جویدن غذا

تاریخ : 1400/03/17

جویدن غذا

جویدن غذا

وقتی به غذا خوردن فکر می کنید ، ممکن است به کارهایی که در معده و روده شما اتفاق می افتد فکر کنید. اما کل روند هضم از دهان شروع می شود که به کاهش ذرات مواد غذایی جامد کمک می کند و باعث می شود آنها به راحتی بلعیده شوند.

. دندان ها معمولاً به عنوان سطح ساییدن و گاز گرفتن عمل می کنند. در انسان ، غذا معمولاً قبل از بلعیدن به اندازه چند میلی متر مکعب است ، اما اندازه آن تا حدودی به ماهیت غذا ، عادات شخصی و آموزش های اولیه بستگی دارد.

عضلات کنترل کننده حرکات فک به طور داوطلبانه کنترل می شوند. عمل جویدن ، ممکن است به یک رفلکس شرطی تحریک شده با وجود غذا در دهان تبدیل شود. نیروی خرد کننده ای که توسط دندان های مولر بزرگسال اعمال می شود بین 75 تا 200 پوند در اینچ مربع است ، در حالی که فشار دندان های شکاف 30 تا 70 پوند در اینچ مربع است. دلایل جویدن غذا نرم کردن فیبرهای سخت و قرار گرفتن در معرض آنزیم های لازم برای هضم غذا است. وقتی غذا با بزاق دهان مخلوط شود ، هیدراته شده و با آنزیم های بزاقی نفوذ می کند. مواد غذایی نیز توسط مخاط موجود در بزاق روان می شوند ، که باعث می شود آن راحتتر بلعیده شود.

جویدن به بدن شما این امکان را می دهد تا بیشترین مقدار ممکن از مواد مغذی را از غذایی که می خورید خارج کند.

32 بار غذا را بجوید

متخصصان در مورد جویدن حرف های زیادی برای گفتن دارند. یک توصیه معمول این است که قبل از بلعیدن ، غذای خود را حدوداً 32 مرتبه بجوید. برای تجزیه غذای نرم و پر از آب جویدن کمتری لازم است. هدف از جویدن این است که مواد غذایی شما شکسته شود تا بافت آن از بین برود.

به نظر می رسد 32 بار جویدن یک عدد متوسط ​​است که در اکثر لقمه های غذا اعمال می شود. غذاهایی که جویدن آنها دشوارتر است ، مانند استیک و آجیل ، ممکن است به 40 بار جویدن نیاز داشته باشد. غذاهایی مانند هندوانه برای تجزیه ممکن است جویدن کمتری داشته باشند - 10 تا 15بار.

3مزیت برتر جویدن صحیح مواد غذایی برای سلامتی که باید بدانید:

  1. یک وزن سالم:

اکثر مادران به کودکان می گویند که نباید غذای خود را "قلقلک" دهند بلکه باید آهسته تر غذا بخورند. اما آیا واقعاً رفتار غذا خوردن از نظر اندازه لقمه ، جویدن و بلع سریع مربوط به افزایش وزن و چاقی است؟

جویدن غذا به آرامی و بارها برای دهه ها یک استراتژی برای کنترل وزن بوده است. در اصل بر اساس عقاید ناشی از پزشکی بود. یک کتاب در مورد چاقی توسط پزشک ، لئونارد ویلیامز ، در سال 1926 ، نمونه های خوبی از تفکر پزشکی آن زمان را ارائه می دهد.

وی خاطرنشان کرد که معده برای کارکرد صحیح نیاز به "مواد غذایی کاملاً از بین رفته توسط دندانها" و "غوطه ور شدن در بزاق" دارد و "همه می دانند که غذا باید به درستی جویده شود."

در دهه های اخیر معمولاً در رژیم های غذایی کاهش وزن معمول است که شامل توصیه هایی در مورد جویدن کامل ، یا حتی تعیین تعداد مشخصی از جویدن در هر لقمه یا دهان است.

هنگامی که شخصی برای جویدن غذای خود وقت می گذارد ، زمان بیشتری برای اتمام وعده غذایی خود صرف می کند. افرادی که به آرامی غذا می خورند تمایل به خوردن کمتری دارند. با خوردن غذا ، مغز پیامی را به شما نشان می دهد که سیر می شود. اگر وعده های غذایی خود را خیلی سریع بجوید ، ممکن است با غذای خود تمام شده باشید ، اما مغز هنوز فکر می کند که گرسنه هستید. وقتی این اتفاق می افتد ، احتمالاً بیشتر غذا

 می خورید و کالری بیشتری مصرف می کنید ، که می تواند منجر به افزایش وزن شود.

2. در تجزیه چربی ها کمک می کند:

بزاق دارای آنزیم های خاصی است که می تواند به تجزیه غذا کمک کند. به عنوان مثال ، لیپوز لینگوال یکی از آنزیم های تولید شده توسط غدد بزاقی زیر زبان است که به تجزیه چربی ها کمک می کند. قرار گرفتن در معرض بزاق بیشتر در هنگام جویدن غذا به معنای قرار گرفتن بیشتر در معرض این آنزیم است. اگر چربی کاملاً شکسته نشود و بدون پردازش باقی بماند ، می تواند منجر به سو هاضمه شود. قرار گرفتن بیشتر در معرض بزاق از طریق جویدن صحیح غذا همچنین به غذا کمک می کند تا به راحتی از مری عبور کند ، زیرا غذا را روان یا نرم می کند.

3. رشد و ترمیم در بدن را تقویت می کند:

غذا پیچیده است و حاوی انواع مختلفی از مولکول ها از جمله پروتئین است. پروتئین ها حیاتی هستند زیرا به اسیدهای آمینه تجزیه می شوند و اسیدهای آمینه عناصر سازنده رشد و نمو هستند. آنها برای زندگی سالم حیاتی هستند زیرا ما نمی توانیم اسیدهای آمینه را در بدن خود ایجاد یا ذخیره کنیم. اگر غذای خود را به درستی نجوید مانعی در هضم پروتئین ها و در نهایت هضم اسیدهای آمینه ایجاد می کند.

وقتی غذای خود را به اندازه کافی نجوید ، بقیه دستگاه گوارش گیج می شود. بدن شما ممکن است آنزیم های لازم برای تجزیه کامل مواد غذایی شما را تولید نکند. این می تواند منجر به مشکلات گوارشی شود ، از جمله:

نفخ شکم ،اسهال ، سوزش سردل ، رفلکس اسید ،گرفتگی عضلات ، حالت تهوع ، سردرد ، مشکلات پوستی ، تحریک پذیری ، سوءتغذیه ، سوءهاضمه ، گاز

نحوه جویدن

هنگام غذا خوردن ، یک روش درست و غلط برای جویدن وجود دارد. در اینجا نحوه استفاده حداکثر از وعده های غذایی خود آورده شده است:

قاشق یا چنگال خود را بیش از حد بار نکنید. غذا باید بدون افتادن رویش بماند.

با غذا در دهان ، لب های خود را ببندید و شروع به جویدن کنید. زبان شما باید غذا را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهد و فک شما باید کمی بچرخد.

به آرامی بجوید و با هر لقمه غذا 32 را بشمارید. بسته به نوع غذا ممکن است به زمان بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشید.

هنگامی که گزش تمام بافت را از دست داد ، می توانید قورت دهید.

 

اگر مشکلات گوارشی دارید ، نوشیدن آب هنگام غذا خوردن همیشه برای شما مفید نیست. نوشیدن آب با رقیق کردن آنزیم هایی در بدن که مواد غذایی را تجزیه می کنند ، می تواند روند هضم را کند کند.

از غذای خود لذت ببرید و بچشید

ده ها تحقیق این مزایا را ثابت کرده است. آخرین تحقیقات موسسه فناوران غذا نشان داده است که وقتی شرکت کنندگان بادام را بیشتر می جویدند ، ذرات ریزتر بهتر و با سرعت بیشتری جذب بدن می شوند. مطالعات بیشتر انجام شده توسط محققان در دانشگاه پزشکی هاربین در چین نشان داد که شرکت کنندگان بدون توجه به لاغر بودن یا چاقی ، زمان بیشتری را صرف جویدن می کنند ، 11.9 درصد کالری کمتری مصرف می کنند. آنها همچنین وزن کم کردند ، چربی از دست دادند و ادعا کردند که در طول روز انرژی بیشتری دارند.