توصیه های دیابت بارداری که باید بدانید!

تاریخ : 1400/05/08

توصیه های دیابت بارداری که باید بدانید!

توصیه های دیابت بارداری که باید بدانید!

دیابت بارداری شرایطی است که در آن، در طول بارداری سطح قند خون شما بالا می‌رود. در آمریکا، دیابت بارداری ۱۰ درصد خانم‌هایی که باردار هستند را هر ساله تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین دیابت بارداری روی خانم‌هایی که هیچگاه دیابت نداشته‌اند نیز تاثیر می‌گذارد. دو کلاس دیابت بارداری وجود دارد، خانم‌هایی که کلاس A1 دیابت بارداری دارند، می‌توانند از طریق رژیم غذایی و ورزش آن را کنترل کنند و آن‌هایی که کلاس A2 دیابت بارداری دارند، نیاز است که از انسولین و سایر داروها استفاده کنند.

علائم دیابت بارداری

 

علائم دیابت بارداری

خانم‌هایی که دیابت بارداری دارند، معمولاً علائمی ندارند یا ممکن است آن‌ها را به بارداری مربوط بدانند و بیشتر خانم‌های باردار دیابت بارداری را در حین غربالگری روتین متوجه می‌شوند. علائم دیابت بارداری که ممکن است شما متوجه شوید، شامل موارد زیر است:

  • بیشتر از همیشه تشنه هستید.
  • گشنه‌تر از حالت معمول هستید و بیشتر غذا می‌خورید.
  • بیشتر از حالت معمول ادرار می‌کنید.

 

علت دیابت بارداری

 

علت دیابت بارداری

هنگامی که شما غذا می‌خورید، پانکراس انسولین آزاد می‌کند که هورمونی است که به جابجایی قندی به نام گلوکز از خون به سلول‌ها کمک می‌کند تا این قند برای تولید انرژی استفاده شود. در طی بارداری جفت شما هورمون‌هایی را می‌سازد که سبب می‌شود گلوکز در خون شما تولید شود. معمولاً پانکراس شما می‌تواند میزان کافی انسولین برای مدیریت آن تولید کند؛ اما چنانچه بدن شما نتواند میزان کافی انسولین تولید نماید یا استفاده از انسولین را به آن صورت که باید مصرف کند، متوقف نماید؛ میزان قند خون شما بالا می‌رود که این علت دیابت بارداری است.

 

ریسک فاکتورهای دیابت بارداری

چنانچه یکی از موارد زیر در شما وجود دارد، احتمال ابتلاء به دیابت بارداری در شما افزایش می‌یابد:

  • پیش از بارداری اضافه وزن دارید.
  • افرادی که از نژاد آفریقایی-آمریکایی، آسیایی، بومی آلاسکا، جزایر اقیانوس آرام یا بومی آمریکا هستند.
  • قند خون شما بالاتر از حالت طبیعی است، اما کمتر از میزانی است که به آن دیابت بگویند. (به این شرایط پیش دیابت گفته می‌شود.)
  • یکی از افراد خانواده شما دیابت دارند.
  • پیش از این دیابت بارداری داشته‌اید.
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک یا مشکلات دیگری که به انسولین مربوط هستند، دارید.
  • فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی یا بیماری‌های دیگر دارید.
  • نوزادی با وزن بالا به دنیا آورده‌اید. (وزن بیشتر از چهار کیلوگرم)
  • سقط جنین داشته‌اید.
  • نوزاد مرده به دنیا آورده‌اید یا نوزادی که نقایص مادرزادی خاص داشته است.
  • بیشتر از ۲۵ سال سن دارید.

بیشتر بخوانید: تخمدان پلی کیستیک و ناباروری ناشی از آن!

 

تشخیص دیابت بارداری

 

تست‌ها و تشخیص دیابت بارداری

دیابت بارداری معمولا در نیمه دوم بارداری اتفاق می‌افتد. پزشک شما بین هفته ۲۴ و ۲۸، دیابت بارداری شما را چک می‌کند و چنانچه ریسک بالایی دارید، این کار را زودتر انجام می‌دهد. اغلب پزشکان به شما تست تحمل گلوکز می‌دهند؛ در این تست شما ۵۰ گرم گلوکز را در یک نوشیدنی شیرین می‌نوشید که سبب افزایش قند خون شما می‌گردد و سپس یک ساعت بعد آزمایش قند خون می‌دهید تا ببینید بدن شما این قند را به چه صورت کنترل کرده است. چنانچه نتیجه شما نشان دهد قند خون شما بیشتر از مقدار خاصی است، شما نیاز به تست تحمل گلوکز خوراکی ۳ ساعته دارید؛ یعنی شما پس از نوشیدن ۱۰۰ گرم گلوکز نوشیدنی، تست قند خون می‌دهید. همچنین ممکن است پزشک پس از ۱۲ ساعت ناشتایی، به شما ۷۵ گرم گلوکز مایع بدهد و دو ساعت بعد تست قند خون بگیرد.

چنانچه تست‌های شما نتایج نرمال داشتند اما ریسک شما برای ابتلا به دیابت بارداری بالا است، ممکن است پزشک شما دوباره در طی بارداری از شما تست بگیرد تا مطمئن شود هنوز به دیابت بارداری مبتلا نشده باشید.

درمان دیابت بارداری

چنانچه شما دیابت بارداری دارید، نیازمند دریافت درمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستید تا سلامتی خود و کودک خود را در طول بارداری و زایمان حفظ کنید. پزشک شما موارد زیر را تجویز می‌کند:

  • میزان قند خون خود را چهار بار یا به دفعات بیشتر در طول روز چک کنید.
  • ادرار خود را برای وجود کتون چک نمایید. (کتون‌ها، شیمیایی هستند که نشان می‌دهند دیابت شما تحت کنترل نیست)
  • رژیم غذای سالم داشته باشید.
  • ورزش کردن را عادت خود کنید.
  • پزشک شما وزن و رشد جنین را پیگیری می‌نماید؛ همچنین ممکن است برای شما داروهای مورد استفاده در دیابت بارداری را تجویز کند که یکی از آن‌ها می‌تواند انسولین باشد تا قند خون شما را تحت کنترل داشته باشند.

 

عوارض دیابت بارداری بر روی جنین

 

عوارض دیابت بارداری بر روی جنین

چنانچه پزشک شما در حین ابتلا به دیابت بارداری قند خون شما را کنترل کند، به احتمال زیاد عوارض دیابت بارداری بر روی جنین وجود نخواهد داشت. دقیقا پس از به دنیا آمدن کودک، پزشکان قند خون او را چک خواهد کرد و چنانچه قند خون کم باشد، نیاز است با تزریق درون رگی گلوکز آن را به حالت طبیعی برسانند. از عوارض دیابت بارداری بر روی جنین این است که نوزادی که به دنیا می‌آید، اندازه‌ای بزرگتر از حد طبیعی خواهید داشت (وزن بالا)؛ همچنین عوارض دیابت بارداری با یرقان در ارتباط است که در آن پوست زرد به‌نظر می‌رسد، البته این یرقان پس از درمان به‌سرعت از بین می‌رود.

با این‌حال فرزند شما احتمال بیشتری نسبت به سایر کودکان برای ابتلا به دیابت نوع ۲ در آینده خواهد داشت که یک سبک زندگی سالم، شامل رژیم خوب و تحرک فیزیکی بالا، می‌تواند ریسک آن را کاهش دهد.

همچنین از عوارض بارداری برای مادران این است که به دلیل ابتلا به دیابت بارداری شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ دارند؛ البته به این معنا نیست که حتماً اتفاق می‌افتد، بلکه می‌توانید با راهکارهایی از آن پیشگیری کنید.

 

 

توصیه های دیابت بارداری

توصیه های دیابت بارداری

توصیه های دیابت بارداری که در ادامه آمده‌اند به شما در کنترل و پیشگیری از دیابت به بارداری کمک می‌کنند:

رژیم غذایی سالم و حاوی قند کم داشته باشید: با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

در طول بارداری ورزش کنید: زمانی که پزشک شما اجازه این کار را می‌دهد، می‌توانید در صورت داشتن دیابت بارداری ورزش کنید. فعال بودن روش خوبی برای کمک به کنترل قند خون است؛ همچنین حفظ تناسب اندام در طول بارداری برای داشتن حالت فیزیکی مناسب و کاهش مشکلاتی همچون کمر درد و خستگی خوب است.

چنانچه انسولین دریافت نمی‌کنید، برای کنترل افت قند خون برنامه داشته باشید: استفراغ کردن می‌تواند سبب کاهش قند خون شود. چنانچه نمی‌دانید چه راهکاری برای آن اجرا کنید، با دکتر خود مشورت نمایید.

راه‌های پیشگیری از دیابت بارداری

می‌توانید با استفاده از راه‌های پیشگیری از دیابت بارداری که در زیر گفتیم پیش از بارداری، ریسک آن را کاهش دهید:

  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • تحرک داشته باشید.
  • وزن اضافه خود را کاهش دهید.

در صورت ابتلا به دیابت بارداری باید با متخصص این موضوع برای درمان به کمک رژیم غذایی ویا داروی آن مشورت کنید؛ اما پیش از ابتلا به دیابت بارداری و پیش از اقدام برای بارداری، می‌توانید با کنترل وزن خود و پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم، از ابتلا به دیابت بارداری جلوگیری کنید. پس از دوران بارداری نیز اغلب افراد دچار اضافه وزن می‌شوند که نیاز دارند آن را به حالت طبیعی برسانند. برای تغییر سبک زندگی خود می‌توانید از رژیم‌های بهاره غفاری استفاده کنید که نه‌تنها به شما رژیم غذایی اصولی و سالم ارائه می‌دهد بلکه در کنار آن می‌توانید با دریافت ورزش مناسب، سبک زندگی خود را تغییر دهید و نه‌تنها به تناسب اندام برسید، بلکه آن را به مدت بیشتری حفظ کرده و سلامتی خود را ارتقا دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی غفاری دایت کلیک نمایید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم غذایی خود را دریافت کنید، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.

  مترجم: ریحانه ساده طهرانی | ترجمه از webmd.com