جالب ترین خواص علف هفت بند که باید بدانید!

تاریخ : 1401/05/29

جالب ترین خواص علف هفت بند که باید بدانید!

جالب ترین خواص علف هفت بند که باید بدانید!

علف هفت بند که نام علمی آن Polygonum است و سرده‌ای از راسته گل میخک است و در زبان عربی به علف هفت بند بطباط گفته می‌شود. طبیعت گیاه علف هفت بند گرم و خشک است و خواص درمانی و دارویی فراوانی دارد. تمام قسمت‌های این گیاه دارای خاصیت دارویی هستند. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص علف هفت بند است به بررسی خواص دارویی علف هفت بند، ترکیبات شیمیایی علف هفت بند، کاربرد علف هفت بند، خواص علف هفت بند برای اختلالات هاضمه، خواص هفت بند برای برونشیت مزمن، خواص شیره هفت بند، طریقه استفاده از علف هفت بند و در نهایت مضرات هفت بند می‌پردازیم‌.

درباره خواص علف هفت بند

 

درباره علف هفت بند

علف هفت بند یک گیاه علفی یک ساله است. ساقه این گیاه‌ خوابیده است و طول آن ۵۰ سانتیمتر است. برگ‌های هفت بند نوک تیز و ریز هستند و گل‌های این گیاه کوچک و ریز بوده و رنگ این گل‌ها صورتی است. گیاه هفت بند در اکثر نواحی و مناطق نواحی آسیا ،‌اروپا و آفریقا و آمریکا رشد می‌کند. گیاه هفت بند در اکثر مناطق ایران نیز می‌روید و گیاهی مقاوم است و حتی بعد از دیدن صدمه‌ای مانند له شدن و لگدمال شدن نیز از بین نمی‌رود. گیاه علف هفت بند در چمنزارها، اراضی متروک، کنار جاده‌ها، خرابه‌ها، مناطق در سایه و در بین سنگ‌ها می‌رویند و دیده می‌شوند.

 

ترکیبات شیمیایی علف هفت بند

ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه علف هفت بند شامل مواردی ازجمله اسید پوگیلونیک، آرابینوسید، اسید اگزالیک، ، اسانس، مواد رزینی، مواد قندی و موسیلاژ هستند.

 

کاربرد علف هفت بند

از این گیاه به‌عنوان دارو استفاده می‌شود که اشکال دارویی مصرفی این گیاه به‌صورت پودر، دم کرده، تنتور، پماد و عصاره روان هستند. بخش‌های شاخه و برگ گیاه علف هفت بند دارای خواص دارویی هستند. گرده گیاه هفت بند می‌تواند در درمان زخم‌های چرکی موثر و نفید باشد. از جمله خواص دارویی گیاه علف هفت بند می‌توان به مواردی از جمله کاهش تب، کنترل قند خون، درمان اسهال خونی، ورم روده، میگرن، آسم، اگزما، نفخ معده و استسقاء اشاره کرد.

 

خواص علف هفت بند

 

خواص دارویی علف هفت بند

خواص هفت بند فراوان است و برای درمان برخی اختلالات بسیار مفید و موثر است. علف هفت بند می‌تواند آسم و برونشیت را درمان کند و به پایین آوردن و کاهش تب کمک می‌کند. از دیگر خواص علف هفت بند این است که برای ترشحات زنانه مفید است. علف هفت بند قابض است و با داشتن این خاصیت موجب درمان اسهال و اسهال خونی و بواسیر می‌شود. کمپرس علف هفت بند برای تسکین درد‌های نقرس و روماتیسم بسیار مفید و موثر است، همجنین کمپرس این گیاه دارویی می‌تواند موجب درمان تاول و سوختگی شود. رفع نفخ و تسهیل هضم غذا از دیگر خواص دارویی علف هفت بند است.

درمان و تسکین درد کمر و درد سیاتیک نیز از دیگر خواص علف هفت بند است. برای برطرف کردن اگزما و همچنین برای بند آوردن خون‌ریزی‌های شدید مثل خون‌ریزی بینی، دوره قاعدگی و هم‌چنین خون‌ریزی زخم می‌توان از علف هفت بند استفاده کرد. یکی دیگر از خواص علف هفت بند خارج سازی سنگ کلیه و سنگ مثانه است. همچنین این گیاه دارویی توان درمان و رفع ورم روده بزرگ را نیز دارد و در درمان کرم روده هم موثر است. برای معالجه میگرن نیز می‌توان از این گیاه دارویی استفاده کرد. از این علف هفت بند می‌توان برای درمان التهاب کیسه صفرا و دستگاه گوارش استفاده کرد. ضماد هفت بند برای درمان سفتی مفاصل و زخم‌ها نفید و موثر است.

 

خواص علف هفت بند برای دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت هستند می‌توانتد با مصرف گیاه هفت بند قند خون خود را کنترل کنند.

 

خواص علف هفت‌ بند برای اختلالات هاضمه

یکی دیگر از خواص علف هفت بند تاثیر این داروی گیاهی در درمان اختلالات هاضمه و ترشی معده است. برای بهره‌مندی از خواص علف هفت بند در درمان اختلالات هاضمه و ترشی معده باید به اندازه ۳۰ گرم از ریشه تازه و یا ریشه خشک شده از علف هفت بند را همراه با یک لیتر آب مخلوط کرده و بجوشانید. آب این مخلوط جوشیده شده را دور ریخته و علف هفت پخته شده را در یک ظرف ریخته و خرد کرده و ریز کنید و مجددا در یک لیتر آب ریخته و به مدت ۱۲ دقیقه بجوشانید و در یک دقیقه آخر ۸ گرم شیرین بیان و پوست لیمو را به مخلوط در حال جوش اضافه کنید و بعد از روی حرارت بردارید. از این جوشانده گیاهی بعد از هر وعده غذایی به اندازه یک فنجان بنوشید. این جوشانده برای تمام اختلالات گوارشی مفید و موثر است.

 

خواص علف هفت بند برای برونشیت مزمن

یکی از خواص علف هفت بند کمک به درمان برونشیت مزمن است. برای این که از خواص علف هفت بند در درمان برونشیت مزمن بهره‌مند شوید باید ابتدا یک دسته ساقه و برگ علف هفت بند تازه را به داخل ماشین آبگیری ریخته و شیره حاصل از آن را برداشت کنید. از این شیره حلصله از برگ و ساقه تازه علف هفت بند روزانه سه قاشق قهوه‌خوری میل کنید. شیره ساقه و برگ علف هفت‌بند دارای خاصیت ضد ورم و نرم کنندگی است و مصرف این شیره گاهی موجب کاهش سرفه‌های پی در پی می‌شود. با استفاده از این خاصیت از این شیره برای درمان برونشیت مزمن نیز بهره‌برده می‌شود.

 

خواص شیره هفت بند

شیره علف هفت بند دارای خاصیت تصفیه کنندگی خون را دارد. مصرف مداوم و طولانی مدت شیره هفت بند می‌تواند اگزما را درمان کند.

 

طریقه استفاده از علف هفت بند

 

طریقه استفاده از علف هفت بند

از علف هفت بند می‌توان به صورت جوشانده و همچنین از آب آن استفاده کرد.

برای تهیه جوشانده هفت بند ابتدا به اندازه ۳۰ گرم از این گیاه علف هفت بند را همراه با یک لیتر آب جوش مخلوط کرده و می‌گذاریم برای مدت ۱۰ دقیقه با هم بجوشند و بعد آن را از صافی رد کنید و براب طعم بهتر همراه شکر یا عسل آن را بنوشید. مقدار مصرف جوشانده این گیاه دارویی سه فنجان در روز است.

برای تهیه آب هفت بند باید به اندازه ۴۰گرم از علف هفت بند را با یک لیتر آب مخلوط کرده و بگذارید به آرامی با هم بجوشند و بعد از صافی عبور دهید. نصف فنجان برای سه بار در روز مقدار مصرف آب علف هفت بند است.

 

مضرات هفت بند

 

مضرات هفت بند

این گیاه دارویی نیز همانند سایر گیاهان دارویی در کنار داشتن فواید و خواص درمانی فراوان در صورتی‌که در مصرف آن زیاده روی شود مضرلتی خواهد داشت. هفت بند محرک سلسله اعصاب است و افراط در مصرف این گیاه دارویی می‌تواند منجر به تشنج شود.

 

خواص هفت بند

 

علف هفت بند در رژیم غذایی

علف هفت بند خواص بسیار زیادی برای دستگاه گوارش دارد و برای اختلالات گوارشی و ترشی معده بسیار مفید است. اختلالات گوارشی یکی از دلایلی است که سبب می‌شود افراد به اضافه وزن یا کمبود وزن مبتلا شوند و به همین دلیل نیازمند درمان است. همچنین بسیاری از افراد به دلیل پیروی از رژیم‌های غیراصولی به اختلالات گوارشی مبتلا می‌شوند و یا به دلیل همین اختلالات نمی‌توانند از رژیم‌ها لاغری پیروی کنند. همین دلابل کافی هستند که یک رژیم اصولی و سالم، یعنی رژیم بهاره غفاری، طرفداران بسیار زیادی داشته باشد؛ زیرا نه‌تنها یک رژیم اختصاصی برای هر فرد است، بلکه کمک می‌نماید به کمک یک غذای رژیمی اصولی و سالم، سلامتی خود را ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.