تغذیه مادران پس از زایمان

تاریخ : 1400/04/03

تغذیه مادران پس از زایمان

تغذیه مادران پس از زایمان

رژیم غذایی و تغذیه مادران پس از زایمان، نقش موثری در بهبود سلامت جسمی و روحی و همچنین لاغری و تناسب اندام آنان دارد. رژیم غذایی مملو از مواد مغذی، رمز اصلی جهت رسیدن به بهبودی کامل و افزایش سطح انرژی مادران پس از زایمان است. تغذیه با سوپ ها، خورش ها، گوشت های آرام پز شده، سبزیجات پخته، غلات پخته و غذاهای غنی از امگا 3 فرآیند تناسب اندام و بهبود عملکرد اعضای داخلی پس از زایمان را سرعت می¬بخشد. اجتناب از نوشیدنی ها و غذاهای سرد، غذاهای دیرهضم و کافئین، الکل و غذاهای دریایی یا ماهی های سرشار از جیوه در دوران شیردهی توصیه اکید شده است. زیرا این رژیم غذایی نامناسب می¬تواند اثر سوء بر رشد کودکی که از شیرمادر تغذیه می کند داشته باشد

 

نقش تغذیه مادران پس از زایمان

تصور غلط اکثر مادران تازه زایمان کرده این است که پس از وضع حمل، امکان تغذیه آزاد و بدون برنامه را دارند. اما این چنین نیست. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اهمیت رژیم غذایی و نیازهای تغذیه­ای مادران شیرده بیش از مادران باردار است. از نظر فنی، شما هنوز "برای دو نفر غذا می خورید" با این که  کودک دیگر در رحم شما نیست. حتی اگر تغذیه شیرتان را با شیشه شیر انجام می­دهید، بعد از زایمان از اهمیت تغذیه شما کاسته نمی شود. پس از وضع حمل، بدن شما نیاز به بازیابی همه جانبه دارد و این مهم از طریق یک رژیم غذایی مناسب اتفاق می­افتد.

بارداری و زایمان صدمات زیادی به بدن شما وارد می­کند. بدن شما به دلیل از دست دادن خون، ایجاد زخم هایی مانند پارینه پرش، تولید شیر، بهبود بافت پیوندی و انطباق پذیری پوست تغییرات زیادی را متحمل می شود. تغذیه در چند هفته اول پس از زایمان، مهم و حیاتی به شمار می­رود.

یک رژیم غذایی مناسب، به کاهش افسردگی پس از زایمان شما کمک اساسی می کند. همچنین شروع ورزش سبک بعد از زایمان، در جهت تقویت عضلات کف لگن و تسکین درد کمر پس از زایمان بسیار موثر است. بنابراین شما مادران می بایست برای خود یک برنامه غذایی بعد از زایمان تهیه کنید که شامل مواد مغذی  بهبود دهنده شرایط شما باشد.

 

 

سنت های غذایی پس از زایمان در سراسر جهان

در فرهنگ های تغذیه ای کهن سراسر جهان، در مورد دوران آسیب پذیر پس از زایمان، نکات و رهنمودهای زیادی وجود دارد که به کمک مادران خواهد آمد. 40 روز استراحت نیمه مطلق برای بهبودی کامل، شروع شیردهی و تغذیه بر اساس مواد مغذی با غذاهای مخصوص، موضوع مشترک روش های سنتی بهبودی پس از زایمان است.

 

 

غذاهای غنی از کلاژن بخورید

کلاژن پروتئینی در بدن است که بافت های همبند پشتیبانی کننده مفصل را تشکیل می دهد، مسئول کشش پوست است، از ترمیم و بازسازی بافت ها پشتیبانی می کند. کلاژن پروتئینی که در این مرحله بسیار مورد نیاز  بدن مادران است

چند ماده غذایی برای تقویت تولید کلاژن به طور طبیعی عبارتست از:  آبگوشت قلم، گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات برگ دار، مرکبات، کیوی، انواع توت ها، آووکادو، هویج، گوجه فرنگی و تخمه کدو و .....

رژیم ضد التهابی داشته باشید

غذاهای ضد التهابی مورد نظر متخصصان تغذیه شامل بسیاری از میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار، پروتئین های گیاهی مانند آجیل و لوبیا، ماهی های چرب و گیاهان و ادویه جات تازه هستند. سعی کنید از هر چیز فرآوری شده، بیش از حد چرب، اسیدی یا بسیار شیرین پرهیز کنید.

مکمل های مناسب

مکمل های مناسب مانند ویتامین های مناسب قبل از تولد نوزاد (برخی از برندها ویتامین های بعد از تولد را نیز تولید می کنند) ممکن است به شما در حفظ نیاز روزانه مصرف برخی مواد مغذی کمک کند.

 

 

چه چیزی بعد از زایمان نباید بخورید

برخی از غذاها که پس از زایمان نباید مصرف کنید:

 

نوشیدنی ها و غذاهای سرد را محدود کنید

به خصوص از بستنی و آب یخ خودداری کنید

غذاهایی که هضم آنها دشوار است

مصرف غذاهای کاملاً فرآوری شده را محدود کنید. زیرا در این زمان سیستم بدنی شما به کندی در حال انجام عمل هضم است و هضم غذا با سختی، باعث دشواری در عملکرد بدن می شود و مواد مغذی مورد نیاز برای بازیابی کارآمد را از آن محروم می کند. با این اوصاف، اگر هوس یک دونات یا پیتزا  کردید، حتما بخورید اما اجازه ندهید که این مسئله به عادت روزانه تبدیل شود.

اگر شیر می دهید، کافئین، الکل و غذاهای دریایی یا ماهی هایی که سرشار از جیوه هستند را محدود یا از آنها اجتناب کنید.

غذاهایی که در رژیم غذایی بعد از زایمان اولویت بندی می شوند

رژیم غذایی پس از زایمان باید طوری باشد که به طور مداوم در طول روز، وعده ها و میان وعده هایی را  بخورید که اطمینان حاصل کنید بدن شما عناصر لازم برای بهبود بافت ها و سالم نگه داشتن آن را دریافت می کند.

برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • سوپ ها
  • خورش ها
  • گوشت های آرام پزشده
  • سبزیجات پخته شده
  • نشاسته پخته شده
  • غلات پخته شده
  • غذاهای غنی از امگا 3
  • دمنوش های گیاهی سبک

 

 

رژیم غذایی بعد از زایمان

صرف نظر از نحوه زایمان (طبیعی یا سزارین)، برنامه کاهش وزن پس از زایمان نباید در اولویت هفته های اول باشد. کمی به خودتان و بدنتان فرصت دهید. از رژیم های سخت دوری کنید. مادران تازه فارغ شده در هنگام زایمان حدود 5.5 تا 6 کیلو تا روز 5ام، 4 کیلو دیگر از دست می دهند.

شما به تدریج وزن کم خواهید کرد، اما من به شما توصیه می کنم تا قبل از معاینه خود صبر کنید تا با توصیه دکتر خود یک برنامه کاهش وزن پس از زایمان را برای تعیین یک هدف ایمن و منطقی آغاز کنید. در ضمن، دلسرد نشوید، طولانی مدت فکر کنید و به یاد داشته باشید که یک ماده مغذی متراکم بعد از رژیم بارداری برای بهبود بسیار مهم است.