تاثیر جالب روغن کتان برای لاغری و سلامتی که باید بدانید!

تاریخ : 1401/10/24

تاثیر جالب روغن کتان برای لاغری و سلامتی که باید بدانید!

تاثیر جالب روغن کتان برای لاغری و سلامتی که باید بدانید!

روغن کتان حاصل از دانه‌های گیاه کتان است‌. روغن کتان سرشار از امگا۳ بوده و به همین علت محبوبیت فراوانی دارد. در انگلیسی به روغن کتان Flaxseed Oil می‌گویند. روغن کتان سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳، فیبر و لیگان‌ها است. فواید و خواص روغن کتان بسیار است که در ادامه به بررسی این روغن گیاهی که از پرس سرد بذر کتان تهیه شده است می‌پردازیم. در این مطلب از غفاری دایت که در رابطه با روغن کتان است به بررسی مواردی از جمله خواص روغن کتان در طب سنتی، روغن کتان برای کیست، روغن کتان برای ابرو، روغن کتان برای مو، طریقه استفاده از روغن کتان برای مو، روغن کتان برای پوست، ماساژ صورت با روغن کتان، روغن کتان برای سلامت روده، روغن کتان برای پیشگیری از سرطان، روغن کتان برای لاغری، طرز تهیه روغن کتان در منزل و در نهایت عوارض روغن کتان می‌پردازیم.

خواص روغن کتان در طب سنتی

 

خواص روغن کتان در طب سنتی

متخصصان طب سنتی بر این باورند که روغن کتان دارای طبیعتی گرم و خشک متمایل به متعادل است. روغن کتان حاوی پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، امگا۶، امگا۹،  فیبر، ویتامین.های خانواده B، ویتامین E، پتاسیم، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌ها است و وجود این مواد مغذی علت وجود فواید روغن کتان هستند. فواید روغن کتان بسیار است و از جمله فواید روغن کتان می‌توان به مواردی مانند آبرسانی به پوست، مرطوب کننده مو، سلامت پوست سر، درمان شوره سر، مبارزه با رادیکال آزاد، کوچک سازی کیست سینه، پیشگیری از سرطان، کاهش سطح کلسترول بد خون، تسکین التهاب، جلوگیری از آرتروز، حفظ سلامت روده، سلامت کولون، حفظ سلامت قلب، رفع و درمان یبوست، کمک به کاهش وزن و لاغری، جلوگیری از سندروم چشمان خشک، جلوگیری از ریزش مو، درمان اگزما، رفع و درمان آکنه، کاهش اسهال، ضد پیری، محافظت از ریه، کاهش سلولیت و افزایش انرژی اشاره کرد. در ادامه به بررسی چند مورد از فواسد روغن کتان می‌پردازیم.

 

روغن کتان برای کیست

یکی از فواید روغن کتان این است که روغن کتان می‌تواند موجب کوچک‌تر شدن کیست سینه شود. روغن کتان را روی سینه‌ای که کیست دارد بمالید و ماساژ دهید، پس از مدتی تاثیر این روغن را در گوچک شدن کیست سینه خواهید دید. همجنین روغن کتان می‌تواند از درد سینه بکاهد.

 

روغن کتان برای ابرو

روغن کتان سرشار از مواد مغذی است که می‌تواند برلی رشد و ضخامت تار‌های ابرو بسیار مفید و تاثیرگذار باشد. یک براش ریملی که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید را برداشته و آن را به خوبی تمیز کنید. سپس براش ریمل تمیز شده خود را به روغن کتان آغشته کرده و بر روی ابروهای خود بمالید. این کار را هر شب قبل از خواب انجام دهید و صبح روز بعد صورت و ابروهای خود را با آب گرم بشویید. بعد از مدتی تاثیر این روغن گیاهی را خواهید دید.

 

روغن کتان برای مو

فواید روغن کتان برای موها فراوان است. روغن کتان می‌تواند یا مهر و موم کردن کوتیکول‌ها از شکستن و ریزش مو‌ها جلوگیری کند. روفن کتان سرشار از ویتامین‌های خانواده B است و می‌تواند موها را تغذیه کرده و موجب بهبود رشد و جلوگیری از ریزش موها شود. علاوه ب  این ویتامین E موجوو در روغن کتان می‌تواند موجب  از بین رفتن رادیکال‌های آزاد پوست سر و تقویت فولیکول‌های مو شده و به رشد موها کمک کند. روغن کتان موجب آبرسانی به‌موها و درخشش موها می‌شود. وجود اسید چرب امگا ۳ در این روغن باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. همچنین روغنن کتان یک گزینه درمانی مناسب برای رفع شوره سر، خارش و پوسته پوسته شدن، اگزما، پسوریازیس و انواع دیگر درماتیت است.

 

طریقه استفاده از روغن کتان برای مو

برای استفاده از روغن کتان برای پوست سر کافی است مقداری روغن کتان را در کف دست خود ریخته و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. همچنین می‌توانید از روغن کتان به عنوان ماسک مو استفاده کنید یعنی مقداری روغن کتان در دست خود ریخته و مستقیما روی موها قرار داده و ماساژ دهید و بعد از گذشت مدت زمان پانزده دقیقه موهای خود را بشویید.

 

روغن کتان برای پوست

فواید روغن کتان برای پوست فراوان است. روغن کتان در واقع یک مرطوب کننده پوست است. روغن امگا ۳ موجود در روغن کتان موجب سفت و شفاف شدن پوست شده و همچنین با خاصیت ضد التهابی خود در تسکین پوست خشک و تحریک شده و رفع و درملن آکنه بسیار مفید و موثر است. برای جلوگیری از پیری و رفع چین و چروک پوست به کلاژن سازی نیتز دارد که این گار به مقادیر بالای امگا۳ و پروتئین نیازمند است. روغن کتان با داشتن مقادیر بالای امگا۳ می‌تواند م جب تولید کلاژن شده و روند پیری را به تعویق بیندازد. از دیگر فواید روغن کتان برای پوست تاثیر آن در کاهش شدت پسوریازیس و علائم آن است. از روغن کتان می‌توان به عنوان یک پاک کننده آرایش طبیعی نیز یاد کرد.

 

ماساژ صورت با روغن کتان

کافی است یک روغن کتان را روی دست خود ریخته و روی مناطق مد نظر ماساژ دهید. برای بهره مندی از خواص مرطوب کنندگی این کار را روزی دوبتر و برای بهره مندی از خواص ضد پیری این گار را چهار بار در روز انجام دهید.

 

روغن کتان برای سلامت روده

وجود خواص ضد التهابی روغن کتان آن را به یک گزینه درمانی مناسب برای درمان بیماری‌های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت تبدیل کرده است.

 

روغن کتان برای پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از فواید روغن کتان کمک به پیشگیری از سرطان است. روغن کتان حاوی لیگنا است که آنزیم‌های دخیل در متابولیسم هورمونی را مسدود و رشد سلول‌های تومور را مهار می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شده است که روغن کتان موجب کاهش خطر ابتلا و محافظت در برابر سرطان پروستات، سرطان پستان و سرطان روده بزرگ می‌شود.

بیشتر بخوانید: با موضوع دارچین و لاغری در این مطلب آشنا شوید.

طرز تهیه روغن کتان در منزل

 

طرز تهیه روغن کتان در منزل

روغن کتان که یک روغن گیاهی به رنگ زرد است در واقع از دانه‌های خشک شده و رسیده گیاه کتان روغنی استخراج می‌شود. فواید روغن کتان برای بدن بسیار فراوان است. روغن کتان در اثر فشار و بدون حرارت دادن از دانه‌های کتان حاصل می‌شود. روشعن کتان در اثر تماس با هوا و اکسیژن، اکسیده می‌شود و با تولید پراکسید طعم روغن کتان را تند و نا خوشایند کرده و سلامت بدن را به خطر می اندازد. بنابراین باید روغن کتان به خوبی بسته بنری شود و در تماس با هوا قرار نگیرد.

 

عوارض روغن کتان

 

عوارض روغن کتان

روغن کتان در کنار خواص و فواید بی نظیری که دارد ممکن است عوارض و مضراتی را نیز برای سلامت بدن به دنبال داشته باشد. روغن کتان سرشار از فیبر است و زیاده روی در مصرف این روغن گیاهی می‌تواند منجر به شل شدن مدفوع شود. همچنین زیاده دوی در مصرف روغن کتان بدون مصرف مایعات به میزان کافی می‌تواند منجر به انسداد روده شود. همچنین گزارشاتی مبنی بر بروز واکنش‌های آلرژیک از جمله طولانی شدن تنفس، سطح فشار خون پایین، آنافیلاکسی، تهوع، استفراغ و درد شکمی ناشی از زیاده روی در مصرف روغن کتان گزارش شده است. روغن کتان عمل هورمون استروژن را تقلید کرده و به همین علت خانم‌هایی که درگیر با بیماری‌های مرتبط با هورمون‌ها مانند سندرم پلی کیستیک تخمدانی، فیبروئید رحمی، سرطان رحم و سرطان تخمدان هستند باید در مصرف روغن کتان احتیاط کنند.

همچنین با توجه به تقلید عمل استروژن روغن کتان می‌تواند چرخه قاعدگی را تحریک کند و به همین علت خانم‌های باردار باید از مصرف آن پرهیز کنند زیرا موجب زایمان زودرس و یا سقط جنین می شود. با توجه به اینکه فیبر موجود در روغن کتان ممکن است بخش گوارشی را مسدود کند، می‌تواند مانع جذب برخی داروهای خوراکی شده وهممنین روغن کتان ممکن است اثرات داروها را تغییر دهد.

 

روغن کتان برای لاغری

 

روغن کتان برای لاغری

روغن کتان حاوی امگا ۳ و فیبر است و مصرف آن می‌تواند موجب کاهش اشتها و احساس سیری در فرد شده و از پرخوری و در نتیجه افزایش وزن جلوگیری کند. مقدار کافی از روغن کتان برای کاهش وزن و لاغری ده تا پانزده قطره روغن کتان و سه مرتبه در روز لازم است.

با وجود آن‌که روغن کتان برای لاغری تاثیر دارد، نمی‌تواند به‌تنهایی شما را به وزن ایده آل برساند، بلکه لازم است از راه‌هایی دائمی همچون تغییر سبک زندگی برای این‌کار اقدام نمایید. تغییر سبک زندگی به معنای تغذیه صحیح و تحرک کافی است که در جهت سلامتی و تناسب اندام شما باشد. رژیم‌های بهاره غفاری، بر روی سبک زندگی سالم تاکید دارند و به همین دلیل است که رژیم‌های اصولی و سالمی محسوب می‌شوند. برای اطلاع از این روش این رژیم‌ها بر روی غفاری دایت و برای دریافت رژیم غذایی خود، بر روی رژیم آنلاین من کلیک نمایید.