فواید مصرف عرق زنجبیل و عوارض آن

تاریخ : 1402/10/21

فواید مصرف عرق زنجبیل و عوارض آن

فواید مصرف عرق زنجبیل و عوارض آن

زنجبیل یک گیاه دو ساله است و این گیاه از خانواده زردچوبه‌ها است. از زنجبیل نیز همچون سایر گیاهان دارویی به شکل‌های متفاوت و مختلفی بهره می‌برند. یکی از روش‌های استفاده از گیاه زنجبیل این است که از تکه‌های گیاه زنجبیل برای طعم‌دار کردن انواع غذا‌ها استفاده کرد. یکی دیگر از روش‌ها استفاده از پودر زنجبیل در غذا یا مخلوط کردن پودر زنجبیل با چای دم کشیده است. استفاده از عرق زنجبیل یکی دیگر از روش‌های استفادع از این گیاه است که کاربرد عرث زنجبیل درمان بیماری‌ها است.

عرق زنجبیل تقطیر گیاه زنجبیل و ترکیب آن با آب طی فرآیند‌هایی حاصل می‌شود. در این مطلب به بررسی کلیه خواص این عرق گیاهی مفید برای سلامتی همچنین عوارض مصرف عرق زنجبیل می پردازیم.
  • درمان آرتروز
  • مفید برای معده و گوارش
  • بهبود سلامت کبد
  • افزایش میل جنسی
  • بهبود سلامت دستگاه گوارش
  • درمان حالت تهوع صبحگاهی
  • پیشگیری از آلزایمر
  • سلامت قلب
  • درمان سوءهاضمه
  • تقویت رشد مو
  • خاصیت ضد پیری
  • کاهش قند خون و مفید برای دیابت
  • کمک به کاهش وزن و  لاغری 

خواص عرق زنجبیل

خواص عرق زنجبیل

عرق زنجبیل خواص و فواید درمانی بسیار فراوانی دارد. زنجبیل حاوی ترکیبات ارزشمندی از جمله مواد معدنی مانند پروتئین، کلسیم، آهن، اسید فولیک، کربوهیدرات، قند، سدیم، ویتامین‌ها،  و اسید‌های چرب است. طبع زنجبیل گرم است و در طب سنتی بسیار مورد توجه است. در ادانه به بررسی برخی از خواص عرق زنجبیل می‌پردازیم.

۱- عرق زنجبیل برای درمان آرتروز مفید است

عرق زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است و با داشتن خاصیت ضدالتهابی خود می‌تواند موحب کاهش درد و التهاب مفاصل  در بیماران درگیر با آرتروز شود.

۲- مفید برای معده و گوارش

یکی از خواص عرق زنجبیل این است که این عرق گیاهی موجب افزایش تحرک دستگاه گوارش می‌شود. علاوه بر این عرق زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی قوی است و سبب درمان گرفتگی، اسهال، نفخ و  سوزش سر دل می‌شود.

۳- بهبود و ارتقا سلامت کبد

یکی از خواص عرق  زنجبیل تاثیر آن در کاهش التهاب و رشد و نمو سلول های سرطانی به ویژه سلول‌های سرطانی سرطان کبد است. عرق زنجبیل موجب افزایش سطح آنزیم‌های آنتی اکسیدان و کاهش سطح تری گلیسرید خون شده و از این طریق به درمان کبد چرب کمک می‌کند.

۴- عرق زنجبیل برای افزایش میل جنسی استفاده می شود

عرق زنجبیل حاوی منگنز است که این منگنز موجود در عرق زنجبیل موجب افزایش سطح هورمون تستوسترون و توانایی باروری مردان می‌شود. نکته قابل توجه این است که زیاده روی و افراط در مصرف عرق زنجبیل می‌توانند موجب بروز نتیجه عکس شود.

۵- بهبود دهنده سلامت دستگاه گوارش

عرق زنجبیل یک درمان گیاهی مناسب برای درمان سرماخوردگی، آسم و برونشیت است. عرق زنجبیل دارای فعالیت ضد باکتریایی علیه عوامل بیماری‌زای دستگاه تنفسی مانند باکتری استافیلوکوکوس اورئوس، باکتری استرپتوکوک پیوژنس، بلکتری استرپتوکوک پنومونیه و بلکتری هموفیلوس آنفلوانزا است. علاوه بر این زنجبیل تازه دارای فعالیت ضد ویروسی بر علیه پلاک ناشی از ویروس كانسیالیال تنفسی در اپیتلیوم مجاری تنفسی است.

۶- درمان حالت تهوع صبحگاهی

یکی از گزینه‌های درمانی گیاهی مناسب برای پیشگیری از حالت تهوع صبحگاهی استفاده از عرق زنجبیل است. حالت تهوع صبحگاهی می‌تواند ناشی از بارداری، شیمی درمانی یا سفر باشد. باید توجه داشته باشید در کنار این موضوع که عرق زنجبیل درمان گیاهی مناسبی برای تهوع است زیاده‌روی در مصرف آن موجب سقط جنین می‌شود و از همین رو در مورد مصرف از عرق زنجبیل باید با پزشک متخصص مشورت شود.

۷- برای پیشگیری از آلزایمر عرق زنجبیل بنوشید

عرق زنجبیل دارای آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فعالی است که می‌توانند موجب جلوگیری از پیری مغز می‌شوند.

۸- مفید برای سلامت قلب

عرق زنجبیل می‌تواند موجب کاهش فشار خون بالا و تنظیم سطح کلسترول شده و از این طریق گیاه دارویی عرق زنجبیل از سلامتی قلب محافظت می‌کند.

۹- درمان کننده سوءهاضمه

از دیگر خواص عرق زنجبیل می‌توان به تاثیر این داروی گیاهی در درمان سوءهاضمه اشاره کرد. از علائم و نشانه‌های  سوء هاضمه مزمن درد مکرر و ناراحتی در قسمت بالای معده است. یکی از علل اصبی ابتلا به سوء هاضمه تأخیر در تخلیه معده است. عرق زنجبیل می‌تواند موجب تسریع تخلیه معده افراد مبتلا به بیماری سوء هاضمه شود.

۱۰- تقویت کننده و افزایش دهنده رشد مو

عرق زنجبیل می‌تواند موجب افزایش جریان خون در پوست می‌شود. عرق زنجبیل موهای سر را تحریک کرده و همچنین می‌تواند موجب درمان شوره سر شود زیرا عرق زنجبیل حاوی خواص ضدعفونی کنندگی است.

۱۱- خاصیت ضد پیری

عرق زنجبیل دارای خاصیت ضد پیری است. عرق زنجبیل دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوانی ایت که از این طریق می‌تواند سموم بدن را دفع کند و موجب بهبود جریان خون شود. عرق زنجبیل از این طریق موجب اکسیژن رسانی بهتری به پوست می‌شود.

۱۲- مفید برای بیماران دیابتی

عرق زنجبیل می‌تواند موجب کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. بر اساس مطالعات عرق زنجبیل در کاهش قند خون موثر و مفید است.

 

عوارض عرق زنجبیل

 

عوارض مصرف عرق زنجبیل

استفاده از عرق زنجبیل در بعضی‌ از گروه ممنوعیت دارد و ممکن است موحب بروز برخی از عوارض شود. مصرف عرق زنجبیل به افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند توصیه نمی‌شود. زیاده روی و افراط در مصرف عرق زنجبیل می‌تواند موجب بروز اختلال در سیستم عصبی مرکزی شود. همچنین مصرف بیش از حد از عرق زنجبیل می‌تواند با دارو‌های دیابت و دارو‌های مشکلات قلبی تداخل پیدا کند.

افرادی که از دارو‌های رقیق کننده خون همانند آسپرین استفاده می‌کنند از مصرف عرق زنجبیل باید پرهیز کنند. کودکان زیر دوسال نیز باید از مصرف عرق زنجبیل خودداری کنند. یکی دیگر از عوارض زیاده روی در استفاده از عرق زنجبیل سوزش سر دل است. خانم‌های باردار در طول بارداری و مادران در طول دوران شیردهی باید از مصرف عرق زنجبیل پرهیز کنند.

عرق زنجبیل و لاغری

 

عرق زنجبیل و لاغری

یک فرمول موفق برای کاهش وزن ترکیب ورزش و فعالیت فیزیکی با یگ رژیم غذایی حاوی زنجبیل است. مصرف عرق زنجبیل موجب کاهش اشتها شده و از این طریق مانع پرخوری و کاهش کالری وارد شده به بدن می شود. بنابراین عرق زنجبیل یک گزینه مناسب برای لاغری و کاهش وزن و درنهایت دستیابی به تناسب اندام است.

با وجود خواصی که عرق زنجبیل برای لاغری دارد، نمی‌توان تنها با مصرف آن به وزن ایده آل رسید؛ بلکه لازم است از یک رژیم غذایی اصولی برای رسیدن به وزن ایده آل استفاده نمایید. رژیم‌های بهاره غفاری، همان رژیم‌های اصولی هستند که بدون حذف مواد غذایی، به شما کمک می‌کنند به وزن ایده آل برسید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم لاغری خود بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

بیشتر بخوانید: خواص زنجبیل برای لاغری