تاری دید بعد از عمل لیزیک طبیعی است؟!

تاریخ : 1401/06/13

تاری دید بعد از عمل لیزیک طبیعی است؟!

تاری دید بعد از عمل لیزیک طبیعی است؟!

لیزیک عمل جراحی است که توسط لیزر انجام شده و برای رفع عیوب انکساری چشم از قبیل استیگماتیسم و دوربینی انجام می‌شود. در این روش با برداشتن یک لایه با ضخامت حدود ۱۶۰ میکرون از سطح قرنیه، چشم بهبود یافته و دیگر نیازی به استفاده از عینک نیست. برای نخستین بار در سال ۱۹۶۳ نمونه‌های مشابه و اولیه این عمل (کراتومیلیوزیس) روی انسان انجام شد. این روش به تدریج پیشرفت کرد و امروزه لیزر اکسمایر بیش از ۲۰ سال است که برای لازک و PRK که نوعی از لیزیک هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیش از ۳۰ سال است که جراحان چشم توانسته‌اند لایه نازکی از قرنیه را برداشته و با لیزر لایه زیر آن را ترمیم کنند. این کار از سال ۱۹۹۱ به شکل جدیدی از عمل جراحی انکساری به نام لیزیک متداول گشته است. در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم با عمل لیزیک و تاری دید بعد از عمل لیزیک آشنا شوید؛ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک چشم آشنا شوید.

عمل لیزیک

 

عمل لیزیک و لازک چیست؟

عمل جراحی لیزیک چشم امروزه جزو عمل‌های رایج است؛ زیرا بسیار ساده‌تر از روش‌های قدیمی عمل چشم است و برای هرکس راحت‌تر است تنها با استفاده از لیزر بتواند عینک زدن را کنار بگذارد. از محسنات عمل لیزیک چشم، کوتاه بودن زمان عمل و دوره‌ی نقاهت بسیار کوتاه بعد از آن است. تنها بیماران مراقبت‌های بعد از عمل لیزیک چشم را باید رعایت کنند که یعنی از تابش مستقیم نور آفتاب و مالش چشم ویا ورزش‌های سنگین و‌یا آرایش چشم در یک ماهه اول پرهیز کنند. پس از آن چشم حالت عادی داشته، تاری دید بعد از عمل لیزیک از بین می‌رود و هیچ مشکلی ندارد.

عمل لازک و PRK نوع دیگری از عمل‌ها هستند که با لیزر انجام می‌شود؛ اما از عمل لیزیک مطمئن‌تر است، زیرا جابجایی لایه ندارد؛ به‌خصوص در PRK. در عمل لازک و PRK از روز سوم محدودیت برای زندگی عادی  وجود ندارد، ولی روز اول در بعضی سوزش بیشتر و برگشت دید کمی دیرتر اتفاق می‌افتد؛ ولی قرنیه سالم و ضخیم می‌ماند و لایه برای جابجایی ندارد؛ در نتیجه عوارض آن نیز کمتر است.

امروزه عمل فمتوسکند یا فمتولیزیک نیز انجام می‌شود که همان لیزیک قدیمی است؛ اما در آن به جای تیغ از لیزر برای برداشتن لایه استفاده می‌شود و همان ریسک‌های عمل لیزیک را دارا است. روش‌های دیگری مثل اسمایل (smile) نیز این روزها استفاده می‌شود.

 

عمل لیزیک و لازک چیست؟

عوارض عمل لیزیک چشم

عمل لیزیک چشم به خودی خود از نظر عوارض، کم عارضه‌ترین عمل بوده و از سال ۱۹۹۸ تاکنون تنها شاید کمتر از ۵ درصد گزارش عوارض عمل لیزیک چشم در جهان ثبت شده است. با این‌وجود هر عملی ممکن است  عوارضی داشته باشد که با انتخاب پزشک و جراح حاذق و انجام مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم، می‌توان  عوارض آن را کاهش داد.

ابتدا باید تعیین کنید که شما کاندید مناسبی برای جراحی اصلاح بینایی هستید یا خیر. برای تعیین مناسب بودن شرایط‌تان برای جراحی لیزیک چشم، پزشک معاینه کامل چشم پزشکی را انجام می‌دهد و شکل و ضخامت قرنیه شما، عیوب انکساری، اندازه مردمک شما، رطوبت چشم شما (برای بررسی سندروم خشکی چشم)، سلامت عمومی و سابقه پزشکی شما و هر دارویی را که مصرف می‌کنید، ارزیابی خواهد کرد؛ بنابراین پس از ارزیابی پزشک و اعلام نتیجه، چنانچه کاندید مناسبی برای عمل لیزیک نیستید، برای این عمل پافشاری نکنید؛ زیرا جای نگرانی نیست، زیرا همچنان ممکن است بتوانید بیماری بینایی خود را با سایر جراحی‌های اصلاحی بینایی مانند عمل کاشت لنز داخل چشمی، جراحی برداشتن لنز شفاف، دید تک چشمی یا منوویژن،  یا کراتوپلاستی اصلاح کنید.

بعضی از شرایطی که ممکن است پزشکان به شما پیشنهاد کنند عمل لیزیک انجام ندهید، عبارتند از:

  • قرنیه بسیار نازک یا نامنظم
  • مردمک‌های بزرگ
  • عیوب انکساری بالا
  • ثابت نشدن شماره چشم
  • خشکی چشم پایدار
  • سن شما کمتر از ۱۸ سال یا سنی است که مبتلا به پیر چشمی شده باشید.
  • بارداری و شیردهی
  • ابتلا به برخی از اختلالات خود ایمنی مثل رماتیسم مفصلی 
  • ابتلا به بیماری‌های تضعیف سیستم ایمنی یا ایدز
  • ابتلا به تبخال چشمی که نواحی چشم را درگیر کرده باشد.
  • آب‌ سیاه 
  • آب مروارید
  • آسیب‌های چشمی یا اختلالات پلکی

 

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

 

مراقبت های بعد از عمل لیزیک چشم

بلافاصله پس از عمل لیزیک یا لازک ممکن است دید شما تار باشد؛ نگران نباشید؛ زیرا تاری دید بعد از عمل لیزیک و لازک طبیعی و قابل انتظار است و بینایی شما طی دو تا سه هفته آینده شفاف‌تر خواهد شد .

هفته اول موقع خواب از محافظ چشمی یا شیلد یا عینک محافظ استفاده کنید.

قطره‌های چشمی را طبق دستور پزشک استفاده کنید و کارهایی که باعث خستگی چشم شما می‌شوند را انجام ندهید. تماشای تلویزیون، مطالعه یا رانندگی اگر باعث خستگی چشم شما نباشد؛ مانعی ندارد.

چند روز اول به خاطر حساسیت چشم به نور، در منزل و در هفته‌های اول بیرون از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید.

به چشم خود فشار وارد نکنید و اجسام سنگین بلند نکنید و چشمتان را مالش ندهید.

حداقل دو هفته اول پس از عمل از آرایش لبه پلک‌ها و اطراف چشم اجتناب کنید.

از رسیدن آب به چشمانتان تا زمان برداشتن لنز پانسمان توسط پزشک معالج اجتناب کنید؛ بنابراین صورت خود را با دستمال مرطوب تمیز نمایید.

حداقل به مدت دو هفته از کشیدن سیگار و قلیان خودداری کنید و در محیطی که دود دخانیات وجود دارد، حضور نداشته باشید.

 احساس جسم خارجی در چشم در چند روز اول بعد از عمل وجود دارد، می‌توانید از قرص مسکن یا قطره طبق دستور پزشک استفاده کنید.

 پس از عمل، دچار خشکی چشم می‌شوید و استفاده از قطره اشک مصنوعی می‌تواند این مشکل را کم کند.

 پس از عمل تا ۳ هفته استخر نروید و تا ۳ ماه پس از عمل، شیرجه زدن در استخر ممنوع است.

 حداقل تا ۲ ماه پس از لیزیک از ورزش‌های سنگین از قبیل: رزمی، بوکس، وزنه‌برداری، کشتی ویا با سرزدن به توپ در فوتبال پرهیز نمایید.

 

تاری دید بعد از عمل لیزیک

 

رژیم غذایی و سلامتی چشم

سلامت چشم اهمیت بسیاری دارد و به همین دلیل باید تلاش خود را برای محافظت از آن‌ها بنماییم. برخی از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی هستند که برای سلامت چشم بسیار تاثیر دارند و این به معنای تغییر شماره عینک ویا بهتر شدن دید نیست، بلکه به معنای سلامت چشم از نظر عدم ابتلا به بیماری مربوط به این عضو است. چنانچه تحت رژیم لاغری باشید که مصرف مواد مغذی را محدود کند یا غذاهای خاصی را حذف نماید، دریافت این مواد مغذی سخت خواهد بود و چنانچه بخواهید عمل جراحی همچون لیزیک نیز انجام دهید، ممکن است چشم شما سلامت کافی برای عمل لیزیک نداشته باشد. بنابراین از رژیم‌های لاغری استفاده کنید که سلامت شما را تامین کنند. پیشنهاد ما به شما رژیم‌های بهاره غفاری هستند که کارایی خود را نشان داده‌اند و طرفداران بسیاری دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت کلیک کنید و چنانچه می‌خواهید همین حالا رژیم خود را دریافت نمایید، بر روی رژیم لاغری آنلاین کلیک نمایید.