جالب ترین خواص روغن لیمو را اینجا بخوانید!

تاریخ : 1401/10/18

جالب ترین خواص روغن لیمو را اینجا بخوانید!

جالب ترین خواص روغن لیمو را اینجا بخوانید!

روغن لیمو که از پوست لیمو ترش که یکی از مرکبات است به دست می‌آید یکی از روغن‌های ضروری است. این روغن اسانس لیمو خواص فراوان و متنوعی دارد. از جمله خواص روغن لیمو می‌توان به مواردی از جمله درمان سرطان، رفع افسردگی، لاغری، سلامت دستگاه گوارش، سلامت پوست و مو، تقویت سیستم ایمنی و رفع تهوع بارداری اشاره کرد. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص روغن لیمو است به بررسی خواص روغن لیمو برای پوست، خواص روغن لیمو برای مو، خواص روغن لیمو بدای سلامت دهان و دندان، خواص روغن لیمو برای دستگاه گوارش، خواص روغن لیمو برای سم‌زدایی و پاک سازی بدن، خواص روغن لیمو برای رفع تهوع بارداری، خواص روغن لیمو در ناف، خواص روغن لیمو برای لاغری، طرز تهیه روغن لیمو و در نهایت عوارض روغن لیمو می‌پردازیم.

خواص روغن لیمو

خواص درمانی روغن لیمو

روغن لیمو که یکی از روغن‌های ضروری است خواص و فواید درمانی فراوانی دارد که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

طبع روغن لیمو

طبع روغن لیمو سرد خشک است. روغن لیمو در واقع روغنی است که از پوست میوه لیمو ترش به دست می‌آید.

  • خواص روغن لیمو برای پوست

یکی از خواص درمانی این روغن جوان‌سازی و رفع چین و چروک است. روغن لیمو ترش با دارا بود آنتی اکسیدان‌ها موجب از بین رفتن و یا کاهش رادیکال‌های آزاد شده و از این طریق موجب کاهش و یا رفع چین و چرو‌ک‌های پوست می‌شود. همچنین روغن لیمو ترش دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی است و ابتلا به آکنه و جوش را کاهش می‌دهد.

  • خواص روغن لیمو برای مو

آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در روغن لیمو فولیکول‌های مو را تقویت کرده و موجب افزایش رشد موها می‌شود. یکی دیگر از خواص روغن لیمو برای مو این است که با ماساژ دادن مو با  روغن لیمو ترش ، موجب صاف و نرم شدن مو‌ها خواهید شد. خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی نیز از دیگر خواص روغن لیمو است که این خاصیت موجب پیشگیری و درمان شوره سر می‌شود.

  • خواص روغن لیمو برای سلامت دهان و دندان

از جمله خواص روغن لیمو داشتن خاصیت ضدباکتری و ضدقارچ است و به دلیل داشتن این خاصیت از ردِن لیمو به عنوان یکی از بهترین روش‌های طبیعی برلی درمان بوی دهان، سفید شدن دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها یاد می‌شود. روغن لیمو ترش برخلاف خود لیمو ترش اثر فرسایشی بر مینای دندان‌ها ندارد.

  • خواص روغن لیمو برای دستگاه گوارش

مصرف روغن لیمو به روغن لیمو برای لک صورت خوراکی می‌تواند به درمان ورم معده کمک کند و همچنین حرکات روده را بهبود بخشد و از این طریق موجب رفع و درمان یبوست شود. علاوه بر مصرف خوراکی، با مصرف موضعی روغن لیمو و ماساژ شکم با روغن لیمو برای مدت ۲ هفته به درمان یبوست کمک می‌شود. برای حفظ سلامت دستگاه گوارش و همچنین درمان یبوست می‌توان روزانه دو بار ۱ یا ۲ قطره روغن لیمو ترش را به یک لیوان آب سرد یا گرم وعسل اضافه کرده و آن را نوشید.

  • خواص روغن لیمو برای سم‌ زدایی و پاک سازی بدن

یکی دیگر از خواص روغن لیمو کمک به سم زدایی و پاک سازی بدن (سم زدایی خون و کبد) است. روغن لیمو می‌تواتد با پاک سازی کبد موجب کاهش خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو شود. مخلوط روغن لیمو ترش با روغن زنجبیل بیشترین تاثیر را بر روی پاک سازی کبد دارند. برای استفاده از این خواص روغن لیمو کافی است ۱ یا ۲ قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و دو دفعه در روز آن را بنوشید.

  • خواص روغن لیمو برای بارداری

روغن لیمو به خانم‌های باردار برای رفع حالت تهوع کمک می‌کند. بوییدن روغن لیمو می‌تواند برای رفع حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری بسیار موثر و مفید باشد. خانم‌های باردار برای رفع حالت تهوع خود می‌توانند ۵ قطره از روغن لیمو را به دستگاه بخور اضافه کنند و به طور مستقیم از آن استتشاق کنند. همچنین می‌توانند ترکیبی از ۲ تا ۳ قطره از روغن لیمو ترش و نصف قاشق چای‌خوری از روغن نارگیل را تهیه کنند و این ترکیب به دست آمده را به سینه، پشت گردن و شقیقه بمالند.

  • خواص روغن لیمو در ناف

چرب کردن ناف با روغن لیمو برای رفع و درمان لک‌های روی پوست بسیار موثر و مفید است. برای این موضوع باید این روغن لیمو ترش را دو بار در روز دور ناف خود بمالید.

املت اسپانیایی یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین دستور پخت‌های املت‌ در سراسر جهان است برای دیدن دستور پخت این املت خوشمزه به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

طرز تهیه روغن لیمو

طرز تهیه روغن لیمو

در اینجا دو روش برای تهیه روغن اسانس لیمو معرفی می‌کنیم

  • روش اول تهیه روغن اسانس لیمو

مواد لازم : ۲۰۰ میلی لیتر روغن بادام، ۲۰۰ میلی لیتر روغن زیتون، ۶ عدد میوه لیمو ترش سالم، یک شیشه به حجم ۵۰۰ میلی لیتر با درب محکم

 طرز تهیه این روغن اسانس لیمو ترش به این صورت است که ابتدا لیمو را پوست بگیرید و این پوست‌‌ها را برای مدت زمان ق ساعت در فر با دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا پوست لیمو ترش خشک شود. این پوست‌های خشک شده را داخل شیشه قرار داده و روغن زیتون و روغن بادام را به آن اضافه کنید. برای ۵۰ روز این شیشه را در یک محل تاریک و خشک نگه‌دارید و هر چند روز بدون بازکردن دری ظرف کمی آن را تکان دهید. بعد از گذشت زمان گفته شده پوست لیمو را خارج کرده و بفشارید و از روغن باقی مانده استفاده کنید.

تخم‌مرغ گزینه مناسبی برای درست کردن یک شام رژیمی کم کالری است. برای تهیه یک شام رژیمی خوشمزه به این مقاله مراجعه نمایید.
  • روش دوم تهیه روغن اسانس لیمو

مواد لازم برای تهیه روغن اسانس لیمو عبارتند از : ۳ عدد میوه لیمو ترش، ۱۰۰ میلی لیتر روغن زیتون، یک کیسه زیپی که بتواند دمای بالا را تحمل کند.

برای تهیه روغن اسانس لیمو ابتدا در یک ظرف آب به جوش بیاورید و پوست لیمو‌ها ( فقط پوست لیمو یعنی قسمت زرد) را داخل آب جوش آمده بریزید و بعد از یک دقیقه خارج کنید تا طعم تلخ آن گرفته شود. پوست‌های خارج کرده را در کیسه زیپ دار بریزید و مجددا وارد ظرف آب جوش کنید و بعد از چند دقیقه متوجه زرد شدن رنگ آب می‌شود. این پوست‌ها را خارج کرده درون ظرف ریخته و روغن زیتون را در آن بریزید. این ظرف را با روش بن ماری گرم کنید.( روش بن ماری: حرارت غیر مستقیم با بخار آب) بگذارید برای ۲ تا ۳ ساعت بماند و بعد شعله را خاموش کنید. اجازه دهید برای ۲۴ ساعت بماند. روز بعد آن را در جای خشک و تازه نگه‌داری کنید.

درد زانو عارضه ای شایع است که افراد در هر سنی را درگیر خود می کند برای دیدن علائم و درمان زانو درد به مقاله نوشته شده غفاری مراجعه نمایید.

عوارض روغن لیمو

عوارض روغن لیمو

روغن لیمو ممکن است در برخی از افراد موجب بروز آلرژی و حساسیت‌های پوستی شود که از علائم این حساسیت پوستی می‌توان به سوزش پوست اشاره کرد. توصیه می‌شود که زنان باردار و مادران شیرده از مصرف روغن لیمو به صورت خوراکی خودداری کنند.

پیشنهاد میشود برای آشنایی با اینکه رژیم همپتون چیست به مقاله نوشته شده ما مراجعه نمایید.

خواص روغن لیمو برای لاغری

خواص روغن لیمو برای لاغری

از دیگر خواص روغن لیمو تخریب جربی‌های بدن است. روغن لیمو دارای مقادیر بالای دی لیمونن بوده و به همین دلیل موجب افزایش متابولیسم می‌شود و غدد لنفاوی را پاک‌سازی می‌کند و از این طریق به کاهش وزن سریع و لاغری کمک می‌کند.  برای بهر‌ه‌مندیاز این خواص روغن لیمو توصیه می‌شود روزانه ۲ یا ۳ دفعه، به میزان ۲ قطره روغن لیمو ترش را در آب حل کنید و بنوشید.

با وجود آن‌که این روغن می‌تواند برای لاغری مفید باشد؛ اما نمی‌تواند به تنهایی شما را به وزن ایده‌آل برساند. به همین دلیل لازم است از یک رژیم غذایی سالم و اصولی و همچنین انجام ورزش‌های مناسب استفاده کنید تا به وزن مناسب برسید. رژیم‌های بهاره غفاری همان رژیم غذایی اصولی و ورزش مناسبی که به دنبال آن هستید را به شما می‌دهند و شما در طول مسیر لاغری، پیگیری می‌کند تا به نتیجه دلخواه برسید.

همچنین می‌توانید از سایر رژیم‌های بهاره غفاری همچون رژیم تثبیت وزن، رژیم افزایش وزن و یا رژیم شکست استپ وزنی استفاده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم اختصاصی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.