوه بر این در قرآن کریم نیز از این میوه نام برده شده است. که نشان‌دهنده بی‌شمار بودن خواص انجیر خشک سبز و سرخ است. بدین منظور برخی از مهمترین خواص انجیر خشک در طبی سنتی عبارت است از:

در ابتدا باید گفت ارزش غذایی هر 100 گرم انجیر تازه برابر با 79 کالری دارد. در حالی‌که ارزش غذایی همین مقدار (100 گرم) انجیزه خشک 249 کالری می‌باشد. که بیانگر افزایش خواص و انرژی انجیر خشک است. پس در صورت نیاز تا حد امکان سعی کنید که انجیر خشک برای مصارف شخصی تهیه نموده و از آن استفاده نمایید.

  • بهبود عملکرد معده و فرآیند هضم غذا و جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش
  • رفع سوء هاضمه و افزایش میزان اشتها
  • بهبود کیفیت سوخت و ساز بدن و جذب حداکثر مواد مغذی و املاح معدنی
  • افزایش فرآیند خون‌سازی در بدن و تقویت قوای جنسی
  • زیاد شدن میزان اسپرم و افزایش درصد باروری در مردان و زنان
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع مشکلات ویروسی نظیر گلودرد
  • تأمین انرژی موردنیاز بدن و کاهش وزن در مدت زمان کوتاه
  • افزایش میزان شیر در زنان باردار و دوران شیردهی
  • درمان مشکلات معده و رفع کامل یبوست (با افزایش حرکات روده جهت هضم و جذب مواد مغذی)
  • بهبود عملکرد تخمدان‌ها و پاکسازی رحم قبل و بعد از دور قاعدگی
  • تأمین قند موردنیاز بدن و کاهش خطر ابتلا به دیابت (با کاهش نیاز به انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نیز مناسب است.)

میزان کالری انجیر خشک

به‌عبارت دیگر هر دانه انجیر خشک 47 کالری دارد. که نشان می‌دهد خواص انجیر خشک نسبت به سایر خشکبارها و مواد مغذی بیشتر است.

خواص انجیر خشک برای لاغری و کاهش وزن

به‌طور کلی یکی از مهمترین خواص انجیر به کاهش وزن و لاغری اختصاص یافته است. در واقع این میوه با تأمین کالری و انرژی موردنیاز بدن احساس گرسنگی را به حداقل می‌رساند و موجب لاغری می‌شود. اما در کل فواید انجیر خشک برای درمان اضافه وزن و چاقی به قرار زیر است:

  • تنظیم میزان قند خون در بدن و کاهش اشتها در افراد چاق و دارای اضافه وزن
  • بهبود سوخت و ساز در بدن و کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو
  • عدم نیاز به خوردن غذاهای شیرین و پرانرژی در طول روز به‌ویژه ساعات پایانی شبانه‌روز
  • افزایش وزن متعارف و متناسب با استانداردهای پزشکی و رژیم غذایی
  • بهبود جذب ویتامین و مواد مغذی در بدن
  • کاهش وزن سریع در افراد چاق و بهبود وزن‌گیری در افراد لاغر (عملکرد معکوس و سریع از خواص انجیر خشک محسوب می‌شود.)

خواص انجیر خشک برای لاغری و کاهش وزن

نتیجه‌گیری

انجیر خشک دارای خواص فراوان و فواید بالقوه برای سلامتی انسان است. از بهبود هضم غذا گرفته تا درمان سخت‌ترین بیماری‌ها با استفاده از خواص انجیر خشک قابل درمان می‌باشد. بنابراین آشنایی با فواید انجیر خشک و همچنین نحوه مصرف صحیح آن بی‌تأثیر نخواهد بود و می‌تواند به‌عنوان یک کلید و راهکار اساسی، شفابخش بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات باشد. از آنجایی‌که پیشگیری و کنترل دو اصل مهم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها هستند، هرگونه تغییر در اشتها، عملکرد سیستم گوارش، قلب، اعصاب و غیره را جدی بگیرید.

برای بهبود بیماری مختلف اعم از معده، روده، پوست و مو، قلب، مغز و غیره حتماً نیازی نیست که داروهای شیمیایی با دوز بالا مصرف کنید. در این‌خصوص میوه‌های مختلفی نظیر انجیر خشک سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی هستند. که با تأثیرگذاری بالا می‌توانند انواع بیماری و ناهنجاری را درمان کنند. بنابراین مصرف این میوه را در اولویت قرار دهید و مصرف آن را حتی به تعداد بسیار اندک در رژیم غذایی خود بگنجانید.