بیماری گریوز و روش درمان خانگی آن!

تاریخ : 1400/03/12

بیماری گریوز و روش درمان خانگی آن!

بیماری گریوز و روش درمان خانگی آن!

بیماری گریوز (Graves Disease) شاید بیماری بسیار شایعی نباشد، اما می‌تواند برای شخص دشواری زیادی به همراه بیاورد. آیا بیماری گریوز خطرناک است؟ درمان قطعی بیماری گریوز چیست؟ گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو، کدام یک خطرناک‌تر است؟ در این مطلب از غفاری دایت می‌خواهیم شما را با بیماری گریوز آشنا کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بیماری گریوز تیروئید

 

بیماری گریوز تیروئید چیست ؟

چنانچه برای شما نیز سوال پیش آمده است که "بیماری گریوز تیروئید چیست؟" باید بگوییم با اینکه این بیماری روی غده تیروئید تاثیر می‌گذارد، اما در دسته بیماری‌های خودایمن قرار می‌گیرد. گریوز زمانی ایجاد می‌شود که بدن آنتی ‌بادی‌هایی می‌سازد که می‌تواند اثر تخریبی روی بخشی از غده تیروئید داشته باشد و در همان حال این آنتی بادی‌ها بر روی گیرنده‌های فعال کننده غده تیروئید تاثیر می‌گذارند؛ به همین دلیل غده تیروئید، به‌صورت اشتباه، توسط این آنتی بادی‌ها فعال می‌شود.

 این فعالیت زیاد غده تیروئید، علائمی برای بدن به همراه دارد. بیماری گریوز تیروئید از آن جهت اهمیت دارد که غده تیروئید بر روی متابولیسم بدن تاثیر بسیاری می‌گذارد، به همین دلیل فعالیت نادرست آن روی تمام بدن همچون پوست، چشم، اشتها، میزان فعالیت و... تاثیر دارد. به همین دلیل نمی‌توان گفت بیماری گریوز یا تیروئیدیت هاشیموتو، که نوعی کم‌کاری تیروئیدی خودایمن است، کدام خطرناک‌تر هستند.

 

علائم گریوز

 

علائم بیماری گریوز

بیماری گریز ۷ تا ۱۰ برابر شیوع بیشتری در زنان نسبت به مردان دارد؛ با این حال شدت بیماری در مردان اغلب بیشتر است. همچنین عواملی چون سن، سابقه خانوادگی، وجود سایر اختلالات خودایمنی در فرد، بارداری و مصرف سیگار می‌‌توانند از عوامل خطرساز برای ابتلا به بیماری گریوز باشد. افراد مبتلا به بیماری گریوز ممکن است علائم متفاوتی داشته باشند؛ با این حال بسیاری از علائم در بین آنها شایع است که شامل موارد زیر هستند:

  • احساس گرما در اغلب اوقات
  • اضطراب بی قراری
  • فعالیت بیش از حد
  • علائم پوستی نظیر خارش و تعریق
  • ضربان قلب تند و نامنظم
  • کاهش وزن، علیرغم تغذیه کافی یا بیش از حد
  • به عقب کشیده شدن پلک‌ها
  • علائم چشمی همچون درد و قرمزی چشم
  • ایجاد ضایعه پوستی در ساق پا
  • بزرگ شدن سینه در مردها
  • لرزش دست
  • ضعف عضلانی
  • زودرنجی و پرخاشگری
  • قاعدگی نامنظم
  • و...

 

آیا بیماری گریوز خطرناک است

 

آیا بیماری گریوز خطرناک است ؟

علائمی که برای بیماری گریوز گفته شد، بخشی از علائم شایع آن محسوب می‌شود که با وجود اینکه این علائم زندگی فرد را به خطر نمی‌اندازند، اما شرایط را برای وی سخت و آزاردهنده می‌کنند؛ اما برای اینکه بدانیم آیا بیماری گریوز خطرناک است؟! بهتر است به عوارض پرخطر آن اشاره کنیم.

گریوز در بارداری: چنانچه فردی در هنگام بارداری به بیماری گریوز مبتلا باشد، خطر سقط جنین یا تولد جنین نارس، وجود اختلال عملکردی تیروئید در جنین، نارسایی قلبی ارثی و... وجود دارد. به همین دلیل گریوز در بارداری، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

مشکل قلبی: همانطور که گفته شد یکی از علائم گریوز ضربان تند و نامنظم قلب است که باید درمان شود و در صورت عدم درمان ممکن است مشکلاتی در ساختار و عملکرد قلب و همچنین پمپاژ خون به اندام‌ها ایجاد کند.

طوفان تیروئیدی: یک مورد اورژانسی و کشنده از بیماری گریوز است که به آن پرکاری تیروئید تسریع شده یا بحران تیروتوکسیک نیز می‌گویند. در این حالت به طور ناگهانی و شدید، فرد دچار افزایش هورمون تیروئید می‌شود. ایجاد علائمی همچون تعریق، استفراغ، اسهال، تشنج، هذیان، ضربان غیرعادی قلب، زردی پوست، کاهش فشار خون شدید و کما می‌شود؛ به همین دلیل چنانچه به سرعت درمان انجام نشود،کشنده است.

نرمی استخوان: یکی از عوارضی که تیروئید دارد، به دلیل تاثیر هورمون‌های تیروئیدی در جذب کلسیم و ترکیب آن با استخوان است. در بیماری گریوز که پرکاری تیروئید در آن درمان نشود، به دلیل عدم جذب کلسیم در استخوان نرمی استخوان و همچنین شکستگی آن می‌شود.

 

تشخیص گریوز

 

تشخیص بیماری گریوز

با وجود اینکه علائم بسیاری در بیماری گریوز وجود دارد، با این حال برای اطمینان از نوع بیماری، نیازمند انجام آزمایش‌هایی هستند. البته سابقه ژنتیکی و خانوادگی بیماری نیز به تشخیص کمک می‌کند. آزمایش‌هایی که برای تشخیص بیماری از آن استفاده می‌کنند، به شرح زیر است:

  • آزمایش خون سطح هورمون TSH و هورمون‌های تیروئیدی
  • سونوگرافی از غده تیروئید
  • آزمایش جذب ید رادیواکتیو
  • تصویربرداری سی تی اسکن یا ام آر آی
  • درمان قطعی بیماری گریوز

 

درمان بیماری گریوز

 

درمان بیماری گریوز به چه صورت است؟!

درمان بیماری گریوز به چهار صورت می‌تواند صورت بگیرد:

  • ید رادیواکتیو: ید رادیواکتیو، به سمت غده تیروئید جذب می‌شود و پس از اتصال، از طریق ایجاد تشعشعاتی، بخش فعال تیروئید را از بین می‌برد و به همین دلیل با از بین رفتن بخشی از غده تیروئید، هورمون‌های ترشحی آن کمتر شده و عوارض آن کاهش می‌یابد. یکی از عوارض استفاده از ید رادیواکتیو برای درمان گریوز، کاهش عملکرد غده تیروئید پس از مدتی و ابتلای فرد به کم کاری تیروئید است.
  • داروهای ضد تیروئید: داروهایی همچون متی مازول و پروپیل تیو اوراسیل، برای بیماری گریوز تجویز می‌شوند و اجازه تولید هورمون به این غده را نمی‌دهند و از این طریق در کنترل عوارض بیماری گریوز دخالت می‌کنند. البته مصرف این داروها نیز کاملا بدون عوارض نیست. یکی از عوارض مهم آن‌ها دردوران بارداری است که به‌خصوص متی مازول در سه ماهه اول بارداری، می‌تواند سبب بروز نقص در جنین شود. پروپیل تیو اوراسیل نیز برای کبد بسیار مضر است و مصرف آن در بسیاری از افراد سبب بیماری‌های کبدی شده است.
  • داروهای بتا بلاکر: این داروها بیشتر برای کنترل عوارض بیماری گریوز به کار می‌روند. در حقیقت بتا بلاکرها به‌صورت مستقیم بر غده تیروئید تاثیری ندارند. عوارضی همچون ضربان ناممنظم قلب، استرس و پرخاشگری، لرزش، حساس بودن به گرما، تعریق، ضعف عضلانی و... توسط این دسته از داروها کنترل می‌شوند.
  • جراحی: یکی از روش‌های درمان بیماری گریوز، جراحی غده تیروئید است که طی آن بخشی از این غده برداشته می‌شود تا ترشح هورمون کمتر شود. این روش نیز همچون ید رادیواکتیو عمل می‌کند و یک روش تهاجمی است، با این تفاوت که در جراحی، امکان آسیب رسیدن به حنجره، تارهای صوتی و غدد پاراتیروئید وجود دارد. در روش جراحی نیز، مممکن است سال‌ها پس از عمل، فرد به کم کاری تیروئید مبتلا شود و مجبور شود برای درمان آن اقدام کند.

 

درمان خانگی بیماری گریوز

 

درمان خانگی بیماری گریوز

با وجود اینکه روش درمان خانگی بیماری گریوز همچون درمان شیمیایی و جراحی به‌سرعت عمل نمی‌کند و برخلاف آن قطعیت ندارد؛ اما می‌توان با تغییر سبک زندگی و درمان خانگی بیماری گریوز، اندکی از عوارض این بیماری را کنترل کرد.

ورزش و رژیم غذایی سالم: بهتر است چنانچه به گریوز مبتلا هستید، از انواع غذاهای سالم و مغذی استفاده کنید و پس از درمان‌های شیمیایی ویا جراحی نیز ورزش و رژیم غذایی سالم را در اولویت قرار دهید؛ زیرا ممکن است به دلیل کاهش عملکرد تیروئید، پس از درمان، دچار اضافه وزن شوید. چنانچه در این مرحله قرار دارید، با کلیک بر روی سایت غفاری دایت، به آن سر بزنید.

کاهش اضطراب و استرس: استرس می‌تواند تاثیرات مخربی بر بدن داشته باشد و وضعیت بیماری را وخیم‌تر کند، با وجود اینکه کنترل استرس بسیار دشوار است، اما بهتر است راه‌های کنترل استرس را در خود تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: استرس و عوارض استرس در زنان را بشناسید!

 

درمان خانگی گریوز چشمی: برای درمان علائم این بیماری، می‌توانید از قرار دادن کمپرس سرد روی چشم‌ها، بالاتر قرار دادن سر هنگام خواب و همچین استفاده از عینک آفتابی برای کنترل عوارض آن استفاده کنید.