جالب ترین خواص آنغوزه و مضرات آن که باید بدانید!

تاریخ : 1402/04/03

جالب ترین خواص آنغوزه و مضرات آن که باید بدانید!

جالب ترین خواص آنغوزه و مضرات آن که باید بدانید!

آنغوزه یکی از گیاهان دارویی است که علاوه بر خواص درمانی که دارد از آن برای طعم‌دار کردن غذاها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارای بوی تند و طعم تلخی است. در این مطلب از غفاری دایت که در ارتباط با خواص آنغوزه است به بررسی خواص آنغوزه در طب سنتی، خواص آنغوزه برای مو، خواص آنغوزه برای پوست، خواص آنغوزه برای زنان، خواص آنغوزه برای تسکین سردرد، خواص شانغوزه برای رحم، خواص آنغوزه برای قاعدگی، خواص آنغوزه برای فشار خون، خواص آنغوزه برای معده و دستگاه گوارش، خواص آنغوزه برای تقویت ناتوانی جنس، خواص آنغوزه برای دندان، خواص آنغوزه برای لاغری، خواص روغن آنغوزه، طریقه مصرف آنغوزه و در نهایت مضرات آنغوزه می‌پردازیم.

خواص  آنغوزه در طب اسلامی

 

خواص آنغوزه در طب سنتی

طبع آنغوزه گرم و خشک است. آنغوزه از گیاهان دارویی است که فواید درمانی بسیاری دارد و از این داروی گیاهی به عنوان خوراکی نیز استفاده می‌شود. خواص آنغوزه بسیار فراوان است و در گیاه درمانی مدرن و طب سنتی کارکرد فراوانی دارد. درمان یبوست، حمله‌های هیستری، هضم غذا، خاصیت ضدمیکروبی، خاصیت ضد التهابی، درمان عفونت‌های قارچی معده، درمان کزاز، یرقان، تکیکین درد گوش، تسکین دندان درد و تقویت بینایی از خواص آنغوزه هستند.

در ادامه به بررسی برخی از خواص آنغوزه می‌پردازیم.

 

خواص آنغوزه برای مو

آنغوزه دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی است و از طریق داشتن این خاصیت می‌تواند برای مو‌های خشک و مجعد مفید باشد. آنغوزه، روغن بادام و ماست را باهم ترکیب کنید و یک ماسک برلی مو به دست بیاورید. این ماسک مو را روی مو‌های خود بمالید و بگذارید برای مدت زمان یک ساعت روی سر شما بماند. پس از گذشت یک ساعت مو‌های خود را با آب ولرم بشویید و آب‌کشی کنید. همچنین آنغوزه موجب تقویت فولیکول مو و در نتیجه جلوگیری از ریزش مو و همچنین احیا مو‌ها می‌شود. آنغوزه شوره سر را نیز کنترل می‌کند. آنغوزه سطح پوست سر و PH پوست سر را حفظ می‌کند و با توجه به اینکه پوست سر موجب افزایش فولیکول‌های مو شده و از ریزش جلوگیری می‌کند. آنغوزه علاوه بر حفظ PH پوست سر، آن را از چربی، عرق و آکنه نیز حفظ می‌کند. پس با وجود تمام این ویژگی‌ها آنغوزه موجب تقویت کلی مو، بافت و کیفیت آن می‌شود.

 

خواص آنغوزه برای پوست

داروی گیاهی آنغوزه می‌تواند موجب افزایش و بهبود اکسیژن رسانی به پوست شود و از این طریق به شنا کمک می‌کند تا پوست درخشنده‌تری را داشته باشید‌. برای این امر آنغوزه را با آب و گلاب ترکیب کنید و خمیری به دست آورید، می‌توانید به این خمیر کمی پودر چوب صندل نیز اضافه کنید و خمیر حاصل شده را روی پوست خود به صورت مرتب بمالید تا شاهد تاثیر فوق‌العاده‌‌ی آن باشید. همجنین از دیگر خواص آنغوزه برای پوست کمک به درمان آکنه است. این گیاه دارویی دارای خاصیت ضد التهابی است و تولید آکنه را کاهش می‌دهد. آنغوزه همچنین خاصیت ضدباکتری داشته و از رشد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. برای این امر آنغوزه و گلاب را با هم ترکیب کنید و روی موضع مدنظر بمالید.

درمان گزیدگی و نیش حشرات از دیگر خواص آنغوزه است. گیاه آنغوزه برای  گزش و نیش حشرات به عنوان یک پادزهر شناخته می‌شود. برای درمان نیش حشرات و گزیدگی به کمک آنغوزه، این داروی گیاهی را با سیب مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را بر روی موضع مدنظر بمالید. برای درمان آلرژی‌های پوستی و درمان میخچه هم می‌توان از آنغوزه به عنوان یک داروی گیاهی استفاده کرد.

 

خواص آنغوزه برای زنان

استفاده از آنغوزه بلافاصله پس از زایمان به زنان کمک می‌کند تا از ابتلا به هر گونه عفونت در امان بمانند. از دیگر خواص آنغوزه برای زنان این است که موجب تنظیم سیکل قاعدگی شده و ترشحات ادراری را درمان می‌کند.

خواص آنغوزه برای رحم به این صورت است که گیاه آنغوزه محرک رحم است و می‌تواند موجب رفع اسپاسم شود. برای درمان ترشحات بیش از حد رحم آنغوز را با فلفل مخلوط کنید و ترکیب حاصل از این دو را میل کنید.

آنغوزه خاصیت ضد بارداری دارد به این صورت که اگر سریعا بعد از اتمام دوره عادت ماهیانه، صمغ آنغوزه را به مدت یک هفته روزانه نیم گرم  مصرف کنید از بارداری به‌طور موقت جلوگیری می‌کند.

 

خواص آنغوزه برای تسکین سردرد

از دیگر خواص آنغوزه می‌توان به خاصیت ضد التهابی آن اشاره کرد. آنغوزه با خاصیت ضد التهابی خود می‌تواند موجب کاهش التهاب رگ‌های خونی در سر شود و از این راه سردرد را تسکین دهد. برای بهره‌مندی از این خواص آتغوزه می‌توانسد آنغوزه را همراه با آب حرارت دهید و در روز چند بار از این محلول بنوشید.

 

خواص آنغوزه برای قاعدگی

یکی دیگر از خواص آنغوزه این است که می‌تواند موجب تشکین درد و عضلات شکم تخت و کمر در حین قاعدگی شود. آنغوزه با تاثیر بر رقیق شدن خون و افزایش ترشح موجب بهبود جریان خون می‌شود و از این طریق درد‌های قاعدگی را کاهش می‌دهد.

 

خواص آنغوزه برای فشار خون

آنغوزه حاوی کومارین است و کومارین به بهبود جریان خون و جلوگیری از تشکیل لخته جلوگیری می‌کند. آنغوزه با اثر بر رقیق شدن خون می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود.

 

خواص آنغوزه برای معده و دستگاه گوارش

از دیگر خواص آنغوزه می‌توان به این اشاره کرد که آنغوزه مقوی معده و باد شکن است. درمان زخم معده و تسکین درد آن از دیگر خواص آنغوزه برای معده است. از خواص آنغوزه برای دستگاه گوارش کمک به درمان اختلالات دستگاه گوارش از جمله یبوست، اسهال، زخم‌های گوارشی مانند زخم معده، نفخ شکم، مسمومیت غذایی و بیماری‌های جدی دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ است.

 

خواص آنغوزه برای تقویت ناتوانی جنسی

از دیگر خواص آنغوزه تقویت توان جنسی است. برای بهره‌مندی از این خاصیت آنغوزه، به اندازه یک چهارم قاشق چای‌خوری از آنغوزه را با روغن حیوانی تفت دهید و نصف قاشق چای‌خوری از عصاره برگ انجیر را به این مخلوط اضافه کنید. ترکیب حاصل را روی یک عدد موز نارس ریخته و  این موز را برای مدت سه روز صبح‌ها میل کنید.

 

خواص آنغوزه برای دندان

یکی دیگر از خواص آنغوزه تسکین درد دندان ها است که به این منظور باید نصف یک قاشق چای خوری یا یک تکه کوچک آنغوزه را با یک فنجان آب مخلوط کرده و بجوشانید و در طول روز دو یا سه بار دهان خود را با آن بشویید. آنغوزه دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و موجب از بین رفتن بوی دهان می‌شود. در حفره‌ی موجود در دندان ملتهب یک تکه آنغوزه نرم شده با آب را قرار دهید و تا جایی که می.توانید نگه دارید و بعد دهان خود را با آب گرم بشویید. هم‌چنین قرار دادن تکه‌ای آنغوزه روی دندان موجب تسکین دندان درد حاصل از پوسیدگی دندان می‌شود.

 

خواص روغن آنغوزه

روغن آنغوزه خواص و کاربرد‌های مختلفی دارد. از روغن آنغوزه می‌توان به عنوان تصفیه کننده خون استفاده کرد. روغن آنغوزه ادرار آور و محرک عصبی و ریه است. همچنین برای کمک به درمان اختلالات روده می‌توان از روغن آنغوزه و خواص آن بهره برد. از روغن آنغوزه در پخت برخی غذاهای خاص به عنوان عامل طعم‌دهنده استفاده می‌شود.

 

طریقه مصرف آنغوزه

 

طریقه مصرف آنغوزه

از گیاه آنغوزه می‌توان به شکل‌های مختلفی استفاده کرد. نحوه مصرف از گیاه آنغوزه به سه طریق خوراکی، تنتور و بخور است. از آنغوزه می‌توان به شکل پودر، ادویه و روغن در تهیه غذاها استفاده کرد. از صمغ گیاه آنغوزه را می‌توان با آب یا عسل، فلفل و روغن زیتون مخلوط کرده و استفاده کرد. یکی دیگر از روش‌های مصرف آنغوزه این است که ابتدا قسمت اصلی ساقه آنغوزه را جدا کرده و آن را به خوبی بشویید و سپس همراه با آب در یک قابلمه مر از آب برای مدت یک ساعت بجوشد و پخته شود. پس از گذشت یک ساعت آنغوزه پخته شده را آبکش کنید و همراه با تخم مرغ و ادویه و نمک در روغن تفت بدهید. بعد از اینکه آنغوزه و تخم مرغ را به خوبی تفت دادید برنج را به آن اضافه کنید و بگذارید دم بکشد و سپس نوش جان کنید. استفاده از صمغ آنغوزه مصرف خوراکی از این گیاه است.

 

مضرات آنغوزه

 

مضرات آنغوزه

آنغوزه قاعده آور است و از همین رو مصرف این گیاه دارویی در دوران بارداری ممکن است موجب سقط جنین شود از همین رو بهتر است در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آنغوزه خودداری شود. از دیگر مضرات زیاده روی در مصرف آنغوزه می‌توان به مواردی مانند اسهال، نفخ، سوزش ادرار، سردرد، گیجی، سوزش معده و بروز تشنج اشاره کرد. از مصرف همزمان این داروی گیاهی با داروهای ضد انعقاد خون خودداری کنید زیرا ممکن است با هم تداحل داشته باشند.

 

خواص آنغوزه برای لاغری

 

خواص آنغوزه برای لاغری

آنغوزه یکی از گیاهان دارویی است که در کمک به لاغری نقش دارد. افزایش سوخت و ساز بدن و بهبود هضم غذا از خواص آنغوزه است. آنغوزه می‌تواند متابولیسم چربی را افزایش دهد و موجب کاهش وزن و لاغری شود و در عین حال از گردش و افزایش LDL یا همان کلسترول بد در خون جلوگیری کرده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

با وجود خواص آنغوزه برای لاغری، نمی‌توان تنها با مصرف آن به وزن دلخواه رسید. به همین دلیل است که رژیم‌های لاغری اصولی همچون رژیم بهاره غفاری، طرفداران بسیار زیادی دارد. رژیم‌های بهاره غفاری نه‌تنها به شما کمک می‌کنند به تناسب اندام برسید، بلکه سطح سلامت شما را افزایش می‌دهند و اجازه نمی‌دهند با کمبود مواد مغذی روبه‌رو شوید. یک رژیم اصولی که روند کاهش وزن شما را به‌صورت منظم پیگیری می‌کند، اراده و انگیزه شما را بالاتر برده و کمک می‌کند در طول این مسیر با مشکلی روبه‌رو نشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم لاغری خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.