خطرناک ترین عوارض کمبود وزن را بشناسید + عوامل لاغری شدید!

تاریخ : 1401/10/17

خطرناک ترین عوارض کمبود وزن را بشناسید + عوامل لاغری شدید!

خطرناک ترین عوارض کمبود وزن را بشناسید + عوامل لاغری شدید!

بسیاری از افراد با عوارض اضافه وزن آشنا هستند و حتی به دلیل چاقی به این عوارض دچار شده‌اند. با این‌حال افراد کمتری از عوارض کمبود وزن آگاهی دارند و به آن توجه می‌کنند و به‌خصوص به دلیل اینکه لاغر بودن در بین بسیاری از افراد نوعی موهبت یا زیبایی محسوب می‌شود، به همین دلیل بدون توجه به عوارضی که کمبود وزن شدید ایجاد می‌کند؛ اقدام به گرفتن رژیم‌های لاغری سخت می‌نمایند. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم بگوییم کمبود وزن چیست و دلایل کمبود وزن کدام هستند. شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید عوارض کمبود وزن در کودکان بسیار زیاد بوده و همچنین کمبود وزن باعث چه بیماری می‌شود؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با محاسبه کمبود وزن آشنا شوید.

عوارض کمبود وزن چیست

 

کمبود وزن چیست ؟

برای اینکه با مفهومی‌ به نام کمبود وزن آشنا شویم، باید تعریف BMI یا شاخص توده بدنی را بدانیم. در حقیقت فرمولی است که بر اساس قد و وزن هر فرد تعیین می‌کند آیا وزن او در محدوده نرمال است یا در محدوده ناسالم قرار دارد. این محدوده ناسالم می‌تواند اضافه وزن و یا کمبود وزن باشد. فرمول به دست آوردن BMI به این‌صورت است که باید وزن خود به کیلوگرم را بر مجذور قد خود بر حسب متر تقسیم نمایید؛ یعنی برای محاسبه کمبود وزن، چنانچه فردی ۵۵ کیلوگرم وزن داشته باشد و قد ۱.۶۵ متر باشد، ۵۵ را تقسیم بر ۱.۶۵ ضربدر ۱.۶۵ می‌کنیم که حاصل آن عددی حدود ۲۰.۲ می‌شود. در پاسخ به سوال کمبود وزن چیست؟! باید بگوییم چنانچه با استفاده از فرمولی که گفته شد، شاخص توده بدنی فرد بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، وزن فرد در محدوده ایده آل و چنانچه کمتر از ۱۸.۵ باشد، به کمبود وزن دچار است.

دلایل کمبود وزن

عوامل مختلف ممکن است در کمبود وزن فرد تاثیر داشته باشد. این دلایل کمبود وزن ممکن است مربوط به برخی از بیماری‌ها، برخی از شرایط روانی و یا عوامل دیگری باشد که در ادامه به اختصار آن‌ها را توضیح داده‌ایم.

عواملی که سبب کاهش وزن سریع می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • پرکاری تیروئید
  • سرطان
  • دیابت
  • ایدز

در حقیقت کمبود وزن یکی از عوارض این بیماری‌ها است که سبب می‌شود قدرت ایمنی بدن فرد برای مقابله با بیماری کاهش پیدا کند و به همین دلیل بسیاری از افراد به عوارض کمبود وزن ناشی از بیماری دچار می‌شوند. با این‌حال برخی از این شرایط همچون کمبود وزن ناشی از پرکاری تیروئید، می‌تواند به کمک کنترل این بیماری قابل درمان باشد.

علل روانی کمبود وزن ابتلا به بیماری‌هایی همچون افسردگی و استرس بالا است. این بیماری‌ها می‌توانند سبب بی‌اشتهایی شوند و به همین دلیل این افراد با سرعت زیادی وزن خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین لازم است در صورت بروز علائم افسردگی و سایر شرایط روانی، از کمک یک روان درمانگر و در صورت نیاز روانپزشک استفاده شود تا فرد به عوارض کمبود وزن دچار نشود.

عوامل دیگری نیز ممکن است در بروز کمبود وزن دخیل باشد؛ مصرف برخی از داروها سبب کاهش اشتها می‌شود و درنتیجه به مرور زمان و با مصرف آن‌ها فرد دچار کمبود وزن شدیدی می‌گردد. همچنین ورزش کردن بیش از حد مورد نیاز، در حالی که رژیم غذایی شما پاسخگوی نیاز بدن شما نباشد، نیز سبب کمبود وزن می‌گردد.

داشتن استرس بالا و بیش از حد، اغلب سبب بی‌اشتهایی و همچنین احساس تهوع می‌گردد که در نتیجه افراد نمی‌توانند به خوبی غذای رژیمی خود را رعایت کنند. همچنین برخی از مشکلات گوارشی همچون کمبود آنزیم و بیماری‌هایی همچون سلیاک و یا فیبروز کیستیک سبب کمبود وزن می‌گردد.

 

کمبود وزن

 

کمبود وزن باعث چه بیماری می‌ شود ؟!

بسیاری از افراد تصور می‌کنند کمبود وزن برخلاف چاقی عوارضی ندارد؛ در صورتی که این تصور اشتباه است و بسیاری از بیماری‌هایی که برای افراد بسیار لاغر پیش می‌آید، از عوارض کمبود وزن است.

 

شکستن استخوان‌ ها

یکی از عوارض کمبود وزن کودکان و بزرگسالان راحت‌تر شکستن استخوان‌ها است. به‌خصوص خانم‌ها که در سن میانسالی دچار کمبود وزن هستند، احتمال بیشتری برای شکستگی استخوان لگن دارند که حتی ممکن است سبب مرگ افراد شود. یکی از دلایل این مسئله کم بودن چربی مورد نیاز برای تولید استروژن است که بر روی حفظ سلامت استخوان‌ها تاثیر دارد.

 

آرتروز و بیماری‌ های قلبی

چنانچه فردی که به آرتروز مبتلا است دچار کمبود وزن باشد، سه برابر بیشتر از فردی که وزن طبیعی دارد به ریسک برای مرگ در اثر بیماری قلبی، به‌خصوص در سنین میانسالی، دچار است.

 

سقط جنین

 BMIپایین، به‌خصوص در دوره پیش از بارداری سبب می‌شود احتمال سقط جنین تا ۷۲ درصد در سه ماهه ابتدایی افزایش یابد که به دلیل کمبود استروژن در بدن این افراد است. کمبود استروژن که از سلول‌های چربی تولید می‌شود به خانم‌ها کمک می‌کند بارداری خود را به سلامت به اتمام برسانند. یکی از عوارض کمبود وزن در دوران بارداری، تهوع مزمن و احساس بد است که سبب ایجاد سوء تغذیه و کم آبی شدید می‌شود و ممکن است برای مادر و جنین خطرناک باشد.

 

ابتلا به افسردگی

طی تحقیقاتی که انجام شده است، افرادی که دچار کمبود وزن هستند، ۱۲ درصد بیشتر تصمیم به خودکشی می‌گیرند. افسردگی یکی از عوارض کمبود وزن است که ممکن است به دلیل کاهش هورمون سروتونین که عامل احساس شادی در مغز است، ایجاد شود.

 

ابتلا به بیماری ریوی

با افزایش سن در خانم‌ها، یکی دیگر از عوارض کمبود وزن که ابتلا به بیماری‌های مزمن ریوی، همچون برونشیت ریه و آسم است؛ بروز می‌نماید. این افراد به‌صورت ارثی به کمبود استروژن دچار هستند و در نتیجه سیستم ایمنی آن‌ها دچار مشکل می‌شود.

 

ناباروری مردان

یکی از مهم‌ترین عوارض کمبود وزن در آقایان، ایجاد ناباروری است. جالب است بدانید بین‌ کمبود وزن افراد و تولید اسپرم ارتباط وجود دارد. افرادی که دچار کمبود وزن هستند، یک سوم افراد دیگر اسپرم تولید می‌کنند.

 

درمان کمبود وزن

 

درمان کمبود وزن

با وجود اینکه عوارض اضافه وزن بسیار زیاد است؛ اما نمی‌توان از عوارض کمبود وزن نیز چشم‌پوشی کرد. زمانی که شاخص توده بدنی افراد کم باشد، به میزان کافی چربی برای جذب بسیاری از ویتامین‌های محلول در چربی در بدن آن‌ها وجود ندارد و در نتیجه مشکلات بسیاری برای سلامتی افراد ایجاد می‌شود که یکی از مهم‌ترین عوارض کمبود وزن در کودکان و نوجوانان است. عدم جذب ویتامین‌هایی همچون ویتامین D، ویتامین A، ویتامین E و ویتامین K سبب می‌شود افراد با کمبود ویتامین و مشکلات مربوط با آن روبه‌رو شوند. بنابراین از آنجایی که پیشگیری از عوارض چاقی بسیار اهمیت دارد، باید از عوارض کمبود وزن نیز پیشگیری کنیم.

جالب است بدانید افزایش وزن به یک مقدار خاص، بیشتر از کاهش همان میزان وزن زمان می‌برد. همچنین برای افزایش وزن نباید از هر نوع رژیم غذایی پیروی کنیم و یا از هر نوع ماده غذایی استفاده کنیم؛ زیرا ممکن است سلامتی ما به خطر بیفتد استفاده از یک رژیم چاقی اصولی به شما کمک می‌کند که نه‌تنها وزن خود را افزایش دهید، بلکه سلامت شما به خطر نیفتد. یکی از ویژگی‌های یک رژیم چاقی اصولی ارائه ورزش مناسب در کنار رژیم غذایی است که به شما کمک می‌کند به جای افزایش توده چربی بدن خود، به کمک افزایش توده ماهیچه‌ای وزن خود را افزایش دهید.

رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها یک رژیم غذایی سالم هستند که به شما کمک می‌کنند کمبود ویتامین و مواد معدنی بدن خود را در طول روز جبران کنید و تمام مواد مغذی را از رژیم غذایی خود دریافت نمایید؛ بلکه این امکان را ایجاد می‌کنند تا در کنار رژیم غذایی خود، ورزش مناسب نیز دریافت کنید و در نتیجه تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها، بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.