حفظ سلامت پوست در رژیم های کاهش وزن

تاریخ : 1401/05/02

حفظ سلامت پوست در رژیم های کاهش وزن

حفظ سلامت پوست در رژیم های کاهش وزن

این روزها استفاده از رژیم لاغری سفت و سخت که در مدت کوتاه فرد را به وزن دلخواه برساند بسیار رواج یافته است. اگرچه اغلب اوقات این رژیم ها در لاغری سریع موفق عمل می کنند اما در انتها به علت محدودیت شدید کالری و تنوع کم مواد غذایی عوارض زیادی را ایجاد می کنند که یکی از مهم ترین آن ها مشکلات مربوط به پوست و مو است. وجود مواد مغذی کافی در رژیم های کاهش وزن از بروز مشکلات پوستی و ریزش مو جلوگیری می کند.کدام مواد مغذی در حفظ سلامت پوست نقش دارند؟
۱- حفظ سلامت پوست با چربی های سالم
کمبود شدید چربی در رژیم غذایی سبب ایجاد چین و چروک در پوست و خشکی آن می شود. از مصرف چربی های غیراشباع با یک یا چند پیوند دوگانه که در مغزهای خوراکی، آووکادو و ماهی یافت می شوند، غافل نشوید. این چربی ها نه تنها برای قلب مفید هستند، بلکه به حفظ رطوبت و انعطاف پذیری پوست هم کمک می کنند.
اسید چرب امگا ۳ نوعی چربی با چند پیوند دوگانه است که بدن قادر به تولید آن نیست. امگا ۳ برای ساخت دیواره سلولی مورد نیاز است. امگا ۳ التهاب را کاهش می دهد و مانع فعالیت ماده ای می شود که در بروز سرطان پوست نقش دارد.- حفظ سلامت پوست با ویتامین C
ویتامین C به ساخت کلاژن در پوست کمک می کند. همچنین به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد. کمبود ویتامین C سبب تاخیر در التیام زخم ها می شود.۳- حفظ سلامت پوست با پروتئین
پروتئین موجود در مواد غذایی (انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ و لبنیات) در بدن به واحدهای کوچکتری به نام اسیدهای آمینه تجزیه می شود. بدن از این اسیدهای آمینه برای ساخت پروتئین های دیگری مانند کلاژن و کراتین که از اجزای سازنده پوست هستند، استفاده می کند. برخی از اسیدهای آمینه هم به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی از سلول های پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید و رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

۴- حفظ سلامت پوست با ویتامین A
هم لایه فوقانی پوست و هم لایه زیرین آن به ویتامین A نیاز دارند. به نظر می رسد ویتامین A از تجزیه کلاژن پوست و از آسیب پوست توسط نور خورشید جلوگیری می کند.
ویتامین A به علت داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی از پوست در برابر آفتاب سوختگی محافظت می کند. البته تاثیر آن به اندازه کرم های ضد آفتاب نیست. این ویتامین به فعالیت غدد چربی اطراف فولیکول های مو کمک کرده و در بهبود زخم ها و جراحت ها نقش دارد. در صورتی که ویتامین A کافی دریافت نکنید ممکن است به خارش و خشکی پوست مبتلا شوید.۵- حفظ سلامت پوست با ویتامین E
این ویتامین آنتی اکسیدان و ضد التهاب است، از آسیب پوست توسط اشعه ماوراء بنفش خورشید جلوگیری می کند، مانع بروز چین و چروک و افتادگی پوست می شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

۶- حفظ سلامت پوست با روی
میزان روی موجود در لایه خارجی پوست در مقایسه با لایه درونی آن ۵ برابر بیشتر است. روی به ترمیم زخم ها کمک می کند. این ماده معدنی در حفظ پایداری و ثبات دیواره سلولی و همچنین در تقسیم و تمایز سلول ها موثر است. روی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند. کمبود شدید روی ممکن است منجر به بروز علائمی شود که مشابه علائم اگزما هستند.

۷- حفظ سلامت پوست با سلنیوم
این ماده معدنی از آسیب دیدن پوست که بر اثر مواجهه با اشعه ماوراء بنفش ایجاد می شود، جلوگیری می کند. کمبود سلنیوم احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.
برخی اشتباهات در رژیم های کاهش وزن تاثیر منفی بر زیبایی پوست و مو دارد.غذا یا مکمل: کدامیک در حفظ سلامت پوست موثرتر هستند؟
پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع راهکار اصلی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست است. بهترین غذاها برای داشتن پوست سالم عبارتند از:
• ماهی های چرب (سالمون، ساردین و…) که حاوی پروتئین، اسید چرب امگا ۳ و سلنیوم هستند.
• سبزیجات برگ دار تیره (اسفناج و …) که حاوی ویتامین A، ویتامین C و سلنیوم هستند.
• تخم مرغ که حاوی پروتئین، ویتامین A، ویتامین E، سلنیوم و روی هستند.
• دانه بزرک که حاوی اسید چرب امگا ۳ و سلنیوم است.
• حبوبات (عدس، نخود و …) که حاوی پروتئین و روی هستند.
• آووکادو که منبع چربی های سالم، ویتامین C و ویتامین E است.
• روغن زیتون فرابکر که حاوی چربی های سالم و ویتامین E است.

اگر به دلایل مختلف نگران هستید که نتوانید از طریق رژیم غذایی نیازهای تغذیه ای خود را تامین کنید می توانید بعد از مشورت با متخصص تغذیه مکمل دریافت کنید.
در هنگام دریافت هر نوع مکمل تغذیه ای باید به این نکته توجه کنید که ممکن است مکمل دریافتی با سایر داروهایی که مصرف می کنید، تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، مکمل روغن ماهی منبع خوب امگا ۳ است، اما اگر داروهای رقیق کننده خون دریافت می کنید و یا به ضعف سیستم ایمنی مبتلا هستید باید از مصرف این مکمل خودداری کنید. از سایر تداخلاتی که بین مکمل های غذایی و داروها وجود دارد می توان به مکمل روی اشاره کرد که اثربخشی برخی از آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهد.